Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kristitty mystikko, huhuu?!? Kysymyksiä.

Vierailija
11.08.2016 |

Olen jäänyt miettimään joitain kirjoituksiasi. Kysymys on irrallisista asioista, joten aloitan oman.

Olet joskus sanonut, että hauskuus alkaa, kun tajuaa koko maailman olevan illuusiota. Voisitko tarkentaa?

Oletko lukenut Neile Donald Walschia? Oletko samaa vai eri mieltä hänen kanssaan?

Olen viime aikoina pohtinut seuraavaa ristiriitaa: saat mitä pyydät + todellisuutta ei pidä vastustaa vaan hyväksyä. Logiikkani mukaan jos hyväksyn todellisuuden, niin en ole pyytämässä mitään... Jos pyydän, niin olen tyytymätön todellisuuteen... Miten tämä dilemma olisi ratkaistavissa!

Kommentit (6995)

Vierailija
1961/6995 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valvetilasi on unta -kirja on enemmänkin tiivistelmä alkuperäisestä I am that -kirjasta.

Pari esimerkkiä, miten I am that -kirjan lauseita on  Valvetilasi on unta -kirjassa suomennettu. Itselläni ei ole englanti enää niin hyvin hallussa, että olisi vara arvostella ketään enkä halua arvostella muutenkaan, mutta olisi ollut helpompi ymmärtää kirjan asiat, jos se olisi suomennettu vähän tarkemmin alkuperäistä tekstiä kunnioittaen. Joku voi halutessaan suomentaa nuo lauseet täällä toisin. :)

"All the universe is cradled in consiousness, which arises where there is perfect order and harmony."

"Koko maailmankaikkeuden kehto on korkeimmassa tietoisuudessa, joka syntyy aina siellä, missä on täydellinen järjestys ja sopusointu."

ja

"How does one go beyond consciousness into awareness?"

"Kuinka siirrytään tietoisuudesta tiedostamiseen?"

ja N:n vastaus:

"Since it is awareness that makes consciousness possible, there is awareness in every state of consciousness."

"Koska tiedostaminen tekee tietoisuuden mahdolliseksi, se on mukana tiedoisuuden jokaisessa vaiheessa."

Onneksi Mystikko varmaan kirjoittaa joskus kirjan valaistumisesta ihan suomeksikin. Ehdotan, että laitat kirjan alkuun tai ainakin loppuun sanaston, mitä tarkoitat kirjassa käyttämilläsi erikoisimmilla sanoilla/käsitteillä, niin lukijan on helpompi kirjan teksti ymmärtää siten, miten olet tarkoittanut. Joihinkin kirjoihin onkin laitettu kirjassa käytetty sanasto, esim.:

Ego - tietoinen mieli, osa identiteettiä, joka ajatellaan minäksi, itseksi.

:)  Kria

Vierailija
1962/6995 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kria, voitko lopettaa tuon hymiön käytön? Vaikutat sen perusteella mielistelevältä ääliöltä. Pilaa kaikki hyvätkin jutut. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1963/6995 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin yksinkertaista: 

tämä mielistelevä kiitollinen pikku Kria on se jolla on muoto ja mieli joka on täynnä houreita ja halua ymmärtää toisten houreita ymmärtämättä, että sillä se ei pääse yhtään pidemmälle. 

Elämä/tietoisuus on kaikki muu mikä ei ole sitä. 

Näiden välissä on eräänlainen energiakenttä jossa on kundaliinikokemukset ym. 

Ihmisyys & energiat tapahtuvat tämän tietoisuuden sisällä. 

Ihminen on, tietoisuus ei ole. 

Sen tajuaa sitten kun antaa kaiken pudota. 

Kukaan ei voi sitä sinulle selittää ymmärrettävästi sillä sitä ei ole olemassa. Kun selitys ilmenee, se on olemassa. Se on mielen sisällä. 

Unohda halu tietää. Et sinä voi koskaan tietää mitään. 

Eikä tiedolla ole mitään tekemistä Totuuden kanssa. 

Vierailija
1964/6995 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin yksinkertaista: 

tämä mielistelevä kiitollinen pikku Kria on se jolla on muoto ja mieli joka on täynnä houreita ja halua ymmärtää toisten houreita ymmärtämättä, että sillä se ei pääse yhtään pidemmälle. 

