Miksi köyhät käsketään marja- ja sienimetsään?
Kaikilla ei ole pakastinta johon marjat ja sienet voisi säilöä. Eikä sitä autoa jolla marjasankoja kuljettaa. Pyörällä ei kovin isoa sankoa saa kuljetettua.
Kommentit (172)
Siksi, että köyhiä tuomitsevat ihmiset haluavat ajatella, että ovat itse "turvassa" köyhyydeltä, ja köyhyyteen ajautuminen on vain yksilön omaa velttoutta. Samalla voi kätevästi ylentää itsensä, kun on itse valinnut "köyhäilyn" ja tervejärkisen taloudellisuuden, joten miksei köyhä voisi pelastaa itseään samoilla tervehenkisillä valinnoilla.
Vierailija kirjoitti:
3,5 € /kg puhtaista mustikoista, sillähän voi jopa tienata
Ämpärillinen painaa jotain 7kg, eli siitä saisi noin 25€. Itse olen mielummin maksanut kahdesta ämpäristä 50€ kuin käynyt itse poimimassa.
En ole koskaan poiminut itse mustikoita enempää kuin sen mitä olen tarvinnut johonkin mustikkamaitoon.
Kantarellistähän saa köyhempikin lähes ravintolatason ruokaa kotioloissa. Pastoja ja risottoja. Hyvä syy lähteä pienelle metsäkävelylle raittiiseen ilmaan. Puolukoistakin saa puolukkapuuron tehtyä. Ei tarvitse tynnyrikaupalla kerätä kumpiakaan. Puolukoita varsinkn löytyy todella helposti.
Vierailija kirjoitti:
On se tosiaan autottomalla kaupungin vuokraluukussa asuvalle aika pitkissä kantimissa alkaa marjoja kerätä ja käsin kuljettaa myyntiin ihan päivätyökseen. Työttömän velvollisuus kun on työnhaku, ja marjastus on sitten virkistystoimintaa tämän työnhaun oheen niille, joilla marjametsät on tarpeeksi lähellä.
Tuo marjastuspakko nyt on vain tuollaista marieantoinettemaista "syökööt leivoksia" -pöyhkeilyä ja typeryyttä. Mustikoilla ei köyhä elä, kun niiden ravintoarvo ei niin huikea ole. Ja jos kaikki köyhät ryntäisivät valtavina laumoina metsiin marjastamaan, marjojen hinta painuisi niin alas, ettei saadulla rahalla kustannettaisi edes eväitä sinne marjametsään. Osa raihnaisemmasta porukasta jäisi sinne metsiin ja niitä pitäisi sitten Puolustusvoimain, poliisin ja Vapepan etsiä ja kuljetella pois.
https://www.sitra.fi/julkaisut/muut/marjat.pdf
Mustikan ravintoarvohan on huikea, todellista superfoodia
Tunnen useita köyhiä (itse sanovat itseään köyhiksi) joilla ON pakastin, auto ja/tai mustikkametsä kävelymatkan päässä. Eikä ole hyönteisallergiaa tai muita terveydellisiä ongelmia. Silti marjastus ei kiinnosta. Just kaverini kehui mustikkapiirakkaani. Kun pyysin häntä kaverikseni keräämään marjoja, niin ei kuulemma ollut ämpäriä. Sanoin että haetaan vain pakasterasiallinen/jogurttiämpärillinen naiseen, niin pysyy homma kivana. Ei ole vielä ehtinyt (työtön). No, ei ole multa pois.
Itsekin kerään meille mm. mustikoita ja sieniä pakastimeen, koska niistä tykkäämme.
Silti mietin, että millaiset pakastintilat ihmisillä pitäisi olla, jotta näistä saisi ihan oikeasti jotain sellaista koko vuoden kestävää ruokahyötyä. Meillä mustikat menee smoothieen ja puuron kanssa enkä pysty niitä säilömään sellaista määrää ettei ne olisi loppu jo josmus marraskuussa.
