Polttaako/juoko teidän nuori?
Eli olen itse 15v, ja minua kiinnostaa tällainen asia, kuinka monen teidän perheessä lapsi/nuori polttaa/juo? Miten olette reagoineet ja mitä toimia teitte, jos teitte? Hyväksyttekö nuoren polttamisen ja juomisen? Millainen perhe teillä on?
Ja olen myös huomannut, että monet äidit, joiden lapset eivät polta tai juo, luulevat tietävänsä erityisen hyvin mistä se johtuu - eli aina se on kotioloista kiinni. Ei välttämättä, suurin vaikuttaja on oikeasti tuo kaveripiiri. Mutta kun on kiva ajatella, että "ollaanpa me ihana perhe, kun ei lapset polta kuten naapurin lapset, kyllä siellä sitten varmaan on alkoholisteja".
Mutta ihan mielenkiintoista olisi tietää vastauksia noihin kysymyksiin. Jos kiinnostaa minun tilanteeni, niin kyselkää vaan :D
Kommentit (34)
Muistan kun oli jossain 12v-14v porukalla juomassa. Heitä oli 20. Hupaisan näköstä ku tommosia vaahtosammuttimia porukalla juomassa. ;D
Meidän 14-v ei käytä alkoholia mutta käy ahkerasti sienimetsällä ja pihan perällä on oma "kukkapenkki".
Tulee halvemmaksi kuin viinalla läträäminen.
15-vuotias ei ainakaan tietääkseni ole ikinä juonut (en keksi tilannetta missä olisi voinut), on urheilija. Ihan varmuudella ei polta (sen haistaa eikä ole rahaa moiseen).
Meillä kotona juodaan alkoholia jonkin verran, on jopa oltu humalassa vaikka lapsia paikalla, muttei tietenkään mitään sammumiskännejä. Itse en ole ikinä polttanut, mies polttaa yhä edelleen.
Itse olin hyvin "kiltti" teini, join ekan kerran melkein 18-vuotiaana. Kotona juotiin illanistujaisissa ja joskus viikonloppuisin. Muistan lapsuudesta, että noi vanhempien bileet olivat ihan parhaita - porukka oli hyvällä tuulella ja nauroi. Oli ihanaa mennä nukkumaan, kun olkkarista kuului iloinen puheensorina.Koskaan en kokenut noita tilanteita uhkaviksi tai pelottaviksi.
Itselläni ainakin ehdottomasti kaveripiiri vaikutti ylivoimaisesti eniten. Pyörin urheiluympyröissä (olin maajoukkuetason urheilija) ja koulukaverit oli aika samanhenkisiä, versinkin pojat. Minusta tytöillä alkoi kännäilyt aikaisemmin, ehkä heitä nykyisin kutsuttaisiin pissiksiksi :) Urheilin vielä lukioikäisenä tosi kovaa ja kävin kotibileissäkin, mutta päivänselvää oli, etten voinut juoda.
Kylläpä tuo juo, mutta maltillisia määriä.
Tupakalta eivät vaatteensa ole koskaan haisseet.
on 17-vuotias, ja nyt on tullut tuollainen vaihe, että haluaa kotibileisiin jne. Tänä viikonloppuna lähtee Weekendeille.
Voin vastata omasta ja sisarusteni puolesta, ite oon siis parikymppinen enkä polta tai juo, oon kokeillut kyllä molempia. Nuoremmat ei juo mutta 18 ja 16-vuotiaat polttavat, 13v ei. Isä polttaa, siltä on nuo keskimmäiset ottaneet mallia. Vanhemmat ei oikeastaan käytä alkoholia, ehkä kerran-kaks vuodessa, ollaan oltu me lapset paikalla myös tuolloin.
Jos vastaan omasta puolesta, vaikka en enää ihan nuori ole, töissäkin opiskelujen jälkeen jo useamman vuoden ollut. En ole koskaan polttanut, ei ole onneksi astmaa tai muuta, mutta tupakka vain haisee pahalle, niin ei ole kiinnostanut itse kokeilla. Tiedän että vanhemmat on kokeilleet tupakkaa, enemmän kuin muutaman kerran, mutta kumpikaan ei nykyään polta. Tutuissa on ollut ja on tupakoivia.
Ehkä ei ole niin kavereita ollut että olisi kenenkään kanssa lähtenyt juomaan. Pienenä (noin alakouluikäisenä) kotikaljakin maistui pahalle, eikä olut vaikuttanut että olisi parempaa. No vastikään sain tietää että kotikaljaa on erilaista, joitakin voi lasillisen juodakin ruokajuomana. Työelämässä ollessa ja muutenkin joskus tilaisuuksia, joissa juomista, niin jotain olen sitten maistellut. Viini ja kuohuviini ei oikein uppoa, kitkerää ja katkeraa, alkoholittomat sokerikorvikkeet parempia. Mausta riippuen joku lonkero tai siideri voi mennä, jos on tarpeeksi makeutettu, ilman sokeria makeutetut light-versiot on pahempia. Joku makea drinkki voisi mennä joskus, mutta ei ole juuri tullut kokeiltua, tilaisuuksissa jotain likööriä tms. saattaa sen yhden maistaa.
