G: "Kannattiko" maisterin tutkinto?
Kannattiko sinulla maisterin tutkinnon opiskelu? Saavutitko sillä haluamasi uran/palkan/elintason?
Täyttyivätkö odotuksesi (jos niitä oli) sen suhteen, mitä ovia ajattelit maisterin tutkinnon avaavan?
Lopuksi voit toki kertoa, mikä maisteri olet. :)
Kommentit (101)
Kannatti. DI, mukava työ, vapaat työajat, hyvä palkka (n. 6000e/kk).
Kyllä ja ei. Olen KTM. Jos olisin tiennyt muuttavani suoraan yliopiston jälkeen pysyvästi ulkomaille, olisi riittänyt ihan tradenomin tutkinto, kun ylemmällä ei täällä päin ole juuri mitään merkitystä. Toisaalta, jos vielä päätän palata Suomeen, saan työpaikan helpommin, koska maisterin tutkinto on tärkeä Suomessa johtotason tehtäviin.
Vierailija kirjoitti:
Joskus olen pohtinut sitä, että onkohan joillekin maistereille ollut oman alansa palkkataso pettymys? Esimerkiksi joillekin generalisteille, jotka ovatkin päätyneet vaikka järjestöihin tekemään 2100€ töitä tai vaikka museoalalaisille, kirjastoalalaisille yms...
Tuskin moni abi esimerkiksi aina hoksaa katsoa, mikä palkkataso valitsemallaan alalla vallitsee.. toisaalta, palkkahan ei ole kaikki kaikessa ja uratarinat ovat moninaisia (samalla "tutkinnolla" voi olla monissa eri töissä). Tärkeintä on tehdä sitä, mikä kiinnostaa - kunhan saa laskut maksettua. :)
AP
En tiedä museo- tai kirjastoalan palkkatasoa, mutta yleensä näissä matalammin palkatuissa akateemisissa hommissa ei hirveästi tarvitse stressata työtahdista. Tuntipalkka tehdystä työstä on siis hyvinkin kilpailukykyinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannatti ja saavutin. Uuden oppiminen ja kiinnostavaan aiheeseen perehtyminen ovat jo itsessään palkitsevaa. Sen lisäksi vielä turvattu työtilanne, todella hyvä palkkataso, uran kehitysmahdollisuudet sekä kaikki yliopiston tuomat muistot ja kokemukset saavat valintani tuntumaan todella hyvältä.
Olen "tekniikan maisteri", eli diplomi-insinööri.
Täsmälleen samaa mieltä!
t. Toinen DI
Hienoa. :) Mieheni on myös DI ja tyytyväinen tutkintoonsa - joskaan ei palkkaansa, joka on hieman alle 3000€ kuten myös kaverillaan. Hän tosin valmistui vuosi sitten, joten siitähän se ura sitten urkenee.
Aluksi harmitti mieheni puolesta, joka koko opiskeluaikansa puhui kovapalkkaisista töistä heti valmistumisen jälkeen, mutta realiteetit sitten iskivät päin kasvoja. Ei tosin pidä valittaa, koska hän on kuitenkin onnekas saatuaan oman alan vakityöpaikan (määräaikaisuuden jälkeen). Hän työskentelee suunnittelijana yksityisellä sektorilla.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus olen pohtinut sitä, että onkohan joillekin maistereille ollut oman alansa palkkataso pettymys? Esimerkiksi joillekin generalisteille, jotka ovatkin päätyneet vaikka järjestöihin tekemään 2100€ töitä tai vaikka museoalalaisille, kirjastoalalaisille yms...
Tuskin moni abi esimerkiksi aina hoksaa katsoa, mikä palkkataso valitsemallaan alalla vallitsee.. toisaalta, palkkahan ei ole kaikki kaikessa ja uratarinat ovat moninaisia (samalla "tutkinnolla" voi olla monissa eri töissä). Tärkeintä on tehdä sitä, mikä kiinnostaa - kunhan saa laskut maksettua. :)
AP
En tiedä museo- tai kirjastoalan palkkatasoa, mutta yleensä näissä matalammin palkatuissa akateemisissa hommissa ei hirveästi tarvitse stressata työtahdista. Tuntipalkka tehdystä työstä on siis hyvinkin kilpailukykyinen.
