Onko vainaja haudassa pää vai jalat kiveä kohti?
Kommentit (29)
Ilmansuuntien mukaan. Kasvot (jalat) itää kohti.
Hautaamissuunta vaihtelee paikkakunta- ja hautausmaakohtaisesti. Tavallisesti arkku lasketaan hautaan siten, että vainajan pää tulee haudan muistomerkkiä (esim. kivi tai risti) vasten. Joillakin hautausmailla voidaan noudattaa perinteistä kristillistä hautaamistapaa, jolloin vainaja haudataan pää länsisuuntaan, kasvot kohti itää ja ylösnousemuksen aamua. Evlut kirkon sivuilta lainattu.
Pää kiveä kohti, ellei ole kääntynyt haudassaan.
Vainaja on haudassa 'kasvot kohti itää' eli nousevaan aurinkoon päin. Tosin on kirkon henkilökuntaa jotka eivät tästä perinteestä piittaa ja sillon on yleensä pää kiven puolella.
Kyllä se vainaja on aina siellä niin, että kivi on pääpuolessa. Perinteisesti hautarivit ovat yksisuuntaiset, mutta nykyisin uudemmilla hautausmailla puolet riveistä on päinvastoin ja välissä on käytävä.
Just olin hautajaisissa joissa vainaja laskettiin hautaan jalat kiveä kohti.
Tiedä sitten oliko vahinko.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät mitenpäin vainaja oli arkussa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arkku kannetaan tietyn rituaalin mukaan, jalat edellä muistaakseni. En ole tuo hautajaisissa ollut.
Kivi ei määrää mitään, vaan talon tavat. Jalat itään, eli katse sinne auringonnousuun ainakin perinteisessä eteläpohjalaisseurakunnassa, terv. Suntio, haudankaivaja ja arkkuja hautaan laskevien omaisten "liikennepoliisi"
Jos vainaja kääntyy haudassaan, niin kääntyykö se vatsalleen vai pää jalkopäähän?
Pää aina magneettiseen pohjoiseen päin.
Meidän hautausmaalla on kyllä hautoja kahteen suuntaan, joten kuinka se ilmansuuntaajatus toteutetaan, kun hauta on kaivettu pohjois-eteläsuuntaan? Ei arkku siihen hautaan sovi poikittain. Ajattelen kyllä, että vanhempani on haudattu pää kiveen päin.
Uurnassa ollaan mullinmallin ja atomeina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arkun muodosta...
Vaihtelee paikkakunnittain, mutta yleensä pää kiveä kohti.
Ruumis murskataan kun hauta täytetään. Siellä on koko tyyppi pannukakkuna ja sikin sokin.
Pää kiveä kohti käsittääkseni.