Poika 18v.ei polta eikä juo.Skumppaa maistoi kulauksen ,kun täytti 18.Tupakkaa ei ikinä.Osa kavereista polttaa aloittaneet jo seiska luokalla.Kapakat ei poikaani kiinnosta.
Meillä nuori suhtautuu erittäin kielteisesti alkoholiin ja tupakkaan. Hänelle on itsestäänselvää, että hän ei edes kokeile kumpaakaan.
Meillä poika 19 v, ei polta ja ainoat kerrat kun on alkoholia maistanut, on tehnyt sen kotona, eli lasi viiniä ruuan kanssa joskus ja muutaman kerran pullon olutta. Ei käy baareissa, ei kotibileissä tms. Tupakkaa on kuulemma kaverin kanssa maistanut muutaman kerran seiskaluokan aikana.
Toinen poikamme on 17 v ja on absolutisti. Tytär on 14 v, on saanut kotona maistaa yhden ryypyn viiniä muutaman kerran, tupakkaa ei ole kuulemma maistanut, koska se on niin ällöttävää.
Uskon, että koti vaikuttaa todella paljon, mutta myös kaveripiirillä on vaikutusta. Meillä puhutaan paljon asioista, alkoholista ei tehdä numeroa, se on normaali osa elämää, lähinnä kylläkin ruuan yhteydessä. Emme koskaan juo itseämme humalaan. Sekä meidän, että lastemme mielestä se on junttia. Säästämme tupakkarahat ja teemme niillä parin vuoden välein kivan reissun ja kerromme lapsille, että nyt ollaan taas tupakkarahareissulla ja he kyllä aina ihmettelevät, että miksi ihmiset polttavat rahat savuna ilmaan ja vielä oman terveyden kustannuksella.
Kaverit lapsille on valikoitunut lähinnä ystäväperheistämme, joilla on samanlaiset arvot kuin meilläkin.
Meillä kotona oli alkoholin käyttö ehdottomasti kiellettyä, joten sitä oli pakko sitten 13v kokeilla, ja ikävuodet 13-18 menikin sitten joka vklp kännissä. Aina olin jossain "kaverilla yötä" oikeasti nukuin kesäisin pihalla ja talvella lämpimässä ulkovarastossa. Yhden keuhkoputkentulehduksenkin sairastin nukuttuani syksyllä ojanpohjalla.Kyllähän sitä tuli kuitenkin jäätyä kiinni ja sanktioita ja lisää kieltojahan sieltä paukahti. Nyt vanhempana on tullut mietittyä, miten kavereiden joiden vanhemmat sallivat kohtuukäytön nuorena juominen oli paljon maltillisempaa, kuin omani.
Itselläni alkoholin käyttö väheni 18v kun ei ollut rahaa pyöriä baareissa muiden kanssa, nykyään en juo kuin n.2-3 krt vuodessa.
Pakkoa sanoa että todella harvan vanhemmat edes tietävät juovatko heidän teininsä. Olen "jo" 17 ja samanikäiset kaverini juovat usein viikonloppuna, nyt esim weekend festivaaleilla ennen itse alueelle menemistä jne :D ja kukaan eiole asiasta jäänyt kiinni. Kaveriporukkani on laaja, yli 20 eikä kenenkään vanhemmat tiedä. Saan täältä sellaisen käsityksen että vain harvat nuorista juovat, sanoisin että todella harvassa ovat ne jotka eivät juo. Esim minun lukioni oppilaista varmasti 80% juo alkoholia, kaikki hilluvat kaupungilla tölkit kädessä esim päättäreillä.
Joten älkää vanhemmat olko niin sinisilmäisiä
15v ei juo/polta. Olis jääny kiinni kyllä. Mulla on niin hyvät vaistot ja yökyläilyt olen "pistotarkistanut" eli välillä saatan soittaa jollekki vanhemalle tai laittaa viestiä. Nuori tietää tän.
Ite teininä aina sanoin et oon yötä jollain kaverilla. Vanhemmat ei koskaan tsekannu oonko oikeesti siel missä sanon. Olin ryyppäämässä ja joskus lähin jollekkin tuntemattomalle pojalle yöksi.
Onneksi ei koskaan sattunu mitään vakavampaa. Yksi abortti tehtiin ja vanhemmat ei tienny siitäkään.