Apuaapua! Yritin löytää sisaruksiani vrk:n kautta, mutta homma kusikin jaloilleen
Tiedän siis vain isäni koko nimen, en mitään muuta. Äiti ei hänestä halua puhua ja isäni on osoittanut minulle kun olin lapsi, ettei hän halua olla missään tekemisissä (lähetti isänpäiväkortin takaisin yms.)
Tiedän että minulla on kaksi siskoa, haluaisin tietää edes heistä. Olen heidät tavannutkin joskus lapsena, mutta äitini ei antanut tavata toiste.
Tein tästä aloituksen joskus tänne ja joku käski etsiä isän nimellä vrk:sta isän lapset. Tämän teinkin ja valitsin tarkoituksekseni sukututkimus, koska mikään muu ei sopinut.
Nyt maistraatin sihteeriltä tuli minulle aika äkäisen kuuloinen e-maili, jossa tiedustellaan, että onko minulla asianmukaiset luvat sukututkimusrekisterin pitoon. Kysyttiin myös, olenko informoinut asianomaisia sukutietojen etsimisestä. Miten minä voisin heitä infota, kun en edes tiedä ketään koko isän puolen suvustani. :( Sitähän minä koitan tässä selvittää! Käskettiin myös liittää mukaan kattava kooste sukututkimusrekisteristäni ja siitä, mikä on sukulaissuhteeni ko. ihmiseen.
Sain viestistä sellaisen käsityksen, että vastaamatta en voi jättää, muuten juttu menee eteenpäin. Mutta mitä ihmettä minä tuohon vastaan? En minä ole mikään oikea sukututkija, eikä minulla ole hänelle näyttää mitään rekisteriä! Haluaisin vain sisaruksieni nimet, jotta voisin mahdollisesti lähestyä heitä.
Pelkään että tästä urkkimisesta menee tieto nyt isälleni, joka ihan varmasti kieltää kaikkien tietojen luovuttamisen tämän jälkeen.
Kommentit (206)
Vitun idiootti. Luulitko oikeasti että voit tonkia ihmisten tietoja valheellisin perustein ilman että sitä aletaan tutkimaan? Nauti linnastasi, tai ainakin sakoistasi.
Vierailija kirjoitti:
Vitun idiootti. Luulitko oikeasti että voit tonkia ihmisten tietoja valheellisin perustein ilman että sitä aletaan tutkimaan? Nauti linnastasi, tai ainakin sakoistasi.
Siis mitä?
Vastaat, että tarkoituksesi oli saada selville sisarustesi nimet, eikä siellä ollut muuta mahdollista valintaa. Selität että et ole tekemässä mitään virallista sukututkimusta, vaan yritit vain selvittää sisarustesi nimet. Onko isä tunnustanut sinut?
Oma isäni ei ole, ja voisin kuvitella tekeväni jotain vastaavaa :D
Vierailija kirjoitti:
Aina voi pyytää. Ei tuosta ap:lle mitään seuraa jos jättää vastaamatta viestiin. Tai voithan selittää tilanteesi. Saattaahan tiedot herua jos ilmaiset vakuuttavasti, että tulevat vain ja ainoastaan sinun käyttöösi.
No minä ottaisin yhteyttä sinne vrk:een ja selittäisin asian. Voi olla etteivät anna tietoja ulos mutta ei voi sitten mitään.
Mutta...olettaen että isäsi on virallisesti isäsi. Miksi ihmeessä et vaan tilaa isäsi virkatodistusta ja pyydä siihen merkittäväksi myös lapset. Näyt itsekin siinä joten ei ole mitenkään ihmeellistä pyytää tuollaista. Syyksi voi valita jonkun neutraalin.
Vierailija kirjoitti:
Vastaat, että tarkoituksesi oli saada selville sisarustesi nimet, eikä siellä ollut muuta mahdollista valintaa. Selität että et ole tekemässä mitään virallista sukututkimusta, vaan yritit vain selvittää sisarustesi nimet. Onko isä tunnustanut sinut?
Oma isäni ei ole, ja voisin kuvitella tekeväni jotain vastaavaa :D
On tunnustanut, mutta vain sen takia kun äitini veti asian oikeuteen. Olen sen verran nuori (-93), että silloin oli pakko tunnustaa jos äiti sitä vaati.
ap kirjautumattomana
Soita ja kerro miksi etsit tietoja. Tuskin tuo asia nyt eteenpäin menee, kerro, että sukututkimus oli ainoa kohta joka tarpeisiisi tuntui sopivan. En tiedä kuinka paljon tietoja Suomessa on mahdollista saada.
