Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G: "Kannattiko" maisterin tutkinto?

Vierailija
10.08.2016 |

Kannattiko sinulla maisterin tutkinnon opiskelu? Saavutitko sillä haluamasi uran/palkan/elintason?
Täyttyivätkö odotuksesi (jos niitä oli) sen suhteen, mitä ovia ajattelit maisterin tutkinnon avaavan?

Lopuksi voit toki kertoa, mikä maisteri olet. :)

Kommentit (101)

Vierailija
81/101 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut oikein tyytyväinen ja kiitollinen isänmaalleni Suomelle, joka mahdollisti edullisen kouluttautumisen. Valmistuin edellisen laman loppuvaiheissa keväällä -95, joten alkuun osui, vanhan kesätyöpaikan jälkeen, n. 1½ kk:n työttömyysjakso. Sitten syksyn mittaan pääsin töihin, joita on sen jälkeen jatkuvasti riittänyt. Alkupalkka oli ihan kiva 13000 mk/kk (huom. markkaa!). Nykyään noin 5000 e/kk. Työtehtävät ovat tässä välissä moneen kertaan vaihtuneet.

Olen humanistisen alan FM. Nöyrä sellainen. En ole koskaan ollut nirso sen perään, ovatko tarjolla olleet työtehtävät aina olleet niin sanotusti koulutusta vastaavia. Enkä siitä, ovatko tehtävät aina olleet nimenomaan akateemista koulutusta vaativia. Oikea humanisti on kiinnostunut vähän kaikesta ja valmis oppimaan kaikenlaista. Kuten Leonardo da Vinci aikanaan.

Vierailija
82/101 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko joku sosiologiaa pääaineenaan opiskellut paikalla? Onko ollut täitä vai kannattaako lukea toinen kandi kylkeen? :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/101 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen hommia It-alalla jossa ei pahemmin kysellä papereiden perään. Aloitin työt jo lukiossa ja jatkoin osa-aikaisena koko FM-opintojen ajan. Pari kertaa olen vaihtanut työpaikkaa, en tiedä oliko maisterin papereilla merkitystä.

Palkka 4200 €, vakiduuni. Ihan tykkään työstäni vaikka välillä tylsistyttääkin. Työtahti vaihtelee leppoisasta hektiseen mutta en koe olevani stressaantunut.

Vierailija
84/101 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistuin muutama vuosi sitten maisteriksi pääaineenani kääntäminen ja tulkkaus. Alaa kehutiin kovin tulevaisuuden alaksi silloin, kun aloitin opiskelut. No, toisin kävi. Alalla ei ole nykyään juuri muita kuin freelance-hommia, joissa palkkiot on painettu naurettavan alas. Niillä plus satunnaisilla sijaisuuksilla ja pätkätöillä tässä on nyt painettu useampi vuosi, kokoaikaisesta vakityöstä voi vain haaveilla. Sikäli ei siis kannattanut. Toisaalta pidän työstäni ja nautin opiskelusta. Ilman opiskeluja olisin varmaan edelleen jumissa pienipalkkaisissa ja osa-aikaisissa asiakaspalveluhommissa, joita inhosin, joten siihen nähden opiskelu ehdottomasti kannatti. Tällä hetkellä opiskelen vähän lisää ja pohdin, miten voisin parantaa työllistymismahdollisuuksiani. Jos jonain päivänä saan vakipaikan kolmen tonnin kuukausipalkalla, hypin riemusta.

