G: "Kannattiko" maisterin tutkinto?
Kannattiko sinulla maisterin tutkinnon opiskelu? Saavutitko sillä haluamasi uran/palkan/elintason?
Täyttyivätkö odotuksesi (jos niitä oli) sen suhteen, mitä ovia ajattelit maisterin tutkinnon avaavan?
Lopuksi voit toki kertoa, mikä maisteri olet. :)
Kommentit (101)
Joo ja ei. Opiskelin FM + lisäksi kandin eri alalta. Työ hyvin palkattua (4300 e/kk + bonukset) mutta välillä tosi kiireistä ja stressaavaa. Voisin hyvin vaihtaa vähän vähemmän stressaavaan hommaan ja tyytyä tonnin pienempään palkkaan.
Maisteritutkinto antoi etulyöntiaseman työnhaussa terveydenhuollon lähiesimiestehtävään. Lähtöpalkkahan ei kummoinen ole, määrävuosilisienkin kanssa n. 3500. Vastuulla on kuitenkin 50 alaista. Olen siis terveystieteiden maisteri. Opiskelu oli antoisaa, etenkin tutkimusosaaminen, projektin johtamiseen perehtyminen ja kehittämistyö.
Todellakin kannatti. Kävin ensin tradenomiksi ja sen jälkeen vain myyjänhommia pikkupalkalla. Vuoden parin jälkeen yliopistoon ja tietojenkäsittelyä opiskelemaan. Heti valmistumisen jälkeen kunnon palkka ja hommia riittää.
OTM 2000-luvulta. Hyvä palkka (8000-12000 brutto) mutta usein liian rasittava ja vaativa työtahti. Vois vaihtaa kevyempään, mutta raha houkuttaa.
Itse opiskelun ongelma oli ylimieliset kurssikaverit ja maailmannäkemyksen supistuminen, mutta kun ne onnistuu torjumaan niin ala on ihan hyvä.
3 vuorotyö varastolla ei ole "löysää" vasn raskasta jos vertaa sostt:n päiväduuniin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tein nuorena ja hölmönä hyvin epäkäytännöllisen maisterintutkinnon. En tietenkään saanut alan töitä, en edes hakenut. Sain erinomaisen yleissivistyksen ja analyyttiset taidot. Näillä olen sitten pyydystänyt varakkaan ja koulutetun tohtorismiehen. Nyt teen toista tutkintoa käyttökelpoisemmalta alalta, jolla työllistyminen on sata varmaa.
Ihan mielenkiinnosta, mikä ensimmäinen tutkintosi sitten oli?
AP
Olen historioitsija.
Eihän tuo ole ollenkaan epäkäytännöllisimmästä päästä 😀 t. historioitsija
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannatti ja saavutin. Uuden oppiminen ja kiinnostavaan aiheeseen perehtyminen ovat jo itsessään palkitsevaa. Sen lisäksi vielä turvattu työtilanne, todella hyvä palkkataso, uran kehitysmahdollisuudet sekä kaikki yliopiston tuomat muistot ja kokemukset saavat valintani tuntumaan todella hyvältä.
Olen "tekniikan maisteri", eli diplomi-insinööri.
Täsmälleen samaa mieltä!
t. Toinen DIHienoa. :) Mieheni on myös DI ja tyytyväinen tutkintoonsa - joskaan ei palkkaansa, joka on hieman alle 3000€ kuten myös kaverillaan. Hän tosin valmistui vuosi sitten, joten siitähän se ura sitten urkenee.
Aluksi harmitti mieheni puolesta, joka koko opiskeluaikansa puhui kovapalkkaisista töistä heti valmistumisen jälkeen, mutta realiteetit sitten iskivät päin kasvoja. Ei tosin pidä valittaa, koska hän on kuitenkin onnekas saatuaan oman alan vakityöpaikan (määräaikaisuuden jälkeen). Hän työskentelee suunnittelijana yksityisellä sektorilla.
AP
Ja täydennän nyt, ettei saa väärää käsitystä: harmitti siis siksi miehen puolesta, että hänen odotuksensa esim palkan suhteen olivat todella korkealla ja myös tkk:lla oltiin koko opiskeluajan puhuttu siihen suuntaan, että palkat ovat todella hyvät. Ja todellisuus olikin sitten tosi.
Joskaan mielestäni hieman alle 3000€ palkka ei missään nimessä ole huono vaan hyvä palkka. Osan mielestä tuo saattaa olla vähän, mutta kaikki on aina suhteellista.
AP
Hyvä palkka tuohon tutkintoon vaadittuun työmäärään nähden? o_O
-teekkari
No siis nimenomaan, kaikki on suhteellista. Onko kenenkään maisterin palkka, jos on alle 3000€ hyvä tutkinnon suorittamiseen nähden? Joidenkin mielestä kyllä, toisten mielestä ei.
AP
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kannatti. Olen OTM, ollut töissä sekä valtiolla että yksityisellä, omat hyvät puolensa molemmissa ja työt aina mielenkiintoisia. Valmistuin 90-luvun lopulla enkä ole ollut päivääkään työttömänä. Palkka tällä hetkellä 7000.
Hieno homma! :)
Minulla muutamia 2-3 vuoden sisällä valmistuneita OTM-kavereita, jotka ovat kyllä välillä hyvin tuskastuneita työn saannin suhteen. Helsingissä tuntuu olevan vain määräaikaisuuksia tarjolla, ainakin vastavalmistuneille OTM:ille.
AP
FM fysiikka. Valmistuin vuonna 2007 normiajassa. Sekuntiakaan en ole tehnyt alan töitä edes harjoittelussa. Mihinkään ei pääse ilman suhteita. Suomessa työnantajat eivät arvosta tutkintoa, ainoastaan työkokemusta ja sitä onko "hyvä tyyppi".
