Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi suomalaislapset puetaan kamaliin rytkyihin?

Vierailija
09.08.2016 |

Miksei kotona voi katsoa, että vaatteet ovat nätit ja värit sopivat yhteen. Siihen vaatteiden pukemiseen menee ihan yhtä kauan, vaikka vaatteet olisivat nätit. Myös nätit vaatteet voi olla mukavat päällä. Ihan karseaa katsoa, kun joillakin on päällä kolmea eri kuosia, joista mitkään eivät sovi yhteen. Siis kertokaa mulle, miksi ette opeta lapsia pukeutumaan pienestä asti?

Kommentit (107)

Vierailija
21/107 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minun vanhempani tienneet mitään pukeutumisesta eikä varsinkaan lasten vaatteilla ollut muuta väliä, kuin että mahtuivat päälle ja olivat lämpimät.

Perisuomalainen ajatusmalli. Kaikki on hyvin niin kauan kun ei vahingossakaan ole siisti ja söpön näköinen. Rumat ne vaatteilla koreilee jne.

Tämä on erittäin hyvä kommentti. Olen tyytyväinen, kun minulla on poikia, sillä vasta nyt aikuisena olen tajunnut, kuinka äitini kammoksuu tyttöjen vaatteita, kun niissä on rimpsuja ja ties mitä kauheaa. Siis jos olisin saanut tytön, äitini olisi varmasti kantanut kasakaupalla "käytännöllisiä vaatteita", joissa tyttö ei vahingossakaan näyttäisi siltä, että yrittäisi miellyttää ketään. Vähän olen katunut sitä, että lähdin lasteni kanssa sille käytännöllisyyslinjalle, sillä siistit farkut juhlavammissa tilaisuuksissa yhdistettynä kauluspaitaan ovat olleet nippa nappa siedettäviä, yleensä kaikki collegea jäykempi vaate ahdistaa. En tarkoita, että leikeissä pitäisi mitään puristavaa ollakaan, mutta onhan tuo tottumiskysymyskin. Värien suhteen olen ollut tiukempi, sillä en vain ole voinut ostaa lapsilleni sellaisia värejä, joissa näyttävät kalmistosta karanneilta. Eivät onneksi ole mustaa halunneetkaan. En kannata natsimeininkiä, mutta kyllä lapsille voi opettaa, että siistit ja kaikin puolin sopivat vaatteet ovat yksi osa sellaista tervettä itsensä arvostamista.

Vierailija
22/107 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minun vanhempani tienneet mitään pukeutumisesta eikä varsinkaan lasten vaatteilla ollut muuta väliä, kuin että mahtuivat päälle ja olivat lämpimät.

Jäi ehkä itsestäänselvyytenä mainitsematta, että ei meillä ollut vaatteisiin rahaakaan. Minulla oli ehjimmät farkut ja pari collegepaitaa koulua varten ja rähjääntyneemmät koulun jälkeen pidettäväksi. Kesäksi oli yhdet lenkkarit ja talveksi talvilenkkarit. Ei ollut mitään juhlavaatteita, ei edes kauluspaitaa ennen yläastetta. En tosiaankaan kaipaa lapsuuttani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/107 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä ihmettelen itsekin. Tosin kun katsoo monien äitien pukeutumista, en ihmettele yhtään...

Vierailija
24/107 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei enää pueta lapsia, jos 7v ottaa kaapista yhteensopimattoman väriset vaatteet, koska ovat pinossa päällimmäiset, ottakoon.

Vierailija
25/107 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän ei suomessa koske vain lasten pukeutumista, eihän täällä monella aikuisellakaan näe tyylikkäitä asukokonaisuuksia joten mitä voi odottaa.

Vierailija
26/107 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia kiusataan koulussa jos ovat vähänkin huomiotaherättävästi pukeutuneita. Siitäkin huolimatta että vuoden päästä kaikki muut matkivat tuota pukeutumista.

Vierailija
27/107 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen samaa, eniten silmään sattuu silmään rumat frozen kuosit.

Meillä tyttö 4v on rakastaa Frozenia kaikista eniten maailmassa. Hän on onnellisimmillaan pukeutuessaan niihin Frozen-lumppuihin ja niin hän saa myös tehdä päiväkodissa ja arkena yms. Lapsen tyyli, ei minun. Juhliin ja kaupungille yms. mennessä harjoitellaan "oikeanlaista" pukeutumista. 

Vierailija
28/107 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei kotona voi katsoa, että vaatteet ovat nätit ja värit sopivat yhteen. Siihen vaatteiden pukemiseen menee ihan yhtä kauan, vaikka vaatteet olisivat nätit. Myös nätit vaatteet voi olla mukavat päällä. Ihan karseaa katsoa, kun joillakin on päällä kolmea eri kuosia, joista mitkään eivät sovi yhteen. Siis kertokaa mulle, miksi ette opeta lapsia pukeutumaan pienestä asti?

