VR vs Onnibus
Kun tuolla toisessa keskusteluketjussa joku ylpeänä kertoi kuinka hän käyttää jatkossa Onnibusin palveluita eikä VR:n, niin verrataanpa nyt tällä sivustolla näiden kahden firman palveluita, ja mietitään että kumpi kannattaa valita. Jokainen saa kerätä tänne plussia ja miinuksia molemmista firmoista toisiinsa verrattuna. Tässä omani:
Onnibusin plussat VR:ään verrattuna:
- Parempi hinta/nopeussuhde tietyissä paikoissa, esimerkiksi joissakin sellaisissa reiteissä joissa matkan etäisyys on pari sataa kilometriä. Ainakin Helsingistä Jyväskylään Onnibusin ja VR:n matka-ajat käytännössä samat ja Onnibusin lipun hinta noin 15 euroa ja VR:llä noin 37 euroa.......tällaisella välillä Onnibus ehkä parempi vaihtoehto. Helsingistä Kouvolaan VR:llä maksaa 20 euroa, matka-aika tunti ja 18 minuuttia, kun Onnibusilla hinta 9 euroa ja kesto tunti ja 50 minuuttia joten tuollaiset välit alkaa olla aika fifty fifty, riippuen että kuinka paljon arvostaa sitä puolen tunnin eroa.
- Onnibus ei ole riippuvainen autotien kunnosta samalla lailla kuin VR on radan kunnosta, joten keskimäärin matkan aikana tulee todennäköisesti hieman harvemmin yllätyksiä jotka viivästyttävät matkaa
Ja sitte VR:n plussat verrattuna Onnibusiin:
- Mitä pidemmälle matka suuntautuu, sitä enemmän korostuu tarve päästä nopeasti perille ja mukavasti. Esimerkiksi Helsingistä Ouluun VR:llä lipun hinta 56 euroa, matkan kesto junasta riippuen nopeimmillaan 5 tuntia 48 minuuttia, ja Onnibusilla hinta 35 euroa ja kesto 8 tuntia 15 minuuttia. Itse en ainakaan olisi valmis säästämään 20 euroa siitä että vajaan kuuden tunnin matka vaihtuu yli kahdeksan tunnin matkaksi, ja vielä paikassa jossa on paljon ahtaampaa eikä ole mahdollisuutta nousta ylös liikkumaan ja jaloittelemaan. Ja Oulua pohjoisemmaksi Onnibus ei taida edes ajaa.
- Kuten jo äsken mainittiin, niin junassa aina mahdollisuutta liikkua ja jaloitella ja usein mahdollisuutta ostaa jopa ruokaa ja juotavaa, toisin kuin bussissa
- Junissa usein mahdollisuus valita istumapaikka jossa hyvin jalkotilaa kuten hyttipaikka, allergia tai työskentelyhytti, tai neljänen hengen rivi, toisin kuin bussissa.
- Jos VR:n juna on tunnista kahteen myöhässä saa 25 prosenttia junalipun hinnasta takaisin ja jos on yli kaksi tuntia myöhässä niin saa 50 prosenttia junalipun hinnasta takaisin. Onnibus ei taida korvata myöhästymisistä yhtään mitään. VR:ltä on myös mahdollista saada korvausta jos juna perutaan ja seuraavan junan tuloon on tuntia tai enemmän. Näin ei taida olla Onnibusilla.
Ainakin itse tulin näiden vertailujen jälkeen auttamatta siihen tulokseen, että kokonaisuutena VR on edelleen parempi vaihtoehto kuin Onnibus. Mutta jokaisella on oma mielipiteensä, ja riippuu vähän siitäkin mistä minne matkustaa.
Kommentit (36)
Menemme Vaasasta junalla Helsinkiin aina koska suora Pendolino on nopea 3,5h.
Kun ostaa lipun ajoissa niin hk-jkl välille saa vr:ltäkin lipun hintaan 14.90. Eli ensimmäinen perustelu onnibussin puolesta on joko väärin tai huonosti valittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
VR. Taas on sarjalippuja puoli-ilmaiseksi myynnissä. Olen viimeisen vuoden aikana lisännyt merkittävästi junamatkustamista välillä Helsinki-Tampere. Tosi tasaista kyytiä, voi tehdä töitä koneella matkustaessaan. Aikataulut on pitänyt ihan hyvin, tai mulla on ollut vaan hyvä tsäkä.
