Miksei työttömät ota vastaan osa aikatyötä?
Siihenhän saa haettua soviteltua päivärahaa. Saa tehdä töitä ja ehkä mahdollista sitä kautta kokoaikaiseenkin työhön päästä. Kuin että kokonaan työtön olla. Vaikeampi siitä on työllistyä kokoaikaisesti.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Koska päivärahan maksaminen viivästyy kohtuuttomasti, millä elää se väliaika?
Tämä on outo uskomus joka elää näköjään sitkeästi. Se ensimmäinen päiväraha viivästyy kun teet osa-aikatyötä. Mutta saathan sä liksaa niistä duunipäivistä. Sen jälkeen päiväraha tulee säännöllisesti neljän viikon välein ja palkat päälle.
Näin mä olen toiminut 3v, vuokrafirman kautta ravintoladuuneja. Ja olen ollut tosi tyytyväinen.
Näihin nollasopimuksiin en osaa ottaa kantaa, mutta luulisin että ihan samalla kaavalla menee?
Paremmin rahaa saa kuin pelkästään työttömänä, vaikka mullakin on ihan surkea liksa (10,68h). Päivärahaa saan siis työttömyyskassasta. Kelajutuista en tiedä, paitsi että saan myös vähän asumistukea.
Minusta on kiva käydä töissä.
Vierailija kirjoitti:
Varsinkin ravintola/kahvilassa tms oikeus soviteltuun pv rahaan säilyy kunhan tunnit on alle 30h/vko... Jos menee puolikin tuntia yli niin soviteltua et saa...
Ja jos soppari on 0-40h/vko niin milläs sanot ta:lle ei en tee kuin alle 30h/vko? Ta voi irtisanoa tuon perusteella...
Kyllä mä saan päivärahaa tyött.kassasta ja aina töitä yli 30h/vko. Kolmen vuoden aikana on ollut yksi kuukausi, etten saanut päivärahaa kun tein niin paljon töitä. Mutta mä sainkin sitten ihan ok palkan. Miksette ota huomoon, että saattehan te palkkaakin?? Kyllä palkka+päiväraha on parempi kuin pelkkä työttömyyskorvaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska päivärahan maksaminen viivästyy kohtuuttomasti, millä elää se väliaika?
Tämä on outo uskomus joka elää näköjään sitkeästi. Se ensimmäinen päiväraha viivästyy kun teet osa-aikatyötä. Mutta saathan sä liksaa niistä duunipäivistä. Sen jälkeen päiväraha tulee säännöllisesti neljän viikon välein ja palkat päälle.
Näin mä olen toiminut 3v, vuokrafirman kautta ravintoladuuneja. Ja olen ollut tosi tyytyväinen.
Näihin nollasopimuksiin en osaa ottaa kantaa, mutta luulisin että ihan samalla kaavalla menee?
Paremmin rahaa saa kuin pelkästään työttömänä, vaikka mullakin on ihan surkea liksa (10,68h). Päivärahaa saan siis työttömyyskassasta. Kelajutuista en tiedä, paitsi että saan myös vähän asumistukea.
Minusta on kiva käydä töissä.
Kivahan se on ja olisi jos kaikista töistä olisi miniminä väh. se 300/kk . Sen hankkeen alle olevat ansiot=orjuutta
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä mistä puhut. Osa-aikatyöt on yleensä näitä nollatuntisopimuksia ja en syytä ketään joka ei niihin mene. Sopimus on täysin järjetön työntekijälle, ellei kyse ole esim. opiskelijasta jonka pääasiallinen elanto tulee opintotuesta. Käytännössä nollatuntisopimus on täysin vapaa työnantajalle, mutta työntekijän on aina hypättävä kun työnantaja käskee.
t. työtön joka on juuri menossa osa-aikatöihin. (ei 0-sopparilla).
