Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi suomalaislapset puetaan kamaliin rytkyihin?

Vierailija
09.08.2016 |

Miksei kotona voi katsoa, että vaatteet ovat nätit ja värit sopivat yhteen. Siihen vaatteiden pukemiseen menee ihan yhtä kauan, vaikka vaatteet olisivat nätit. Myös nätit vaatteet voi olla mukavat päällä. Ihan karseaa katsoa, kun joillakin on päällä kolmea eri kuosia, joista mitkään eivät sovi yhteen. Siis kertokaa mulle, miksi ette opeta lapsia pukeutumaan pienestä asti?

Kommentit (107)

Vierailija
41/107 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin valitetaan kun suomalaiset pukeutuvat pelkästään mustaan, nyt on värien käyttökin väärin. Voi meitä suomalaisia äitejä, kun ei me mitään osata tehdä oikein.:D

Vierailija
42/107 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy ihmisellä olla tosi tyhjä elämä, jos jaksaa muiden ipanoiden pukeutumista seurata. Hankkikaa elämä.

Tämä. Moniko on miehensä rahoilla lapsiaan pukeva kotirouva?

Suomessa hyvin harva on kotirouva.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/107 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen samaa, eniten silmään sattuu silmään rumat frozen kuosit.

Meillä tyttö 4v on rakastaa Frozenia kaikista eniten maailmassa. Hän on onnellisimmillaan pukeutuessaan niihin Frozen-lumppuihin ja niin hän saa myös tehdä päiväkodissa ja arkena yms. Lapsen tyyli, ei minun. Juhliin ja kaupungille yms. mennessä harjoitellaan "oikeanlaista" pukeutumista. 

Lapsen tyyli ei minun...kuulostat laiskalta vapaan kasvatuksen kannattajalta.

Kyllä meidänkin 3v tyttö rakastaa frozenia mutta ei todellakaan valitse itse mitä vaatetta ostetaan tai puetaan päälle.

En ole laiska enkä vapaan kasvatuksen kannattaja. Kysynkin sinulta: mitä haittaa siitä on, että lapsi valitsee itse mitä vaatetta pukee päälleen tai mitä vaatetta ostetaan? Miksi lapsi ei mielestäsi ole kelvollinen määräämään itse siitä, millaiseen tyyliin haluaa pukeutua? Miksi sinun valitsemasi vaatteet ovat sinusta parempia kuin lapsen valitsevat vaatteet? 

Vierailija
44/107 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katson, että lapsilla on sopivan kokoisia, ehjiä ja siistejä vaatteita kaapissa. Ostan omasta mielestäni kivan tyylisiä, eli koitan ostaa muutakin kuin ns. hahmovaatteita. Tytöllä on myös poni ja hello kitty -vaatteita. Pojalla on legon sankaripaitoja. Näitä he kuitenkin itse arvostavat. Hukkaan taitaisi mennä joku gugguu-huppari, kun ei kukaan tajuaisi sen päälle täällä maalla, vähiten käyttäjät itse. Annan yleensä valita vaatteet itse, vaikkei ne sovi yhteen. Räikeimmät yhdistelmät yritän ohjailla vaihtamaan, mutta eipä se yleensä ole niin tarkkaa.

Vierailija
45/107 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän vaatteiden valinta ole niitä turvallisimpia jonka voi ensimmäisenä jättää lapsen itsensä tehtäväksi päätökseksi?

Vierailija
46/107 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin juuri kirpparilla. Sieltä löytyi parilla eurolla tosi siistejä, melkein uuden veroisia ja kivoja lastenvaatteita. Eli tuskin on rahasta kiinni, silti vastaan talsi roikkuverkkarisia feikkicrocs-lapsia kittanoissa, venyvanu t-paidoissa tai nyppyisissä huppareissa. Kaikki jotenkin kulahtanutta kuosia.

Lopputuloksena pienikokoinen suomijuntti, joka katsoo mukavasti mutta siististi (ja edullisesti!) pukeutuneita lapsiani nenänvartta pitkin

Vierailija
47/107 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapseni on ollut pienestä asti hyvin tyylitietoinen... nää värit ei sovi jne. Ymmärtänyt jo hyvin pienenä, että kaikki ihanuudet eivät välttämättä soinnu toisiinsa. Oli varmaan 3v., kun ilmoitti isänsä valinneen väärän väriset sukat suhteessa muihin vaatteisiin... isä käski mennä valitsemaan sukkalaatikosta sointuvat sukat.

Kaikista ei tule aikuisenakaan kovin tyylitietoisia... minulla ei ilmeisesti ole sen suhteen huolta.

Vierailija
48/107 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän vaatteiden valinta ole niitä turvallisimpia jonka voi ensimmäisenä jättää lapsen itsensä tehtäväksi päätökseksi?