Onnibussille kiitos kilpailun käynnistämisestä, parasta siinä on että se on vaikuttanut kilpailijoiden hintoihin.En enää katsokaan VR:ään päin. Mainitsemasi Helsinki- Tampere matkan voi bussilla matkustaa 2€ hintaan.
Katselin Onnibusin sivuilta päivän lähtöjä Tampereella. Hinnat joka lähdössä seitsemästä eurosta yhdeksään euroon. Eli ei tuolla hinnalla pääse kuin jollain yksittäisellä lähdöllä. Kyllä VR:lläkin on joskus poikkeuksellisia tarjouksia reiteille joille ei ole niin paljon kysyntää.
Lisäksi mieluummin matkustan sen Tampere-matkan niin että on jalkatilaa ja mahdollisuutta liikkua, mutta makunsa kullakin.
Matkustan pääosin korkeintaan parin sadan kilometrin pituisia matkoja joilla onnibus on selkeästi halvempi joten valitsen sen, tollasilla matkoilla ei haittaa vaikka matkustusaika olisi vähän pidempi tai istumapaikka ahtaampi.
Mun kokemukset
> Hinta on tärkein. Tarkastan hinnat VR, Onnibussi, Matkahuolto.
- Viimeisin matka minkä tein maksoi Onnibussilla 10e. Junalla se olis maksanu n. 60e. Matka-aika sama.
- Yleensä teen matkat osissa. Jonkun pätkän saatan mennä VR:llä toisen Onnilla tai Matkahuollolla. Hinnan mukaan. Jos hinta on suunnilleen sama niin valitsen junan.
> Matkatavarat mahtuu reppuun, joten se ei ole ongelma bussissa eikä junassa.
> Junassa on enemmän jalkatilaa ja pääsee vessaan. Bussissa en käy vessassa, mutta viimeksikin olin 7 tuntia käymättä ja hyvin kestin.
> Bussissa saa todennäköisemmin juttuseuraa. Junassa ei koskaan ole kukaan alkanut juttelemaan, bussissa on.
> Mulla on käynyt hyvä tuuri siinä mielessä, et ainoastaan kerran juna on ollut myöhässä yli 30 min ja yli 15 min ehkä viitisen kertaa. Junalla olen matkustanu ehkä 100 kertaa viimesen 10 vuoden aikana.
> Bussi ei ole koskaan myöhästyny, mut sillä olen matkustanu vasta ehkä 20 kertaa.
> Nykyään kännyn lataaminen onnistuu sekä bussissa (Onni) että junassa, en käytä kummankaan Wifiä, koska oma nettiyhteys on nopeampi.
Öö kyllähän onnibussit taitaa kulkea Rovaniemelle asti nykyään.:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isommalla porukalla liikuttaessa alkaa jo hintaero tuntua. Busseja kulkee kätevästi myös yöaikaan, jolloin matkustamisen voi viettää nukkuen. Bussissa ei ole jatkuvaa liikkumista ja kuulutuksia, saa olla omassa rauhassa.
Nämä ovat bussien etuja verrattuna juniin, eivät erityisesti Onnibussin etuja.
Mun kulkemalla reitillä hinnat ovatmuillakin bussiyhtiöillä laskeneet (tästä kiitos Onnibusille), ja kaikki muut matkustusmukavuuteen vaikuttavat tekijät ovat muilla paremmin.
Junienkin edut ovat junien etuja eikä erityisesti VR:n etuja.
Haha. Pointti oli se, että jos haluaa matkustaa bussilla junan sijaan, löytyy usein Onnibussia parempia vaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
VR. Taas on sarjalippuja puoli-ilmaiseksi myynnissä. Olen viimeisen vuoden aikana lisännyt merkittävästi junamatkustamista välillä Helsinki-Tampere. Tosi tasaista kyytiä, voi tehdä töitä koneella matkustaessaan. Aikataulut on pitänyt ihan hyvin, tai mulla on ollut vaan hyvä tsäkä.
Onnibussille kiitos kilpailun käynnistämisestä, parasta siinä on että se on vaikuttanut kilpailijoiden hintoihin.En enää katsokaan VR:ään päin. Mainitsemasi Helsinki- Tampere matkan voi bussilla matkustaa 2€ hintaan.
Katselin Onnibusin sivuilta päivän lähtöjä Tampereella. Hinnat joka lähdössä seitsemästä eurosta yhdeksään euroon. Eli ei tuolla hinnalla pääse kuin jollain yksittäisellä lähdöllä. Kyllä VR:lläkin on joskus poikkeuksellisia tarjouksia reiteille joille ei ole niin paljon kysyntää.
