Apua! Sähköt pois 5 pv, pakastin sulanut - mitä marjoille voi tehdä?
Keneltä voi selvittää, miten sulameita marjoja voi vielä tekohengittää, jottei kaikki sata litraa ole mennyttä? Kenelle soitan?
Kommentit (18)
Osasta hilloa ja mehuja..,loput äkkiä naapureille ja työkavereille Ei säily montaa päivää sulaneet marjat.
Eli kilauta monelle kaverille. Ikävä juttu ja jos olette ihan ostaneet marjat, niin taloudellinenkin suurehko tappio
Kysy, jos kotivakuutus korvaisi?
Kyllä ne vielä ainakin mehuun tai hilloiksi voi käyttää, jos ne on koko ajan pidetty siellä pakastimessa. Sellaisenaan en välttämättä söisi.
Edellä mainittujen hillon ja mehun lisäksi voisi kiehauttaa ja pakastaa uudelleen. Toki maistelet ja haistelet ensin että ovat vielä hyviä.
Sulanutta EI SAA pakastaa uudelleen!
Mehuja ja hilloja minäkin ehdotan, eipähän lopu ne hetkeen.
Keitä hilloksi. Jos 5 päivää sähköt pois ja koko ajan pakastin kiinni, ovat vieläkin osin kohmeessa. Jotkut voinee pakastaa/antaa pakastua, jos ovat kohmeessa vielä, mutta lopuista keitä hilloa, jotka ovat kokonaan sulaneet. Soita tosiaa Marttojen neuvontapuhelimeen.
Vierailija kirjoitti:
Edellä mainittujen hillon ja mehun lisäksi voisi kiehauttaa ja pakastaa uudelleen. Toki maistelet ja haistelet ensin että ovat vielä hyviä.
Näin minä toimin ja sain pelastettua marjat. En tiedä kauanko olivat sulaneet, mutta jokusen päivän ainakin.
Pakasta kiehautetut matjat (=sose) minigrip-pusseihin ohuiksi levyiksi. Helppo käyttää, kun lohkasee aina sopivan palan.
Jos teillä on kotivakuutus, niin yleensä korvaa taloudellisen mentyksen.
Jos sähköt on ollut jo 5 päivää poissa niin nehän on jo alkaneet käydä, eli viiniksi.
Mutta jos vasta nyt lähti sähkö, niin jokin isoäidin keittokirja käteen, osattiin marjoja säilöä ennen kuin oli pakastimia.
Hilloja suosittelen. Virossa ei tunnu olevan tapana säilöä mehuja, vaan mustaherukastakin tehdään paksua hilloa, jota sitten usein kuitenkin sekoitetaan talvella kuumaan veteen ja saadaan kuumaa mustaherkkamehua, kätevää säästää tilaa kellarissa.
Mitä marjoja APllä on?
Voit käyttää, mikäli marjat ovat vielä kohmeessa tai kylmiä, hilloihin ja mehuihin.
Sitten jakokierros tutuille ja naapureille, mikäli ette ole suurperhe.
Tee itse likööriä. Eli marjoja ja saman verran sokeria lasipurkin pohjalle (yhteensä about purkin puoliväliin tai vähän alle), sitten purkki täyteen kirkasta viinaa. Sekoita, kansi kiinni ja jääkaappiin. Kääntele välillä, muutaman viikon päästä valmista juotavaksi. Siivilöi harsokankaan läpi ennen juomista.
Voi myös kokeilla erilaisia makuyhdistelmiä. Esim. mustikasta tulee hyvää, kun laittaa puolet fariinisokeria. Olen käyttänyt myös mm. kanelia, tuoretta minttua, erilaisia marjoja...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin minä toimin ja sain pelastettua marjat. En tiedä kauanko olivat sulaneet, mutta jokusen päivän ainakin.
Pakasta kiehautetut matjat (=sose) minigrip-pusseihin ohuiksi levyiksi. Helppo käyttää, kun lohkasee aina sopivan palan.
Jos teillä on kotivakuutus, niin yleensä korvaa taloudellisen mentyksen.
En ymmärrä miksi tätä on alapeukutettu? Pakastetut saa pakastaa uudelleen kun ne välissä kuumentaa. Esim. pakastetusta lampaasta keitettyä lammaskeittoa voi pakastaa. Ihan vauvan soseitakin saa pakastaa vaikka ne olisi tehty pakastetuista raaka-aineista. Googlatkaa jos ette usko.
Sulanutta ei saa edelleenkään pakastaa uudelleen, rakenne hajalla ja kaikkia bakteereita ei kuumennuskaan poista, ellei satu omistamaan autoklaavia.
Hilloksi ja mehuksi jos maku vielä ok.
Purat ne ämpäriin ja viet ne johonkin kuappaan joka ostaa marjoja.
kuappaan = kauppaan
Kuoppaan jos menny pilalle
Kotivakuutus korvaa sulaneet pakasteet, vaikka itse laite olisi liian vanha korjattavaksi.
Mehua tai hilloa tekemään. Marttojen nettisivut avuksi.