G: "Kannattiko" maisterin tutkinto?
Kannattiko sinulla maisterin tutkinnon opiskelu? Saavutitko sillä haluamasi uran/palkan/elintason?
Täyttyivätkö odotuksesi (jos niitä oli) sen suhteen, mitä ovia ajattelit maisterin tutkinnon avaavan?
Lopuksi voit toki kertoa, mikä maisteri olet. :)
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Voi surku APn miehelle, suunnittelijat ovat isoimmassa palkkakuopassa tekniikan alalla koska suunnittelijoita on niin paljon ihan AMK-taustalla. Pääasia kai että viihtyy työssään.
Itse olen myös DI, mutta enemmän projekti/kehitys-puolella jossa on paremmat palkat. Olin kyllä pettynyt ekan työpaikkani palkkaan reilu vuosi sitten kuin valmistuin, eli vähän reiluun 3k per kk. Päätin lähteä kokeilemaan elämää keski-eurooppaan ja heti palkka melkein 4k per kk ja etukäteen sovittu korotus nostaa sen tuon neljän tonnin paremmalle puolelle :)
Täällä ei akateemiset tittelit ole niin yleisiä, joten se on big deal jos sellainen löytyy ja sitä käytetään puhuttelussa. Kyllähän se hiukan antaa nostetta kun löytyy hyvä titteli :D
Näin olen mieheni puheista ymmärtänyt, että lähes samaa suunnittelijan työtä tekevistä kollegoista osa on amk-taustaisia. Tosin, jos hekin osaavat hommansa ja tekevät sen yhtä hyvin kuin DI (ellei jopa paremmin joskus?), niin en näe, että miksi kyseessä olisi palkkakuoppa - ei pelkän tittelin perusteella pitäisi saada palkkaa vaan osaamisen perusteella.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannatti ja saavutin. Uuden oppiminen ja kiinnostavaan aiheeseen perehtyminen ovat jo itsessään palkitsevaa. Sen lisäksi vielä turvattu työtilanne, todella hyvä palkkataso, uran kehitysmahdollisuudet sekä kaikki yliopiston tuomat muistot ja kokemukset saavat valintani tuntumaan todella hyvältä.
Olen "tekniikan maisteri", eli diplomi-insinööri.
Täsmälleen samaa mieltä!
t. Toinen DIHienoa. :) Mieheni on myös DI ja tyytyväinen tutkintoonsa - joskaan ei palkkaansa, joka on hieman alle 3000€ kuten myös kaverillaan. Hän tosin valmistui vuosi sitten, joten siitähän se ura sitten urkenee.
Aluksi harmitti mieheni puolesta, joka koko opiskeluaikansa puhui kovapalkkaisista töistä heti valmistumisen jälkeen, mutta realiteetit sitten iskivät päin kasvoja. Ei tosin pidä valittaa, koska hän on kuitenkin onnekas saatuaan oman alan vakityöpaikan (määräaikaisuuden jälkeen). Hän työskentelee suunnittelijana yksityisellä sektorilla.
AP
Oho, valmistuin 2012 ja sain tuolloin alkupalkaksi 3200e. Silloin valmistuneiden kavereiden palkat liikkui suunnilleen samoissa lukemissa kuin mulla. Nykyisin palkka hilkun päälle 4000e. Riippuu varmaan alastakin tosin.
Vierailija kirjoitti:
...
Tuskin moni abi esimerkiksi aina hoksaa katsoa, mikä palkkataso valitsemallaan alalla vallitsee.. toisaalta, palkkahan ei ole kaikki kaikessa ja uratarinat ovat moninaisia (samalla "tutkinnolla" voi olla monissa eri töissä). Tärkeintä on tehdä sitä, mikä kiinnostaa - kunhan saa laskut maksettua. :)
AP
Tämä on KOSKEE vain naispuolisia opiskelijoita ja on TÄYSIN väärä ohje jos aikoo selvitä elämässä hengissä ihan missä tahansa muualla kuin Suomen sos-dem-muumi-laaksossa.
Jos ihminen itse on vastuussa elämästään ja toimeentulostaan ja tulevaiduusestaan ja harrastuksistaan ja matkoistaan on ensimmäinen edellytys että osaa tehdä työtä jolle on kysyntää.
