Hyvä ystävä käy terapeuttisia keskusteluita julkisella puolella. Ongelma on työntekijän pitkä lastensuojelutausta...
Hyvä ystäväni kokee tämän terapiatyypin jotenkin kontrolloivaksi, ja keskustelu on kovasti vedätyspainotteista sisältäen vääriä kirjauksia. Pitääkö tehdä muistutus, että ystävän lapsuus on jo eletty ja nähty? Eikö noi vääristelyt mene jo laittomiksi?
Esimerkkinä vaikkapa että kun on keskusteltu stressistä, kiputiloista, nukkumisesta ja univajeesta ja seuranneesta ahdistuksesta, on kirjattu että asiakas pelkää pahoja mielenterveysongelmia.
Mistään tällaisesta ei ollut kuulemma puhetta, ja ystävä miettii onko nyt ymmärretty asioita väärin. Hän ajattelee myös, että olisiko hyvä ajatus lähettää tämäkin tallennettu keskustelu osapuolelle jotta voisi arvioida omaa osaamistaan?
Mitäpä mieltä.
Kommentit (22)
Siis sh-terapeutti kohtelee aikuista ihmistä kuin hän olisi pieni tyhmä lapsi.
Ystävälläsi on selkeästi jokin somaattisen puolen sairaus jota ei hoideta terapialla vaan tunnistamalla mikä sairaus on kyseessä jotta sitä voi hoitaa.
Ne kirjaukset on puutaheinää kaikilla.
Ensin tietojen korjaamisvaatimus gdpr:n mukaisesti.
muistutus kaveriksi.
jos on muistutusvastaukseen tyytymätön voi tehdä kantelun.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tämä aikuinen ihminen käy tuolla terapeutilla?
Eli ystävällä on kontakti mutta hän on tyytymätön tapaan jolla terapeutti toimii. Sorry epäselkeä aloitus, on omiakin ongelmia ja energianviejiä.
Vierailija kirjoitti:
Eli ystävällä on kontakti mutta hän on tyytymätön tapaan jolla terapeutti toimii. Sorry epäselkeä aloitus, on omiakin ongelmia ja energianviejiä.
Pitäskö sun nyt ihan ensin hoitaa ne omat ongelmat?
Psykiatrisessa ja terapeuttisessa hoidossa on paljon ylimielisyyttä, koska nämä työntekijät kokevat tietävänsä paremmin. Minullakin on kokemuksia, kun vedetään ihan virheellisiä johtopäätöksiä, ja pidetään niitä totena. Sillä miten ne eivät olisi totta, kun psykiatrian alan ammattilainen on asian näin päätellyt.
Kiitos vastauksista. Antoivat tarvittuja faktoja. On jätetty somatiiķka sikseen ja delegoitu psykiatriaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti kyseessä ei ole terapeutti, koska ap puhuu terapeuttisista keskusteluista eikä suoraan terapiasuhteesta.
Vierailija kirjoitti:
Psykiatrisessa ja terapeuttisessa hoidossa on paljon ylimielisyyttä, koska nämä työntekijät kokevat tietävänsä paremmin. Minullakin on kokemuksia, kun vedetään ihan virheellisiä johtopäätöksiä, ja pidetään niitä totena. Sillä miten ne eivät olisi totta, kun psykiatrian alan ammattilainen on asian näin päätellyt.
No mitä sä sitten menet niille, jos kerran heidän apu ei sulle kelpaa ja tiedät itse paremmin?
Huomasin olevani ryhmäterapiassa vaikka luulin menneeni työkkärin tilaamaan työnhakuvalmennukseen.
Haa!
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei vaihda terapeuttia?
Vierailija kirjoitti:
En ymmärtänyt tästä yhtään mitään? Ja siis työntekijä on ollut pitkään lastensuojelun asiakkaana?
Kai tuon aloituksen noinkin voi ymmärtää. Itse ymmärsin niin, että terapeutti on pitkään tehnyt työuraa lastensuojelun parissa. Työote on sitten sen mukainen, ja hän kohtelee asiakasta kuin lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti kyseessä ei ole terapeutti, koska ap puhuu terapeuttisista keskusteluista eikä suoraan terapiasuhteesta.
Eli siis ammattiihminen toteuttamaan hoitoa, jonka osaaminen ei sisälly hänen ammatitaitoonsa. Vähän niinku lähäri alkais tekeen ohitusleikkausta. Eiks toi oo jonkinlainen rikos?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä sä sitten menet niille, jos kerran heidän apu ei sulle kelpaa ja tiedät itse paremmin?
En menekään. Mutta ihmettelen, että miksi ihmiset eivät itse tietäisi omasta elämästään paremmin kuin terapeutti, joka ei ole sitä elämää elänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärtänyt tästä yhtään mitään? Ja siis työntekijä on ollut pitkään lastensuojelun asiakkaana?
Kai tuon aloituksen noinkin voi ymmärtää. Itse ymmärsin niin, että terapeutti on pitkään tehnyt työuraa lastensuojelun parissa. Työote on sitten sen mukainen, ja hän kohtelee asiakasta kuin lasta.
Niin, ottaen huomioon millä palstalla keskustelemme, "lastensuojelutausta" herkästi tarkoittaa sitä, että henkilö itse tai hänen lapsensa ovat olleet lastensuojelun asiakkaina. Ymmärrän siis hyvin, miten tuollainen tulkinta tästä aloituksesta on voinut syntyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En menekään. Mutta ihmettelen, että miksi ihmiset eivät itse tietäisi omasta elämästään paremmin kuin terapeutti, joka ei ole sitä elämää elänyt.
Samaa mieltä, kallonkutistajat on huuhaata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään tätä aloituksesta ymmärtänyt. Mutta jos noin on, niin sanonpa ap:lle mielipiteeni, että sosiaalialan koulutusta ei pitäisi hyväksyä terapeutin pohjakoulutukseksi. Sosiaaliala vetää puoleensa ihmisiä, joilta puuttuu hyvin pitkälti kyky rationaaliseen ja analyyttiseen ajatteluun. Ja noita ominaisuuksia tarvitaan terapiatyössä hyvin paljon.
Terapeutin pohjakoulutus pitäisi aina olla psykologi, jotta terapeutilla olisi riittävää kykyä ymmärtää psykologisia ilmiöitä. Osaamaton terapeutti aiheuttaa ihmisen elämään enemmän haittaa kuin hyötyä. Näitä haittoja ei vain julkisesti myönnetä.
Ollaan näillä tiedoilla aika monennen käden tietojen varassa.
Mikä siis on ystäväsi ongelma? Vääristyneet kirjaukset? Kokeeko hän saavansa apua? Miksi on avun piiriin hakeutunut? Onko ottanut asian kyseisen henkilön kanssa puheeksi?