Miksei työttömät ota vastaan osa aikatyötä?
Siihenhän saa haettua soviteltua päivärahaa. Saa tehdä töitä ja ehkä mahdollista sitä kautta kokoaikaiseenkin työhön päästä. Kuin että kokonaan työtön olla. Vaikeampi siitä on työllistyä kokoaikaisesti.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Posteljooni, miksi saisit karenssia jos luopuisit mainospostin jakajan työstäsi? Eihän osa-aikatyön lopettamisesta tarvitse tai kannata kertoa työkkärille mitään. Jatkat vaan normaalisti sen työtön työtön-lapun täyttelyä Kelalle, ja oletkin vaan täysin työtön niiden harvojen työssäolopäivien sijaan.
Terv. 13 vuotta mainospostia jakanut työtön
No kun työkkäri kuitenkin tietää ja sieltähän se tulee sekin tieto, että olet työvoimatoimiston ( tai siis nyk.te-toimiston ) työttömänä työnhakijana.
Se tietohan tarvitaan siihen,että ylipäätään saat KELA:lta sen työmarkkinatukesi.
Jos otat lopputilin työstäsi(olkoon se miten osa-aikainen vain) menee siitä kuitenkin heti tieto työkkärille ja siellä päätetään kokouksessa siitä saatko karenssia, vaiko et.
Eikö sinulta KELA:lla kysytty mitään, vai miten sitten oikein onnistuit lopulta irrottautumaan tuosta kaikinpuolin mielestäni epäedullisesta ja kannattamattomasta työsuhteesta irti?
Kysyin tuota tavoitteenani pitämääni asiaa tänään jopa työsuojelupiiristä.
He neuvoivat palkan pienuuteen vetoamista(suhteessa työmäärään ja siihen kuluvaan aikaan)
Miten työkkäri saa tietää että otan lopputilin työstäni? Kelako sen heille kertoo? Ja mistä Kelakaan sen tietäisi? Kun ei siinä Kelan työttömyysajan ilmoituksessakaan ole mitään kohtaa jossa pitäisi ilmoittaa että "ai niin joo, olen ottanut lopputilin osa-aikaisesta työstäni".
Kun siis jo alunperinkin on koko ajan työn ohella ollut työkkärissä kirjoilla työttömänä työnhakijana. Sinäkö et ole ollut, Posteljooni? Sekö siis on ongelmasi?
Vierailija kirjoitti:
Koska kotona sängyssä tai sohvalla laiskottelu on työntekoa mukavampaa. Työttömät on patalaiskoja.
Kaipa sen se laiskottelija itsestään parhaiten tietää.Olettaa vielä siinä,että kaikki muutkin ovat samalla lailla ajattelevia ja työhön suhtautuvia kuin mitä hän itse on. No,senkun vedät siellä lonkkaa vaan ihan rauhassa jatkossakin ,ei häiritse minua yhtään (eikä varmaan ketään muitakaan).
13 vuotta mainospostia jakanut työtön kirjoitti:
Miten työkkäri saa tietää että otan lopputilin työstäni? Kelako sen heille kertoo? Ja mistä Kelakaan sen tietäisi? Kun ei siinä Kelan työttömyysajan ilmoituksessakaan ole mitään kohtaa jossa pitäisi ilmoittaa että "ai niin joo, olen ottanut lopputilin osa-aikaisesta työstäni".
Kun siis jo alunperinkin on koko ajan työn ohella ollut työkkärissä kirjoilla työttömänä työnhakijana. Sinäkö et ole ollut, Posteljooni? Sekö siis on ongelmasi?
No tietenkin olen ollut siellä työttömänä työnhakijana.
Kysyin vain KELA:lta,että mitenkä jos lopettaisin ja jättäisin tämän homman pois, niin vaikuttaisiko työmarkkinatukeeni.
He siihen,että :"Se sinun täytyy selvittää siellä työvoimatoimistossa. He päättävät,me vain maksamme heidän päätöstensä mukaan."
No,luulin että siitä selviää pelkästään ilmoittamalla työkkärille,että haluan lopettaa tämän (aikanaan vapaaehtoisesti ottamani) homman.
Työkkäri suureksi yllätyksekseni olikin sitä mieltä,että harkintaan kyllä sitten menee ja mitä todennäköisimmin tulee lain mukaan se 90 päivää karenssia sitten.
Pykälistä kuulemma vain siellä katsovat kun päätöksiään tekevät,eivät vaikuta yksilölliset työnhakijan elämäntilanteet mitään.
Enpä kyllä ilmoittaisi työkkärille jos lopettaisin osa-aikatyöni, eihän se heille kuulu mitenkään. Työkkäriin tarvitsee ilmoittaa vain jos aloittaa kokoaikatyön. Olenko osa-aikatyössä vai kokonaan työtön on vain minun ja Kelan välinen asia. Työkkärin suhteen statukseni olisi ihan sama ennen ja jälkeen osa-aikatyön lopetuksen, eli työtön työnhakija. Edelleen kyselen miten työkkäri saisi tietää että olen lopettanut osa-aikatyön?
13 vuotta mainospostia jakanut työtön kirjoitti:
Enpä kyllä ilmoittaisi työkkärille jos lopettaisin osa-aikatyöni, eihän se heille kuulu mitenkään. Työkkäriin tarvitsee ilmoittaa vain jos aloittaa kokoaikatyön. Olenko osa-aikatyössä vai kokonaan työtön on vain minun ja Kelan välinen asia. Työkkärin suhteen statukseni olisi ihan sama ennen ja jälkeen osa-aikatyön lopetuksen, eli työtön työnhakija. Edelleen kyselen miten työkkäri saisi tietää että olen lopettanut osa-aikatyön?
Soitto papereihisi merkitylle työnantajalle riittää selvittämään sen asian tarvittaessa hyvinkin nopeasti...
Miksi työkkäristä soitettaisiin työnantajalleni? En kiinnosta työkkäriä muutenkaan, minuun ei olla sieltä koskaan yhteydessä.
Mulle oli tosi helppoa olla töissä osa-aikaista ja nostella soviteltua päivärahaa. Olin 0-sopimuksella eikä ollur mitään ongelmia minkään viraston kanssa. Tienasin todella hyvin. Eikä työkkärikään ahdistellut työtarjouksilla tai millään pakkokursseilla.