En nyt ehkä sanoisi että itse mitenkään erityisesti rakastan putki/LVI/tuotantotalouden johtohommia mutta olen ko. alan DI ja yritykseni kilpailuttaa ja tekee Suomen vanhenevan asuntokannan LVIS remontit. Tulot on välillä 10.000-200.000 euroa kuussa, mutta työntekijöitäkin on siis kymmeniä.
Eli kannattaa myös mietiä millä alalla on töitä ja tulevaisuutta, ei niitä antiikin Kreikan argeologeja Suomessa nyt kovin montaa tuhatta tarvita.
Tee sinä kovalla palkalla viemäriputken korjausta, kirjastotädit istuu senkin aikaa pöntöllä ja palkka juoksee niillekin.
Mitä pahaa siinä on, jos tekee helppoja hommia pienellä palkalla? Mukavaa elämää.
Kannatti, vaikka aikoinaan historianopiskelijana usko homman kannattavuuteen oli koetuksella. Olen aineenope, rakastan työtäni, virka, 3400 kk, lyhyehköt päivät ja pitkät lomat. Ja tätä työtä ei voi (vakituisena) tehdä ilman maisterinpapereita.
Putki-DI kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
...
Tuskin moni abi esimerkiksi aina hoksaa katsoa, mikä palkkataso valitsemallaan alalla vallitsee.. toisaalta, palkkahan ei ole kaikki kaikessa ja uratarinat ovat moninaisia (samalla "tutkinnolla" voi olla monissa eri töissä). Tärkeintä on tehdä sitä, mikä kiinnostaa - kunhan saa laskut maksettua. :)
AP
Tämä on KOSKEE vain naispuolisia opiskelijoita ja on TÄYSIN väärä ohje jos aikoo selvitä elämässä hengissä ihan missä tahansa muualla kuin Suomen sos-dem-muumi-laaksossa.
Jos ihminen itse on vastuussa elämästään ja toimeentulostaan ja tulevaiduusestaan ja harrastuksistaan ja matkoistaan on ensimmäinen edellytys että osaa tehdä työtä jolle on kysyntää.
En nyt ehkä sanoisi että itse mitenkään erityisesti rakastan putki/LVI/tuotantotalouden johtohommia mutta olen ko. alan DI ja yritykseni kilpailuttaa ja tekee Suomen vanhenevan asuntokannan LVIS remontit. Tulot on välillä 10.000-200.000 euroa kuussa, mutta työntekijöitäkin on siis kymmeniä.
Eli kannattaa myös mietiä millä alalla on töitä ja tulevaisuutta, ei niitä antiikin Kreikan argeologeja Suomessa nyt kovin montaa tuhatta tarvita.
Kenties teillä ei näy paljon naisia sovinistisuuden takia. Vai mikä oli pointtisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannatti ja saavutin. Uuden oppiminen ja kiinnostavaan aiheeseen perehtyminen ovat jo itsessään palkitsevaa. Sen lisäksi vielä turvattu työtilanne, todella hyvä palkkataso, uran kehitysmahdollisuudet sekä kaikki yliopiston tuomat muistot ja kokemukset saavat valintani tuntumaan todella hyvältä.
Olen "tekniikan maisteri", eli diplomi-insinööri.
Täsmälleen samaa mieltä!
t. Toinen DIHienoa. :) Mieheni on myös DI ja tyytyväinen tutkintoonsa - joskaan ei palkkaansa, joka on hieman alle 3000€ kuten myös kaverillaan. Hän tosin valmistui vuosi sitten, joten siitähän se ura sitten urkenee.
Aluksi harmitti mieheni puolesta, joka koko opiskeluaikansa puhui kovapalkkaisista töistä heti valmistumisen jälkeen, mutta realiteetit sitten iskivät päin kasvoja. Ei tosin pidä valittaa, koska hän on kuitenkin onnekas saatuaan oman alan vakityöpaikan (määräaikaisuuden jälkeen). Hän työskentelee suunnittelijana yksityisellä sektorilla.
AP
Ja täydennän nyt, ettei saa väärää käsitystä: harmitti siis siksi miehen puolesta, että hänen odotuksensa esim palkan suhteen olivat todella korkealla ja myös tkk:lla oltiin koko opiskeluajan puhuttu siihen suuntaan, että palkat ovat todella hyvät. Ja todellisuus olikin sitten tosi.
