Miksi köyhät käsketään marja- ja sienimetsään?
Kaikilla ei ole pakastinta johon marjat ja sienet voisi säilöä. Eikä sitä autoa jolla marjasankoja kuljettaa. Pyörällä ei kovin isoa sankoa saa kuljetettua.
Kommentit (172)
Vierailija kirjoitti:
Meidän firma maksaa itäeurooppalaisille poimijoille mustikoista sen verran, että ne elää sillä kg mustikoilla maassaan kaksi viikkoa. Tessiä maksetaan. En sitten tiedä, mitä suomalaisille pitäisi maksaa. Mutta vittuako minä rahojani tuhlaan tuollaisiin mullikoihin, jotka haluavat lähinnä möllöttää.
Tulen heti keräämään, jos sillä elää 2 viikkoa. Eipä noita ostajia ole meidän kulmilla.
Vierailija kirjoitti:
Ostin itse 3 ämpäriä mustikoita hintaan 25 euroa ämpäri. Ja kyllä, poimija oli eläkeläismies, kenellä oli auto. Tienaa jonkun satasen nyt tässä parin viikon aikana, mutta se edellyttää tosiaan, että hänellä on auto ja aikaa. Tuohon kolmeen ämpäriin meni jonkin verran aikaakin, kun ensin ajoi (tiedän, missä käy marjassa) 20km päähän, poimi marjat ja puhdisti ne. Ei sillä kauhean hyvälle tuntipalkalle pääse ja tuloa ei tule kovin pitkään.
Ja muistutuksena sitten verottajan pölhöt ohjeet tähän marjojen myymiseen. Muistaakseni se meni jotenkin näin: Jos sovit etukäteen poimijan kanssa, että ostat häneltä marjoja x litraa ja maksat niista x euroa, poimija on velvollinen ilmoittamaan tulosta verottajalle, jotta niistä voidaan ja niistä menee tuloveroa. Mutta jos hän kohtaan ikään kuin sattumalta sinut marjaämpärit kädessään ja sinä innostut ostamaan häneltä marjoja, ei tuloja tarvitse ilmoittaa. Sanon vaan että, liika rehellisyys ei kannata. Täällä tehdään veronkiertoa ja kauniimmin sanottuna verosuunnittelua miljoonilla euroilla, eikä niistä herrat ilmoittele kenellekään. Ottakaamme oppia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain työttömille ja muille köyhille kaikki on hankalaa, siksi varmaan ovatkin työttömiä ja köyhiä.
Minä työelämässä oleva ihminen kerään ämpäreittäin marjaa joka kesä ja syksy, osan laitan omaan pakastimeen, teen mehuja, hilloja jne ja ison osan marjoista myyn. Suoraan kuluttajalle. Nyt on hinta ollut 30e/ämpäri siivoamattomasta marjasta ja 40e siivotusta. Nyt on mustikkasesonki jo ohi, ei ole enää tilauksia, mutta puolukasta on tullut jo tilauksia. Käyn aamulla töissä, päivällä marjassa ja illalla töissä. Tällöin ehdin keräämään vain tuota siivoamatonta marjaa. Vapaapäivinä on sitten niiden siivottujen marjojen vuoro kun silloin on enemmän aikaa putsaamiseen.
No sieltähän se tuli kuin apteekin hyllyltä: "vain työttömille ja köyhille kaikki on hankalaa, minulle ja minunkaltaisilleni ei ole. Työttömät ja köyhät ovat siis työttömiä köyhiä siksi, etteivät he ole yhtä ahkeria kuin minä ja minun kaltaiseni!" ;)
No noinhan se on. Kun ei mitään tee, ei mitään saa. Pelkkiä köyhien tai muiden laiskojen tekosyitä miksi ei voi eikä pysty on tämäkin ketju täynnä.
Ymmärtänet, että köyhyys ongelmana ei ratkea sillä, että kaikille köyhille laitetaan takki niskaan, ämpäri käteen ja patistetaan marjametsään. :) Toki onhan se aina mukava niin ajatella, että köyhyys on jotakin itseaiheutettua ja sisäsyntyistä ryhdittömyyttä, mikä ei kosketa omaa itseä.
Kuka täällä väittää, että mustikoiden poiminta poistaisi köyhyyden? Mustikat ei tee köyhää rikkaaksi, sen sijaan niistä voi saada paljon mielihyvää lyhyemmäksi tai pidemmäksi aikaa, riippuen onko pakastinta jne. Eikä maksa paljon.
Mustikka on terveellinen marja, sitä kannattaa syödä päivittäin, heittää puuron tai talkkunoiden joukkoon ja tehdä erilaisia tuorejuomia ja -soseita. Säästät myös kauppalaskussa. Metsään vaan. Ottakaa monta tyhjää muovipussia mukaan, saattaa löytyä kanttarelleja, herkkutatteja yms.