Lisäksi mieluummin matkustan sen Tampere-matkan niin että on jalkatilaa ja mahdollisuutta liikkua, mutta makunsa kullakin.
Pohjolan Liikenne ajoi kesällä Hki-Tre väliä 5€ hintaan. Se oli tosin tarjous. Jalkatilaa löytyy Onnibussia enemmän ainakin.
Molempia käytän sekä myös Matkahuoltoa, riippuu ihan minne menen eli miten on asema/bussipysäkki asemoitunut kohteeseeni. Aika ei ole ongelma (rakastan matkustamista) joten usein määräväksi tekijäksi jää lipun hinta tuon saavutettavuuden lisäksi.
Turusta Helsinkiin en matkusta yleensä kuin Onnibussin euron lipuilla, mutta Tampereelle voi vaihteeksi valita junan tai Matkahuollon bussinkin - riippuu hinnasta (ja Onnibussin lipun hintaan täytyy lisätä paikallisliikenne)...
Hämeenlinnaan taas en järkevästi ja edullisesti pääse kuin Matkahuollon busseilla joten valitsen sen ja ostan hyvissä ajoin lipun, nytkin on matka tulossa 5 euroa /suunta.
Ja joku meinasi että Oulu-Turku maksaisi enemmän, mutta kesällä ainakin pääsi eurolla suunta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella "terve" hinnoitelu.
Vr:n alennukset on ihan käsittämättömiä, esimerkiksi viimeksi kun menin junalla ei nettikaupasta pystynyt ostamaan opiskelijalippua LAINKAAN kyseiseen junaan. Ja kyse ei ollut siitä että juna olisi ollut täynnä. No piti sitten ostaa täyshintainen lippu.
Onnibus on tehnyt niin paljon hyvää suomalaiselle henkilöliikenteelle!! VR on joutunut miettimään lippujensa hintoja, samoin muut linja-autoyhtiöt. Enää Onnibus ei oo aina halvin eikä missään tapauksessa mukavin, mutta tienavaajina plussaa heille.
Yksi isosuuri ehdottoman iso plussa Onnibussille on koko matkan toimiva nettiyhteys. VR ei jostain syystä samaan pysty. Ei toimi wi-fi eikä jaksa verkko pysyä koko matkaa pystyssä. Samoin monesti joudun lähtemään liikkeelle kovin aikaisin ja silloin Onnibussin aikataulu on ollut parempi. Käytän usein, vaikka työnantaja maksaisi matkankin.
Vr
-fia on joka toinen kuukausi hyppäämässä junan alle
Menin viime viikolla Oulusta Helsinkiin ja takaisin Onnibussilla, ja vaikka kokemus oli kaiken kaikkiaan ihan miellyttävä, aion jatkossa käyttää Helsingin-reissuihin VR:än palveluja. Tilaa ei tosiaan ollut paljoa, bussin vessa oli ihan hirveä ja matkassa kesti järkyttävän pitkä aika junaan nähden. Ainoa selkeä etu bussin eduksi oli Onnin huomattavan paljon edullisempi hinta. Lyhyempiä matkoja voisin jatkossa kulkeakin Onnilla.
Matkustan suht säännöllisesti Helsinkiin koulutuksiin ym työn puolesta, ja kuljen matkat junalla noin 4 tuntia suuntaansa. Onnibussilla sama matka 5 tuntia. Junalla ennättää päivässä edes takaisin mutta kylmänä ja epämukavana istua aina palkintona massiivinen migreeni. Bussi on huomattavasti lämpimämpi ja junaa mukavampi, tosin ravintolavaunu puuttuu. Vessat saman moisia. Bussi on niin edullinen, että voi kustantaa hotelliyön ja aamupalan samaan hintaan kun laskee junalipun hintaan aamiaisen ravintolavaunussa. Aikaa menee tunti pidempään tosin. Bussi pysähtyy harvemmin, eikä siellä voi jaloitella, mutta eipä särje päätä.
Nro 15 jatkaa vielä..
Toisiksi eniten käyttämäni reitti muuttui lähes sietämättömäksi VR:n osalta sen jälkeen kun aikatauluja muutettiin. Nyt matka kestää aina pidempään ja on aina kalliimpi, yleensä tuplat entiseen verrattuna. Aivan naurettavaa.. Tähän onneksi tuli pieni helpotus Onnibussilta kun se alkoi kulkea Tampere-Kotka-väliä. Se auttaa tässä tilanteessa, mutta ei täydellisesti.