Kukaan ei voi sitä sinulle selittää ymmärrettävästi sillä sitä ei ole olemassa. Kun selitys ilmenee, se on olemassa. Se on mielen sisällä. 

Jokainen näkee/kokee/uskoo/tietää asiat omalla tavallaan.  

-Kria

Vierailija
1965/6995 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kria, voitko lopettaa tuon hymiön käytön? Vaikutat sen perusteella mielistelevältä ääliöltä. Pilaa kaikki hyvätkin jutut. 

Minkähän vuoksi päätät harmistua noin pienestä asiasta? Että pieni hymiö pilää kaikki hyvätkin jutut.

Tiedätkin varmaan, että egolla on tuollainen tapa harmistua, mutta sinä et ole egosi.

:)-hymiö on minulle vähän sama kuin ystävällisin terveisin tms.

Eikä minua haittaa, mitä joku minusta ajattelee.

Käytän hymiöitä jatkossakin joskus, jos siltä tuntuu.

-Kria

Vierailija
1966/6995 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin yksinkertaista: 

-Kria

Sinähän halusit herätä? Annoin sinulle vaan yksinkertaisen tien. Haluat luulla että sinun houreesi ovat yhtä totta kuin muiden houreet. Lopeta uskominen omiin houreisiisi ja välittämästä mitä muut hourivat niin heräät. 

Vierailija
1967/6995 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkähän vuoksi päätät harmistua noin pienestä asiasta? Että pieni hymiö pilää kaikki hyvätkin jutut.

Tiedätkin varmaan, että egolla on tuollainen tapa harmistua, mutta sinä et ole egosi.

:)-hymiö on minulle vähän sama kuin ystävällisin terveisin tms.

Eikä minua haittaa, mitä joku minusta ajattelee.

Käytän hymiöitä jatkossakin joskus, jos siltä tuntuu.

-Kria

Tiedätkö että olet täyttänyt pääsi tuolla new age-roskalla ja siitä on tullut sinulle vankila. Minä en harmistunut. Luulet tietäväsi hirveästi koska toistelet apinana sitä mitä self help-kirjoissa lukee. Onko sinulla yhtäkään omaa ajatusta? 

Vierailija
1968/6995 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin yksinkertaista: 

-Kria

Sinähän halusit herätä? Annoin sinulle vaan yksinkertaisen tien. Haluat luulla että sinun houreesi ovat yhtä totta kuin muiden houreet. Lopeta uskominen omiin houreisiisi ja välittämästä mitä muut hourivat niin heräät. 

Ehkä ajattelet, että mielistelen, kun kirjoitan, että kiitos, mutta tarkoitan sitä todella, sillä vaikka viestisi tarkoitus ei välttämättä ollut ihan vilpittömästi auttaa minua, niin silti autoit. Saatoit auttaa monia muitakin, mutta en ole varma, tiedätkö, miten meitä autoit. 

En välttämättä jatkossa reagoi viesteihisi. Etsin vähän erilaisia asioita, kuten varmaan tiedätkin, joten et varmaankaan pahastu mahdollisesta vastaamattomuudestani. Toivon sinulle kaikkea hyvää, ja jos käännyt sisäänpäin, niin saatat sen huomata!

- Kria

Vierailija
1969/6995 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin yksinkertaista: 

-Kria

Ehkä ajattelet, että mielistelen, kun kirjoitan, että kiitos, mutta tarkoitan sitä todella, sillä vaikka viestisi tarkoitus ei välttämättä ollut ihan vilpittömästi auttaa minua, niin silti autoit. Saatoit auttaa monia muitakin, mutta en ole varma, tiedätkö, miten meitä autoit. 

En välttämättä jatkossa reagoi viesteihisi. Etsin vähän erilaisia asioita, kuten varmaan tiedätkin, joten et varmaankaan pahastu mahdollisesta vastaamattomuudestani. Toivon sinulle kaikkea hyvää, ja jos käännyt sisäänpäin, niin saatat sen huomata!

- Kria

Tarkoitukseni olikin auttaa. Miksi muuten kirjoittaisin? Hyvä jos toimi. Keinot valikoi elämä, toisinaan se on tylyyttä, toisinaan lohtua. 

Vierailija
1970/6995 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet luulevat että tyly puhe lähtee egosta ja tuollainen Krian harjoittama "henkinen" puhe on jotenkin rakkaudesta lähtevää. Ei ole. Se on vain egon valoisampi puoli. Kumpikaan niistä et ole sinä. 