Koska joillakin ihmisillä, sukupuoleen katsomatta, on päättymätön siitinjulistus. Nokkimisjärjestyksen muistutteluksikin tuota 'järjen äänen' oksentelua voisi kutsua, mutta siitinjulistus vaan kuvaa paremmin tuota falloksen/'vahvuuden' palvontaa.
Ei ole autoa, eikä tarvitse pyörääkään. Sen kun kävelee metsään, poimii marjat, kantaa sen ämpärin takaisin kotiin. Ei sieltä montaa sankollista tarvitse kerralla kuskata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok... Eli tässä nyt pitäisi lähteä metsään kerämään luonnonantimia, mutta ensiksi mun pitäisi käydä ostamassa nämä ainakin:
- Kompassi, jota pitäisi oppia käyttämään tai älypuhelin, jossa tarvittavat toiminnot
- Saappaat, tuulipuku tai jokin muu metsään sopiva asuste
- Pyörä tai käydä autokoulu ja hankkia ajokortti, sekä auto
- Jos nyt bussilla menis, niin olisi kiva tietää paljonko jonnekin Sipooseen Vantaalta maksaa, 10-20e?
- Pari ämpäriä
- Reppu, jossa pitäisi olla vahva pohja
Varmaan jotain tästä listasta unohtui, mutta ehkäpä ostan talvella ne pari marjapussia kaupasta, koska en ihan oikeasti ala laittaan vähistä rahoistani ensiksi ~paria sataa/tonnia hankkiakseni varusteet siihen "kivaan" päivään metsässä, jonka jälkeen vedän pari laattaa Panadolia selkäsärkyyn ja makaan sängyssä .
(Niin ja sieniä inhoan, joten niitä olisi turha kerätä.)
Entä jos:
- Kysyt joltain auton omistavalta ystävältä, lähtisikö hän kanssasi mustikkaan? Jos menisitte porukalla, ja kuskille annettaisiin bensarahaa vaikka bussilipun verran. Eväät mukaan, saattaisi olla ihan kiva päivä.
- Tällöin myös et olisi yksin metsässä, saattaisit selvitä ilman kompassia
- Ämpäriä ei välttämättä tarvitse, varsinkin jollei ole pakastinta, johon keräisi litrakaupalla. Kerää johonkin muovirasiaan tai vaikka puhdistettuun mehutölkkiin (leikkaat sen avonaiseksi). Mustikat säilyy jääkaapissa yllättävän pitkään.
- Kauniina päivänä mustikoita voi kerätä vaikka varvassandaaleissa. Lenkkaritkin käy.
- Kun sinulla ei ole sitä pakastinta, tuskin kyykkäilet tuntikausia monena päivänä. Saatat selvitä ilman Panadolia.
Tämä on paras. Vai että varvastossuissa metsään. Kehtaisitko todella vaatia bensarahaa jostain marjareissusta:D Epäilen että olet juuri noin itara ja kadehdit katkerasti kun näet työttömän saavsnbruoks-apu pussin. Köyhän on myös herättävä aikaisin ja helteelöä ei saa mennä rannalle ettei nauti tuostakaan ilmaisesta ilosta kun kunnonihmiset ovat työssä.
Vittu että oot typerä.
Niin ja olen itse ollut varvastossuissa metsässä. Pari tuntia menee ihan hyvin, jollei sada.
Jaahah, ja nykyään on jo tuokin sana, varvastossut, onnistuttu sotkemaan. Vielä kymmenen vuotta sitten se tarkoitti yksinomaan balettitossuja eli kärkitossuja. Mutta nykyään vain halpapalkkaiset sivistymättömät pääsevät töihin, ja sotkevat kaikki asiat mainoksissa ja ilmoittelussa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä hyötyä siitä on, että kerään muutaman pakasterasian mustikoita? Eihän ne riitä kuin muutamaksi päiväksi! Huima säästö, todellakin!
Vieläkö jossain on edes mustikkaa?
Jos sinä todella syöt pakasterasiallisen mustikoita päivässä, eli noin 200 g -> n. kilo viikossa, sinulla menee 50 mustikkakilon ostamiseen aika paljon rahaa.
Mutta osta sinä mustikoita edes nyt parhaana satokautena tuoreena joltakin, joka niitä poimii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan niitä marjoja ja sieniä myös myydä. Samalla siinä köyhä saa raitista ilmaa ja kuntoilua sen sijaan että katkeroituu kotona sohvalla maaten kun ei ole rahaa salikorttiin...82
Sienien myymistä varten pitää olla ns. kauppasienikoulutus käyty eli varmistettu, että myyjä tunnistaa myrkylliset sienet, eikä kauppaa sellaisia tietämättömille.