Sieniäkin joutuu keräämään aivan tolkuttomia määriä jotta niistä oikeasti saisi vuoden mittaan merkittävän määrän aterioita, sienet kun menevät kypsennettynä tosi paljon kasaan. En ole ikinä löytänyt esim. kantarelleja sellaisia määriä että niistä olisi tullut paria kolmea pakasterasiaa enempää. Toki Inkoon suunnalla asuvat kaverit niitä keräävät, että kyllä niitä joissain paikoissa on niin paljon että kunhan kerää. Suppilovahveroita sitten löytyy täälläkin hyvin. Mutta edelleen, vaikka meillä on ihan iso pakastin, niin eihän ei sinne mitään valtavaa määrää kaikkea luonnonanninta mahdu.
Toki kaikki em. on silleen ilmaista (jos ei lasketa vaikka polttoainekustannuksia ja pakastimen sähköä) ja plussaa. Mutta ei se mikään köyhän ruokahuollon ratkaisu ole.
Missä ihmiset näitä myyvät? Kiinnostaa.
Ei, en ole köyhä enkä työtön, mutta en ymmärrä marjastuksen ja sienestyksen hehkutusta ja tuputusta köyhille elannoksi.
Täällä Lahdessa maksetaan siivotusta mustikkaämpärillisestä 40e. Ja ihan netin kautta voi myydä ja kaupunkiliikenteen bussireittien varrella on metsiä.
Itse olen kerännyt yhden pakkasen täyteen mustikkaa. Jos olis isommat lapset, keräisin myös myyntiin. Nyt en pääse metsään niin usein kun haluaisin.
Mutta mä olenkin niitä väliinputoajia eli neljän lapsen yh joka saisi tukina sen mitä nyt työnteolla saan. Meillä ei ole tarvinnut nälässä olla. Tosin itse leivon paljon ja osa vaatteista ostetaan kirpparilta. Keväällä ostetaan seuraavan talven luistimet yms. Maksan talo- ja autolainaa. (Auto pakko olla koska muuten en voisi käydä töissä.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3,5 € /kg puhtaista mustikoista, sillähän voi jopa tienata
Ämpärillinen painaa jotain 7kg, eli siitä saisi noin 25€. Itse olen mielummin maksanut kahdesta ämpäristä 50€ kuin käynyt itse poimimassa.
En ole koskaan poiminut itse mustikoita enempää kuin sen mitä olen tarvinnut johonkin mustikkamaitoon.
Täällä ämpärillisiä putsattuja mustikoita maksetaan 40-50e. Lähikaupan seinälle ihmiset on laittanut ilmoituksia ja ilmesesti kauppa käy. Myös netissä on palvelu marjojen ostajille ja myyjille.
Mansikat, kirsikat, lakat ja kanttarellit sikahintaisia...kallista on. Kalakin on liian kallista.
Ostin itse 3 ämpäriä mustikoita hintaan 25 euroa ämpäri. Ja kyllä, poimija oli eläkeläismies, kenellä oli auto. Tienaa jonkun satasen nyt tässä parin viikon aikana, mutta se edellyttää tosiaan, että hänellä on auto ja aikaa. Tuohon kolmeen ämpäriin meni jonkin verran aikaakin, kun ensin ajoi (tiedän, missä käy marjassa) 20km päähän, poimi marjat ja puhdisti ne. Ei sillä kauhean hyvälle tuntipalkalle pääse ja tuloa ei tule kovin pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Itsekin kerään meille mm. mustikoita ja sieniä pakastimeen, koska niistä tykkäämme.
Silti mietin, että millaiset pakastintilat ihmisillä pitäisi olla, jotta näistä saisi ihan oikeasti jotain sellaista koko vuoden kestävää ruokahyötyä. Meillä mustikat menee smoothieen ja puuron kanssa enkä pysty niitä säilömään sellaista määrää ettei ne olisi loppu jo josmus marraskuussa.