Nojaa - onhan esimerkiksi sosiaalityöntekijän hommakin yleensä akateemisen tutkinnon vaativa työ, jossa stressitaso on kyllä lähes aina äärimmäisen korkea ja palkka suhteellisen matala.
AP
Vierailija kirjoitti:
Töiden puolesta ei, teen matalapalkka-alan töitä, jotka ei liity tutkintooni.
Itse tutkintoon olen tyytyväinen: se on antanut analyyttisyyttä, sivistystä ja oman alan tuntemusta sekä nöyryyttä akateemisuutta kohtaan. Olen ollut sellainen utelias tyyppi, jolle akateemiset sisällöt ovat tehneet hyvää. Akateemisuuden ulkopuolelle jäävät tiedonhaluiset ihmiset valitettavasti kärsivät alemmuudentoinnoista, sen vuoksi muodollinen koulutus voi olla järkevää.
FM, humanisti
Tuo akateemisuuden ulkopuolelle jäävien tiedonhaluisten ihmisten alemmuudentunto pitänee ainakin osittain paikkansa - tähän olen itsekin törmännyt. Silloin muodollinen koulutus voi olla ihan järkevä.
AP
Ammattini (opettaja) kelpoisuusvaatimukset edellyttävät maisterin tutkintoa, ja olen koulutustani vastaavassa työssä, eli kyllä kannatti opiskella. Palkka (lähtöpalkka 3000 e, johon tulee päälle ikäsidonnaisia lisiä, ylituntipalkkioita ja korvauksia erityistehtävistä) oli tiedossa etukäteen, ja olen siihen tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannatti ja saavutin. Uuden oppiminen ja kiinnostavaan aiheeseen perehtyminen ovat jo itsessään palkitsevaa. Sen lisäksi vielä turvattu työtilanne, todella hyvä palkkataso, uran kehitysmahdollisuudet sekä kaikki yliopiston tuomat muistot ja kokemukset saavat valintani tuntumaan todella hyvältä.
Täsmälleen samaa mieltä!
t. Toinen DIHienoa. :) Mieheni on myös DI ja tyytyväinen tutkintoonsa - joskaan ei palkkaansa, joka on hieman alle 3000€ kuten myös kaverillaan. Hän tosin valmistui vuosi sitten, joten siitähän se ura sitten urkenee.
Aluksi harmitti mieheni puolesta, joka koko opiskeluaikansa puhui kovapalkkaisista töistä heti valmistumisen jälkeen, mutta realiteetit sitten iskivät päin kasvoja. Ei tosin pidä valittaa, koska hän on kuitenkin onnekas saatuaan oman alan vakityöpaikan (määräaikaisuuden jälkeen). Hän työskentelee suunnittelijana yksityisellä sektorilla.
AP
Ja täydennän nyt, ettei saa väärää käsitystä: harmitti siis siksi miehen puolesta, että hänen odotuksensa esim palkan suhteen olivat todella korkealla ja myös tkk:lla oltiin koko opiskeluajan puhuttu siihen suuntaan, että palkat ovat todella hyvät. Ja todellisuus olikin sitten tosi.
Joskaan mielestäni hieman alle 3000€ palkka ei missään nimessä ole huono vaan hyvä palkka. Osan mielestä tuo saattaa olla vähän, mutta kaikki on aina suhteellista.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täsmälleen samaa mieltä!
t. Toinen DIHienoa. :) Mieheni on myös DI ja tyytyväinen tutkintoonsa - joskaan ei palkkaansa, joka on hieman alle 3000€ kuten myös kaverillaan. Hän tosin valmistui vuosi sitten, joten siitähän se ura sitten urkenee.
AP
Itsekin olen lukenut ketjua hieman kulmat koholla. Mutta sillä on väliä, onko hiljattain valmistunut vai nousukaudessa valmistunut. On täysin bs:ää väittää, että di:n tutkinto takaa kuuden tonnin palkat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Nojaa - onhan esimerkiksi sosiaalityöntekijän hommakin yleensä akateemisen tutkinnon vaativa työ, jossa stressitaso on kyllä lähes aina äärimmäisen korkea ja palkka suhteellisen matala.
