Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi köyhät käsketään marja- ja sienimetsään?

Vierailija
07.08.2016 |

Kaikilla ei ole pakastinta johon marjat ja sienet voisi säilöä. Eikä sitä autoa jolla marjasankoja kuljettaa. Pyörällä ei kovin isoa sankoa saa kuljetettua.

Kommentit (172)

Vierailija
41/172 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli aikoinaan ihan oikea ongelma, mikä on yhä, mutta en ole enää (onneksi) työtön. Mulla ei ole yhtään suuntavaistoa, eikä mies ole antanut mun mennä yksin. Tykkään kovasti poimia marjoja ja tykkään syödä marjoja ja poimisin pakastimen täyteen, mutta eksyn. Onnistuin menemään pilvisellä säällä sekaisin jo siitäkin, kun poimittiin kohtalaisen lähellä tietä ja autojen äänet kuului. Silti olin pihalla, että mihin suuntaan pitää lähteä, kun olimme menneet vain hiukan syvemmälle metsään, niin ettei tiellä kulkevat autot enää näkynyt. Anopin kanssa poimin ennen sankotolkulla ja anoppi ei eksynyt, mutta anoppia ei enää ole. 

Vierailija
42/172 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi rikkaat eivät muuta Afrikkaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/172 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin hakemassa satsin sieniä ja mustikoita. Ihan omaan tarpeeseen. Maksoin seutuliput. Sillä rahalla olisin tehnyt hyvät makaronilaatikot perheelle. Eli persnettoa tuli. Mutta otin metsäreissun ylellisyysmatkailuna. Sain vähän herkkuja ja käydä metsässä. Ihan turha tulla minulle kertomaan, että tuolla voisi tehdä tiliä. Kalliiksi tulee mustikat.

Vierailija
44/172 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, me söimme tänään mustikkapihviä mustikkakastikkeella. Jälkkäriksi mustikkakiisseliä. Huomenaamulla mustikkapuuroa ja lounaaksi mustikkalaatikkoa.

Sinä. Nyt ohje a) mustikkapihveihin ja b) mustikkalaatikkoon. :D 

Vierailija
45/172 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli aikoinaan ihan oikea ongelma, mikä on yhä, mutta en ole enää (onneksi) työtön. Mulla ei ole yhtään suuntavaistoa, eikä mies ole antanut mun mennä yksin. Tykkään kovasti poimia marjoja ja tykkään syödä marjoja ja poimisin pakastimen täyteen, mutta eksyn. Onnistuin menemään pilvisellä säällä sekaisin jo siitäkin, kun poimittiin kohtalaisen lähellä tietä ja autojen äänet kuului. Silti olin pihalla, että mihin suuntaan pitää lähteä, kun olimme menneet vain hiukan syvemmälle metsään, niin ettei tiellä kulkevat autot enää näkynyt. Anopin kanssa poimin ennen sankotolkulla ja anoppi ei eksynyt, mutta anoppia ei enää ole. 

Ei ole mullakaan suuntavaistoa, mutta kompassi on keksitty jo ajat sitten. Hanki sellainen ja opettele käyttämään sen verran, että osaat ainakin takaisin tielle. Nykyisissä älypuhelimissa on kuulemma semmoinen suunnistustoiminto, mutta siihen ei välttämättä kannata luottaa siinä tapauksessa, että lähdit metsään Sipoossa ja se vehje väittää sinun olevan Guatemalassa.

Meillä varmaan vanhainkodista metsään rahdatut puolikuolleet mummotkin keräisivät ämpärillisen päivässä, ja terve ihminen saa kyllä huonommastakin paikasta vaikka saavillisen. Käsinpoimiminen on hitaampaa, mutta puhdistamisessa säästää aikaa. Moni kyllä hankkii mieluummin hyvän poimurin, ja puhdistaa marjat sitten kotona, hyönteisten ja käärmeitten ulottumattomissa.

Vierailija
46/172 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kantarellistähän saa köyhempikin lähes ravintolatason ruokaa kotioloissa. Pastoja ja risottoja. Hyvä syy lähteä pienelle metsäkävelylle raittiiseen ilmaan. Puolukoistakin saa puolukkapuuron tehtyä. Ei tarvitse tynnyrikaupalla kerätä kumpiakaan. Puolukoita varsinkn löytyy todella helposti.