Sieniäkin joutuu keräämään aivan tolkuttomia määriä jotta niistä oikeasti saisi vuoden mittaan merkittävän määrän aterioita, sienet kun menevät kypsennettynä tosi paljon kasaan. En ole ikinä löytänyt esim. kantarelleja sellaisia määriä että niistä olisi tullut paria kolmea pakasterasiaa enempää. Toki Inkoon suunnalla asuvat kaverit niitä keräävät, että kyllä niitä joissain paikoissa on niin paljon että kunhan kerää. Suppilovahveroita sitten löytyy täälläkin hyvin. Mutta edelleen, vaikka meillä on ihan iso pakastin, niin eihän ei sinne mitään valtavaa määrää kaikkea luonnonanninta mahdu.
Toki kaikki em. on silleen ilmaista (jos ei lasketa vaikka polttoainekustannuksia ja pakastimen sähköä) ja plussaa. Mutta ei se mikään köyhän ruokahuollon ratkaisu ole.
Missä ihmiset näitä myyvät? Kiinnostaa.
Ei, en ole köyhä enkä työtön, mutta en ymmärrä marjastuksen ja sienestyksen hehkutusta ja tuputusta köyhille elannoksi.
Minä olen nyt jo kerännyt varmaan muutaman kymmenen litraa kantarelleja, Pirkanmaalla. Kyllä niistä on perheellemme ihan oikeasti ruokahyötyä, kun korvaavat muuta ruoka-ainetta.
Myös tatteja ja mustia torvisieniä on löytynyt. Nämä (ja suppilovahverot!) säilyvät hyvin kuivattuina, joten eivät vaadi edes pakastintilaa. Enkä käytä kuivaukseen kuivuria enkä uunia, eli ei mene sähköäkään.
Yksi tuttavani myy sieniä ravintolalle. Tässä tosin vaaditaan isot määrät sieniä, jotta ravintola niitä ottaa.
Vierailija kirjoitti:
On se tosiaan autottomalla kaupungin vuokraluukussa asuvalle aika pitkissä kantimissa alkaa marjoja kerätä ja käsin kuljettaa myyntiin ihan päivätyökseen. Työttömän velvollisuus kun on työnhaku, ja marjastus on sitten virkistystoimintaa tämän työnhaun oheen niille, joilla marjametsät on tarpeeksi lähellä.
Tuo marjastuspakko nyt on vain tuollaista marieantoinettemaista "syökööt leivoksia" -pöyhkeilyä ja typeryyttä. Mustikoilla ei köyhä elä, kun niiden ravintoarvo ei niin huikea ole. Ja jos kaikki köyhät ryntäisivät valtavina laumoina metsiin marjastamaan, marjojen hinta painuisi niin alas, ettei saadulla rahalla kustannettaisi edes eväitä sinne marjametsään. Osa raihnaisemmasta porukasta jäisi sinne metsiin ja niitä pitäisi sitten Puolustusvoimain, poliisin ja Vapepan etsiä ja kuljetella pois.
Marie Antoinette ei koskaan sanonut noin, se oli sen ajan propagandaa. Päinvastoin hän opetti lapsensakin auttamaan köyhiä ja ohjasi heitä antamaan lelunsa köyhille lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Siitä on aikoinaan saanut paremminkin tuloa. Mun isä oli rautateillä ihan kuukausipalkkaisessa työssä ja ajoitti lomansa marjastus- ja sienestyskauteen. Keräsi 70- ja 80- luvuilla siis ihan myyntiin. Meidän perhe 👪 saisi siitä vuosittain noin 3-4 kuukauden lisäansiot isän normaalipalkkaan verrattuna.
90- luvulla alkoi ulkomainen tuonti ja hinnat laski reilusti. Viimeiset parikymmentä vuotta on kerännyt enää omaksi iloksern ja perheelleen.
Oho. Tuo selittää aika paljon. Olen monesti miettinyt marjan keruun mielekkyyttä, kun pikkurahalla saa pakastimen täyteen ihan torilta haettuna.
