Vaimo ei saa "lämmintä" autoa käyntiin :(
Kävi eilen kaupassa ja pankissa ja soitti ettei saa autoa käyntiin. Piti käydä käynnistämässä. Ei minkäänlaista oivallusta käynnistämisestä.
No erään kaverini vaimo ei pääse autolla ulos tästä kaupungista kun on niin sekaisin näistä liittymistä :(
En nyt tiedä pitäiskö itkeä vai nauraa mutta itku taitaa olla lähempänä :(
Nyt lähti taas asioille ja yritin opastaa kaikkeni mutta aika heikko tulos. Auto ulvahti pihassa kun neuvoin että pitää painaa kaasua kun starttaa mutta tarkoitin lämmintä moottoria....
Kommentit (126)
Meillä oli vanha Volvo, 80- luvun lopusta. Sen kanssa piti tosiaan kikkailla, että lähti käyntiin. Kyllä myös mieheni joutui kikkailemaan, eikä kyse ollut sukupuolesta. Molemmat saatiin auto käyntiin, piti vain ensiksi opetella niksit.
Vierailija kirjoitti:
Täällä yksi autoileva vaimo. Minua taas neuvottiin autoliikkessä, että uudemmissa ei saa tehdä muuta, kuin kytkin pohjaan ja käynnistys, ei kaasua. Vanhan auton kanssa olen temppuillut kaasua antaen. Ei tarvita uudemmissa, kertokaa tietävämmät.
Uusissa taitaa olla ihan sama mitä teet kaasun kanssa, ei se polkimen asento välity moottorin ohjaukseen vaan auto päättelee ihan itse miten tekee käynnistyksen.
No joo. On kyllä onnettoman huonoja kuskeja ja yleensä he ovat juuri tuollaisia naisia, jotka ajavat itse hyvin vähän ja kaikilla yhteisillä matkoilla mies hoitaa ajamisen.
Kokemus ja taito karttuvat vain ajamalla.
Jos mies on koko ajan tsäpättämässä mielipiteitään eikä anna vaimon harjoitella TAI jos vaimo on kauhean arka opettelemaan ja antaa miehen aina ajaa, niin lopputulema on juuri tuo. Ne harvat kerrat kun vaimon pitäisi ajaa epäonnistuvat tavalla tai toisella.
Tietenkin autossa voi myös olla vikaa. Mutta ekana epäilisin minäkin taitoja, jos auto miehen ajaessa käynnistyy moitteettomasti.
T. 49-vuotias ja 31 vuotta paljon ajanut nainen
Vierailija kirjoitti:
Jep jep. Minä käynistän meidän 16 vuotta vanhan harraste-Volkkarin -26 asteen pakkasessa (ei ole lohkolämmitintä tai webastoa), kunhan vain avaimesta kääntää. Vaan kerran se oikeasti ei suostunut käynnistymään uudestaan moottori vielä lämpimänä tai väliin käynnistyi ja välillä ei. Hinuri piti tilata. Vika oli bensapumpun releessä. Eli huoltakaa niitä autojanne!
Mutta olen helvetin huono suunnistamaan, sitä varten on navilaite.
Niin ja käynnistäessähän ei pidä polkea kaasua.
Sanoinkin vaimolle että kaasua ei saa polkea vaan startatessa painaa kaasua niin reippaasti mitä tarve vaatii.
ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos ostaisitte auton?
Se takia, että nainen ei saa sitä käyntiin vaikka mies saa?
Tietysti miehen tehtävä ostaa naiselle parempi auto kun on niin tyhmä mies että antaa vaimonsa ajaa huonolla autolla?
Ei tässä älystä ole kyse, vaan siitä että pitää olla menopelit joihin voi luottaa. Jos mies pärjää vanhalla autolla, niin ajakoon sillä. Jos vaimo ei pärjää, niin hänelle hankittakoon parempi.
Kannattaisikohan auto vaihtaa joskus uudempaan. Nuo kaasun polkemiset ja käynnistysvaikeudet on jäänyt unholaan jo 90 luvun alussa kun polttoaineen suihkutus ja elektroniset moottorinohjausjärjestelmät tuli käyttöön.
Eli auton täytyy olla jostain 80 luvulta tai vanhempi, tai sitten siinä on oltava jotain pahasti vialla. Jos polttoaineen suihkutuksella oleva moottori ei käynnisty muutamassa sekunnissa virta avaimesta kääntämällä niin siinä on vikaa ja auto on vietävä korjattavaksi.
Ei kai kukaan tosissaan aja päivittäisiä ajoja yli 25 vuotta vanhalla autolla.