AP
Paljonko se palkka on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täsmälleen samaa mieltä!
AP
Itsekin olen lukenut ketjua hieman kulmat koholla. Mutta sillä on väliä, onko hiljattain valmistunut vai nousukaudessa valmistunut. On täysin bs:ää väittää, että di:n tutkinto takaa kuuden tonnin palkat.
Niin on. Mutta kyllä ne realiteetit iskevät itse kullekin, kun työelämään pääsee. Sääli vain, että osa opiskelijoista todella elää siinä uskossa, että tutkinto on varma tae x-suuruiselle palkalle - sitten kun niin ei välttämättä olekaan, on pettymys älytön.
Olkoot DI, lakimies tai vaikka ekonomikin, niin eivät 6000€ palkat ole itsestäänselvyys.
AP
Ihan tosi juttu se on, että akateemisella tutkinnolla pääsee halutessaan löysiin hommiin. T. Virkamies joka kommentoi jo aiemmin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
APPaljonko se palkka on?
Sosiaalityöntekijöillä muistaakseni 2700 € - 3100€ riippuen kokemuksesta, työnantajasta yms. Joskus olen kuullut 2300€ palkastakin, mutta en tiedä - en itse ole alalla, joten en voi vahvistaa.
Palkkahan ei sinänsä ole matala, mutta työn vaativuuteen nähden sekä pitkään tutkintoon nähden, saman rahasumman voi saada "helpommallakin". Esimerkiksi kolmivuorotyöstä keräilijänä varastolla. Mutta kuten sanottua, työn sisältö ennen kaikkea.
AP
Vierailija kirjoitti:
Ihan tosi juttu se on, että akateemisella tutkinnolla pääsee halutessaan löysiin hommiin. T. Virkamies joka kommentoi jo aiemmin
:D Saavutus varmaan sekin.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
APPaljonko se palkka on?
Vaihtelee kunnittain. Lastensuojelussa ollessani mä sain jotain 2800€, bruttona siis. Voin sanoa että se on työn vaativuuteen ja siihen vastuuseen nähden aika hemmetin vähän. Nykyään olen aikuispuolella eri kunnassa ja palkka on reilut 3100€.
Olisi unelma päästä kirjastoon töihin. Mitään ei tarvis tehdä, palkka juoksisi pelkästä läsnäolosta, joisin vain kahvia ja kävisin röökillä. Sitten kirjoittaisin nettiin valituksen, miten on akateeminen huippuosaaja taas palkkakuopassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
En voi valittaa. Syyt luettelin jo ekalla sivulla.
Vierailija kirjoitti:
Olisi unelma päästä kirjastoon töihin. Mitään ei tarvis tehdä, palkka juoksisi pelkästä läsnäolosta, joisin vain kahvia ja kävisin röökillä. Sitten kirjoittaisin nettiin valituksen, miten on akateeminen huippuosaaja taas palkkakuopassa.
Pöh, johan oli alentavasti kirjoitettu. Kirjastossa on varmasti monen tasoisia töitä. Ja jos akateemisia ei siellä tarvittaisi, niin tuskinpa heitä sinne palkattaisi, koska on olemassa myös alemman korkeakoulututkinnon suorittaneita kirjastoalalle (esim. tradenomi, kirjasto- ja tietopalveluala).
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
APEn voi valittaa. Syyt luettelin jo ekalla sivulla.
Juu, et varmasti! Itsekin olisin tod. näk. tilanteessasi hyvin tyytyväinen. :)
AP
Töiden puolesta ei, teen matalapalkka-alan töitä, jotka ei liity tutkintooni.
Itse tutkintoon olen tyytyväinen: se on antanut analyyttisyyttä, sivistystä ja oman alan tuntemusta sekä nöyryyttä akateemisuutta kohtaan. Olen ollut sellainen utelias tyyppi, jolle akateemiset sisällöt ovat tehneet hyvää. Akateemisuuden ulkopuolelle jäävät tiedonhaluiset ihmiset valitettavasti kärsivät alemmuudentoinnoista, sen vuoksi muodollinen koulutus voi olla järkevää.
FM, humanisti