Vierailija kirjoitti:
Mansikat, kirsikat, lakat ja kanttarellit sikahintaisia...kallista on. Kalakin on liian kallista.
Juuri oli muikkuja tarjouksessa 2,50 euroa/kilo. Tosi hyviä oli!
Joo, me söimme tänään mustikkapihviä mustikkakastikkeella. Jälkkäriksi mustikkakiisseliä. Huomenaamulla mustikkapuuroa ja lounaaksi mustikkalaatikkoa.
Kyllapa on ajat muuttuneet... En ole kuin vasta 35-vuotias ja muistan ajan, jolloin mentiin koulusta poimimaan marjoja koulun keittolan kayttoon. Siis tama tapahtui syksyisin. Vanhempani ovat myos aina poimineet marjat metsasta. Lapsuuteni oli siis lahinna 90-luvun laman aikaan.
En ole koskaan *onneksi* joutunut olemaan tyoton, mutta koyhahko opiskelija kyllakin monen monta vuotta. Lahtisin mielellani poimimaan ILMAISIA marjoja ja sienia metsaan, mutta nykyisessa kotimaassani ei ole jokamiehenoikeuksia ja kaupasta on siis ostettava mita aikoo kayttaa.
En voi ymmartaa, miten joku voi nirsoilla ilmaisen ruoan ja aktiviteetin kanssa. Muutama tunti metsikossa tekee varmasti mielellekin hyvaa ja saa edes vahan liikuntaa. Uskon, etta Suomessa on oikeasti koyhia ihmisia todella vaikeissa tilanteissa, mutta valilla kylla tata palstaa lukiessa tulee aika epauskoinen olo... Etenkin tuota yhta toista pitkaa koyhyyteen liittyvaa ketjua lukiessa. Ihan oikeastiko sinne metsaan lahteminen on niin ylitsepaasemattoman vaikeaa? Miten joku voi sanoa "Ei" ilmaiselle ja terveelliselle ruoalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan niitä marjoja ja sieniä myös myydä. Samalla siinä köyhä saa raitista ilmaa ja kuntoilua sen sijaan että katkeroituu kotona sohvalla maaten kun ei ole rahaa salikorttiin...82
Ohitit kysymyksen marjojen kuljettamisesta
Halvan repun saa muutamalla eurolla ainakin kirpparilta. Pitää vaan olla sen verran iso, että ämpäri mahtuu kansineen.Muistanpa ku kuljetettiin muutama kymmenen kiloa hilloja repussa yli 5 km jänkältä autolle. Sitä en muista, paljonko niistä sai rahaa.
Rikkaatkin voivat poimia marjoja ja sieniä, ei siinä ole mitään rajaa.
Ei tarvinnut olla kovinkaan kaksinen marjanpoimija, kun 1990-luvulla riitti marjarahat ruokaostoihin ainakin elokuun.
Marjoista voi pakasteeton keittää hilloa, sieniä voi kuivata, samoin villiyrttejä voi kuivata. En ole köyhä enkä työtön, mutta kuljen metsässä ja syön talvella tattikeittoa, keitän hilloja ja syön niitä, teen kuivatusta nokkosesta lettuja jne. Kerään marjoja myös myyntiin koska ostajia on eikä lisäeurot tee rikkaastakaan kipeää.
Köyhien ja marjastukseen kehottamisen tarkoitus on vain viedä huomiota pois todellisilta syiltä köyhyyteen, kuten työpaikkojen vähäisyys. Ne, joilla asiat ovat vielä toistaiseksi hyvin, saavat hieman omatuntoaan puhdistettua sillä, että pääsevät työttömiä syyyllistämään siitä, että nämä eivät edes käy mustikassa. Kuuluu samaan sarjaan kuin tupakasta ja oluesta muistuttaminen jokaisen työttömän kohdalla.
Minä olen pahasti allerginen hyönteisten puremille. Puremien lääkehoito maksaa vähintään sen, mitä marjoilla saisin tienattua.