Meidän auto on bensa-auto vm-91 ja siinä riittää käynnistettäessä laittaa kytkin pohjaan ja kääntää virta-avaimesta. Joissain autoissa on nappula avaimen sijaan. Diesel-autoja pitää hehkuttaa ennenkuin avaimella kääntää loppuun asti. Mutta enpä ole törmännyt autoon, jossa pitäisi kaasua painaa käynnistettäessä... Onko se siis tosi vanha tai joku rämä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep jep. Minä käynistän meidän 16 vuotta vanhan harraste-Volkkarin -26 asteen pakkasessa (ei ole lohkolämmitintä tai webastoa), kunhan vain avaimesta kääntää. Vaan kerran se oikeasti ei suostunut käynnistymään uudestaan moottori vielä lämpimänä tai väliin käynnistyi ja välillä ei. Hinuri piti tilata. Vika oli bensapumpun releessä. Eli huoltakaa niitä autojanne!
Sanoinkin vaimolle että kaasua ei saa polkea vaan startatessa painaa kaasua niin reippaasti mitä tarve vaatii.
ap.
Jotku ovat parempia koneiden kanssa ja toiset taas ihmisten kanssa ja kolmannet eläinten kanssa.
Ei kokematon kuljettaja osaa arvioida että mikä on sopiva määrä kaasua startissa, ei myöskään osaa korvakuulolla sanoa että mikä sopiva vaihde, vaan joutuu päättelemään sen kierroslukumittarista tai sen puuttuessa jopa nopeudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miltäs vuosisadalta ap:n auto on peräisin?
2004 vuoden Hyundai Matrix.
ap.
No siinähän se vika tulikin..
Vierailija kirjoitti:
Meidän auto on bensa-auto vm-91 ja siinä riittää käynnistettäessä laittaa kytkin pohjaan ja kääntää virta-avaimesta. Joissain autoissa on nappula avaimen sijaan. Diesel-autoja pitää hehkuttaa ennenkuin avaimella kääntää loppuun asti. Mutta enpä ole törmännyt autoon, jossa pitäisi kaasua painaa käynnistettäessä... Onko se siis tosi vanha tai joku rämä?
Nappikäynnistysdiessel päättää senkin ihan itse että miten pitkään hehkuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap.
Jos 2004 vuosimallin auto ei käynnisty normaalisti niin siinä on tekninen vika. Ei todellakaan pidä tarvita mitään kaasua polkea tai muuta kikkailla. Vika on nyt autossa eikä käynnistäjässä.
Nykyisissä autoissa taitaa kaiken maailman ohjausyksiköt haistella, että paljonko sitä bensiiniä suihkutetaan sisään tulleen ilman sekaan. Kaasupolkimen kanssa ei tarvitse ronklata. Mieleeni tulee kuitenkin sellainen seikka, että ap:n kotterossa on huono akku ja virta riittää juuri ja juuri startin pyörittämiseen, mutta ei sitten enää tulpille riittävästi. Tämä on vain aaninki, en ole mikään autonremppamies. Toisaalta, jos akku on huono, ongelmien pitäisi kai esiintyä pikemminkin kylmänä. Vai onko ap:n auto niin vanha, että siitä pitäisi säätää venttiilit erikseen. Jos venttiilit kantavat, moottori ei halua käynnistyä lämpimänä... ja kohta ei kylmänäkään.
Jos nykyauto ei halua käynnistyä, se kannattaa viedä korjaamolle, eikä tuskitella iän kaiken... kunnes se kuitenkin on vietävä korjaamolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap.
Sun teksteistä ei saa ilpokaan selvää. Jos puhut vaimollesi yhtä sekavasti, niin ei ole ihme, että hän ei osaa.
Sanot tuossa, että kaasua ei saa polkea, mutta kumminkin pitää. Kumpi se nyt sinun ohjeesta mukaan olikaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti miehen tehtävä ostaa naiselle parempi auto kun on niin tyhmä mies että antaa vaimonsa ajaa huonolla autolla?
Ei tässä älystä ole kyse, vaan siitä että pitää olla menopelit joihin voi luottaa. Jos mies pärjää vanhalla autolla, niin ajakoon sillä. Jos vaimo ei pärjää, niin hänelle hankittakoon parempi.
Eli vaimo hankkii ihan itse sellaisen auton jonka osaa käynnistää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap.
Sun teksteistä ei saa ilpokaan selvää. Jos puhut vaimollesi yhtä sekavasti, niin ei ole ihme, että hän ei osaa.
Sanot tuossa, että kaasua ei saa polkea, mutta kumminkin pitää. Kumpi se nyt sinun ohjeesta mukaan olikaan?
Hahaha. Samaa mietin ma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap.
Kuinka vanhaa tekniikkaa on 12 vuotta vanhassa huihaissa? -88 Nissan Sunnyssakaan ei enää saanut koskea kaasuu startissa.
Teillä on ilmeisesti joku vanha lousku autona. Vaihda parempi ajopeli, niin vaimokin saa sen käyntiin eikä tarvitse täällä uikuttaa tästä ongelmasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli vaimo hankkii ihan itse sellaisen auton jonka osaa käynnistää.
Siksi edellä hankkja oli passiivissa. Jokainen pari ja perhe toimii hyväksi näkemällään tavalla.
Tietääkseni auton käynnistämiseen ei tarvitse kaasua, väännetään avaimesta tai painetaan napista.
Olisiko aika päivittää autoa?
ap.