prinsessa murjottaa huoneessaan, koska prinsessa ei saanut mieleistään ruokaa
miehen 12 v tytär.. tekemäni ruoka oli "hyi yääk no en syö", koetti isältään saada mäkkirahaa ja kun ei onnistunut, paineli yläkertaan murjottamaan !
ja tein siis broilerikeittoa jossa rakettispagettia, ja hernemaissipaprikaa ja kermaa. oikein hyvää, mutta kun prinsessa ei suostunut edes maistamaan! myöskään juustoiset teeleivät eivät kelvanneet..
pitäisi olla spagettia ja lihapullia. tai ranskalaisia ja nakkeja. tai kaakaota ja lämpimiä voileipiä. isänsä ei osaa kokata ja ex-vaimoa ei kiinnosta, yritän nyt tässä sitten taistella tuulimyllyjä vastaan ja korjata tilannetta! :/
Kommentit (84)
Siis onko täällä jengi oikeasti sitä mieltä, että 12-vuotiaan lapsen tulisi päättää mitä talossa syödään? Aikuisten tehtävä on päättää, mitä ruokaa talossa tarjotaan ja pitää huolta siitä, että se on ravitsevaa. Oletteko te itse jotain keskenkasvuisia kakaroita vai kenties vaan huonoja vanhempia, jotka syöttävät mukuloilleen pelkkiä ranskalaisia, lihapullia ja makkaroita ym valmiseineksiä?
AP:n tekemä ruoka kuulostaa täysin tavalliselta kanakeitolta. Jos se ei lapselle kelpaa, olkoot syömättä. Ei ole oikein palkita nirsoilevia lapsia roskaruoalla, niin syntyy vaan ylipainoisia nuoria ja aikuisia. Tämän voin sanoa ihan omasta kokemuksesta.
Ps. Hmp on paras pakastevihannes.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa hyvältä perusruualta :) Ainakin terveellisempää kuin mäkki tai nakit ja ranskalaiset. Meidän miehen tytöllä sama ongelma ja samanlaiset vanhemmat. Suosittelen luovuttamaan ja tekemään tytölle sitä rasvaista paskaa mitä toivoo. Pääsette kaikki helpommalla. Omia vanhempia voi sitten syyttää tulevasta diabeteksesta ja ylipainosta.
Spagettia, hemapaa ja kanaa lillumassa jossain kermaliemessä... Mistä kohdasta tuo on terveellisempi mitä se mäkin ruoka tai nakit ja ranskalaiset olisi?
Hyvä on pitää välillä perheessä keittopäivä. Voi olla että kaikki ei osaa edes tehdä keittoja. Tomaattikeittokin on vallan hyvää tuoretomaateista, sekaan sipulit, maustamatonta tuorejuustoa tai maustettua, ihan kuinka vaan. Maustetaan hyvin ja päälle basilikaa. Nam. Broilerikeitto on myös hyvää mutta en laittaisi hernemaissipaprika seosta. En alkaisi niuhottamaan jos tuota seosta on sitten keitossa. Jotain tapoja täytyy olla lapsellakin.
Ajattelin ensin, että olisi kissa kyseessä, mutta ei...
Vierailija kirjoitti:
Siis onko täällä jengi oikeasti sitä mieltä, että 12-vuotiaan lapsen tulisi päättää mitä talossa syödään? Aikuisten tehtävä on päättää, mitä ruokaa talossa tarjotaan ja pitää huolta siitä, että se on ravitsevaa. Oletteko te itse jotain keskenkasvuisia kakaroita vai kenties vaan huonoja vanhempia, jotka syöttävät mukuloilleen pelkkiä ranskalaisia, lihapullia ja makkaroita ym valmiseineksiä?
AP:n tekemä ruoka kuulostaa täysin tavalliselta kanakeitolta. Jos se ei lapselle kelpaa, olkoot syömättä. Ei ole oikein palkita nirsoilevia lapsia roskaruoalla, niin syntyy vaan ylipainoisia nuoria ja aikuisia. Tämän voin sanoa ihan omasta kokemuksesta.
Ps. Hmp on paras pakastevihannes.
Hemapaa, todennäköisesti jotain roskamarinadissa uitettuja kanasuikaleita ja spagettia kermaliemeen upotettuna. Eipä sen vähempää roskaruualta kuulosta mitä ranskalaiset, lihapullat ja makkaratkaan.
Ps. 70-luku soitti, halus hemapansa takas ja kehotti käyttämään tuoreita vihanneksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa hyvältä perusruualta :) Ainakin terveellisempää kuin mäkki tai nakit ja ranskalaiset. Meidän miehen tytöllä sama ongelma ja samanlaiset vanhemmat. Suosittelen luovuttamaan ja tekemään tytölle sitä rasvaista paskaa mitä toivoo. Pääsette kaikki helpommalla. Omia vanhempia voi sitten syyttää tulevasta diabeteksesta ja ylipainosta.
