Miksi köyhät käsketään marja- ja sienimetsään?
Kaikilla ei ole pakastinta johon marjat ja sienet voisi säilöä. Eikä sitä autoa jolla marjasankoja kuljettaa. Pyörällä ei kovin isoa sankoa saa kuljetettua.
Kommentit (172)
Vierailija kirjoitti:
Ok... Eli tässä nyt pitäisi lähteä metsään kerämään luonnonantimia, mutta ensiksi mun pitäisi käydä ostamassa nämä ainakin:
- Kompassi, jota pitäisi oppia käyttämään tai älypuhelin, jossa tarvittavat toiminnot
- Saappaat, tuulipuku tai jokin muu metsään sopiva asuste
- Pyörä tai käydä autokoulu ja hankkia ajokortti, sekä auto
- Jos nyt bussilla menis, niin olisi kiva tietää paljonko jonnekin Sipooseen Vantaalta maksaa, 10-20e?
- Pari ämpäriä
- Reppu, jossa pitäisi olla vahva pohja
Varmaan jotain tästä listasta unohtui, mutta ehkäpä ostan talvella ne pari marjapussia kaupasta, koska en ihan oikeasti ala laittaan vähistä rahoistani ensiksi ~paria sataa/tonnia hankkiakseni varusteet siihen "kivaan" päivään metsässä, jonka jälkeen vedän pari laattaa Panadolia selkäsärkyyn ja makaan sängyssä .
(Niin ja sieniä inhoan, joten niitä olisi turha kerätä.)
Kenellä ei ole ulkoiluvaatteita ja ämpäriä?? Itse menin mustikkaan lähimmän ulkoilualueen parkkipaikan viereen. Jätin vauvani vaunut pururadalle ja poimin metrin päässä. Päälläni oli pitkät housut ja paita ötököiden vuoksi. Jalassa lenkkarit. Minulla kylläkin oli poimuri. Omistan myös ämpärin. Ämpäreitä saa ilmaiseksi jonottamalla uuden kaupan avajaisiin aamuyöstä... jos ei ole varaa 1 euron sijoitukseen. En tarvinnut bussikorttia, en kompassia, en reppua.
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla ei ole pakastinta johon marjat ja sienet voisi säilöä. Eikä sitä autoa jolla marjasankoja kuljettaa. Pyörällä ei kovin isoa sankoa saa kuljetettua.
Sienet voi kuivattaa! Säilyvät for ever!
Mutta jos oikein rehellisiä ollaan niin poimin kyllä Marjan kerran ihan vähäksi aikaa, mutta se oli kyllä diskosta, savun keskeltä. Ei ollut kyymelkaasua mutta hiki virtasi vähäsen.
Vain työttömille ja muille köyhille kaikki on hankalaa, siksi varmaan ovatkin työttömiä ja köyhiä.
Minä työelämässä oleva ihminen kerään ämpäreittäin marjaa joka kesä ja syksy, osan laitan omaan pakastimeen, teen mehuja, hilloja jne ja ison osan marjoista myyn. Suoraan kuluttajalle. Nyt on hinta ollut 30e/ämpäri siivoamattomasta marjasta ja 40e siivotusta. Nyt on mustikkasesonki jo ohi, ei ole enää tilauksia, mutta puolukasta on tullut jo tilauksia. Käyn aamulla töissä, päivällä marjassa ja illalla töissä. Tällöin ehdin keräämään vain tuota siivoamatonta marjaa. Vapaapäivinä on sitten niiden siivottujen marjojen vuoro kun silloin on enemmän aikaa putsaamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan niitä marjoja ja sieniä myös myydä. Samalla siinä köyhä saa raitista ilmaa ja kuntoilua sen sijaan että katkeroituu kotona sohvalla maaten kun ei ole rahaa salikorttiin...82
Ohitit kysymyksen marjojen kuljettamisesta
Pyörällä saa kuljetettua kyllä niin paljon marjoja kuin nykyajan läskiperseköyhä pullamössö jaksaa kerralla poimia.
Mulla ei ole edes pyörää, lainasin kerran, mutta se varastettiin eikä varaa omaan.
Tossa hienossa ravintelissa syömiseen /näyttäytymiseen /epätoivon statuksen nostattamiseen liittyy ehkä sekin peittely ettei osata oikein laittaa itse mitään muuta kuin korkeintaan mikrouuni päälle muttei pois päältä. Tai sitten tuhlaamisen himo.
Vierailija kirjoitti:
Vain työttömille ja muille köyhille kaikki on hankalaa, siksi varmaan ovatkin työttömiä ja köyhiä.
