Opiskelijat teettekö töitä opintojen ohella?
Paljonko työskentelet viikossa tai kuukaudessa, teetkö opintoihin liittyviä töitä vai muita "hanttihommia"? Paljonko saat palkkaa? Miten sait työpaikan, aloititko työt jo ennen opintoja? Haluaisitko työskennellä samassa paikassa valmistuttuasi?
Kommentit (39)
Teen hanttihommia, noin 15-25 tuntia viikossa. Palkkaa saan kuussa noin 800-1500€. Työ on hyvin fyysistä eikä vaadi paljon ajatustyötä, en todellakaan tekisi tätä valmistuttuani. Asun Helsingissä, joten jotain on kyllä pakko tehdä sillä soluun en muuta enää enkä ota lainaa. Työ ei ole haitannut opiskeluani, suoritan joka vuosi yli 60 op, yleensä arvosanalla 5. Niin ja keikkatyötä tämä kanssa on, mutta saan aina varmat tunnit yhdestä paikasta kun olen jättänyt heihin hyvän vaikutuksen.
1. kokopäivätyö, opintoja sivuava
2: alipalkattu
3. aloitin työn ennen opintoja
4. en tdellakaan halua työskennellä täällä enää valmistuttuani vaan toivon parempaa duunia
Teen välillä töitä stripparina. Inhoan sitä ja välillä inhoan itseänikin sen takia, mutta jostain sitä rahaa on pakko saada ja vaihtoehdot on vielä huonommat...
Eniten opiskellessa työntekoa häiritsee työharjoittelut. En vaan niiden 8h+matkat päivien päälle jaksa mennä vielä palkkatöihinkin. Muuten kyllä opiskelut tai työpaikat on joustaneet ihan hyvin. Meillä harvoin edes on mitään 8-16 päiviä.
Itse olen tehnyt alaan liittyviä keikkahommia satunnaisesti 9e tuntipalkalla. Nyt teen alaan liittymättömiä aspahomnia 11e/h. Tunteja on ollu sellaiset 15-40/vk. Vähän on opiskelut kärsineet. Mielelläni jatkan samassa paikassa valmistumiseni jälkeen siihen asti, että löydän oman alan hommia.
Tekisin töitä jos voisin, mutta edes vuokratyöfirmat ei ole tarjonnut mulle mitään pitkään aikaan, vaikka olen päivittänyt hakemuksiani säännöllisesti.
Teen muutaman päivän kuussa. Sen enempää ei pysty eikä onneksi tarvitse.
Opiskelen toista vuotta AMK:ssa ja jaan mainoksia. Paskaa työtä paskalla palkalla, mutta ei voi mitään. Olen jättänyt satoja hakemuksia erilaisiin hanttihommiin, mutta ainoa toinen työ johon mut on huolittu oli provikkapalkkainen puhelinmyynti ja sillä tienasi vielä huonommin. Nyt saan sentään 2-3 €/h kasaan mainosten määrästä riippuen.
Yhteensä 30 tuntia siivous hommia koko viikon, myös viikonloppuisin ja aina tuuraan kun tarvii. Koulua Tällä hetkellä 8-16 mutta helpompiakin jaksoja on välillä. Palkka on 8e
Aloitan juuri yliopisto-opinnot, tavoitteena on tehdä noin 15h viikossa jotta saan laskut maksettua ja katon pään päälle ( asun yksiössä pääkaupunkiseudulla, joten junakulut tulevat myös budjetin rasittajaksi)
Vapaaehtoistyötä palkatta keskimäärin 10-20h/viikko. Välillä jotain pätkää myös palkallisena (yleensä vuodessa noin 1-2 kk ajan)
En käy töissä. Mies on onnekseni suostunut elättämään. Lisäksi meillä on lapsi ja nyt jo koulun ulkopuolinen aika lapsen kanssa tuntuu todella vähäiseltä. Olisi siis kamalaa jos joutuisi lisäksi työskentelemään.
Vierailija kirjoitti:
Omista opinnoista on muutama vuosi aikaa mutta ei meidän alalle päässyt kukaan töihin kesken koulua.
Itse vähävaraisena asuin omakotitalon yläkerrassa alivuokralaisena ja kämpässä ei mm toiminut netti. Ma - to käytännössä asuin koulussa, aamulla ekat tunnit alkoivat klo 8, vikat päättyi 20.30, kämpässä kävin vaan nukkumassa.
Kun koulussa ei ollut tunteja, tein läksyjä, nettikursseja, opparia, ryhmätöitä.
Pe töitten jälkeen olin aina mäkissä töissä ja satunnaisesti myös la ja su. Jos ei ollut töitä, tein koululäksyjä.
Kesät mäkissä ja kesäkursseja ja opparia.
Kivaa aikaa.Tein sitten työharjoittelun alan työpaikkaan ja sille tielle jäin.
Mulla oli työharjoittelut jo tehtynä mutta ajattelin tämä kannattaa ja oikeassa olin.
