Taideala yliopistossa (teenkö virheen?)
Pääsin opiskelemaan taidealalle yliopistoon ja kyseinen ala on ainoa joka minua oikeastaan kiinnostaa. Mietin silti, teenkö virheen kun en lähde opiskelemaan pakolla esim hoitoalalle, missä työllistyminen olisi lähes varmaa. Työpaikat taidealoilla ovat tunnetusti kiven alalla. Kokemuksia ja mielipiteitä?
Kommentit (78)
Millä aiot vuokrasi maksaa ja ruokasi ostaa?
Harrastus harrastuksena ja työ työnä, aikuisten oikeasti.
Vierailija kirjoitti:
No minulla itselläni on taiteen maisterin tutkinto (muotoilualalta) siis ja voin kertoa että opinnoissa on kyllä paljon teoriaa ja ne eivät ole taiteilua vaan työtä. -55
Niin, muotoilualaa, ei taideteollista alaa ei opiskellakaan Taideyliopistossa, vaan Aallossa ja ennen sitä Taikissa, kuten tietenkin tiedät.
Minulla on myös taidealan tutkinto, itse asiassa kaksi. Kandi- ja maisteritasolla käytännön opetusta oli aivan valtaosa, teoriaa vain hieman.
Vierailija kirjoitti:
Harrastus harrastuksena ja työ työnä, aikuisten oikeasti.
Minä, kollegani ja opiskelukaverini maksamme vuokramme/asuntolainamme ja vastikkeemme ja ruokamme ihan palkoillamme ja satunnaisilla apurahoilla. Taidealalla.
Vierailija kirjoitti:
Taidealoilla on varma työpaikka, jos teet enemmän töitä kuin muut samalla alalla olevat. Ihan ensin kaikki alan romanttisuus, haaveellisuus ja boheemius vittuun. Seitsemän päivää viikossa, 6+ tuntia päivässä treeniä, niin tulet pärjäämään kyllä. Suomalaiset taiteilijat ovat niin helvetin laiskoja, että tuota enempää ei tarvitse panostaa. Jos haluat kunnon rahoille Suomen ulkopuolelle, niin päivät muuttuvat yli kymmenentuntisiksi.
Muuten hyvä, mutta yksi päivä viikossa on oltava lepopäivä, sen jälkeen jaksaa pitkät päivät koko viikon palamatta loppuun.
Ilmeisesti tämä mystinen Taideyliopisto on sitten tässä tapauksessa Kuvataideakatemia. Ois ap:n kannattanut kertoa heti alussa tarkemmin että mikä ala ja missä. On ilmeisesti todella paljon eroa siinä mitä taidealan tai taideteollisen alan opinnot käytännössä on. Itse en tainnut omissa opinnoissani edes piirtää tai maalata koskaan.
Jos sinulla on aito palo nimenomaan taidealalle, kannattaa ehdottomasti mennä. Muuten palat loppuun joka tapauksessa. Sitä paitsi minua kauhistuttaa se, että hoitoaloja markkinoidaan kaikille; juuri niissähän pitäisi olla kutsumusta paljon, että jaksaa sitä työtä.
Sivuaineopinnot vaikuttavat työllistymiseen erittäin paljon. Ota vaikka psykaa ja kasvatustiedettä, niin voit työllistyä opettajana tai pienellä lisäkoulutuksella terapiaohjaajana.
Humanistiset ym. ei-kovat alat on turhaan leimattu huonosti työllistäviksi. Eniten työttömiä lukumäärällisesti on luonnontieteissä ja insinööripuolella. Aivan kaikkialla on nykyisin huono työtilanne, paitsi lääkäreillä, ja se taas on ammatti johon eivät todellakaan kaikki älykkäätkään sovi.
Jos yhteiskunta kouluttaa, on yhteiskunnan velvollisuus myös pitää huolta.
Ihan sama, vaikka opiskelisit elefantinhoitajaksi, kunhan käyt koulutuksen valtion tunnustamassa opetuslaitoksessa.
Ei sairaanhoitajaksi ainakaan pääse kuin 8-15% hakijoista Suomessa, ja monet hakijat ovat kirjoittaneet hyvin ylppäreissä. 95% hakijoista taustalla lukio. Ei siis pelkoa, että sinne tuosta vain joutuisi; pitää oikeasti sopia alalle ja menestyä pääsykokeissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harrastus harrastuksena ja työ työnä, aikuisten oikeasti.Minä, kollegani ja opiskelukaverini maksamme vuokramme/asuntolainamme ja vastikkeemme ja ruokamme ihan palkoillamme ja satunnaisilla apurahoilla. Taidealalla.
Missä olette töissä?
