Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G: "Kannattiko" maisterin tutkinto?

Vierailija
10.08.2016 |

Kannattiko sinulla maisterin tutkinnon opiskelu? Saavutitko sillä haluamasi uran/palkan/elintason?
Täyttyivätkö odotuksesi (jos niitä oli) sen suhteen, mitä ovia ajattelit maisterin tutkinnon avaavan?

Lopuksi voit toki kertoa, mikä maisteri olet. :)

Kommentit (101)

Vierailija
1/101 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatti ja saavutin. Uuden oppiminen ja kiinnostavaan aiheeseen perehtyminen ovat jo itsessään palkitsevaa. Sen lisäksi vielä turvattu työtilanne, todella hyvä palkkataso, uran kehitysmahdollisuudet sekä kaikki yliopiston tuomat muistot ja kokemukset saavat valintani tuntumaan todella hyvältä. 

Olen "tekniikan maisteri", eli diplomi-insinööri.

Vierailija
2/101 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein nuorena ja hölmönä hyvin epäkäytännöllisen maisterintutkinnon. En tietenkään saanut alan töitä, en edes hakenut. Sain erinomaisen yleissivistyksen ja analyyttiset taidot. Näillä olen sitten pyydystänyt varakkaan ja koulutetun tohtorismiehen. Nyt teen toista tutkintoa käyttökelpoisemmalta alalta, jolla työllistyminen on sata varmaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/101 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannatti ja saavutin. Uuden oppiminen ja kiinnostavaan aiheeseen perehtyminen ovat jo itsessään palkitsevaa. Sen lisäksi vielä turvattu työtilanne, todella hyvä palkkataso, uran kehitysmahdollisuudet sekä kaikki yliopiston tuomat muistot ja kokemukset saavat valintani tuntumaan todella hyvältä. 

Hienoa kuulla! Selvästi kaikki mennyt nappiin. :)

AP

Vierailija
4/101 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistuin Datanomiksi 1993 juuri alkaneeseen lamaan työttömäksi. Jatkoin sitten opiskelua filosofian maisteriksi pääaineena tietojenkäsittelyoppi. Pystyin tekemään oman alani pikkuhommia opiskelun ajan ja vakituisen työn sain vuosi ennen valmistumista. Maisterin koulutus huomioitiin palkassa heti kun valmistuin.

Vierailija
5/101 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Meni muutama vuosi, että palkkataso oli ok. Valtiolla alkupalkat ovat parempia alkuun kuin yksityisellä, mutta korjaantuu myöhemmin.

Luonnontieteellisestä olen valmistunut.

Vierailija
6/101 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein nuorena ja hölmönä hyvin epäkäytännöllisen maisterintutkinnon. En tietenkään saanut alan töitä, en edes hakenut. Sain erinomaisen yleissivistyksen ja analyyttiset taidot. Näillä olen sitten pyydystänyt varakkaan ja koulutetun tohtorismiehen. Nyt teen toista tutkintoa käyttökelpoisemmalta alalta, jolla työllistyminen on sata varmaa.

Ihan mielenkiinnosta, mikä ensimmäinen tutkintosi sitten oli?

AP

Vierailija
7/101 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatti. En olisi edes saanut niitä työpaikkoja, joissa olen ollut, koska vaatimuksena on ollut ylempi korkeakoulututkinto. Ihan FM olen.

Vierailija
8/101 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu kannatti. YTM-tutkinnolla sain sosiaalityöntekijän pätevyyden. Töitä riittää.

Vierailija
9/101 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ja et varmasti ole ainoa, joka on käynyt "epäkäytännöllisen" tutkinnon, josta ei ehkä käytännön elämän kannalta ole ollutkaan ajateltua hyötyä.

AP

Vierailija
10/101 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa pliis myös minkä tutkinnon olette suorittaneet!

Vierailija
11/101 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu kannatti. YTM-tutkinnolla sain sosiaalityöntekijän pätevyyden. Töitä riittää.

Se onkin varmasti ollut hyvä valinta ja sosiaalityö itsessään mielenkiintoinen ala! 

Itse tosin olen sitä mieltä, että myös sosionomien pitäisi voida tehdä sosiaalityöntekijän töitä (jota tekevätkin nyt epäpätevinä) enemmän. Toki ymmärrän, että sosionomin koulutuksen päälle tulee käydä lisäopintoja, mutta ei ehkä maisterin tasoon saakka. 

AP

Vierailija
12/101 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen VTM ja tyytyväinen vakivirkaan valtion leivissä. Pitkät lomat ja löysähkö työtahti, palkka hieman alle 4000 €/kk. Haaveena oli päästä diplomaatiksi, kun aloitin opinnot, mutta päädyinkin toiselle hallinonalalle. Toisin sanoen, kyllä kannatti.

Vierailija
13/101 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti kannatti, taisin valmistua kutsumusammattiin. Olen siis PsM, joten oli alusta asti suurin piirtein selvää, minkälaista työtä tulee tekemään.

Vierailija
14/101 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus olen pohtinut sitä, että onkohan joillekin maistereille ollut oman alansa palkkataso pettymys? Esimerkiksi joillekin generalisteille, jotka ovatkin päätyneet vaikka järjestöihin tekemään 2100€ töitä tai vaikka museoalalaisille, kirjastoalalaisille yms...

Tuskin moni abi esimerkiksi aina hoksaa katsoa, mikä palkkataso valitsemallaan alalla vallitsee.. toisaalta, palkkahan ei ole kaikki kaikessa ja uratarinat ovat moninaisia (samalla "tutkinnolla" voi olla monissa eri töissä). Tärkeintä on tehdä sitä, mikä kiinnostaa - kunhan saa laskut maksettua. :)

AP

Vierailija
15/101 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan mielenkiinnosta, mikä ensimmäinen tutkintosi sitten oli?

AP

Olen historioitsija.

Vierailija
16/101 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No enpä juuri oppinut työelämän kannalta mitään uutta teekkarina, sellaista jota en olisi jo tekussa oppinut. Mutta tulipahan näytettyä "anytime" kun oli väkeä joiden mielestä jäin tekuun siksi, etten olisi muka pystynyt dipaksi...

Vierailija
17/101 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti kannatti, taisin valmistua kutsumusammattiin. Olen siis PsM, joten oli alusta asti suurin piirtein selvää, minkälaista työtä tulee tekemään.

Hienoa! Teillä monilla onkin varmaan aika selvät kuviot alusta saakka.

AP

Vierailija
18/101 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No enpä juuri oppinut työelämän kannalta mitään uutta teekkarina, sellaista jota en olisi jo tekussa oppinut. Mutta tulipahan näytettyä "anytime" kun oli väkeä joiden mielestä jäin tekuun siksi, etten olisi muka pystynyt dipaksi...

Niin - tämäkin on ikuisuuskysymys. Onko saanut maisterin tutkinnosta työelämän kannalta tärkeitä taitoja ym. (toki ns. professiotutkinnot erikseen)

AP

Vierailija
19/101 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täsmälleen samaa mieltä!

t. Toinen DI

Vierailija
20/101 |
10.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista muuten, että eniten peukutuksia on saanut henkilö, joka kertoi käyneensä epäkäytännöllisen tutkinnon, jossa ei hänen mielestään ollut loppupeleissä mahdollista työllistyä. 

Tämä on ehkä yleisempää, kuin annetaan ymmärtää? Tai jos työllistytään, niin työllistetään muualle kuin ns. omalle alalle.

AP

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kolme