Vierailija
1971/6995 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kaikki, minkä tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää te heille.” (Matt. 7:12).

Jos tylysti toista kohtelet, niin itseäsi samalla tylysti kohtelet.

Jos nätisti toista kohtelet, niin itseäsi samalla nätisti kohtelet.

Vierailija
1972/6995 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ääliöksi ei ole asiallista ketään kutsua, vaikka kuinka saisi VAIKUTELMAN (eli pelkän vaikutelman...) siitä, että toinen mielistelee. 

Kria ei ole tälle ääliöttelijälle tietääkseni mitään pahaa tehnyt, vai onko kulisseissa tapahtunut jotain, mistä en tiedä?

-sivustaseuraaja

Vierailija
1973/6995 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Voi olla että puhetapani oli sopimaton ja loukkaava. Jokin alitajunnassani oleva osa reagoi Kriaan tylyydellä ja halusi alkaa hänelle guruksi, herättää hänet. Mehän olemme vain peilejä toisillemme, joten ehkä tunnistin hänessä jotakin itsessäni olevaa: jonkinlaisen pehmeyden ja lapsenuskon, naiiviuden, joka estää ottamasta omaa voimaa käyttöön. Olen itse käsitellyt viime aikoina paljon tätä asiaa, omien sairauksieni ym. kanssa. Rukous ei auta, jumalaa ei ole eikä hän auta, joten minun on alettava luoda itse. Tultava itse siksi mikä olen. Sanani saavat joskus tällaisen rujon sävyn. Joskus oman vajavaisuuden kautta toimiva Voima voi kuitenkin auttaa tavoilla joita emme näe. Anteeksi kuitenkin jos loukkasin. 

Vierailija
1974/6995 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet luulevat että tyly puhe lähtee egosta ja tuollainen Krian harjoittama "henkinen" puhe on jotenkin rakkaudesta lähtevää. Ei ole. Se on vain egon valoisampi puoli. Kumpikaan niistä et ole sinä. 

Myös sanat ovat tavallaan tekoja, valintoja, joilla voimme tehdä hyvää tai jotain muuta. Ja tähän kohtaan käy hyvin se ohje, että kannattaa kohdella toisia siten kuin toivoisi itseäänkin kohdeltavan.

Mystikko: "Minä voisin itsekin sanoa, että olen tie, totuus ja elämä, eikä kukaan pääse Isän luo muuta kuin minun kauttani. Se on totta, siinä määrin kuin annan Jumalan puhua kauttani enkä puhu luonnolisena lihan mielenäni (jos taas puhun luonnollisena egona ja sanon noin, niin egoni on pahasti suuruudenhullu)."

Enimmäkseen ihmiset puhuvat egonsa kautta, mutta joskus myös Jumalasta/Tietoisuudesta käsin.

Joskus ihmiset saattavat sanoa toiselle jotain hyvin kaunista ja rohkaisevaa, juuri sen, mitä toinen sillä hetkellä tarvitsee. Tämä sanoja ehkä itsekin ihmettelee, miten hän osasikin sanoa juuri ne sanat, mitkä sanoi. Uskon, että joskus siinä on tilanne, mitä Mystikkokin tuossa lainatussa tekstissä kertoo:

"Sen hyvän mitä teen, tekee Jumala minun ihmisolemukseni kautta, ja sen pahan mitä teen, tekee universaali lihan mieli joka hetkeksi sai minut valtaansa. Tämä itse asiassa koskee kaikkia muitakin kuin valaistuneita, mutta useimmat eivät tiedä sitä, ja siksi se ei hyödytä heitä..." 

-Kria

Vierailija
1975/6995 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo. Voi olla että puhetapani oli sopimaton ja loukkaava. Jokin alitajunnassani oleva osa reagoi Kriaan tylyydellä ja halusi alkaa hänelle guruksi, herättää hänet. Mehän olemme vain peilejä toisillemme, joten ehkä tunnistin hänessä jotakin itsessäni olevaa: jonkinlaisen pehmeyden ja lapsenuskon, naiiviuden, joka estää ottamasta omaa voimaa käyttöön. Olen itse käsitellyt viime aikoina paljon tätä asiaa, omien sairauksieni ym. kanssa. Rukous ei auta, jumalaa ei ole eikä hän auta, joten minun on alettava luoda itse. Tultava itse siksi mikä olen. Sanani saavat joskus tällaisen rujon sävyn. Joskus oman vajavaisuuden kautta toimiva Voima voi kuitenkin auttaa tavoilla joita emme näe. Anteeksi kuitenkin jos loukkasin. 