Joskaan mielestäni hieman alle 3000€ palkka ei missään nimessä ole huono vaan hyvä palkka. Osan mielestä tuo saattaa olla vähän, mutta kaikki on aina suhteellista.
AP
Hyvä palkka tuohon tutkintoon vaadittuun työmäärään nähden? o_O
-teekkari
Vierailija kirjoitti:
Putki-DI kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
...
AP
Kenties teillä ei näy paljon naisia sovinistisuuden takia. Vai mikä oli pointtisi.
Näkyy paljon naisia, ja koko ajan enemmän.
-eri
Tungen ketjuun, vaikka en maisteri olekaan. Yritin päästä muutaman kerran sisään lukemaan sosiaalityötä, mutta en päässyt. Jos olisi ollut mahdollista, niin olisin pyrkinyt jonnekin muuallekin kun tänne Helsinkiin, mutta valitettavasti en elämäntilanteeni takia pystynyt. Hain sitten lopulta lukemaan toista mielestäni kiinnostavaa ja yleissivistävää alaa, teologiaa. Meillähän on valittavana A2-linja, josta voi valmistua mm. asiantuntijatehtäviin tai toimittajaksi. Olen kuitenkin nyt viimeaikoina ollut hieman pessimistisin fiiliksin sen suhteen että työllistyykö tuolta linjalta kovinkaan helposti. Mielestäni teologia on ajoittain hyvinkin haastavaa (esim. klassisten kielten opiskelu) ja vähän pelottaa välillä, että opiskelenko turhaan. Ehdin käymään ammattikoulun lukion jälkeen ja muutamia välivuosia kertyi senkin jälkeen kun hain opiskelemaan. Koen nyt 25-vuotiaana olevani jo vähän "vanha" opiskelijaksi, kun tuolla yliopistolla pyrkii niitä 19-vuotiaitakin melko paljon. Toisaalta naurettavaa, koska onhan siellä niitä nelikymppisiäkin. Tällaisia ketjuja lukiessa aina hiipii pelko että valmistaudun suoraan työttömäksi ja päädyn tekemään samoja hommia kuin aikaisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi surku APn miehelle, suunnittelijat ovat isoimmassa palkkakuopassa tekniikan alalla koska suunnittelijoita on niin paljon ihan AMK-taustalla. Pääasia kai että viihtyy työssään.
Itse olen myös DI, mutta enemmän projekti/kehitys-puolella jossa on paremmat palkat. Olin kyllä pettynyt ekan työpaikkani palkkaan reilu vuosi sitten kuin valmistuin, eli vähän reiluun 3k per kk. Päätin lähteä kokeilemaan elämää keski-eurooppaan ja heti palkka melkein 4k per kk ja etukäteen sovittu korotus nostaa sen tuon neljän tonnin paremmalle puolelle :)
Täällä ei akateemiset tittelit ole niin yleisiä, joten se on big deal jos sellainen löytyy ja sitä käytetään puhuttelussa. Kyllähän se hiukan antaa nostetta kun löytyy hyvä titteli :DNäin olen mieheni puheista ymmärtänyt, että lähes samaa suunnittelijan työtä tekevistä kollegoista osa on amk-taustaisia. Tosin, jos hekin osaavat hommansa ja tekevät sen yhtä hyvin kuin DI (ellei jopa paremmin joskus?), niin en näe, että miksi kyseessä olisi palkkakuoppa - ei pelkän tittelin perusteella pitäisi saada palkkaa vaan osaamisen perusteella.
AP
Mikä on ala suunnittelupuolella? En ole insinööri, mutta aika pitkään ingengörbyråssa työskennellyt, joten palkkatasoa tunnen.
Kyllä kannatti. Olen OTM, ollut töissä sekä valtiolla että yksityisellä, omat hyvät puolensa molemmissa ja työt aina mielenkiintoisia. Valmistuin 90-luvun lopulla enkä ole ollut päivääkään työttömänä. Palkka tällä hetkellä 7000.
Kannatti. Tein vielä jatkotutkintoja ja nyt vakinainen asiantuntijatyö yli 6 tonnin palkalla. Nainen, FM, FT.