Näinpä juuri. Koska lapsi voi ruveta käyttämään itsemääräämisoikeuttaan? Vanhemat päättävät koska mennään nukkumaan, koska peseydytään, koska laitetaan vaatteet päälle, koska syödään, mitä syödään. Jostain on aloitettava harjoittelu kohti itsenäisyyttä.

Vierailija
49/107 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi haluaa itse valita vaatteensä päälleen.  Äidin värisilmään sattuu, mutta mitä sitten?

Äiti voi ohjata ja opettaa lasta vaatteiden valinnassa. Kertoa mitkä sopii yhteen jne. Ihan niin kuin muitakin tapoja opetetaan pienestä asti.

Veikkaan, että näiden äidit on niitä joilla asu on seuraavanlainen:

- marimekon tms monivärinen pallojen ja jättikukkien ja ties minkä puutarhatonttujen kuvioima tunika. Vihreää, pinkkiä.

- oranssit leggingsit

- punaraitainen lypsyhuivi tai pallokuvioinen trikoopipo

- raidalliset värikkäät varvassukat

- pinkki peak performancen tuulitakki.

Vierailija
50/107 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi haluaa itse valita vaatteensä päälleen.  Äidin värisilmään sattuu, mutta mitä sitten?

Äiti voi ohjata ja opettaa lasta vaatteiden valinnassa. Kertoa mitkä sopii yhteen jne. Ihan niin kuin muitakin tapoja opetetaan pienestä asti.

- marimekon tms monivärinen pallojen ja jättikukkien ja ties minkä puutarhatonttujen kuvioima tunika. Vihreää, pinkkiä.

- oranssit leggingsit

Nyt on kyl ihan pakko kysyä, et onko Peak performancessa jotakin vikaa? En oikein osaa yhdistää sitä noihin muihin juttuihin. 

Vierailija
51/107 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- oranssit leggingsit

Heh, mä opastan mun 7v ja 9v hienovaraisesti, mitkä värit sopii yhteen ja millaista vaatetta laitetaan päälle paikan ja tilaisuuden luonteen mukaan. Mutta, näistä ei osu kohdalleen mikään. No, ehkä toi vika, mulla on Peakin pinkki softshell takki, mutta on myös musta Scott merkkinen softshell takki.

Vierailija
52/107 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmmm. Minun lapseni taitaa olla juuri se, kenen pukeutuminen särkee harmoniaa arvostavien silmiä :D.

Olen saanut aika ison osan lapsen vaatteista lahjoituksena sukulaisilta (joko sukulaislasten käytettyjä tai sitten sukulaisten varta vasten lapselleni kaupasta tai kirpparilta löytämiä). Iso osa näistä vaatteista ei välttämättä ole sellaisia, mitä valitsisin, jos minulla olisi mahdollisuus ostaa lapsen vaatteet aina uusina hinnasta välittämättä. Kaikki eivät siis välttämättä sovi yhteen keskenään. Olen kuitenkin päättänyt antaa sen olla haittaamatta itseäni, ja olla erittäin tyytyväinen siihen, että saamme näin ihanasti apua vaatehankintoihin. Olisi sitä paitsi törkeän epäekologistakin jättää täysin hyvät "perintövaatteet" käyttämättä vain siksi, etteivät ne satu olemaan tasan itseäni miellyttävää merkkiä tai kuosia.

Toisaalta en ole itsekään mikään tyylikkyyden airut. En toki pistä silmään erityisellä tyylittömyydellä tai nuhjuisilla vaatteilla, pukeutuminen (oma tai lapseni, saati muiden ihmisten) ei vain satu kiinnostamaan minua niin älyttömästi. Shoppailu ja rättien vatulointi ahdistaa. Kuitenkin vaatteemme ovat aina puhtaita ja siistejä, ja osaan pukea myös lapsen tilanteen mukaan (esim juhlat).

Toivon vilpittömästi, ilman kettuilua, jaksamista teille keitä muiden tyylittömyys ahdistaa :D. Ymmärrän että meitä tallukoita täällä tallustelee, joilla varmaan mielestänne parantamisen varaa olisi :).

Vierailija
53/107 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

omien tyttöjen asut tänään:

7v : farkkulegginsit, hihaton toppi, pitkä neuletakki ja ballerinat.

5 v : pitkähihainen trikoomekko, trikoolegginsit, lippis ja tennarit. 

1v:  neulelegginsit, trikoopaita, ohut pipo  ja  nilkkurit

nuo asut sopivat mielestäni niin leikkipuistoon kuin kaupunkiikin,

juhliin on sitten  juhlamekot erikseen!

esikoinen valitsee jo itse omat vaatteensa enkä minä puutu siihen, kunhan on päällä sään mukaan !

Vierailija
54/107 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen samaa, eniten silmään sattuu silmään rumat frozen kuosit.

Meillä tyttö 4v on rakastaa Frozenia kaikista eniten maailmassa. Hän on onnellisimmillaan pukeutuessaan niihin Frozen-lumppuihin ja niin hän saa myös tehdä päiväkodissa ja arkena yms. Lapsen tyyli, ei minun. Juhliin ja kaupungille yms. mennessä harjoitellaan "oikeanlaista" pukeutumista. 