Kiitos, kun kerroit nuo asiat - hienosti itseäsi tutkailet. Jotenkin on turha sanoa, annan anteeksi, mutta toivottavasti et käsitä väärin, etten antaisi anteeksi. En vain koe, että edes olisi anteeksi annettavaa. Entinen Kria olisi vähän loukkaantunut, mutta en enää loukkaannu toisten sanoista.

Eihän ihmiset toki negatiivisista kommenteista ilahdukaan. Itselleni tulee nykyään enemmänkin sellainen myötätuntoinen olo siitä, ettei sillä ikävästi puhuvalla tai kirjoittavalla ole kaikki hyvin, kun hänellä on tarve yrittää loukata toista tai tarve kaataa toisen niskaan omia ongelmia, mutta kun ymmärtää, kuinka haasteellista voi ihmisen elämä olla, niin miksipä tuomitsisin. Jos tuomitsen toiset, tuomitsen itseni.

Koen, että tällä valaistumisen polulla nimenomaan olemme ottamassa omaa voimaa käyttöön, sillä se egon voima, jonka kuvittelemme omaksi voimaksemme, ei ole todellista.

Tsemppiä polullesi!

Aika nopsaan tuon kirjoitin, joten ehkä selvennän myöhemmin. Jospa tuosta ei kuitenkaan tule mitään väärinkäsityksiä. -Kria

Vierailija
1976/6995 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, ääliöksi ei ole asiallista ketään kutsua, vaikka kuinka saisi VAIKUTELMAN (eli pelkän vaikutelman...) siitä, että toinen mielistelee. 

Kria ei ole tälle ääliöttelijälle tietääkseni mitään pahaa tehnyt, vai onko kulisseissa tapahtunut jotain, mistä en tiedä?

-sivustaseuraaja

Kiitos Sivustaseuraaja, kun kerroit mielipiteesi. Uskon, että siitä seurasi vain hyvää tähän aiheeseen, ja ehkä yhä useampi haluaa alkaa tarkkailla, miten paremmin voisi ilmentää itseään. 

Olen  ihan samaa mieltä siitä, ettei ole asiallista eikä tarpeellista kutsua ketään millään negatiivisilla nimillä. Sellaisella valinnalla tekee pahaa itselleen, mutta myös kollektiivisesti kaikille. Tolle kirjoittaa kirjassaan Läsnäolon voima seuraavaa:

"Kielteinen energia saastuttaa kaiken sen vallassa tekemäsi ja synnyttää aikaa myöten lisää kipua, lisää mielipahaa. Sitä paitsi kaikki kielteiset mielentilat ovat tarttuvia. Mielipaha leviää helpommin kuin fyysinen sairaus. Resonanssin, myötävärähtelyn lain mukaisesti se sysää liikkeelle ja ruokki piilevää kielteisyyttä muissa - mikäli he eivät ole immuuneja eli erittäin tietoisia." 

Ja

"Sinun mielipahasi ei saastuta ainoastaan omaa sisäistä olemustasi ja lähelläsi olevia vaan myös ihmiskunnan kollektiivista tajuntaa, jonka erottamaton osa olet. Planeettamme saastuminen on vain ulkonainen heijastus sisäisestä henkisestä saastumisesta: miljoonat tiedostamattomat ihmiset eivät ota vastuuta omasta sisäisestä tilastaan."

Kielteisyys voimistaa ihmisen väärää minätuntoa, mikä lopulta heikentää häntä. Tosin heikentymisestä seuraa kärsimystä, mikä taas usein johtaa valaistumisen polulle, etsimään todellista itseään, totuutta, Jumalaa, joten kaikella on tarkoituksensa. 

