Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaisia mandela efekti juttuja!

Vierailija
08.08.2016 |

Itse en sinällään kokonaan usko tuohon vaikka jännältä kuullostaa,mutta oletteko te kohdanneet tälläsiä asioita täällä Suomessa jotka muistatte olevan toisin ennen?

Kommentit (403)

Vierailija
301/403 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ikäluokassani kaikki suomalaiset sanovat usassa olevan 52 osavaltiota. koululaitos ja yle väittää ettei missään kirjassa tai televisio-ohjelmassa näin sanota. 

Tän minäkin opin koulussa.

Vierailija
302/403 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole kohdannut vielä yhtään tällaista "efektiä", jota ei voisi yksinkertaisesti selittää sillä, että ihmiset havainnoivat ja muistavat joitakin asioita samalla tavalla väärin ja luovat itse itselleen valemuistoja.

Miksi tästä pitää tehdä niin mystinen asia, kun se ei sitä ole? Minusta aivan looginen ja ihan hauska juttu, mutta ei siihen mitään yliluonnollista liity. Tikusta asiaa, sanoisin.

Miten selität itsellesi sen, että Australian kasvi- ja eläinlajisto on kehittynyt niin erilaiseksi, kuin muualla maailmassa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/403 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

fghfgdhfdgdfgh kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fruit of the Loom -logossa oli nuoruudessani ruskea "tötterö" eli runsaudensarvi, josta hedelmät pursuilivat. Paitsi ettei koskaan ollutkaan.

Olen itse ihmetellyt, miksi siihen oli lisätty runsaudensarvi. Onkohan liikkeellä ollut kopioita?

Nämä logoista vouhkaajat eivät ymmärrä, että logotkaan eivät pysy samana ikuisuuksia. Jos yritys on pystyssä monta kymmentä vuotta niin välillä ilmettä ja myös logoja uudistetaan. En ymmärrä mikä tässäkin on niin ihmeellistä.

Joo, mutta efektissä ei ole kyse siitä, että olisi suunniteltu uusia logoja vaan siitä, että logot ja logojen historia ovat muuttuneet. Ajattelin itsekin joskus, että maantiede näyttää erilaiselta johtuen netin kartta sovelluksista, että ehkä ne näyttää vain kartat tarkemmin (ks. esim Ahvenanmaa google mapsistä). Itselläni on vanha karttakirja, jota katselin lapsena tuntikausia, jossa maan muodot myös olivat muuttuneet. Tottahan toki voin muistaa väärin, mutta kyllä se ravistavalta tuntuu, kun on koko ikänsä ollut jossain luulossa, joka onkin väärä. Tässä maailmassa.

Vierailija
304/403 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskova77 kirjoitti:

CERN käynnistettiin 2009. Dig it up..

Mitä monet uunoista eivät ole tajunneet, että useat niistä julkimoiden nimistä, joita väitetään muuttuneiksi, ovat sukunimiä, jotka esiintyvät CERNin LHC:iin liittyneillä tiedemiehillä, esim. Edgar Carrera, Ronald Ackroyd. Eli vaikka historian muuntamisen vaikutukset näkyvät populaarikulttuurissa, syy niiden takana on jossain aivan muualla. Mutta saahan sitä vittuilla, kun ei itse ymmärrä.

Vierailija
305/403 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin obsessoitunut pikkutyttönä (n. 11-v) jfk:n salamurhasta. Katsoin kevin costnerin tähdittämän leffan aiheesta ja siitä innostus alkoi. Ette usko sitä tyrmistymisen määrää kun kolmikymppisenä palasin nostalgian puitteissa aiheeseen ja se jfk:n auto olikin nykyään kuusi paikkainen, eikä neli paikkainen. Mä olin niin varma että autossa oli jfk ja jackie o takapenkillä, kuvernööri apukuskin paikalla ja kuski. Kaikki ne simulaatiot siitä miten se yksi "magic bullet" kimpoili ja sai aikaan ja sit kaikki onkin ihan väärin. Se oli eka mandela efekti minulle.

Vierailija
306/403 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yks kans eli Einstein ei kuollukkaa hirtettynä vankiloissa mut vaa just se prinssi Albert eikä toisin päi.

