Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi suomalaislapset puetaan kamaliin rytkyihin?

Vierailija
09.08.2016 |

Miksei kotona voi katsoa, että vaatteet ovat nätit ja värit sopivat yhteen. Siihen vaatteiden pukemiseen menee ihan yhtä kauan, vaikka vaatteet olisivat nätit. Myös nätit vaatteet voi olla mukavat päällä. Ihan karseaa katsoa, kun joillakin on päällä kolmea eri kuosia, joista mitkään eivät sovi yhteen. Siis kertokaa mulle, miksi ette opeta lapsia pukeutumaan pienestä asti?

Kommentit (107)

Vierailija
61/107 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse pukea lasta kalliisti tai epämukavasti, että on kauniisti puettu. Eikä tarvitse laittaa lapselle farkkuja jne. Eikä esim. lapsen pukeminen vaikka Gugguun tai Mini rodinin vaatteisiin ole sen siistimpää pukeutumista, jos vaatteet eivät sovi yhteen tai tilaisuuteen yhtään. Suomalaisilta puuttuu tyylitaju. Lähinnä aikuisilta, mutta näkyy se lasten pukeutumisessakin. Meillä lapsi(tyttö) saa päättää itse miten hiukset laitetaan. Yleensä laitetaan Elsa-letti. Lapsi saa myös päättää kaikki korut yms härpäkkeet mitä haluaa milloinkin pitää. Vaatteet valitaan yhdessä. Jos lapsi halua kovasti jonkun tietyn jutun päälleen, suostun tietenkin, mutta valitsen sitten loput vaatteet niin, että kaikki sopivat yhteen. Lapsella on myös useammat kengät, jotta kaikkien vaatteiden kanssa olisi yhteensointuvat kengät. Tyttöni näyttää aina suloiselta ja yritän opettaa, että on ok olla söpö ja tyttömäinen ja näyttää hyvältä. Se ei vähennä ihmisarvoa ja älykkyyttä, vaikka Suomessa tunnutaan ajattelevan niin.

Vierailija
62/107 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi haluaa itse valita vaatteensä päälleen.  Äidin värisilmään sattuu, mutta mitä sitten?

Äiti voi ohjata ja opettaa lasta vaatteiden valinnassa. Kertoa mitkä sopii yhteen jne. Ihan niin kuin muitakin tapoja opetetaan pienestä asti.

Veikkaan, että näiden äidit on niitä joilla asu on seuraavanlainen:

- marimekon tms monivärinen pallojen ja jättikukkien ja ties minkä puutarhatonttujen kuvioima tunika. Vihreää, pinkkiä.

- oranssit leggingsit

- punaraitainen lypsyhuivi tai pallokuvioinen trikoopipo

- raidalliset värikkäät varvassukat

- pinkki peak performancen tuulitakki.

Nämä ovat paremminkin sitä isoisoäiti kamaa, tosin en ymmärrä mitä vikaa peakin ulkoilutakeissa on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/107 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän ketjun luettuani en yhtään hämmästele niitä äitejä, jotka saavat halvauksen nähtyään lapsen isän pukemissa vaatteissa. Tässäkin on haukuttu lähinnä äidit, kun he eivät ole katsoneet lapsille silmää hiveleviä asukokonaisuuksia. Niinpä, olipa lapsella eriparivaatteet tai kotona sotkuista, kaikki on aina naisten syytä.

Vierailija
64/107 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun vaatekaappini on ihan kamala joidenkin mielestä: valkoista, mustaa, harmaata, tumman sinistä. Raitaa, kukkakuosia, vinoraitaa :D No okei, on siellä muutama väriläiskäkin. Minulla on oma, vahva ja varma tyylini, ja välillä huomaan että olen ostanut lapsille (varsinkin tytölle) sitä oman värimaailman vaatetta. Sitten mietin, että miksi ihmeessä? 

Tytöllä (5v) ei kyllä ole juuri mitään värien tajua, ja päällä voi olla puna-valkoraidalliset sukkikset, sitten kamalan sävyinen pinkki paita ja paidan päällä Hennesin viiden euron kukkamekko. Tai sitten hän on Frozenia päästä varpaisiin. Vahvaluonteisen lapsen kanssa vaatteet on viimeinen asia, josta arkena alan vängätä. Pääasia on, että vaatteet on sopivat, ehjät ja tarkoituksenmukaiset. Pojalla (8v)taas on silmää vaatteille, eikä hänen kanssaan tarvi koskaan tapella siitä, miten miehet juhliin pukeutuu. 

(Av-raati olisi pisteyttänyt meidät sunnuntaina hyvin korkealle, koska minä olin valinnut tyttöjeni asut, ja koko perhe oltiin oikein hyvännäköisiä. Ja eilen olisitte tukehtuneet pahennukseenne, kun keskimmäisen kanssa oltiin kaupassa: minulla oli painija-mallinen Defend Paris - paita ja lököhousut. Tytöllä oli Disneyn Aurora-mekko ja Stadiumin halpislenkkarit. Mekko vielä vähän iso ja repsotti sieltä sun täältä. Mutta mitä väliä?)