Minä olen tehnyt nuorena sen virheen, että kuuntelin isääni ja muita läheisiä, jotka olivat sitä mieltä, että minusta ei tule mitään jos lähden taidealalle, että epäonnistun eikä alalla ole töitä. Olen katunut syvästi sitä, että en silloin tehnyt mitä sydän sanoi.
Olen kouluttautunut alalle, joka on ihan kiinnostava, mutta ei "se oikea". Valmistuin erittäin hyvin arvosanoin enkä ole tehnyt päivääkään alan töitä. Siinä vaiheessa kun valmistuin, ymmärsin jo mitä oikeasti haluan, ja vaihdoin alaa saman tien.
En ajattele että koulutukseni on mennyt ihan hukkaan, mutta kun katsoo lopputulosta olisi ehkä ollut sama pyrkiä nykyiselle alalleni saman tien ilman muutaman vuoden mutkaa yliopistossa.
Neuvoisin sinua siis seuraamaan sydäntäsi ja pyrkimään alalle, joka oikeasti kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla on aito palo nimenomaan taidealalle, kannattaa ehdottomasti mennä. Muuten palat loppuun joka tapauksessa. Sitä paitsi minua kauhistuttaa se, että hoitoaloja markkinoidaan kaikille; juuri niissähän pitäisi olla kutsumusta paljon, että jaksaa sitä työtä.
Sivuaineopinnot vaikuttavat työllistymiseen erittäin paljon. Ota vaikka psykaa ja kasvatustiedettä, niin voit työllistyä opettajana tai pienellä lisäkoulutuksella terapiaohjaajana.
Humanistiset ym. ei-kovat alat on turhaan leimattu huonosti työllistäviksi. Eniten työttömiä lukumäärällisesti on luonnontieteissä ja insinööripuolella. Aivan kaikkialla on nykyisin huono työtilanne, paitsi lääkäreillä, ja se taas on ammatti johon eivät todellakaan kaikki älykkäätkään sovi.
Miksi? Monet taiteilijat tekevät työtään siksi, että ajattelivat olevansa siinä hyviä ja siten saavansa tuloja siitä. Minulla ei ainakaan ole varsinaista intohimoa, mutta teen freelancerina hommia.
Varsinkin ennen teollistumista kaikenlainen taiteilu oli usein ainoa pakotie köyhyydestä. En näe jonkun taulun maalaamisessa mitään eroa vaikkapa puusepän hommiin, tai mihin tahansa käsitöihin. Taiteella on liian mystinen leima, ihan kuin se olisi jotain "muuta", jotain mitä ei voi verrata työn tekoon.
Vierailija kirjoitti:
pulutossu kirjoitti:
Se riippuu paljon siitä, mitä taidealaa olet päässyt opiskelemaan, pieni osa niistä kyllä riittää varmaan työllistämään opiskelun jälkeen. Näyttelijät, dramaturgit, käsikirjoittajat, muusikot ja kulttuurituottajat ovat varmasti ne kaikista "epätoivoisimmat" koulutukset, mutta esim. musiikkiterapeutti on eri asia.
Silti mihin tahansa koulutukseen pääseminen on hienoa, siispä onnea!
Kun täällä puhutaan esim.pää- ja sivuaineista, tulee vahvasti vaikutelma, että puhutaan tiedeyliopistoista. ...En esimerkiksi ymmärrä, missä yliopistossa voi opiskella pääaineena muusikoksi ja sivuaineena kirjanpitoa. No, jossain ulkomailla ehkä? Jos ap siis tosiaan tarkoittaa taidealan opintoja, niin moni kommentti menee aika ohi maalin.
Ei missään yliopistossa varmaan suoraan opeteta sekä muusikkoutta että kirjanpitoa. Vaan voi opiskella vaikkapa Sibelius-Akatemiassa ja suorittaa muita opintoja esim. avoimessa yliopistossa, avoimessa amk:ssa, JOO-opitoja (eli käytännössä anotaan opinto-oikeuttaa toiseen suomalaiseen yliopistoon, vaikka Aalto-yliopistoon). Tai sitten moni mun aikana teki niin, että aloitti opiskelut taidepuolella ja myöhemmin haki ihan pääsykokeiden kautta johonkin toiseen opiskelupaikkaan ja suoritteli sitten kursseja sieltä. En tosin tiedä, onko tämä nykyään enää niin helposti mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti tämä mystinen Taideyliopisto on sitten tässä tapauksessa Kuvataideakatemia. Ois ap:n kannattanut kertoa heti alussa tarkemmin että mikä ala ja missä. On ilmeisesti todella paljon eroa siinä mitä taidealan tai taideteollisen alan opinnot käytännössä on. Itse en tainnut omissa opinnoissani edes piirtää tai maalata koskaan.