Opiskelija on melko kusessa, jos nollasopparilla ei saa työpäiviä kesällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä mistä puhut. Osa-aikatyöt on yleensä näitä nollatuntisopimuksia ja en syytä ketään joka ei niihin mene. Sopimus on täysin järjetön työntekijälle, ellei kyse ole esim. opiskelijasta jonka pääasiallinen elanto tulee opintotuesta. Käytännössä nollatuntisopimus on täysin vapaa työnantajalle, mutta työntekijän on aina hypättävä kun työnantaja käskee.
Siksi ainakin minulla on nollasoppari viiteen eri firmaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos siitä jää miinukselle vs. työttömyyskorvaus, niin ihan ymmärrettävää.
Eikä Suomessa niin hyvät työttömyystuet ole oikeasti, kertoo vain miten huonoja töitä on saatavilla.
Työllä pitää elää, sehän on vähän niinkuin se tarkoitus.
Nollasopimukset taas jopa kieltäisin ja kehotan jokaista pysymään ennemmin kotisohvalla kuin nollasopparilla "töissä".
Osa-aikatyöstä siirtyy helpommin muihin töihin vaikka korvauksissa jäisikin miinukselle.
Ai millä perusteella?
Eikös juuri käyty ihan oikeuttakin siitä että kun osa-aikaiset halusivat vakkarisopparin, koska olivat jo vuosia (vuosikymmenen?) roikkuneet osa-aikaisina. Siis viitteenä tämä yksi keissi siitä miten tavanomaista on nykyajan työelämässä roikottaa ihmisiä todella pitkään osa-aikaisina ilman toivoakaan vakkaripaikasta.
Ja tätä tapahtuu ihan holtittomassa määrin, jopa siinä määrin että tietyt alat olisivat kusessa jos liitto OIKEASTI omaisi kiinnostusta puuttua tähän...
OT mutta eihän vakkarin synonyymi ole kokopäiväinen, vaan toistaiseksi voimassaoleva työsuhde. Minä olen ollut kohta 20 vuotta VAKITUINEN osari (omasta halustani). Vakituisen vastakohta on määräaikainen.
Voi käydä niinkin,ettei sitä palkkaa maksetakaan sovitusti siitä työpaikasta.Valtion konttori ei maksa kun vasta pitkän ajan kuluttua,ja tämäkin vain,jos firma on konkursissa tai muuten maksukyvytön.Mittava paperisota näistäkin rahoista ja viivästyskorko olematon.nm.Prosessin kokenut.
Vierailija kirjoitti:
Voi käydä niinkin,ettei sitä palkkaa maksetakaan sovitusti siitä työpaikasta.Valtion konttori ei maksa kun vasta pitkän ajan kuluttua,ja tämäkin vain,jos firma on konkursissa tai muuten maksukyvytön.Mittava paperisota näistäkin rahoista ja viivästyskorko olematon.nm.Prosessin kokenut.
No tämä nyt on todella harvinaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi ainakin minulla on nollasoppari viiteen eri firmaan.
Minulla ei toiminut edes kahden eri työpaikan sovittelu (0-sopimus ja keikkatyö). Kun sain sovittua tunnit toiseen paikkaan, toinen paikka puski parhaimmat työtunnit juuri täsmälleen samalle ajankohdalle, ja vieläpä velvoitti, että minun täytyy luopua ensin sovituista tunneista heidän edukseen. Muutenkin tunnit tulivat niin salamaniskuna, että oli ihan turha haaveillakaan, että saisi sopia töitä minnekään muualle.
Posteljooni, miksi saisit karenssia jos luopuisit mainospostin jakajan työstäsi? Eihän osa-aikatyön lopettamisesta tarvitse tai kannata kertoa työkkärille mitään. Jatkat vaan normaalisti sen työtön työtön-lapun täyttelyä Kelalle, ja oletkin vaan täysin työtön niiden harvojen työssäolopäivien sijaan.
Terv. 13 vuotta mainospostia jakanut työtön
Ota? Minulle ainakin kelpasi mikä vaan, mutta ei niitä töitä otettu. Piti saada. Sen ajan lakien mukaan olin ihan nollilla ja lompakkoloisena.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se 300€/kk vähintään kannattaa tehdä, kun ei edes pienennä päivärahaa.