Vierailija
307/403 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"KAUAN, KAUAN sitten kaukaisessa galaksissa” niinkuin tässä mainostekstissä, https://www.vegaoo.fi/p-316101-star-wars-darth-vader-stormtrooper-naami…

VAI

“KAUAN sitten kaukaisessa galaksissa”, (siis YHDELLÄ KAUAN sanalla), kuten tässä jutussa https://www.is.fi/viihde/art-2000000910425.html

Oikea vastaus täällä:

Star Wars (1977) original opening crawl

308/403 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkona edelliseen....  Weird Ali Yankovic laulaa että “A Long, long time ago….”,  so. "Kauan" kahdesti, https://www.youtube.com/watch?v=hEcjgJSqSRU

309/403 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Here comes the summer son

He burns my skin”

Siis ilman genetiiviä [=son]

vai

"Here comes the summer's son

He burns my skin”

Siis genetiivillä [=son’s], niinkuin lyriikoissa, ks. esim.

https://genius.com/Texas-summer-son-lyrics

ja

310/403 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

CINDY Lauper niinkuin CINDY Crawford.   Vai CYNDI Lauper?  Kummallakin nimellä löytyy YouTube videoita, tässä yksi esimerkki

Vierailija
311/403 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ikäluokassani kaikki suomalaiset sanovat usassa olevan 52 osavaltiota. koululaitos ja yle väittää ettei missään kirjassa tai televisio-ohjelmassa näin sanota. 

Kiinnostuksesta kysyn, mikä on sun ikäluokka?

Vierailija
312/403 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa suomalaisista muistaa Mannerheimin mustaihoisena vaikka hän todellisuudessa oli vaalea iholtaan.

313/403 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset
314/403 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

REM Losing My Religion.  Lyriikat sanoo:

”Oh no, I’ve said too much,

I’ve said enough”.

Mutta jos kuuntelet, kuulostaa ihan kuin:

”Oh no, I’ve said too much,

I SET IT UP”.

Kohta [0:37]-[0:47]

315/403 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

52 States Of America Mandela Effect Residue

Vierailija
316/403 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Star wars ja 3cpo? Oliko kokonaan kultainen? Jotka katsoivat vhs kasetti aikaan, kun se telkussa Suomessa eka kerran näytettiin

Vierailija
317/403 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aivan varma että N'sync kirjoitettiin tällä tavalla mutta nyt kun tarkistin se onkin muka aina ollut Nsync, N*Sync tai 'N Sync.

Tuossa sun muistamassa kirjoitusasussa ei oo mitään järkeä, se ' tulee ennen N-kirjainta jos johonkin koska se on korvaamassa puuttuu i-kirjainta. Tuossa välissä missä sinä sen muistat sillä ei ole mitään funktiota eikä se siis siihen ole varmastikaan ikinä kuulunut. Mutta hankalahko kirjoitusasu ja jenkit nyt ylipäätään kirjoittaa sanat päin seinää koska kuluttavat visuaalista mediaa vain kuuntelemalla, meillä kun on tekstit niin osaamme kirjoittaa esim sarjojen hahmojen nimet oikein toisin kun amerikkalaiset. 

318/403 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mä muistain ihan samoin, että se olisi ollut kokonaan kultaa.  Nythän sillä on hopeinen jalka.  Ja muistan samoin kuin sä, että se oli 3CPO niinkuin tässä, https://fineartamerica.com/featured/r2d2-and-3cpo-abstract-sketch-vix.h…

319/403 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aivan varma että N'sync kirjoitettiin tällä tavalla mutta nyt kun tarkistin se onkin muka aina ollut Nsync, N*Sync tai 'N Sync.

Tuossa sun muistamassa kirjoitusasussa ei oo mitään järkeä, se ' tulee ennen N-kirjainta jos johonkin koska se on korvaamassa puuttuu i-kirjainta. Tuossa välissä missä sinä sen muistat sillä ei ole mitään funktiota eikä se siis siihen ole varmastikaan ikinä kuulunut. Mutta hankalahko kirjoitusasu ja jenkit nyt ylipäätään kirjoittaa sanat päin seinää koska kuluttavat visuaalista mediaa vain kuuntelemalla, meillä kun on tekstit niin osaamme kirjoittaa esim sarjojen hahmojen nimet oikein toisin kun amerikkalaiset. 

Joo noissa Nsync jutuissa on jotain niin klassista mandela efektiä.  Jotkut nimittäin väittää kivenkovaan, että Guns and Roses -bändi lyhennettiin Guns’n’Roses.  Siis hipsu / heittomerkki molemmin puolin n-kirjainta.  Mutta jos katsot vaikka Wikipediasta, niin hipsu on vain oikealla puolella n-kirjainta.

320/403 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

TottaVaiTarua kirjoitti:

"KAUAN, KAUAN sitten kaukaisessa galaksissa” niinkuin tässä mainostekstissä, https://www.vegaoo.fi/p-316101-star-wars-darth-vader-stormtrooper-naami…

VAI

“KAUAN sitten kaukaisessa galaksissa”, (siis YHDELLÄ KAUAN sanalla), kuten tässä jutussa https://www.is.fi/viihde/art-2000000910425.html

Oikea vastaus täällä:

Star Wars (1977) original opening crawl

A Long/Long, Long Time Ago Star Wars Mandela Effect 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yksi