Spagettia, hemapaa ja kanaa lillumassa jossain kermaliemessä... Mistä kohdasta tuo on terveellisempi mitä se mäkin ruoka tai nakit ja ranskalaiset olisi?
En tiedä, mikä AP:n talossa on tapana, mutta meillä on aina keittojen lisäksi tarjottu (ruis)leipää, jonka päälle laitetaan salaattia, tomaattia ja kurkkua ym.
Tuo ap:n soppa näyttää varmasti aivan kammottavalta! Teinin reaktiolla on siis varmasti perusteita, vaikka keitto olisikin ollut hyvän makuista.
Broiskusuikaleet ovat mauttomia ja harmaita, herme-maissi-paprika on vihannesten irvikuva ja rakettispagetti on (nojoo jääköön sanomatta).
66, käytän sekä hmp, että tuorevihanneksia. Vituttaako?
Hemapaa soppaan, kun juuri on nyt se aika kun tuoreet kasvikset on parhaimmillaan ja ovat vielä halpojakin? Tuoreissa olisi sentään makua ja vitamiineja. Voisi maistua se soppakin joltain...
Ap on vähän yksinkertainen tai sitten provoilee. Kaikki ruuat on sinnepäin mutta viimeistelty pilalle. Kanakeitto, ei hernemaissipaprikaa. Eilisestä kesäkeitosta ei tehdä lättytaikinaa. Lihapulliin ei tule juustoa tai porkkanaa. Kukkakaaligratiini on niiden naisten ruokaa, jotka käyttävät valkoista kauluspaitaa. Ja haluavat rekkamieskokemuksen ruuasta, nytpä laitetaan oikein paljon juustoa ja kermaa.. kasvisruokaan, nyyh. Perunamuusi bataatilla, voi jeesus. Bataatti on makeaa, itsekin inhoaisin.
Jospa unohdat länsi-intialaisen kokeellisen keittiösi ja tekisit kaikille maistuvaa rehellistä perusruokaa. Hyvä muusi itse tehtynä, voinappi eikä kaardemummaa, bataattia, fenkolia eikä vompatteja.
Vierailija kirjoitti:
en enää jaksa. kohta 2v olen seurannut tytön nyrpistelyä ja valitusta , lihapullatkin tein väärin, kun niissä oli juustoa! ja perunamuusin" pilasin "pistämällä puolet bataattia..
loppuviikosta teen suunnitelmien mukaan kukkakaaligratiinia ja ruissämpylöitä, mies tilata itselleen ja tytölle vaikka kebabit. ruokkikoot tästä lähtien tyttärensä ihan itse, minä en enää siihen asiaan puutu!
juokoot limsaa ruuan kanssa ja syökööt ranskalaisia niin, että napa paukkuu. minä pesen käteni asiasta..
Ap
Itselleni tulee bataatista paha olo. En tiedä mitä siinä on, enkä vierasta makua, mutta mahaan tulee pian syönnin jälkeen sellainen pieni ällötys.
Miksi ette tee ruokaa yhdessä?
Tai niin, että tyttö saa päättää mitä tehdään ja sitten teette sen yhdessä.
On vähän hassua yleistää, että kaikki lapset vetäisivät mieluiten hampurilaisia, pizzaa yms. On ihan kyse siitä mihin lapset tottuvat ja siitä, mikä nyt kenellekin maistuu. Mun esikoisen herkkua on tällä hetkellä tuore pinaatti suoraan pellosta, mahdollisimman omituiset kasvikset kuten brokali ja härkäpapu, lisäksi haaveilee uunijuureksista ja fetajuustosta. Kuopus ei sit taas meinaa välillä syödä mitään, kun yhtäkkiä rakastuu oliiveihin tai bataattisosekeittoon. Pointti on siinä, että kannattaa tarjota sinnikkäästi mahdollisimman monipuolista ja sitten fanittaa äänekkäästi omia tuotoksia. Meidän keittiössä se on kyllä mahdollisimman prosessoimatonta ja aina sesongin mukaan. Eli ei-ääni hemapalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko mitä epäterveellistä on broilerissa, herneissä, maississa, paprikassa ja spagetissa? Eiku joo, taidat olla joku karppaaja tai muu erikoisruokavalioonsa hurahtanut joka on sitä mieltä että ainoastaa gluteeniton, maidoton, hiilihydraatiton ruoka höystettynä gojimarjoilla sekä siitepölyllä ja kookosrasvalla on terveellistä.
Hirveän rasvaista ja epäterveellistä ruokaa tarjoat, ei ihme jos tytölle ei maistu.