Minä työelämässä oleva ihminen kerään ämpäreittäin marjaa joka kesä ja syksy, osan laitan omaan pakastimeen, teen mehuja, hilloja jne ja ison osan marjoista myyn. Suoraan kuluttajalle. Nyt on hinta ollut 30e/ämpäri siivoamattomasta marjasta ja 40e siivotusta. Nyt on mustikkasesonki jo ohi, ei ole enää tilauksia, mutta puolukasta on tullut jo tilauksia. Käyn aamulla töissä, päivällä marjassa ja illalla töissä. Tällöin ehdin keräämään vain tuota siivoamatonta marjaa. Vapaapäivinä on sitten niiden siivottujen marjojen vuoro kun silloin on enemmän aikaa putsaamiseen.
No sieltähän se tuli kuin apteekin hyllyltä: "vain työttömille ja köyhille kaikki on hankalaa, minulle ja minunkaltaisilleni ei ole. Työttömät ja köyhät ovat siis työttömiä köyhiä siksi, etteivät he ole yhtä ahkeria kuin minä ja minun kaltaiseni!" ;)
Vierailija kirjoitti:
Voihan niitä marjoja ja sieniä myös myydä. Samalla siinä köyhä saa raitista ilmaa ja kuntoilua sen sijaan että katkeroituu kotona sohvalla maaten kun ei ole rahaa salikorttiin...82
Sienien myymistä varten pitää olla ns. kauppasienikoulutus käyty eli varmistettu, että myyjä tunnistaa myrkylliset sienet, eikä kauppaa sellaisia tietämättömille.
Vierailija kirjoitti:
Öh hyvä asenne sulla joo. Opiskelijana olen persaukinen ja toki aikaa on, mutta ei pyörää eikä autoa. Yksiön keittiössä ei paljon hilloja huvita keitellä ja pakastin on hyvin hyvin pieni.
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten käy kuten sille mummolle Ilta-Sanomien jutussa: kyy puree ja joutuu viikoksi sairaalaan.
Ehkä toivovat että köyhille kävisi huonommin kuin sille naiselle. Yhteiskunnn varoja säästyy.
Sitä voi tietenkin ajatella että suhteessa kalliilla ostaessa olisi voinut nekin hilut käyttää sitten muuhun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sienet voi kuivattaa! Säilyvät for ever!
No älä nyt pilaa ikävällä faktalla köyhän tekosyytä olla tekemättä mitään oman hyvinvointinsa eteen. Se on kuule näille pelottava ajatus että saisi oikein raitista ilmaa, aurinkoa, ilmaista (terveys)ruokaa, ja että pidemmällä aikavälillä sitä saattaisi vaikka laihtua ja kuntokin nousta.
Bostonilainem robo osaa taivaltaa hangessakin; sitä voisi vähän opettaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sieltähän se tuli kuin apteekin hyllyltä: "vain työttömille ja köyhille kaikki on hankalaa, minulle ja minunkaltaisilleni ei ole. Työttömät ja köyhät ovat siis työttömiä köyhiä siksi, etteivät he ole yhtä ahkeria kuin minä ja minun kaltaiseni!" ;)
No noinhan se on. Kun ei mitään tee, ei mitään saa. Pelkkiä köyhien tai muiden laiskojen tekosyitä miksi ei voi eikä pysty on tämäkin ketju täynnä.
Mutta miksi sitten tuo elintaso on näkynyt jo pitkään keskivartalossa, kun keskiluokka ympäri maailmaa haluaa lisää elintasoa...
Jos syö perusterveellisesti ilman extremeä, tuskin on luinen tai vähemmän luinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No noinhan se on. Kun ei mitään tee, ei mitään saa. Pelkkiä köyhien tai muiden laiskojen tekosyitä miksi ei voi eikä pysty on tämäkin ketju täynnä.
Ymmärtänet, että köyhyys ongelmana ei ratkea sillä, että kaikille köyhille laitetaan takki niskaan, ämpäri käteen ja patistetaan marjametsään. :) Toki onhan se aina mukava niin ajatella, että köyhyys on jotakin itseaiheutettua ja sisäsyntyistä ryhdittömyyttä, mikä ei kosketa omaa itseä.
Itseasiassa mustikkaakin voi kuivata. Hyviä ne on niinkin. Köyhän kannattaa kirjottaa joulupukille kuivuri, niin pääsee ensi vuonna sieni- ja marjametsään.
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa mustikkaakin voi kuivata. Hyviä ne on niinkin. Köyhän kannattaa kirjottaa joulupukille kuivuri, niin pääsee ensi vuonna sieni- ja marjametsään.
Köyhän juolupukkikin on yleensä aika köyhä ;)
Millaisella elintasolla pääset kyykkyyn muttet ylös?
Mikä tämä parjaamisvietti om?
Jaksaa ne sentään leipäjonoihin raahautua, mutta marjojen takia kyykistyminen on jo liian vaativaa.
Köyhä valittaa kun marjat ovat kaupassa niin kalliita, ettei ole varaa syödä terveellistä. Ostaa siis roiskeläpän tai sikanautaa ja odottaa, että yhteiskunta hoitaa ilmaiseksi kun sairastuu. Metsästä saisi terveellistä ilmaiseksi, mutta ei pysty eikä jaksa.