Itse koulutuskin oli surkeaa. Fysiikan töissä käytettiin jotakin 50-luvun laitteita ja teoriatunneilla opeteltiin ulkoa jotakin älyttömiä yksityiskohtia. Koulutuksen pitäisi tulla ehdottomasti suomessakin maksulliseksi, jolloin opetuskin vastaisi tämän päivän työelämän tarpeita.
Vierailija kirjoitti:
Saavutitko sillä haluamasi uran/palkan/elintason?
En ajatellut uraa, palkkaa enkä elintasoa lähtiessäni opiskelemaan. Jos joskus valmistun, ei kukaan näin vanhaa enää palkkaa.
Tutkinnosta on kuitenkin se hyöty, että voin iloita sen saavuttamisesta.
nire kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi surku APn miehelle, suunnittelijat ovat isoimmassa palkkakuopassa tekniikan alalla koska suunnittelijoita on niin paljon ihan AMK-taustalla. Pääasia kai että viihtyy työssään.
Itse olen myös DI, mutta enemmän projekti/kehitys-puolella jossa on paremmat palkat. Olin kyllä pettynyt ekan työpaikkani palkkaan reilu vuosi sitten kuin valmistuin, eli vähän reiluun 3k per kk. Päätin lähteä kokeilemaan elämää keski-eurooppaan ja heti palkka melkein 4k per kk ja etukäteen sovittu korotus nostaa sen tuon neljän tonnin paremmalle puolelle :)
Täällä ei akateemiset tittelit ole niin yleisiä, joten se on big deal jos sellainen löytyy ja sitä käytetään puhuttelussa. Kyllähän se hiukan antaa nostetta kun löytyy hyvä titteli :DNäin olen mieheni puheista ymmärtänyt, että lähes samaa suunnittelijan työtä tekevistä kollegoista osa on amk-taustaisia. Tosin, jos hekin osaavat hommansa ja tekevät sen yhtä hyvin kuin DI (ellei jopa paremmin joskus?), niin en näe, että miksi kyseessä olisi palkkakuoppa - ei pelkän tittelin perusteella pitäisi saada palkkaa vaan osaamisen perusteella.
AP
Mikä on ala suunnittelupuolella? En ole insinööri, mutta aika pitkään ingengörbyråssa työskennellyt, joten palkkatasoa tunnen.
Tehtaiden joidenkin osien suunnittelua. Sellutehtaita, biotuotetehtaita.
AP
Vierailija kirjoitti:
FM fysiikka. Valmistuin vuonna 2007 normiajassa. Sekuntiakaan en ole tehnyt alan töitä edes harjoittelussa. Mihinkään ei pääse ilman suhteita. Suomessa työnantajat eivät arvosta tutkintoa, ainoastaan työkokemusta ja sitä onko "hyvä tyyppi".
Itse koulutuskin oli surkeaa. Fysiikan töissä käytettiin jotakin 50-luvun laitteita ja teoriatunneilla opeteltiin ulkoa jotakin älyttömiä yksityiskohtia. Koulutuksen pitäisi tulla ehdottomasti suomessakin maksulliseksi, jolloin opetuskin vastaisi tämän päivän työelämän tarpeita.
Kurja kuulla :(.
Toisaalta, yliopistokoulutus on ainakin aikoinaan ollut sellainen, että sen ei ole ollut edes tarkoitus vastata suoranaisesti työelämän tarpeisiin vaan tähdättiin pelkästään tieteelliseen tutkimukseen. Toki niinhän se on vieläkin - yliopiston päätehtävänä on tieteellisen tutkimuksen tekeminen ja siihen perustuva (ylin) opetus. Nyt kuitenkin ainakin joissain aineissa päästy vähän lähemmäs sitä työelämää ja tosiseikkaa, että harva opiskelija lähtee esim. tutkijaksi tai muuten akateemiselle uralle.
AP
Kannatti. Ilman maisterin papruja en olisi saanut nykyistä työtäni. VTM sossu olen, mutta en niissä hommissa.
24:lle tiedoksi, että matalapalkkaiset työt ei ole löysäilyä. Päinvastoin, julkisella sektorilla säästetään juuri niistä, eli itsekin teen koko ajan töitä jaksamisen rajoilla.
Matala palkka, kohtuuton työmäärä, mutta mielettömän vaativa ja mielenkiintoinen työ - siksi en varjopuolista huolimatta aio lähiaikoina työpaikkaa vaihtaa.
Olen VTM. Kannatti todellakin opiskella. Työtön en varmaankaan tule olemaan. Olen ihanne työssäni tällä hetkellä vakinaisessa virassa.
Kannatti ja ei kannattanut. Taloudellisesti siitä ei ole enää mitään hyötyä, koska juna ajoi jo ohi. Muuten kyllä iloitsen siitä, mitä opinnoilta sain. Kieliä opiskelin.
Vierailija kirjoitti:
Jos koulutus olisi ollut maksullista, olisit edelleen työtön/ilman alan hommia, mutta lisäksi niskassasi olisi sadan tonnin opintolainat.
Otapa selvää, missä tilanteessa monet jenkkinuoret ovat. Luonnontieteilijöiden ja akateemisten työttömyys riivaa kaikkia länsimaita, ei vain Suomea.
Kyllä, olen FM ja maisterina yli 1000 euroa kuukaudessa enemmän käteen kuin aiemmalla opistotason tutkinnolla.
Elintarviketieteiden maisterin tutkinto kannatti. Töitä löytyy hyvin, koulutus mielenkiintoinen ja käytännönläheinen.
Ihan joo, työtilanne ei optimaalinen mutta siedettävä. 4000-5000 palkka ja ei kohtuuton työmäärä. OTM.