Vierailija kirjoitti:
No minä ottaisin yhteyttä sinne vrk:een ja selittäisin asian. Voi olla etteivät anna tietoja ulos mutta ei voi sitten mitään.
Mutta...olettaen että isäsi on virallisesti isäsi. Miksi ihmeessä et vaan tilaa isäsi virkatodistusta ja pyydä siihen merkittäväksi myös lapset. Näyt itsekin siinä joten ei ole mitenkään ihmeellistä pyytää tuollaista. Syyksi voi valita jonkun neutraalin.
Tuollaisen pyysinkin. Mutta oli pakko valita joku syy ja tuo sukututkimus oli ainoa joka viittasi edes läheisesti siihen miksi hänestä tietoja tarvitsen.
ap
En tiedä mitä vastaat, mutta tilaa oma virkatodistuksesi missä nuo tiedot yleensä lukevat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisen pyysinkin. Mutta oli pakko valita joku syy ja tuo sukututkimus oli ainoa joka viittasi edes läheisesti siihen miksi hänestä tietoja tarvitsen.
ap
Ja maistraatista nillitetään vaikka ihmisen oma lapsi hakee tietoja? Omituista. Vai olisikohan käynyt niin, että kyseessä on täyskaima, jos et tiedä kuin etunimet ja sukunimen?
Vierailija kirjoitti:
Tämä, pyydä aukoton virkatodistus vaikka testamentin tekoa varten. Siinä on lapset ja heidän tietonsa. Mitä sä sillä teet käytännössä, en tiedä.
Siis kysyit väestörekisteristä? No en usko että sukututkijat kovin usein sieltä kyselevät, yleensä kysytään seurakunnalta juurikin se virkatodistus, ja sulla on oikeus saada isäsi virkatodistus, ei tarvi mitään erityistä selitellä. En ole koskaan kuullut että joku taho kyselisi jotain lupia sukututkimukseen, sitä voi nykyään tehdä netissä ihan ilman että kukaan tietää siitä mitään.
Toki normaalisti väestörekisteristä elävien ihmisten tietoja kun kysyy pitää olla joku syy, mutta älä kysy sieltä, eikä sun tarvi sinne mitään selvitellä, jos kerran oli noin vaikeaa, niin anna olla. Kysyt seurakunnalta.
Kerro, että haluat jättää perinnön puolisisaruksillesi ja tarvitset siksi heidän nimensä.
Kaikki eivät kuulu ev.lut. kirkkoon, joten virkatodistusta ei saa aina seurakunnalta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tuollaiset sukulaiset jotka eivät halua sinua elämääsi ovat niin tärkeitä? Miksi tuhlata aikaa ja energiaa, eikö ois helpompaa elää vaan omaa tähänastista elämää eteenpäin niillä eväillä jotka on annettu.
Minä en ainakaan löytänyt aloituksesta mitään merkkejä siitä, että ap:n sisarukset eivät halua tätä elämäänsä, ja sisaruksiahan tässä ap on nimenomaan jäljittämässä. Yhteydenpito näihin katkesi ap:n äidin tahdosta.
En tosiaan ole kiinnostunut isästäni tai hänen asioistaan. Se laiva meni jo. Haluaisin vain mahdollisuuden tutustua sisaruksiini. En vain tiedä sisarusteni nimiä, joten pakko hakea isän virkatodistusta.
ap
Oli miten oli, niin kyllä ihmisellä on oikeus tietää omat sisaruksensa. Ja omituista on jos sitä tietoa ei anneta kun kerran seurakunnalta saa virkatodistuksiakin kuka vaan.
Ilmoitushan tuosta menee joka tapauksessa asianomaisille, joten valmistaudu paskamyrskyyn jos isäsi on ihan kieltämällä kieltänyt yhteydenpidon ja urkinnan. Olethan ottanut selvää ettei sinulla ole lähestymiskieltoa? Jos on, niin sitten joudut vaikeuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Ilmoitushan tuosta menee joka tapauksessa asianomaisille, joten valmistaudu paskamyrskyyn jos isäsi on ihan kieltämällä kieltänyt yhteydenpidon ja urkinnan. Olethan ottanut selvää ettei sinulla ole lähestymiskieltoa? Jos on, niin sitten joudut vaikeuksiin.
Lähestymiskieltoa ei ihan hepposin perustein lähdetä asettamaan. Varsinkaan omille lapsille.
Miksi tuollaiset sukulaiset jotka eivät halua sinua elämääsi ovat niin tärkeitä? Miksi tuhlata aikaa ja energiaa, eikö ois helpompaa elää vaan omaa tähänastista elämää eteenpäin niillä eväillä jotka on annettu.