Vierailija
85/101 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valmistuin muutama vuosi sitten maisteriksi pääaineenani kääntäminen ja tulkkaus. Alaa kehutiin kovin tulevaisuuden alaksi silloin, kun aloitin opiskelut. No, toisin kävi. Alalla ei ole nykyään juuri muita kuin freelance-hommia, joissa palkkiot on painettu naurettavan alas. Niillä plus satunnaisilla sijaisuuksilla ja pätkätöillä tässä on nyt painettu useampi vuosi, kokoaikaisesta vakityöstä voi vain haaveilla. Sikäli ei siis kannattanut. Toisaalta pidän työstäni ja nautin opiskelusta. Ilman opiskeluja olisin varmaan edelleen jumissa pienipalkkaisissa ja osa-aikaisissa asiakaspalveluhommissa, joita inhosin, joten siihen nähden opiskelu ehdottomasti kannatti. Tällä hetkellä opiskelen vähän lisää ja pohdin, miten voisin parantaa työllistymismahdollisuuksiani. Jos jonain päivänä saan vakipaikan kolmen tonnin kuukausipalkalla, hypin riemusta.

Pakko vielä lisätä, että palkallinen loma on täysin utopistinen ajatus. Freelance-hommia on yleensä parhaiten tarjolla kesäisin, joten silloin on pakko tehdä pitkää päivää. Ainoat "lomat", mitä minulla on ollut, ovat olleet muutaman päivän työttömiä kausia, jolloin olen jatkuvasti etsinyt lisää töitä ja stressannut toimeentulosta. En siis suosittele alaa erityisen lämpimästi kenellekään.

Vierailija
86/101 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatti se n. 15 vuotta. Aina oli vakituisia töitä ja ihan ok palkalla.

Nyt työttömänä kohta vuoden ja kastijako on selvä:

- Asiantuntijatehtäviin tulee yhä kutsuja haastatteluun ja jopa toiselle kierrokselle. Valitettavasti joku muu, yleensä joku alle 40 v. tulee valituksi. Nainen, 45 v. ja korkeakoulutettu työttömänä on punainen vaate.

- Assarin tehtävät, joissa kuitenkin toivotaan sitä asiantuntemustakin: ei yhtäkään kutsua edes haastatteluun

- Toimialapalvelut, joiden kautta vaikka aulapalveluun ja tilapäisiin toimistohommiin: eipä ole töitä herunut, tähän en oikein tiedä että miksi. Assarin hommissa ymmärrän, että ajattelevat toimenkuvaa kokeneemman lähtevän heti muihin hommiin kun tilaisuus tulee, mutta näähän olis joka tapauksessa tilapäisiä.

Että kyllä se tietty vielä on voittopuolella, mutta jonkinlainen stigma kuitenkin työttömälle.

Vierailija
87/101 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisko joku sosiologiaa pääaineenaan opiskellut paikalla? Onko ollut täitä vai kannattaako lukea toinen kandi kylkeen? :)

On, mutta riippu ihan mihin painotut ja teetkö jotakin järkevää gradua työn saaniin kannalta. Tilaustyö firmalle tms.

VTM

Vierailija
88/101 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen melko tyytyväinen vastavalmistunut KTM. Palkka n. 4000 euroa /kk, asiantuntijatehtävissä olen. Toivon kuitenkin eteneväni kiinnostavampaan (ja eri tavalla haastavaan) työhön muutaman vuoden sisällä, ja samalla palkka voisi olla n. 1000 euroa korkeampi. Palkkaa enemmän haluan kuitenkin tehdä mielekästä työtä.

Vierailija
89/101 |
14.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattiko sinulla maisterin tutkinnon opiskelu?

Kyllä. Yliopisto-opiskelu ja tutkinnot ovat helpottaneet verrattomasti tutkijana työskentelemistä, mikä on juuri sitä, mitä halusinkin.

Saavutitko sillä haluamasi uran/palkan/elintason?

En. Teen täyttä päivää tutkijana kunnianhimoisen projektin parissa, mutta kukaan ei maksa siitä. Toisin sanoen teen työmarkkinatuella väitöskirjaa ja valmistunkin pian työttömäksi tohtoriksi. Opiskelualaa aikoinaan valitessani ajattelin, että tyydyn elämän ulkoisissa puitteissa vaatimattomampaan, kunhan pääsen tekemään jotain kaikkien yhteiseksi hyväksi. Olisin takuulla jättänyt koko jutun väliin, jos olisin tiennyt, että joudun vuosia myöhemmin makselemaan opintolainaa pois työmarkkinatuesta!