Taidat vastata tässä nyt minulle. Ap ei ole käsittääkseni osallistunut keskusteluun pitkään aikaan. En ole väittänyt, että ap:n ala olisi kuvataide. En tiedä mikä se on, se ei ole käynyt ilmi. "Mystinen Taideyliopisto" ei ole mitenkään mystinen vaan ihan vaan Taideyliopisto. Se koostuu Sibelius-Akatamiasta, Kuvataideakatemiasta ja Teatterikorkeakoulusta. Siellä opiskellaan taideammatteja, ei taideteollisen alan ammatteja. Opiskelu on hyvin käytännönläheistä, enkä oikein ymmärrä mitä muuta se voisi ollakaan kun on sellaisista ammateista kyse. Taideteollinen ala on eri asia ja uskon kyllä että opiskelu on erilaista. Lisään vielä, että "työtä, ei taiteilua" on hyvin harhaanjohtava ilmaus. Taiteen tekeminen ja sen käytännönläheinen harjoittelu on todellakin työtä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harrastus harrastuksena ja työ työnä, aikuisten oikeasti.Minä, kollegani ja opiskelukaverini maksamme vuokramme/asuntolainamme ja vastikkeemme ja ruokamme ihan palkoillamme ja satunnaisilla apurahoilla. Taidealalla.
Missä olette töissä?
Teattereissa, elokuva- ja tv-alalla, soveltavan teatterin töissä, muissa teatterialan töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
pulutossu kirjoitti:
Se riippuu paljon siitä, mitä taidealaa olet päässyt opiskelemaan, pieni osa niistä kyllä riittää varmaan työllistämään opiskelun jälkeen. Näyttelijät, dramaturgit, käsikirjoittajat, muusikot ja kulttuurituottajat ovat varmasti ne kaikista "epätoivoisimmat" koulutukset, mutta esim. musiikkiterapeutti on eri asia.
Silti mihin tahansa koulutukseen pääseminen on hienoa, siispä onnea!
Kun täällä puhutaan esim.pää- ja sivuaineista, tulee vahvasti vaikutelma, että puhutaan tiedeyliopistoista. ...En esimerkiksi ymmärrä, missä yliopistossa voi opiskella pääaineena muusikoksi ja sivuaineena kirjanpitoa. No, jossain ulkomailla ehkä? Jos ap siis tosiaan tarkoittaa taidealan opintoja, niin moni kommentti menee aika ohi maalin.
Ei missään yliopistossa varmaan suoraan opeteta sekä muusikkoutta että kirjanpitoa. Vaan voi opiskella vaikkapa Sibelius-Akatemiassa ja suorittaa muita opintoja esim. avoimessa yliopistossa, avoimessa amk:ssa, JOO-opitoja (eli käytännössä anotaan opinto-oikeuttaa toiseen suomalaiseen yliopistoon, vaikka Aalto-yliopistoon). Tai sitten moni mun aikana teki niin, että aloitti opiskelut taidepuolella ja myöhemmin haki ihan pääsykokeiden kautta johonkin toiseen opiskelupaikkaan ja suoritteli sitten kursseja sieltä. En tosin tiedä, onko tämä nykyään enää niin helposti mahdollista.
Ok, ymmärrän. Voi niin tehdä jos saa mahtumaan aikatauluunsa. Usein se on aika tiukka.
Moni on puhunut tässä ketjussa pää- ja sivuaineista tavalla, joka viittaa selkeästi tiedeyliopistoihin.
Vierailija kirjoitti:
Onko ap vielä linjoilla? Mikä taideala on kyseessä?
Tässä ketjussa on aika lailla puurot ja vellit sekaisin, ja osa vastaajista on hieman hakoteillä.
Linjoilla vielä! En viitsi mainita tarkkaa alaa sillä niitä on Suomessa vain 1, mutta kyseinen ala sivuaa mediaa. ap
Opiskelin itsekin taidealaa, mutta valmistuttuani en saanut töitä tai edes harjoittelupaikkaa omalta alalta. Ajauduin sitten ihan toiselle alalle töihin ilman sen alan koulutusta ja nyt olen ollut työelämässä 15 vuotta olematta päivääkään työttömänä. En kadu opintojani ja jos olisin valinnut jonkun paremmin työllistävän opiskelualan, olisin varmaan joka päivä jossitellut ja haikaillut taideopintoihin.
Tutkinnon valmistumisen jälkeen voi siis tapahtua mitä tahansa ja jos ei ura meinaa aueta, siinä vaiheessa voit pohtia olan B:tä, vaikka niitä lähäriopintoja.
No minulla itselläni on taiteen maisterin tutkinto (muotoilualalta) siis ja voin kertoa että opinnoissa on kyllä paljon teoriaa ja ne eivät ole taiteilua vaan työtä. -55