Ja odotat päivärahan maksua viikkoja myöhässä... Ensin asiaa tutkii TE-toimisto, käsittelyaika 30 päivää ja tämän jälkeen Kela palkkakuitin perusteella jopa 1'5 kuukautta. Kela myös ns. Jyvittää sen palkan, eli liian nopeasti tienattu 300 on Kelan silmissä laskettu niin että saatkin muka 900/kk. Kokemusta on.
Kuinka monella on varaa odottaa viikkoja päivärahaa?
Koska kotona sängyssä tai sohvalla laiskottelu on työntekoa mukavampaa. Työttömät on patalaiskoja.
"Miksi ette ota vastaan osa-aikatyötä nönnönnöö"
Ei niitä tosta noin vaan oteta vastaan. Niihin on ihan yhtä vaativa hakuprosessi kuin kaikkiin töihin, hakijoita on paljon, yhtä pitkä lista työnantajan vaatimista edellytyksistä ja yhtä lyhyt lista eduista työntekijälle sekä tosi iso riski näillä tukimahdollisuuksilla.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä olen osa-aikatöissä sovitellulla päivärahalla jääny plussalle, aina!
Kun palkka tulee 2 kertaa kuussa ja hakemus ja liitteet sähkösesti heti kun jälkimmäinen palkkakuitti tuli ni ei ollu ongelmia!
Sama! Nyt heinäkuun palkkaa sain yhteenaä 1300e, isoin ikinä, jolloin en soviteltua enää saanut. Nyt työt taas vähenee. Sopparissa väh. 10h viikko..
Kyllä mä ottaisin, jos saisin. Ja aiemmin minulla olikin jonkin verran töitä 0-sopimuksella. Ei se ollut niin kova vaiva toimittaa sitä palkkalaskelmaa Kelaan, ei se viivästyttänyt päivärahan maksatusta kuin muutamalla päivällä. Tietty pitää pitää huoli siitä, että palkanmaksujakso täsmää haetun päivärahajakson kanssa. Mutta kun olin sopinut että haen päivärahaa kuukauden pätkissä, niin ei siinä ollut ongelmaa.
Tosin ensimmäisellä kerralla tuli tuo kämmi, että merkkasin työtunnit kuukauden loppuun ja Kela laski siitä jonkun kuvitteellisen kuukausiansion, jolloin en saanut niiltä vikoilta päiviltä päivärahaa ollenkaan. Mutta kerrastahan tuon oppi ja sitten osasi välttää vastaavia tilanteita.
Mä en saanu mitään päivärahaa 25 työtunnin päälle. Kauhee paperisota kelan kanssa joka kuukausi että sain asumistuen.
Palkka oli reilun kympin enemmän sossun normeja, joten sieltäkän ei mitään saanu. Jos lähettikin jonkun lääkärilaskun niin päätös oli että mulla on ollut ylijäämää puolenvuoden aikana se kymppi kuussa joka olis täytyny säästää.
Työvaatteisiin meni rahaa, kengät mm. Kalliit. Ei se pyöränrämäkään ilmanen ollu ja sillä mentiin kesät talvet. Talvella useemman kerran olin turvallani kun tiet oli jäässä eikä mihinkään nastarenkaisiin ollu varaa.
Parin vuoden jälkeen KELA päätti periä asumistuen takas koska olivat laskeneet väärin vaikka kaikki laput heille aina toimitin. Eli olisin saanut sossusta palkan päälle tukea jos asumistuki ei olisi ollut virheellisesti liian suuri.
Nyt työttömänä saan saman rahan ilman työvaate- ja matkakuluja. Ylimääräiset lääkekulut myös. Ruokaakin menee vähemmän kun kulutus on pienempi ilman raskasta työtä. Syön terveellisemmin kun jaksan ja ehdin kokata, käydä marjassa ja juosta alennusten perässä.