Lopuksi voit toki kertoa, mikä maisteri olet. :)

VTM. Alalla työttömyysprosentti liikkuu jossakin viidessä tai kuudessa, joten itse alaa ei sinänsä voi syyttää. Ongelma tulee vastaan siinä, että Suomen pienissä piirissä pienillä tutkimusaloilla ei ole hirveästi liikkumatilaa olla muuta kuin juuri tiettyihin paradigmoihin ja mielipiteisiin sitoutunut henkilö, että saa rahoitukset ja virat pyörimään. Tulin marginalisoineeksi itseni ja huomasin asian liian myöhään. Edessä sitten seuraavat vuosikymmenet näitä palkattoman tutkijan hommia. Kouluttamattomien hommiin ei ole pääsyä, koska niihin otetaan varhaiskeski-ikäisen ylikoulutetun sijasta nuoria ja reippaita ihmisiä.

Vierailija
90/101 |
14.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kannatti. Olen OTM, ollut töissä sekä valtiolla että yksityisellä, omat hyvät puolensa molemmissa ja työt aina mielenkiintoisia. Valmistuin 90-luvun lopulla enkä ole ollut päivääkään työttömänä. Palkka tällä hetkellä 7000.

Hieno homma! :)

Minulla muutamia 2-3 vuoden sisällä valmistuneita OTM-kavereita, jotka ovat kyllä välillä hyvin tuskastuneita työn saannin suhteen. Helsingissä tuntuu olevan vain määräaikaisuuksia tarjolla, ainakin vastavalmistuneille OTM:ille.

AP

Kaverisi taitavat olla enimmäkseen naisia. 70 % määräaikaisista soppareista on nuorilla naisilla.

Vierailija
91/101 |
14.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu kannatti. YTM-tutkinnolla sain sosiaalityöntekijän pätevyyden. Töitä riittää.

Se onkin varmasti ollut hyvä valinta ja sosiaalityö itsessään mielenkiintoinen ala! 

Itse tosin olen sitä mieltä, että myös sosionomien pitäisi voida tehdä sosiaalityöntekijän töitä (jota tekevätkin nyt epäpätevinä) enemmän. Toki ymmärrän, että sosionomin koulutuksen päälle tulee käydä lisäopintoja, mutta ei ehkä maisterin tasoon saakka. 

AP

Miksi ihmeessä ajattelet noin? 😲

Vierailija
92/101 |
14.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti kannatti. Opiskelin pitkään ja polveilevasti pääaineenani pieni humanistinen ala, mutta valmistuin niin järeällä tutkinnolla, että sain vakituisen viran omalta alaltani alle vuoden sisään valmistumisesta. Tienaan mielestäni ihan riittävästi, hiukan yli suomalaisen keskiansion (viime vuonna 46 000 €) ja saan tehdä juuri sitä, mikä minua kiinnostaa.

Tutkintonimike on siis FM, filosofian maisteri. 😊

Vierailija
93/101 |
14.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up!

Vierailija
94/101 |
14.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatti. Valmistuin tämän vuoden puolella maisteriksi kansantaloustieteestä ja työpaikka heti tiedossa yli 3500 €/kk. Eihän se mikään huippupalkka vielä ole, mutta vasta valmistuneelle ihan mukava.

Opinnot olivat haastavia, mutta analyyttista näkökulmaa kasvattavia ja antavia. On hyvin kiinnostavaa seurata nykyistä talouden tilaa ja politiikkaa ymmärtäen syvällisesti niiden taustatekijöitä.

Vierailija
95/101 |
14.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannatti. Valmistuin tämän vuoden puolella maisteriksi kansantaloustieteestä ja työpaikka heti tiedossa yli 3500 €/kk. Eihän se mikään huippupalkka vielä ole, mutta vasta valmistuneelle ihan mukava.