Mitä useampi oppii olemaan tietoinen, sitä paremmaksi asuinpaikaksi tämä pallomme muuttuu.:) Kria

Vierailija
1977/6995 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hieman eri mieltä tästä. Ei ole yhtä tapaa jolla voima ilmaisee itsensä. Kaikille kaunis puhe ei auta. Minullekaan se ei olisi auttanut vaan herääminen tapahtui niin että minulle tuotiin ihminen joka hyvin kovalla näytti kaikki valheeni. Ei ole yhtä totuutta. Ei yhtä tapaa olla. Joskus pahan kautta saavutetaan hyvä. Joskus hyvän kautta saavutetaan paha. Olkaamme avoimia kaikelle mitä eteemme tulee ja mitä itsessämme herää. 

Vierailija
1978/6995 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen hieman eri mieltä tästä. Ei ole yhtä tapaa jolla voima ilmaisee itsensä. Kaikille kaunis puhe ei auta. Minullekaan se ei olisi auttanut vaan herääminen tapahtui niin että minulle tuotiin ihminen joka hyvin kovalla näytti kaikki valheeni. Ei ole yhtä totuutta. Ei yhtä tapaa olla. Joskus pahan kautta saavutetaan hyvä. Joskus hyvän kautta saavutetaan paha. Olkaamme avoimia kaikelle mitä eteemme tulee ja mitä itsessämme herää. 

Olen samaa mieltä, ettei ole yhtä tapaa, jolla voima ilmaisee itsensä, vaan tapoja on todella paljon.

Tolle on sanonut, että jos ihminen ei lähde vapaaehtoisesti tiedostamisen polulle, niin hän lähtee sille yleensä kärsimyksen kautta. Toki Tolle on sanonut, ettei kaikkien ole vielä aikakaan lähteä etsimään totuutta, vaan heillä on tarve kokea eri asioita ihmispersoonan ja egon kautta. (Ei sanatarkasti Tollen lauseita, koska kirja ei ole tässä vieressäni).

Useimmat eivät lähde etsimään totuutta, jos heillä on asiat hyvin, siksi elämä tuo eteen rankkojakin kokemuksia, esim. ns. pahojen ihmisten muodossa, jos kyseinen henkilö on syvemmässä olemuksessaan niin valinnut (esim. siltä varalta, ettei tajua muuten lähteä totuutta etsimään).

Uskon, että jos olisin pyrkinyt tiedostamaan ajatukseni, puheeni ja tekoni tarkemmin jo vuosikymmeniä sitten, niin minun ei olisi tarvinnut kohdata niin rankkoja asioita.

Uskon myös, että parempiin tuloksiin, ja nopeammin, päästään tässä maailmassa siten, että yhä useampi tiedostaa, mikä hän todellisuudessa on, minkä jälkeen hän ei halua tuottaa pahoja tekoja/sanoja, vaan toimii vastuullisesti. Ne hyvät tai pahat asiat, mitkä valitaan egon tasolta eri tilanteisiin voivat tuottaa tuloksena yhtä sun toista, mutta tarkoituksensa niilläkin.

Mitä useampi valaistuu, sitä useamman on helpompi lähteä valaistumisen polulle ja valaistua, eli vähemmillä kärsimyksillä useammat voivat oivaltaa totuuden.

Olen myös sitä mieltä, että jokaisella on oikeus ajatella siten kuin ajattelee enkä koe tarpeelliseksi yrittää muuttaa kenenkään mielipiteitä, vaikka omat tämänhetkiset käsitykseni kerronkin. Tiedostamisen polkua kulkeissani omatkin käsitykseni voivat hyvinkin vielä muuttua. -Kria

Vierailija
1979/6995 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kria, meidän ero on se että sinä kirjoitat uskomuksistasi ja lukemistasi asioista, minä taas siitä minkä olen itse kokenut, vaikka sanani ovatkin karkeita. Itse olen kokenut, että ainoa asia mikä heräämiseen auttaa, on olla itselleen täysin rehellinen. Ihminen voi esimerkiksi sanoa itselleen etsivänsä valaistumista mutta todellisuudessa hän etsii parempaa elämää ja kivuttomuutta. Ei siinäkään ole mitään vikaa. Kuka nyt kipeä haluaisi ollakaan? Mutta usein meillä ei ole oikeita työkaluja itsemme auttamiseksi, jos huijaamme itseämme. Rukoilemme korkeampaa voimaa että kivut otettaisiin pois sen sijaan että toimisimme itse aktiivisesti: lääkitys, liikunta, elintavat... Jumala auttaa niitä jotka auttavat itseään. Tässä ketjussa sotketaan iloisesti kaikki vetovoiman lait ja valaistumisen tavoittelu, millä ei ole mitään tekemistä keskenään. Mikäli ihminen haluaa herätä, hän ei halua mitään muuta. Kaikki muu otetaan häneltä pois ja hän toivottaa tervetulleeksi kaiken, kivunkin, kunhan vain saisi ymmärtää.