Ei tarvitse enää nykyään olla. Ostajan omalla vastuulla on sitten, saako sappitattia herkkutattien seassa.
Koska jos metsään haluat mennä nyt sä takuulla yllätyt 💃
Vierailija kirjoitti:
Voihan niitä marjoja ja sieniä myös myydä. Samalla siinä köyhä saa raitista ilmaa ja kuntoilua sen sijaan että katkeroituu kotona sohvalla maaten kun ei ole rahaa salikorttiin...82
Entäs jos on sairauseläkkeellä oleva köyhä? Ei kaikki köyhät ole tarpeeksi terveitä mihinkään marjanpoimintaan yms.
Tänä vuonna en päässyt marjaan tulehtuneen olkapään vuoksi. Tässä koneellakin käytän lähinnä vain vasenta kättä. Vasemalla kädellä poimin myös vanhan sukulaisen viinimarjat ja puutarhavatut, joista sain vähän itsellekin. Omenoita saan sieltä myös.
Mustikoita löytyi vähän, mutta niiden perässä ajamiseen meni sen verran, ettei siitä kauheasti voitolle päässyt, kun ei voinut käyttää oikeaa kättä. Sieniä en oikein kovin montaa tunnista ja kanttarelleja en ole löytänyt. Pitäisi tietää paikat. Toivottavasti olkapää kuntoutuu puolukka-aikaan mennessä. Samaan aikaan tulee myös tuon sukulaisen omenat laitettavaksi ja niitä on valtavasti. Toivotaan, että olkapää kestää sen ruljanssin. Se on oikeasti kipeä, en ottanut pientä vihlontaa alussa tarpeeksi vakavaksi ja pääsi pahaksi.
113 korjaa: Kävin siis marjassa, mutta vähemmän kuin yleensä. Lisäksi oli kyllä hautajaiset järjesttävänä, mikä ei varmastikaan ole mikään tekosyy.
Siis saa 40e ämpärillisestä mustikoita. Ja tämä raha ei kelpaa köyhälle?? Se ei ole silloin köyhyyttä nähnytkään.
Minä olen aika varakas mutta tykkään käydä mustikka- ja sienimrtsässä. Saan liikuntaa ja rauhallisen mielen. Pieni jenkkikaappipakastin riittää. Mustikat menee smootheihin pitkin vuotta. Köyhäkin voi tehdä näin.
Rahahan tunnetusti tulee rahan luo, joten minä töissäkäyvä autonomistaja hyödynnän luonnonantimia ja teen lisäbisnestä. Pakkasessa on mustikoita, raparperia, viinimarjoja, vadelmia, sieniä ja kohta varmaan puolukoita. Olen myynyt ylimääräiset mustikat putsattuina 50 e ämpäri.
Jos köyhällä ei ole pakastinta, niin kannattaa sellainen todellakin hommata. Säästää pitkän pennin kun saa tarjouksesta ostettuja tuotteita laitettua pakkaseen tai tehtyä isoja annoksia ruokaa kerralla.
Vierailija kirjoitti:
3,5 € /kg puhtaista mustikoista, sillähän voi jopa tienata
Just. Viimeksi sain mustikkaa 10 litraa. En tiedä kilomäärästä. Aikaa meni metsäreissulla 7 tuntia, ja seuraavana päivänä 3 tuntia puhdistamisessa. En viitsisi lähteä kuljettamaan myyntiin minnekään, jääköhän tuntipalkaksi 2 vai 3 euroa...
Vierailija kirjoitti:
Jos köyhällä ei ole pakastinta, niin kannattaa sellainen todellakin hommata. Säästää pitkän pennin kun saa tarjouksesta ostettuja tuotteita laitettua pakkaseen tai tehtyä isoja annoksia ruokaa kerralla.
Jos köyhällä on niin pieni kämppä, ettei sinne mahdu pakastin, niin kannattaa hommata isompi kämppä. Ja jos köyhällä ei ole autoa, niin ettei pääse marja- ja sienimaastoihin helposti, niin kannattaa todellakin hommata se auto. Tulee paljon säästöä.
Meidän firma maksaa itäeurooppalaisille poimijoille mustikoista sen verran, että ne elää sillä kg mustikoilla maassaan kaksi viikkoa. Tessiä maksetaan. En sitten tiedä, mitä suomalaisille pitäisi maksaa. Mutta vittuako minä rahojani tuhlaan tuollaisiin mullikoihin, jotka haluavat lähinnä möllöttää.