Minulla myös päivät venyvät välillä ja saatan olla kotona illalla kello 20-21 jälkeen. En asu koulun lähellä ja käytän julkisia niin matkoihin menee lisäksi aikaa. Olen hakenut töitä mutta en kovin aktiivisesti koska välillä nytkään ei aika (ja energia) tunnu riittävän opiskeluun ja työssäkäynti vaikeuttaisi opiskelua. Kuitenkin minua on kehotettu menemään töihin ja sanottu että kyllä todella moni opiskelija käy töissä opintojen ohella ja heillä riittää aika hyvin. Osa asuu ja käy yöissä keskustan alueella ja heillä on auto käytössä ja sehän helpottaa asioita. Toisaalta osan työssäkäyvistä opinnot etenevät hitaammin ja heillä on paljon poissaoloja. Itse ainakin haluan panostaa opintoihin kun kerran päätoiminen opiskelija olen.
Vierailija kirjoitti:
Ei riitä rahkeet opiskella täyspäiväisesti ja käydä töissä. Opintoni vaativat paljon valmistelua ja pänttäämistä vapaa-ajalla. Viikonloputkin menee usein vain lukiessa. En halua mainita alaani. Muuten joku alkaa heti selittää, miten tekee 30 tuntista työviikkoa opintojensa ohella. Joo joku mutten minä.
Sama täällä, saan nyt jo kuulla asiasta mikä ärsyttää. Jos minulle tarjottaisiin töitä tietenkin menisin mutta on ollut opiskelujen kannalta hyvä ettei ole löytynyt työpaikkaa. Rahalle olisi kyllä käyttöä ja onhan se vähän huolestuttavaa huomata kuinka vaikea töitä on löytää.
Teettekö töitä vyokrafirmojen kautta vai suoraan yrityksille? Löytyisiköhän vuokrafirmojen kautta töitä helposti?
Vierailija kirjoitti:
Paljonko työskentelet viikossa tai kuukaudessa, teetkö opintoihin liittyviä töitä vai muita "hanttihommia"? Paljonko saat palkkaa? Miten sait työpaikan, aloititko työt jo ennen opintoja? Haluaisitko työskennellä samassa paikassa valmistuttuasi?
Työskentelen 24/7 opiskelijahuorana paikallisessa opiskelija-asunnossa. Asiakkaiksi otan vain miehiä. Neitsyiden annan panna paljaalla puoleen hintaan. Muilta veloitan täydet hinnat 200 €/h kortsun kanssa. Kaikenlaisista pervoilujutuista otan ekstraa. Asiakas saa kuitenkin ruikkia lastit haluamansa mukaan ja perussuuhoito kuuluu hintaan. Omat opintoni hoidan siinä panojen ohessa. Työt aloitin jotakuinkin samaan aikaan kuin opintoni.
Vierailija kirjoitti:
En käy töissä. Mies on onnekseni suostunut elättämään. Lisäksi meillä on lapsi ja nyt jo koulun ulkopuolinen aika lapsen kanssa tuntuu todella vähäiseltä. Olisi siis kamalaa jos joutuisi lisäksi työskentelemään.
Minulla oli opintojen aikana vähän samanlainen kuvio. Mies elätti minut ja lapsen ja hoiti asuntolainan. Yritin toki päästä kesätöihin niin kuin muutkin, mutta ei onnistunut. Monet koulukaverit kävi osa-aikaisesti töissä viimeistään kolmantena vuotena. En ole valmistuttuani onnistunut saamaan oman alan töitä (enkä mitään muutakaan) kun ei ole sitä oman alan työkokemusta. Opintomenestyksestä ei ollut hyötyä niin kuin olin kuvitellut. Olin vuosikurssini ylivoimaisesti paras, mutta ne kaikki muut pääsivät töihin.
Vierailija kirjoitti:
Teettekö töitä vyokrafirmojen kautta vai suoraan yrityksille? Löytyisiköhän vuokrafirmojen kautta töitä helposti?
Riippuu paikkakunnasta ja vähän myös tähtien asennosta, kuinka helppoa/vaikeaa vuokrafirmojen kautta on päästä töihin.
20-25h/vko. En tajua miten oon saanut siitä huolimatta suht ok arvosanoja (ka 4) ja edennyt aikataulussa. Työmatkoihinkin menee tunti per suunta. Kadehdin ihmisiä, jotka voi vaan opiskella ilman häiriötekijöitä.. Toki ala jota opiskelen ei ole kovin vaativa..
Mulla on 5h/viikko sopimus kauppaan, mutta yleensä teen 2 työvuoroa per viikko. Kesäaikaan oon aikalailla 5 pvää viikossa töissä.
Palkka ei oo mikään päätähuimaava, olikohan se jotain 10,8 €/tunti, mutta lisät auttaa.
Kaupan ala on ihan jees, mutta itseäni kiinnostaa enemmän mainonta, markkinointi ja muotoilu. Olen kuitenkin varautunut, että jos koulun jälkeen ei töitä oo, niin olen kaupassa niin kauan kunnes löydän jotain muuta (ellei eroteta tietenkään tms.). En rakasta kaupassa työskentelyä, mutta pidän asiakaspalvelusta.