Tämä on hauskaa, minkähänlaisia pukeutujia lapsistasi mahtaakaan kasvaa...? :)

Meillä minä olen edelleen se ultrafeminiininen, mutta konservatiivinen pukeutuja (naisellista leikkausta, paljon värejä, hulmuavaa helmaa), ja vahvatahtoisesta pikkutytöstäni kasvoi vahvatahtoinen nuori nainen, minimalisti, joka ei siedä sen enempää hameita kuin värejäkään. 12 ikävuoden jälkeen vaatekaappiin on kelvannut vain musta, harmaa tai valkoinen. "Asiat nyt vaan ovat parempia harmaina."

Juuri mietin meidän eroja kun komensin tyttären alusvaateostoksille; siinä missä itse olisin tullut sateenkaaren värisen rimpsuhepenekassillisen kanssa kotiin, tytär oli ostanut mustat rintaliivit ja kymmenet samanlaiset mustat alushousut.

Minun äitini taas rakasti sinistä. Lapsuudenkodissani lähes kaikki vaatteita no myöten oli sinisävyistä, enkä ole yliannostuksen jälkeen omaan kotiini mitään sinistä kelpuuttanut. No, sinisiä roskapusseja löytyy.

Vierailija
65/107 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällainen aloitus saa aina miljoona alapeukkua, koska Suomessa ulkonäköön panostaminen on sama asia kuin tyhjäpäisyys ja pinnallisuus. Monissa muissa maissa se on vain osa elämää ja itsestäänselvyys, että siihen panostetaan.

Vierailija
66/107 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

on jollakin stressinaiheet ! oma muksu valitsi tänään raidalliset legginsit,  sinisen Frozen-paidan, pöllökuvioisen trikoopipon ja tähtikuvioiset kumpparit. sekä helmet kaulaan.

pahan raskausmyrkytyksen, hätäsektion  ja neurologisten ongelmien jälkeen olen vain iloinen siitä, että minulla on elävä, terve ja ihana 4v tyttö! saa valita itse vaatteensa, kunhan ei sentään sandaaleissa lähde ulos talvipakkasella, laittaa kynsilakkaa ja syödä joskus iltapalaksi jäätelöä. 

Vierailija
67/107 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun katselen omia lapsuudenkuvia 80 ja 90-luvulta, silmiä särkee ne kirkuvat värit mutta mielestäni tyylitietoinen ja värejä hillitysti käyttävä, jopa ihan terveellä itsetunnolla varustettu nainen minusta kasvoi. Olen itseasiassa kiitollinen äidilleni että antoi minunkin osallistua eikä liikaa ohjaillut mitä tulee päätöksentekoon vaateasioissa. Minusta lapset ovat suloisia väreissään, piristävät mukavasti maisemaa.

Vierailija
68/107 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hitsi mikä keskustelu.:D Toivottavasti lapsen kännykkä, reppu, pyyhekumit ym. sopivat väreihin. Vai onko joka päivälle omat värinsä?

Vierailija
69/107 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan olisivat puhtaat ja ehjät. Minulla oli ala-asteen koulukuvassa paita jossa likatahra.

Vierailija
70/107 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahhah mikä ketju :D

Hyvin huomaa että ap ja kamut eivät ole kasvattaneet kuin pikkulapsia! Hyvä sitten kymmenen vuoden päästä tarkastella sitä mahtavaa sävysävykasvatuksen hedelmää ja miettiä mitä siitä jäi käteen :P

Vierailija
71/107 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällainen aloitus saa aina miljoona alapeukkua, koska Suomessa ulkonäköön panostaminen on sama asia kuin tyhjäpäisyys ja pinnallisuus. Monissa muissa maissa se on vain osa elämää ja itsestäänselvyys, että siihen panostetaan.

Nyt puhutaan lapsista. Mitä jos annetaan heidän olla lapsia ja kannustetaan valinnoissa.

Vierailija
72/107 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei kotona voi katsoa, että vaatteet ovat nätit ja värit sopivat yhteen. Siihen vaatteiden pukemiseen menee ihan yhtä kauan, vaikka vaatteet olisivat nätit. Myös nätit vaatteet voi olla mukavat päällä. Ihan karseaa katsoa, kun joillakin on päällä kolmea eri kuosia, joista mitkään eivät sovi yhteen. Siis kertokaa mulle, miksi ette opeta lapsia pukeutumaan pienestä asti?