Kyllä!Olen unelmieni työssä,vaki.Palkka niin 600-700e parempi kuin saman alan amk-tutkinnolla.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kannatti. Olen OTM, ollut töissä sekä valtiolla että yksityisellä, omat hyvät puolensa molemmissa ja työt aina mielenkiintoisia. Valmistuin 90-luvun lopulla enkä ole ollut päivääkään työttömänä. Palkka tällä hetkellä 7000.
Tulinkin katsomaan, että onko kukaan OTM kirjoitellut. Jospa itsellä työtilanne olisi yhtä hyvä valmistumisen jälkeen!
- oikkari vm. 2016
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus olen pohtinut sitä, että onkohan joillekin maistereille ollut oman alansa palkkataso pettymys? Esimerkiksi joillekin generalisteille, jotka ovatkin päätyneet vaikka järjestöihin tekemään 2100€ töitä tai vaikka museoalalaisille, kirjastoalalaisille yms...
AP
En tiedä museo- tai kirjastoalan palkkatasoa, mutta yleensä näissä matalammin palkatuissa akateemisissa hommissa ei hirveästi tarvitse stressata työtahdista. Tuntipalkka tehdystä työstä on siis hyvinkin kilpailukykyinen.
Nojaa - onhan esimerkiksi sosiaalityöntekijän hommakin yleensä akateemisen tutkinnon vaativa työ, jossa stressitaso on kyllä lähes aina äärimmäisen korkea ja palkka suhteellisen matala.
APPaljonko se palkka on?
Sosiaalityöntekijöillä muistaakseni 2700 € - 3100€ riippuen kokemuksesta, työnantajasta yms. Joskus olen kuullut 2300€ palkastakin, mutta en tiedä - en itse ole alalla, joten en voi vahvistaa.
Palkkahan ei sinänsä ole matala, mutta työn vaativuuteen nähden sekä pitkään tutkintoon nähden, saman rahasumman voi saada "helpommallakin". Esimerkiksi kolmivuorotyöstä keräilijänä varastolla. Mutta kuten sanottua, työn sisältö ennen kaikkea.
AP
Sosiaalityöntekijän peruspalkka on yleisesti 3100-3200 (esim.Hus,Helsingin kaupunki).Yksityisellä (esim.Orton)3500.Kehittäjä-suunnittelijat (esim.Socca) tehtäväkohtainen niin 3800.
Kyllä, en olisi saanut opettajan virkaa ilman papereita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus olen pohtinut sitä, että onkohan joillekin maistereille ollut oman alansa palkkataso pettymys? Esimerkiksi joillekin generalisteille, jotka ovatkin päätyneet vaikka järjestöihin tekemään 2100€ töitä tai vaikka museoalalaisille, kirjastoalalaisille yms...
AP
En tiedä museo- tai kirjastoalan palkkatasoa, mutta yleensä näissä matalammin palkatuissa akateemisissa hommissa ei hirveästi tarvitse stressata työtahdista. Tuntipalkka tehdystä työstä on siis hyvinkin kilpailukykyinen.
Nojaa - onhan esimerkiksi sosiaalityöntekijän hommakin yleensä akateemisen tutkinnon vaativa työ, jossa stressitaso on kyllä lähes aina äärimmäisen korkea ja palkka suhteellisen matala.
APPaljonko se palkka on?
Sosiaalityöntekijöillä muistaakseni 2700 € - 3100€ riippuen kokemuksesta, työnantajasta yms. Joskus olen kuullut 2300€ palkastakin, mutta en tiedä - en itse ole alalla, joten en voi vahvistaa.
Palkkahan ei sinänsä ole matala, mutta työn vaativuuteen nähden sekä pitkään tutkintoon nähden, saman rahasumman voi saada "helpommallakin". Esimerkiksi kolmivuorotyöstä keräilijänä varastolla. Mutta kuten sanottua, työn sisältö ennen kaikkea.
APSosiaalityöntekijän peruspalkka on yleisesti 3100-3200 (esim.Hus,Helsingin kaupunki).Yksityisellä (esim.Orton)3500.Kehittäjä-suunnittelijat (esim.Socca) tehtäväkohtainen niin 3800.
Peruspalkka=lähtö.Ei sossun palkka ole alle 3000 ollut vuosiin.
Täällä ei akateemiset tittelit ole niin yleisiä, joten se on big deal jos sellainen löytyy ja sitä käytetään puhuttelussa. Kyllähän se hiukan antaa nostetta kun löytyy hyvä titteli :D