Vierailija kirjoitti:
kuullostaa exältä ja tämän tyttäreltä :( ranuja energiajuoman kanssa ja jälkkäriksi vanukasta. aamulla suklaamuroja tai paahtoleipää suklaalevitteellä. olivat piereskeleviä ja puhisevia lylleröitä molemmat, koetin opettaa terveelliseen kasviruokaan mutta eihän ne mitään oppineet ! tuohon exän muut huonot piirteet päälle, niin suhde kariutui siihen. kiitti moi. jokin aika sitten näin tätä exän tyttöä vetämässä röökiä mäkkärin edessä maha roikkuen, sääliksi kävi. painaa varmaan jo 100kg se likka !
Oliko lempeyttä mukana tuossa opetuksessa? Myönteisen kautta menee moni asia paremmin läpi. Varsinkin, kun on uusperhekuvioita mukana.
Broilerkeitto on ihan hyvä perusruoka, tosin itse en tee sitä noin (hemapa ja rakettispaghetti). Ja oikea periaate olisi, että jos ei kelpaa, ei syö sitten mitään muutakaan ennen seuraavaa ateriaa, mies teki tyhmästi.
Mutta teillä taitaa olla ihan muut ongelmat kuin ruoka. Oletko ollut alusta saakka omavaltainen päätöksissä, vai oletko koskaan yrittänytkään ottaa sen tytön mielipidettä huomioon? Vaikka nyt noista lihapullista ja muusista. Jos ne on sellaista joka maistuu, niin miksi niitä ei sitten voi tehdä sillä lailla kuin tyttö tykkää ja ottaa häntä vaikke tekemään sitä muusia. Toki tässäkin voi olla joku "syön vain äidin lihapullia" -draama sitten edessä vaikka kuinka yrittäisi, mutta vähän kiusaamista tehdä sitten toi muusikin noin, kaipa sulle on kahden vuoden jälkeen selvinnyt jos hän ei bataatista tykkää. Tai ehdoin tahdoin laittaa juustoa lihapulliin.
Fiksu voi pikkuhiljaa siten ujuttaa ruokia siihen omaan suuntaan. Vaikka nyt niin, että lasagnessa pikkuhiljaa lisää kasvisten määrää, kunnes aika on kypsä kasvislasagnelle. Yksi lapsistamme on ollut todella, todella nirso ja epäluuloinen kaikkea uutta kohtaan. ja herra tietää, että vauvasta saakka on mössätty kesäkurpitsat ja parsakaalit, kukkakaalit ja bataatit. Minä olen toiminut tällä ujutusperiaatteella.
Ilmeisesti lapsi ei ole teillä paljoa kun et tunne hänen mieltymyksiään. Harva lapsi nyt pelkästään makkarasta ja burgerista pitää.
78 on skarppi äiti, tulee toimeen erilaisten ihmisten huom. myös lasten kanssa.
Suuria tunteita, pettymystäkin. Vanhempien ero voi olla tytölle kova paikka kasvunvuosien keskellä. Valtataistelu ei auta asiaa.
Panostakaa hyvään vuorovaikutukseen ja toinen toistenne kunnioitukseen. Vanhempi näyttää esimerkkiä.
Vierailija kirjoitti:
en enää jaksa. kohta 2v olen seurannut tytön nyrpistelyä ja valitusta , lihapullatkin tein väärin, kun niissä oli juustoa! ja perunamuusin" pilasin "pistämällä puolet bataattia..
loppuviikosta teen suunnitelmien mukaan kukkakaaligratiinia ja ruissämpylöitä, mies tilata itselleen ja tytölle vaikka kebabit. ruokkikoot tästä lähtien tyttärensä ihan itse, minä en enää siihen asiaan puutu!
juokoot limsaa ruuan kanssa ja syökööt ranskalaisia niin, että napa paukkuu. minä pesen käteni asiasta..
Ap
Kuulostaa siltä että kikkailet hieman liikaa noiden ruokien kanssa. Bataattia ei kannata laittaa perunamuusiin, sillä perunamuusi on hyvää sellaisenaan. Ja vähän kiinnostaisi, että mitähän juustoa olet niihin lihapulliin laittanut. Et kai vaan jotain Oltermannia raastanut sinne taikinan sekaan?
Joo, mutta ehkä "pikku prinsessan" nirsoilu otti tulta alleen jostain muusta. Kenties kumpuaa syvemmästä ja henkilökohtaisemmasta kaunasta sinua kohtaan, niinkään ruuasta riippumatta- ihan näin aloitusviestiä lukiessa kun huomaa jo heti, ettet selkeästi ole lapseen mieltynyt. Uusperheen lapsiin kun kannattaa luoda alkuun vähän lämpimämmät välit vaikka sitten hemmottelemalla niillä nakkiperunoilla joskus, niin ettet vaikuta jatkuvasti spatula poikittain perseessä olevalta pirttihirmulta. Kyllä se nuori vaistoaa sun asenteesi.