Anoppi ei anna mun imettää apen läsnäollessa
Oltiin miehen vanhempien luona kylässä ja kun tultiin kotiin, mies kertoi, että anoppi oli valittanut mun imetyksestä. Anoppi oli sanonut, että mieheni pyytäisi, että en enää imettäisi miehensä edessä. Suututtaa, että mieheni ei pidä mun puolia. Hänen lastaan minä sentään imetän.
Kommentit (73)
Minusta burhka olisi tuohon hyvä ratkaisu, lapsi sen alle, no daisarithan on jo siellä, no problems, nyt appi ei sitten enää voi kiihottua kiinteän pulleista daisareista eikä anoppi vastaavasti apen kiihtymisistä..?!
Vierailija kirjoitti:
Minusta burhka olisi tuohon hyvä ratkaisu, lapsi sen alle, no daisarithan on jo siellä, no problems, nyt appi ei sitten enää voi kiihottua kiinteän pulleista daisareista eikä anoppi vastaavasti apen kiihtymisistä..?!
Purkka, burhka vai burkha, ottaisin noista sen viimeisen, siis täsä tapauksessa ;)
Vierailija kirjoitti:
Ei rintojen ole tarkoitus tuttina olla. Sun pitää syöttää vauva kerralla kylläiseksi. Imetät ja annat korviketta lisää jos oma maito ei riitä.
Mä imetin kolmen tunnin välein 3 kk ympäri vuorokauden ja olin niin sippi, että siinä ei enää ollut mitään järkeä. Aloin antamaan suosiolla korviketta kun kävi selväksi, ettei oma maito riitä eikä sitä ala enempääkään tulla.
Ja kylässä on kohteliasta vetäytyä makkariin, ettei muiden tarvitse nolostella sun imettämistäsi.
Tutti on ihmisen oma keksintö. Rinnankorvike.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt en kyllä ymmärrä. Vauva imee tissiä parin minuutin välein? Miksi ihmeessä? Eikö sinulta tule tarpeeksi maitoa?
Meillä vauva nukkuu suurimman osan aikaa. Herää kolmen, viiden tunnin välein syömään. Nyt on ruvennut syönnin jälkeen katselemaan ympärilleen ja valvomaan.
Miten sinä voit nukkua, jos vauva on koko ajan tississä kiinni?Oletpa onnekas. Meidän vauva nukkuu kymmenen minuutin pätkissä. Muun ajan syö tai itkee.
Sitten on kyllä jotakin pielessä, joko vauva ei saa maitoa tarpeeksi tai hänellä on kipuja. Jotta ruuansulatus toimisi kunnolla, pitää vauvankin elimistön saada lepoa. Kokeile muutaman kerran korviketta ja katso, miten vauva reagoi. Veikkaan, että hämmästyneenä syö itsensä kylläiseksi ja pienen olkapäällä olon jälkeen nukahtaa sänkyyn muutamaksi tunniksi.
Serkulla oli "pullovauva". Ei kylläkään syönyt itsensä kylläiseksi ja nukkunut, vaan itki ja kitisi paljon.
Ihme syyllistämistä, eiköhän kasvusta ja pissan määrästä huomaa tuleeko maitoa tarpeeksi.
Mä lähtisin vetämään, enkä tulisi enää uudeataan.
M43
Vierailija kirjoitti:
Ei rintojen ole tarkoitus tuttina olla. Sun pitää syöttää vauva kerralla kylläiseksi. Imetät ja annat korviketta lisää jos oma maito ei riitä.
Mä imetin kolmen tunnin välein 3 kk ympäri vuorokauden ja olin niin sippi, että siinä ei enää ollut mitään järkeä. Aloin antamaan suosiolla korviketta kun kävi selväksi, ettei oma maito riitä eikä sitä ala enempääkään tulla.
Ja kylässä on kohteliasta vetäytyä makkariin, ettei muiden tarvitse nolostella sun imettämistäsi.
Sun mielestä vauvalle pitäisi antaa korviketta, jotta muille ei tulisi vaivaantunut olo lapsen syömisestä? Äitejä pitäisi tukea imetyksessä eikä aina jauhaa jostain korvikkeesta. Ei vauva asu rinnalla, koska on nälkäinen vaan koska on vauva ja sitä jotkut vauvat tekee. Hienoa oikeasti että joku nykyään edes jaksaa nähdä sen vaivan, että imettää. Kyse on kuitenkin niin lyhyestä ajasta lapsen elämässä, mutta silti niin tärkeästä asiasta.