Ilmainen ruoka ei kelpaa kun sen eteen pitää nähdä vaivaa.

Vierailija
47/172 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhien ja marjastukseen kehottamisen tarkoitus on vain viedä huomiota pois todellisilta syiltä köyhyyteen, kuten työpaikkojen vähäisyys. Ne, joilla asiat ovat vielä toistaiseksi hyvin, saavat hieman omatuntoaan puhdistettua sillä, että pääsevät työttömiä syyyllistämään siitä, että nämä eivät edes käy mustikassa. Kuuluu samaan sarjaan kuin tupakasta ja oluesta muistuttaminen jokaisen työttömän kohdalla.

Jep. Kai se kaava menee yleensäkin niin, että luodaan köyhästä niin räikeän ongelmainen, että voidaan itse irrottautua itse ongelmasta: ne köyhät tupakoivat, juovat kaljaa, syövät liikaa ja törsäävät rikkaiden luksustuotteisiin, tekevät liikaa lapsia eivätkä osaa hallita talouttaan. Minä taas elän terveellisesti, en osta luksustuotteita, en tee liikaa lapsia ja hallitsen talouteni, joten miten tämä ongelma edes voisi koskettaa minua?

Vierailija
48/172 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, me söimme tänään mustikkapihviä mustikkakastikkeella. Jälkkäriksi mustikkakiisseliä. Huomenaamulla mustikkapuuroa ja lounaaksi mustikkalaatikkoa.

Sinä. Nyt ohje a) mustikkapihveihin ja b) mustikkalaatikkoon. :D 

Minä tekisin pihvit ja laatikon mieluummin sienistä. Tulee kuulemma hyvää jauhemaksapihvireseptillä.

Mutta jään nyt odottamaan näitä mustikkareseptejä. Mustikkakukkoa ajattelin itse tehdä seuraavista marjoista.

Meillä on 300 litran pakastin, joka täytetään hirvenlihalla ja marjoilla. Marjoille jää tilaa ehkä neljännes, mutta tee kellarissa säilyviä hilloja ja mehuja. Onhan niissä sokeria,mutta minun käsittääkseni se ei myrkkyä ole, ja ovat nuo varmaan terveellisiä ja halvempia kuin kaupan hillot ja mehut.

Pianhan tuon laskee,kuinka ison pakastimen tarvitsee, jos noin 300 päiväksi pitäisi saada 200 g marjoja, mikä vie pakastintilaa enintään puoli litraa. Tähän aikaan vuodesta niitä voi käyttää pari kuukautta tuoreina.

Vierailija
49/172 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein tänään smoothien, jossa oli mustikoita, vadelmia, jogurttia ja vaniljajäätelöä. Hinnaksi tuli varmaan vähemmän kuin 0,50 euroa, lisäksi se oli isompi kuin mitä kahviloissa saa.

Eli säästön voi laskea myös tällä tavoin. Litrasta saa vaikka kuinka monta smoothieta, jotka ostettuna maksaisivat noin 6 euroa kpl.

Halvalla hyvää siis. Eikä sinne metsään tarvitse mennä joka päivä, ehtii hakemaan töitäkin.

Vierailija
50/172 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan niitä marjoja ja sieniä myös myydä. Samalla siinä köyhä saa raitista ilmaa ja kuntoilua sen sijaan että katkeroituu kotona sohvalla maaten kun ei ole rahaa salikorttiin...82

Ohitit kysymyksen marjojen kuljettamisesta

Halvan repun saa muutamalla eurolla ainakin kirpparilta. Pitää vaan olla sen verran iso, että ämpäri mahtuu kansineen.Muistanpa ku kuljetettiin muutama kymmenen kiloa hilloja repussa yli 5 km jänkältä autolle. Sitä en muista, paljonko niistä sai rahaa.

Rikkaatkin voivat poimia marjoja ja sieniä, ei siinä ole mitään rajaa.

Ei tarvinnut olla kovinkaan kaksinen marjanpoimija, kun 1990-luvulla riitti marjarahat ruokaostoihin ainakin elokuun.