Lapsen tyyli ei minun...kuulostat laiskalta vapaan kasvatuksen kannattajalta.
Kyllä meidänkin 3v tyttö rakastaa frozenia mutta ei todellakaan valitse itse mitä vaatetta ostetaan tai puetaan päälle.

eli lyttäät lapsen persoonan, teet tästä söpon pikku nukkesi.   varmaan olet niitä äitejä, jotka ulvovat raivosta kun lapsi kastelee päiväkodin ulkoleikeissä tyylikkään kalliin haalarinsa! ja  lopulta päädyt vetämään itsesi hirteen, kun tyttösi teini-ikäisenä leikkaa irokeesin ja alkaa kulkea revityissä farkuissa..

Vierailija
55/107 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun vaatekaappini on ihan kamala joidenkin mielestä: valkoista, mustaa, harmaata, tumman sinistä. Raitaa, kukkakuosia, vinoraitaa :D No okei, on siellä muutama väriläiskäkin. Minulla on oma, vahva ja varma tyylini, ja välillä huomaan että olen ostanut lapsille (varsinkin tytölle) sitä oman värimaailman vaatetta. Sitten mietin, että miksi ihmeessä? 

Tytöllä (5v) ei kyllä ole juuri mitään värien tajua, ja päällä voi olla puna-valkoraidalliset sukkikset, sitten kamalan sävyinen pinkki paita ja paidan päällä Hennesin viiden euron kukkamekko. Tai sitten hän on Frozenia päästä varpaisiin. Vahvaluonteisen lapsen kanssa vaatteet on viimeinen asia, josta arkena alan vängätä. Pääasia on, että vaatteet on sopivat, ehjät ja tarkoituksenmukaiset. Pojalla (8v)taas on silmää vaatteille, eikä hänen kanssaan tarvi koskaan tapella siitä, miten miehet juhliin pukeutuu. 

(Av-raati olisi pisteyttänyt meidät sunnuntaina hyvin korkealle, koska minä olin valinnut tyttöjeni asut, ja koko perhe oltiin oikein hyvännäköisiä. Ja eilen olisitte tukehtuneet pahennukseenne, kun keskimmäisen kanssa oltiin kaupassa: minulla oli painija-mallinen Defend Paris - paita ja lököhousut. Tytöllä oli Disneyn Aurora-mekko ja Stadiumin halpislenkkarit. Mekko vielä vähän iso ja repsotti sieltä sun täältä. Mutta mitä väliä?)

Vierailija
56/107 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asianmukainen pukeutuminen kuulu normaaliin tapakulttuuriin. Jos vanhemmilla ei ole siitä hajuakaan, eivät he voi välittää sitä eteenpäin eikä lapselle kehity taitoa toteuttaa esimerkiksi asiallista pukeutumista myöhemminkään ilman, että lopputulokset näyttävät korneilta parodioita muotilehtien kuvista. Tyylitajua ei saa rahalla vaan jokainen rakentaa sen itse. Mitä aikaisemmin sen aloittaa sitä varmemmaksi se muodostuu.

Vierailija
57/107 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä sillä on millaisissa vaatteissa pikkulapset kulkee? Pääasia että ovat lämpöisiä ja sopivan kokosia..Se mikä miellyttää aikuisen silmää ei välttämättä ole ihanaa lapsen /nuoren mielestä.Nuoriso pukeutuu talvipakkasilla tennareihin ja nilkkasukkiin ja pillifarkkujen lahkeet kääritään ylös ja nilkat paljaana talsitaan lumihanges.Tosi typerän näköistä..Mutta kun miettii omaa nuoruutta,nii silloin oli muotia matalalanteiset farkut joka oli ihan yhtä tyhmän näköistä kulkea selkä/perse vilkkuen...Ja oli hienoa...Jos lapsi haluaa pukeutua Frozenvaatteisiin ,nii mitä sitten.Sikakalliit merkkivaatteet on lähinnä äitien juttu,jolla ylpistellä muille äideille että meidän pikku Elsalla onkin 300e molohaalari...

Vierailija
58/107 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi harmi, pelkäätkö että syksyn luokka/päiväkoti/eskarikuva menee piloille huonosti pukeutuneiden lasten takia?

Kandee ottaa vaan yksityiskuva!

Vierailija
59/107 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otetaan lisää maahanmuuttajia, niin meidän tyylitietoisuus paranee. Kuvista kun katselee, niin suurin osa näistä miehistä pukeutuu todella hyvin.

Vierailija
60/107 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- oranssit leggingsit

Porvoonko keskustassa tälläistä ihmisiä kävelee vastaan? Itse en ole koskaan törmännyt ihmiseen, jolla on värikkäät varvassukat tai oranssit legginsit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän seitsemän