Kyllä pystyy imettämään niin ettei koko lollo kellu esillä. Itse olin imettämässä kun miehen sisko tuli paikalle. Vasta myöhemmin huomasi että ai sä olit immettämässä, en kyllä huomannut ollenkaan. Pelkkä harso jo antaa suojan jos ei muuta ole.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pystyy imettämään niin ettei koko lollo kellu esillä. Itse olin imettämässä kun miehen sisko tuli paikalle. Vasta myöhemmin huomasi että ai sä olit immettämässä, en kyllä huomannut ollenkaan. Pelkkä harso jo antaa suojan jos ei muuta ole.
Tämä onnistui meilläkin kun vauva oli pieni. Siinä viiden tai kuuden kuukauden paikkeilla jokaiselle kuitenkin iski into repiä kaikki kankaat pois naamansa edestä. Eivät vain suostuneet syömään peitettyinä.
Anoppi ja appi sitten varmaan ymmärtää että sinä ja vauva kyläilette vasta kun kiinteät on aloitettu. Omassa kodissasi voit imettää vaikka keittiössä pöydän päällä, jos se häiritsee niin kylään ei tarvi tulla.
Meidän tuttavapiirissä ja sukulaisissa ei ole ollut kuin yksi, joka on halunnut imettää koko seurueen läsnäollessa. Kaikki muut ovat vetäytyneet esim. makuuhuoneeseen. Niin itsekin. Lähinnä ärsytti, kun anoppi oli koko ajan kyttäämässä ja raportoi kaiken appiukolle (muualla on saanut imettää rauhassa). Mutta jos olisin imettänyt appiukon nähden ja siitä olisi huomautettu miehelleni, olisin varmaan eniten ärsyyntynyt siitä, että pitää selän takana toimistani juoruta.
Voi nyt juma*auta. Älkää hyvät ihmiset tuoreelle, mahdollisesti epävarmalle äidille höpöttäkö mitään korvikep*skaa! Jos vauva pissaa ja kasvaa, maito riittää. Imetyksen tuki RY:tä lainatakseni, vauva saattaa syödä kolmen tunnin välein, kolmesti tunnissa tai kolme tuntia. Kaikki on normaalia. Vauvan pitäisi syödä 8-12krt vuorokaudessa. Sinä, jonka vauva söi kolmen tunnin välein ympäri vuorokauden, siitä tulee 8 kertaa, ole onnellinen, että pääsit noinkin helpolla.
Miten harvoin vauvojen pitäisi teidän mielestänne oikein syödä? Maito riittää hyvin, kun vauva syö aamulla ja illalla? Rinta on vauvalle muutakin kuin ravintoa, ja vauvan paras paikka on äidin rinnoilla.
Aloittaja, ehkä tosiaan kannattaa vierailla imetysmyönteisemmissä paikoissa, jos vauva on paljon rinnalla. :) Itse imetän julkisesti, mutta joissain tilanteissa menen myös pois paikalta. Yleensä paikalta poistuminen harmittaa, jään paitsi keskusteluista yms. Tämän vuoksi pääasiassa imetän nykyään siellä missä satun olemaan.
Kun minä olin vauva, oli imetysväli neljä tuntia. Siitä ei saanut poiketa. Synnytyslaitoksellakin vauva tuotiin neljän tunnin välein imetettäväksi, muun ajan olivat vauvat lastenhoitajien huomassa. Vierihoidosta ei ollut tietoakaan, perhepedistä puhumattakaan. Äidin mukaan totuin tuohon rytmiin jo laitoksella. Tämä siis 1977.
Sitten on kyllä jotakin pielessä, joko vauva ei saa maitoa tarpeeksi tai hänellä on kipuja. Jotta ruuansulatus toimisi kunnolla, pitää vauvankin elimistön saada lepoa. Kokeile muutaman kerran korviketta ja katso, miten vauva reagoi. Veikkaan, että hämmästyneenä syö itsensä kylläiseksi ja pienen olkapäällä olon jälkeen nukahtaa sänkyyn muutamaksi tunniksi.