Miksi tämä viesti saa enemmän alapeukkuja kuin yläpeukkuja? Luuseritko peukuttavat vai kuka, ja selittäkää, millä perusteella.

1990-luvulla todella vietiin ruokakauppaan mennessä marjoja myyntiin ja ostettiin sitten ruokaa niillä rahoilla. Aika usein sai pistäytyä siinä viereisessä pankissa viemässä ylimääräiset rahat tilille.

Vierailija
51/172 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyörällä saa helposti kuljetettua vähintään yhden marjasangon. Olen kuljettanut itsekin, vaikka olenkin ihan hyvätuloinen.

Vierailija
52/172 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

KÖYHÄT MENKÄÄ TÖIHIN! ÄLKÄÄ NOTKUKO SIELLÄ KOTONA!

T: NAINEN JOKA TIENAA YLI 6000 EUROA KÄTEEN KUUKAUDESSA!

MULLE ON IHAN SAMA MITÄ MIKIN MAKSAA!!! MULLA ON RAHAA!

Vierailija
53/172 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok... Eli tässä nyt pitäisi lähteä metsään kerämään luonnonantimia, mutta ensiksi mun pitäisi käydä ostamassa nämä ainakin:

- Kompassi, jota pitäisi oppia käyttämään tai älypuhelin, jossa tarvittavat toiminnot

- Saappaat, tuulipuku tai jokin muu metsään sopiva asuste

- Pyörä tai käydä autokoulu ja hankkia ajokortti, sekä auto

- Jos nyt bussilla menis, niin olisi kiva tietää paljonko jonnekin Sipooseen Vantaalta maksaa, 10-20e?

- Pari ämpäriä 

- Reppu, jossa pitäisi olla vahva pohja

Varmaan jotain tästä listasta unohtui, mutta ehkäpä ostan talvella  ne pari marjapussia kaupasta, koska en ihan oikeasti ala laittaan vähistä rahoistani ensiksi ~paria sataa/tonnia hankkiakseni varusteet siihen "kivaan" päivään metsässä, jonka jälkeen vedän pari laattaa Panadolia selkäsärkyyn ja makaan sängyssä .

(Niin ja sieniä inhoan, joten niitä olisi turha kerätä.)

Vierailija
54/172 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistähän se johtuu sitten kun on vähän pätäkkääkin että sitä kumminkin menee metsään?

Kauppakeskuksen ulkopuolella on tiheä viidakko eikä siellä pärjää ilman tarzania. Asfalttiviidakko kin voi olla paha.

Vierailija
55/172 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistähän se johtuu sitten kun on vähän pätäkkääkin että sitä kumminkin menee metsään?

Kauppakeskuksen ulkopuolella on tiheä viidakko eikä siellä pärjää ilman tarzania. Asfalttiviidakko kin voi olla paha.

Vierailija
56/172 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
57/172 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noilla peukutuksilla ei ole mitään virkaa tilastointiin nähden, eikä juuri muuhunkaan.

Vierailija
58/172 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noilla peukutuksilla ei ole mitään virkaa tilastointiin nähden, eikä juuri muuhunkaan.

Vierailija
59/172 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan niitä marjoja ja sieniä myös myydä. Samalla siinä köyhä saa raitista ilmaa ja kuntoilua sen sijaan että katkeroituu kotona sohvalla maaten kun ei ole rahaa salikorttiin...82

Ohitit kysymyksen marjojen kuljettamisesta

Pyörällä saa kuljetettua kyllä niin paljon marjoja kuin nykyajan läskiperseköyhä pullamössö jaksaa kerralla poimia.

Osaako nuo läskiperseköyhät pullamössöt edes ajaa pyörällä?

Vierailija
60/172 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän maaseutupaikkakunnan facebook-kirppiksellä menee kaupaksi kaikki puhdistetut mustikat hintaan 40 euroa / 10 l ämpäri.

Kyllä tänä vuonna on aika helppoa rahaa, kun mustikoita on metsässä niin hyvin. Itsellä nettopalkka 1800 euroa kuussa, niin tuo vastaa ihan hyvin sitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kolme