Vastauksia:

- suomalaisäideillä ja -isillä ei ole mitään makua itselläänkään, pukeutuvat vielä kaameampiin rytkyihin kuin lapsensa

- suomalaisilla ei ole varaa ostaa kunnollisia, kauniita vaatteita vaan pukeutuvat ginatricotin ja henkkamaukan mauttomiin ja huonolaatuisiin kittanoihin (naiset) tai cittarin alalaarin rääsyihin (miehet)

- suomalaisten mielestä hyvin ja kauniisti pukeutunut ihminen on ylpeä nirppanokka, joka hienostelee (koskee naisia) tai homo (koskee miehiä)

Vierailija
29/107 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin enemmän huolissani mammojen pukeutumisesta. Monilla lapsilla tuntuu olevan parempi tyylitaju kuin vanhemmillaan.

Vierailija
30/107 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos toisten ihmisten pukeutuminen häiritsee oikeasti noin paljon, niin kannattaa hakea psykiatrilta apua. Lehdessä oli juuri juttua lapsiköyhyydestä, se on arkea monissa perheissä. Näissä perheissä mietitään ehkä tärkeämpiäkin asioita, kuin vaatteiden värien yhteensopivuutta.

Vierailija
31/107 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne nyt sattuvat olemaan suurinta muotia tällä hetkellä lasten keskuudessa. Kannattaa muistaa se, että mikä lapsista on kaunista, voi vanhemmista olla rumaa ja toisinpäin.

Vierailija
32/107 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetan lapsilleni ihan muita asioita, vaatteista en ala tappelemaan, joskus korkeintaan vähän kitisen.

Vierailija
33/107 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahden nuoren aikuisen vanhempana voin vakuuttaa, että lapset oppivat vaatetuksen tyylit ja värit erinomaisesti tässä ulkonäkökeskeisessä maailmassa ilman, että vanhemmatkin tuota heille tuputtavat. Söpöksi pukeminen lapsen oman tahdon vastaisesti pönkittää vanhemman egoa, ei tee muuta, korkeintaan opettaa lapselle hänen olevan hyväksytty vain jos on tarpeeksi sievä/komea äidin mielestä. Itse akateemisena, ulkonäöasioista piittaamattomana äitinä annoin lasteni valita itse vaatteensa jos niin halusivat, pojalta tosin täytyi repiä likaisia vaatteita välillä pyykkiin. Kehuja saivat ulkonäöstään, mutta paljon enemmän muusta.  Tytöstä kasvoi terveen itsetunnon omaava, itseensä luottava nuori nainen joka nyt oikeustieteen opiskelijana pukeutuu erittäin tyylikkäästi ja ihailen harmonista värien käyttöä vaatteissa. Poika taas on IT-nörtti joka ei pukeutumisesta piittaa mutta sulautuu hupparijengiin täydellisesti. Ehkä tuo lasten pukeutuminen on ongelma vain vanhemmille (äideille) joille se oma ulkonäkö on äärimmäisen tärkeää. Mitä muuta kykenee lapsilleen opettamaan jos vaatetus tuntuu olevan se tärkein juttu?

Vierailija
34/107 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy ihmisellä olla tosi tyhjä elämä, jos jaksaa muiden ipanoiden pukeutumista seurata. Hankkikaa elämä.

Vierailija
35/107 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä tyttö 4v on rakastaa Frozenia kaikista eniten maailmassa. Hän on onnellisimmillaan pukeutuessaan niihin Frozen-lumppuihin ja niin hän saa myös tehdä päiväkodissa ja arkena yms. Lapsen tyyli, ei minun. Juhliin ja kaupungille yms. mennessä harjoitellaan "oikeanlaista" pukeutumista. 

Lapsen tyyli ei minun...kuulostat laiskalta vapaan kasvatuksen kannattajalta.

Kyllä meidänkin 3v tyttö rakastaa frozenia mutta ei todellakaan valitse itse mitä vaatetta ostetaan tai puetaan päälle.

Vierailija
36/107 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastauksia:

- suomalaisäideillä ja -isillä ei ole mitään makua itselläänkään, pukeutuvat vielä kaameampiin rytkyihin kuin lapsensa

- suomalaisilla ei ole varaa ostaa kunnollisia, kauniita vaatteita vaan pukeutuvat ginatricotin ja henkkamaukan mauttomiin ja huonolaatuisiin kittanoihin (naiset) tai cittarin alalaarin rääsyihin (miehet)

- suomalaisten mielestä hyvin ja kauniisti pukeutunut ihminen on ylpeä nirppanokka, joka hienostelee (koskee naisia) tai homo (koskee miehiä)

Ilmaisit asian paremmin, kuin olisin koskaan osannut. Kiitos.

Vierailija
37/107 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsen tyyli ei minun...kuulostat laiskalta vapaan kasvatuksen kannattajalta.

Kyllä meidänkin 3v tyttö rakastaa frozenia mutta ei todellakaan valitse itse mitä vaatetta ostetaan tai puetaan päälle.

Hyvä alkaa latistamaan lapsen itsetuntoa heti pienestä, et edes osaa päättää mikä on hienoa päälläsi, mitä muutakaan osaisit.

Vierailija
38/107 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastauksia:

Tää on niin totta.

Vierailija
39/107 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kuulostaa todella ulkonäkökeskeiseltä ihmiseltä. Sääliksi käy.

Vierailija
40/107 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy ihmisellä olla tosi tyhjä elämä, jos jaksaa muiden ipanoiden pukeutumista seurata. Hankkikaa elämä.

Tämä. Moniko on miehensä rahoilla lapsiaan pukeva kotirouva?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi neljä