Vastauksia:

- suomalaisäideillä ja -isillä ei ole mitään makua itselläänkään, pukeutuvat vielä kaameampiin rytkyihin kuin lapsensa

- suomalaisilla ei ole varaa ostaa kunnollisia, kauniita vaatteita vaan pukeutuvat ginatricotin ja henkkamaukan mauttomiin ja huonolaatuisiin kittanoihin (naiset) tai cittarin alalaarin rääsyihin (miehet)

- suomalaisten mielestä hyvin ja kauniisti pukeutunut ihminen on ylpeä nirppanokka, joka hienostelee (koskee naisia) tai homo (koskee miehiä)

Televisiojuontajatkin pukeutuvat kuin heidat olisi sinne jostain autokorjaamosta revaisty yllattaen.

Tama pistaa silmaan kun olen tottunut nakemaan hupiohjelmien vetajatkin aina istuvassa puvussa ja solmio kaulassa. (USAsta)

Vierailija
73/107 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenköhän ap selviää, kun hänen lapsensa kasvavat teineiksi ja mahdollisesti haluavat pukeutua esim. punkkareiksi?

Vierailija
74/107 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastauksia:

- suomalaisäideillä ja -isillä ei ole mitään makua itselläänkään, pukeutuvat vielä kaameampiin rytkyihin kuin lapsensa

- suomalaisilla ei ole varaa ostaa kunnollisia, kauniita vaatteita vaan pukeutuvat ginatricotin ja henkkamaukan mauttomiin ja huonolaatuisiin kittanoihin (naiset) tai cittarin alalaarin rääsyihin (miehet)

- suomalaisten mielestä hyvin ja kauniisti pukeutunut ihminen on ylpeä nirppanokka, joka hienostelee (koskee naisia) tai homo (koskee miehiä)

Televisiojuontajatkin pukeutuvat kuin heidat olisi sinne jostain autokorjaamosta revaisty yllattaen.

Tama pistaa silmaan kun olen tottunut nakemaan hupiohjelmien vetajatkin aina istuvassa puvussa ja solmio kaulassa. (USAsta)

Puku ja solmio kuuluu mun mielestä vaan gaaloihin, businesstapaamisiin, häihin ym. Hupiohjelmaan sopisi hiukan rennonmpi asu. Mutta silti siisti ja muodikas.

Vierailija
75/107 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuu varmaan siitä, että suuri osa lasten vaatteista "ostetaan" kirppareilta hintaan 10 c/kpl. On sitten eri paria, väriä, aikakautta kaikki. Ja toisten lasten jo vuosia käyttämiä, satoja kertoja pestyjä, haalistuneita ja nyppyyntyneitä rytkyjä. Eihän siitä kivan näköistä tietenkään tule. Nykyajan lapset ei taida edes tietää sitä, että vaatteita saa ihan kaupoistakin ja uusina.

Vierailija
76/107 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä suomalaisten lasten ruma pukeutuminen mainittiin monta kertaa siinä keskustelussa, jossa ulkosuomalaiset listasi asioita, jotka hämmästyttää aina Suomessa käydessä.

Vierailija
77/107 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä suomalaisten lasten ruma pukeutuminen mainittiin monta kertaa siinä keskustelussa, jossa ulkosuomalaiset listasi asioita, jotka hämmästyttää aina Suomessa käydessä.

Niin mainittiin. Itsekin mainitsin. Ihan normaaleissa suomalaisissa perheissä kasvavat lapset liikkuvat Suomessa julkisilla paikoilla näyttäen siltä, miltä kodittomat kerjäläislapset muualla maailmassa. Hiuksiin ei ole koskettu vähintään kuukauteen, vaatteet on kulahtaneet ja naamalla on kuluneen viikon ruokalista. Onko Suomessa jotenkin mielenterveysongelmat lisääntyneet, vai miksi lapset näyttävät siellä siltä? Suomalainen juhlapukeutuminen on vielä astetta kamalampaa. Aikuiset ihmiset trikoolegginseissä ja -tunikoissa. Lapsilla kollariasua. Vähän paremmilla ihmisillä trikoot ja kollarit vimmaa ja gugguuta, mutta juhliin sopimattomia yhtäkaikki. Näitä siis tämän kesän Suomilomalla esim. ylioppilas- ja rippijuhlissa näin.

Vierailija
78/107 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi yleensä haluaa valita vaatteensa itse ja mä itse rakastan kirkkaita värejä ja kirkuvia kuoseja vaikka itse pukeudun lähinnä mustaan ja harmaaseen, mutta lasten päällä värikkäät vaatteet on ihania. Lapsikin tykkää väreistä ja eri kuoseista joten saa pitää päällään minkä värisiä vaatteita kun haluaa.

Vierailija
79/107 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sillä jotain väliä? Lapsi ei ole mallinukke ja omista muksuistani en toivo turhamaisia kotkottajia. Nättiys on kuule subjektiivinen käsite.

Vierailija
80/107 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten pitää saada pukeutua niinkun lapset eikä kuin pikkuaikuiset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi seitsemän