Opinnot olivat haastavia, mutta analyyttista näkökulmaa kasvattavia ja antavia. On hyvin kiinnostavaa seurata nykyistä talouden tilaa ja politiikkaa ymmärtäen syvällisesti niiden taustatekijöitä.

Vasta tai vihta valmistuneelle. Onko sillä nyt niin suurta väliä? Tärkeintä on saunottaa tuore maisteri!

Vierailija
96/101 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu kannatti. YTM-tutkinnolla sain sosiaalityöntekijän pätevyyden. Töitä riittää.

Se onkin varmasti ollut hyvä valinta ja sosiaalityö itsessään mielenkiintoinen ala! 

Itse tosin olen sitä mieltä, että myös sosionomien pitäisi voida tehdä sosiaalityöntekijän töitä (jota tekevätkin nyt epäpätevinä) enemmän. Toki ymmärrän, että sosionomin koulutuksen päälle tulee käydä lisäopintoja, mutta ei ehkä maisterin tasoon saakka. 

AP

Miksi ihmeessä ajattelet noin? 😲

Samaa mietin. Tuolla kirjoittajalla on jokseenkin kummallinen käsitys sosiaalityöstä.

Vierailija
97/101 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannatti ja saavutin. Uuden oppiminen ja kiinnostavaan aiheeseen perehtyminen ovat jo itsessään palkitsevaa. Sen lisäksi vielä turvattu työtilanne, todella hyvä palkkataso, uran kehitysmahdollisuudet sekä kaikki yliopiston tuomat muistot ja kokemukset saavat valintani tuntumaan todella hyvältä. 

Olen "tekniikan maisteri", eli diplomi-insinööri.

Sama. Sisaruksillani sen sijaan yksi maisterintutkinto ei yliopistolta riittänyt, toinen on opiskellut kandin tutkinnon ulkomailla eri alalta lisäksi ja on silti työtön asuinmaassaan ja toinen on opiskellut lisää pari sivuainetta ja sitä myöten vaihtanut alaa kokonaan.

Vierailija
98/101 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voitko kertoa mille alalle ja millaiseen tehtävään päädyit töihin? Miten löysit työpaikan? Ovatko muut alasi opiskelijat löytäneet hyvin (ja hyviä) työpaikkoja?

Vierailija
99/101 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kannatti.

Opiskeluaika oli yleissivistävää, tein paljon ja ahkerasti opintoja. Työllistyin omalle alalle pitkän ja kivisen polun jälkeen. Palkka on pieni, mutta työ on vakituinen ja miellyttävä kaikin puolin. Elintasoni on ihan kohtuullinen omakotitaloineen kaikkineen, en oikeastaan kaipaa enempää.

Ei minusta mitään rasvanahkaduunaria saisi, enkä viihtyisi työssä, josta en pidä.

Pieni palkka (alle 2500€/brutto) ei haittaa sinänsä, pitkä opiskeluaika opetti todella tarkkaan taloudenpitoon. Itse asiassa ostin jo sijoitusasunnon..

Vierailija
100/101 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kannatti.

Opiskeluaika oli yleissivistävää, tein paljon ja ahkerasti opintoja. Työllistyin omalle alalle pitkän ja kivisen polun jälkeen. Palkka on pieni, mutta työ on vakituinen ja miellyttävä kaikin puolin. Elintasoni on ihan kohtuullinen omakotitaloineen kaikkineen, en oikeastaan kaipaa enempää.

Ei minusta mitään rasvanahkaduunaria saisi, enkä viihtyisi työssä, josta en pidä.

Pieni palkka (alle 2500€/brutto) ei haittaa sinänsä, pitkä opiskeluaika opetti todella tarkkaan taloudenpitoon. Itse asiassa ostin jo sijoitusasunnon..

Ai niin, olen siis humanisti, FM, ikää 35.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme seitsemän