Ei ole kokemusta osa aikaisista,mutta sijaisuuksista kylläkin.Olet aina valmiina lähtöön siis myös aamulla voi kuudelta soida puhelin ja puoli seitsemän pitäisi olla töissä,lisäksi jos päiväraha lapun olisi saanut seuraavana päivänä lähettää niin joko jätät työpäivän ilmoittamatta ja pelkäät jälkiseurauksia tai odotat kuukauden rahattomana että saat palkka kuitin ja rahat.Ei onnistu ainakaan taloudessa jossa on yksi lompakko.
Minä en ota vastaan koska niitä ei ole tarjottukaan. Ymmärrettävistä syistä, minulla ei ole minkäänlaista siivous-, hoito- tai ravintola-alan koulutusta. Omalla alallani ei tällä hetkellä juuri ole osa-aikatöitä, mutta eiköhän sekin asia kohta muutu, kun vakituiset ja kokoaikaiset on vähitellen potkittu pois palkallisia lomia sun muita harmillisia kustannuksia aiheuttamasta.
Koska toivoisin että pääsisin nykyisestä 'osa-aikatyöstä' mainospostin+paikallislehden jaosta irti työmarkkinatukiosaani menettämättä. Tuntuu olevan vaikeaa ja uhkana on että saan 3kk karenssia (jolloin työmarkkinatukea ei tietenkään makseta.) Tappiota olisi siis luvassa n.1700 euron edestä. Viime vuoden kaikki hankkeeni tästä "intialaisen riksanpolkijan " hommasta oli 1789 euroa/vuosi.
Eli saman tien menettäisin kaiken sen mitä olen viime vuonna tienannut. Olen siis käytännössä pakkotyössä.Mitä siihen "osa-aikaisuuteen" tulee niin kyllä 160-180 kilon mainosten niputtaminen (ja lehtien taittokin kuuluu lisäksi) vie pahimmillaan sellaiset 5-6 tuntia päivästä (jaosta selviää n.3-4 tunnissa tässä haja-asutusalueisiin kuuluvassa piirissäni.) En suosittele tätä työtä kenellekään. Olen riistettyä alipalkatuinta työvoimaa. Suomessa siis ON myös ns.halpatyövoimaa, mutta kiinnostaako se ketään poliitikkoja ? ( ....joiden vaalimainoksia en sentään suostunut vaalien alla kantamaan,vaan menivät ne niput suoraan jätekierrätyspisteen siirtolavalle. Olenhan sitäpaitsi tehnyt työsopimuksen vain mainosten jaosta-EN kuitenkaan minkään puolueen vaalipropagandan jakamisesta ) KAIKKI työttömän lisäansiot vaikuttavat työmarkkinatuen suuruuteen.
Tiedoksi sille "röihin"-tyypille ja ainaiselle täällä ihmisiltä kyselijälle ja kiusaajalle ja terveiseni samalla hänelle:
Sinusta ei näihin hommiin olisi viikoksikaan-minä olen sentään pakannut ja jakanut ja polkenut jo kaksi vuotta.Väh. n. 200 kg/viikko eli kyllä siinä likelle kymmentätuhattakiloa vuodessa päästään jo ja ajokilometreja polkupyörällä täydessä kuormassa/kerta n.8-10.
Sinä et sieltä kaljatölkkiesi keskeltä röökinsavuisesta kämpästäsi tietokoneen ääreltä yksinkertaisesti pystyisi lähtemään kuin todennäköisesti vain lähimarkettiisi ja sinnekin vain kun six-packisi tyhjenevät.
Et siis tee yhtään mitään muuta kuin kirjoittelet tänne vain niitä ikuisia "röihin"-juttujasi.Luuletko että uskon sinun olevan lentokapteeni, tai kunnanlääkäri tai vaikka kirvesmies ? Sinun "ryöpaikasi" tiedän olevan vain siellä netin ääressä Vauvapalstan vakiohäirikkönä.
Älä sinä yhtään siellä ylvästele ja kysele työmarkkinatuella eleleviltä täällä yhtään mitään, sinun työpanoksesi,-kykysi ja kapasiteettisi riittää vain niihin "röihisi".