Vierailija
1980/6995 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Usein käy mielessä ikuisuuskysymys että jos Jumala on kaikkivaltias, miksi hän ei voi armahtaa kohtuuttomasti kärsiviä ihmisiä? Jos he eivät enää kestä elämäänsä ja päätyvät itsemurhaan niin he joutuvat käymään uudestaan kaikki kärsimykset läpi seuraavassa elämässä, eri kehossa vain, eri aikana vain, ehkä vähän erilaiset kärsimyksetKÖ vain? Jos henget aikoinaan töppäsivät ja erehdyksessä samaistuvat kehoihin ja mieliin todellisen itsensä unohtaen niin onko se vain että voi voi, mitään ei ole tehtävissä, paitsi että oivalla todellinen itsesi ja sehän ei ole helppo tehtävä mutta apuja ei anneta. Onko olemassa helvettiä? ON. Täällä maan päällä moni elää helvetillisissä oloissa, mutta Jumala ei auta vaikka meitä rakastaa. Ai niin minähän olen jumala. Miksi ei yhtään siltä tunnu. Jotkut kärsivät pitkän elämänsä Jumalaa löytämättä. Mitä hyötyä siitä elämästä on ollut?

Helvetti on se sama mikä on Taivasten valtakunta nähtynä toisenlaisen tietoisuuden tilan läpi... Yksi mahdollisista illuusioiden tasoista, ja kieltämättä, moni ihmisen osassa on sellaisessa tietoisuuden tilassa että helvetti on osuva kuvaus hänen kokemastaan maailmasta suuren osan aikaa. 

Tosiaan se miksi Jumala ei auta on, että ihmiset etsivät jotain itsestään erillistä Jumalaa. Sellaista ei ole olemassa jossain avaruuden tai pilvien reunalla. Se on vähän kuin vanha tarina masentuneeta kalasta etsimässä valtamerta. Se tapaa vanhemman kalan ja kysyy, missähän mahtaisi olla valtameri, haluaisin mennä sinne. Vanhempi kala sanoo, että sinähän olet valtameressä! Josta toinen suuttuu, että enkä ole, valtameren piti olla kaikkea hienoa, koralliriuttoja ja uponneita laivoja aarrearkkuineen ja valaita ja ties mitä, mutta täällä on vain tylsää vettä, ja tavallisia kaloja ja kasveja - en minä tätä halua! Silti se tosiaan on koko ajan valtameressä, ja jos se uisi vähän kauemmas, se myös löytäisi niitä ihmeitä joita se kaipaa. Sama on ihmisen ja Jumalan laita: Jumala on koko ajan jokaisen ihminen Oleminen ja elämän Energia, mutta se on niin arkinen kokemus, että siihen harva syventyy ja kokee sitä oikein miksikään. Se on vain "tylsää tavallista vettä, ei kaivattu valtameri". Ja silti juuri siinä on syvyysulottuvuuksia, joita ei voisi pinnalta olettaa, ja niiden kokemiseen tähtäävät erilaiset läsnäoloon (Olemiseen) keskittyvät meditaatiot ja perinteet.  

Meinasit, että ihmisten holokaustissakin olisi pitänyt vain muuttaa tietoisuuttasn, jolloin helvetti olisi ollut taivas? Tämä näissä jutuissa tökkii, todella kärsivien ihmisten todellisuuden vähättely. Entä jatkuvassa seksuaalisessa väkivallassa elävät lapsiuhrit? Nälkään nääntyvät? Huono tapa kokea todellisuus?

Ei se ole huono tapa kokea. Tuo ihminen on ennen syntymäänsä valinnut elää elämän jossa kokee nuo asiat, ja joku toinen sielu on luvannut sen hänelle toteuttaa. Olemme kaikki täällä oppimassa ja auttamassa toinen toistamme. Dualistinen ajattelutapa saa sinut kokemaan että yksi tapa elää tämä elämä olisi parempi kuin toinen.