Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kielten opiskelu kouluissa ennen ja nyt

Vierailija
07.08.2016 |

Kyselisin teiltä, jotka tiedätte enemmän. Oma kokemukseni kielten opiskelumahdollisuuksista rajoittuu omaan kokemukseeni. Eli kolmosella 80-luvulla alkoi A1-kieli englanti tai saksa. 1989 menin yläasteelle, jolloin alkoi ruotsi pakollisena kaikille. Kasilla vasta tuli mahdollisuus valita seuraava kieli, meillä vaihtoehdot oli saksa tai ranska. Sitten seuraavan kerran lukion ekalla sai valita taas kielen lisää.

Oma lapseni on aloittanut nyt koulutiensä ja kieliopinnot ovat muuttuneet. Kiinnostaisi tietää, milloin tämä A2-kieli tuli kouluihin? Joka alkaa siis kaikkialla nelosella vai? Alkaako jossain vitosella?
Miten muut kielet? Kutosella tulee ruotsi.
Mites sit seiskalla? Vai onko edelleen sit vasta kasilla seuraavan kielen valinta? Onko jotain valtakunnallista oppilasmäärärajaa, että minimissään pitää olla x määrä aloittajia, muuten ryhmää ei tule lainkaan?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/7 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuhun en osaa vastata, mutta meillä vuonna 1991 viidennelle luokalle menneet saksanlukijat aloittivat A2-englannnin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 1982 syntynyt, A1-englanti alkoi kolmannella luokalla kaikille pakollisena, eikä vaihtoehtoja ollut. A2-saksa tai ruotsi alkoi joko neljännellä tai viidennellä luokalla (en vaan muista tarkkaan!). Itse luin saksaa, joten minulle tuli ylä-asteella vielä pakollinen ruotsi.

Vierailija
4/7 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä milloin A2-kieli on tullut, liekö sillä niin väliäkään?!

Esikoiseni aloittaa nyt 9-luokan ja hänellä alkoi englanti 3-luokalla ja sitten sai 5-luokan lähestyessä valita sen A2-kielen jos halusi. Hän halusi ja niinpä 5-luokalla alkoi valitsemansa saksa. Vaihtoehtoina oli muutama muukin kieli. 7-luokalla alkoi ruotsi ja 8-luokalle piti valita ns pitkiä ja lyhyitä valinnaisia ja pitkäksi valitsi taas uuden kielen ja otti venäjän. Eli opiskelee nyt 9-luokalla 4 vierasta kieltä äidinkielen lisäksi.

Kuopus ei ole kielimiehiä ja hällä alkaa nyt 7-luokalla se pakollinen ruotsi, englannin lisäksi joka siis alkoi 3-luokalla.

Itse kävin yläkoulua v.88-90 ja minulla oli englannin ja ruotsin lisäksi 8-luokalla alkanut ranska.

Vierailija
5/7 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt v. 1982 ja minulla ei ollut mahdollisuutta valita A2-kieltä, eli onko se ollut kuntakohtaista, että koska on tullut? Vuonna 1987 syntyneellä veljelläni oli tarjolla saksa A2-kieleksi, eli on tullut joskus 90-luvun puolivälin jälkeen.

Vierailija
6/7 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 71 syntynyt. Kolmannella aloitin pitkän englannin. Vaihtoehtoina olisi ollut myös ruotsi ja venäjä.

Kuudennen luokan keväällä valiittiin yläkoulun tasoryhmät kieliin ja matikkaan. Englannissa kolme tasoa jossa suppeimmalla suljit itseltäsi mahdollisuuden lukioon. Ruotsi alkoi seiskalla ja siinä oli kaksi tasoryhmää.

Kasiluokalla sai aloittaa vapaaehtoisenkielen.Meillä vaihtoehtoina saksa ja venäjä.

Lukiossa oli ns. kieli tai matikkalinja. Jos valitsi lyhyen matikan oli pakko lukea se kolmas kieli. Osa kyllä otti sekä laajan matikan että kolmannen kielen.

Vierailija
7/7 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

1976 syntynyt, ei tietääkseni ollu olemassakaan A2 kieltä. Eli englanti alkoi kolmosella, seuraava kieli seiskalla, joka oli ruotsi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yksi