Jouko Turkka on kuollut
Miksi näitä vanhoja tähtiä on kuollut viime kuukausina niin paljon?
Kommentit (98)
And good riddance too! Turkka vieroitti minut (katsojana siis) teatterista kokonaan. Olen siis lähes Turkan ikätoveri, jokusen vuoden nuorempi.
Vierailija kirjoitti:
Missä Taisto Reimaluoman kommentit? Turkan ykkösmies.
Tätä minäkin vähän ihmettelen. Kaikenmaailman oskarikatajistot on päässeet muistelemaan Turkkaa, mutta keskeisimmät Turkan oppilaat kuten Reimaluoto, Lehtinen, Suosalo, Larivaara ja Rantasila eivät ole vielä sanoneet sanaakaan opettajansa poismenosta. Taas iltapaskojen kaikenmaailman kesäjannikat laitettu asialle.
No Jari Halonen on sentään löydetty HS:n toimesta löydetty kommentoimaan gurunsa poismenoa: http://www.hs.fi/kulttuuri/a1470192447381?ref=a-uusim-#8
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin joskus 90-luvun alussa Q-teatterissa katsomassa jotain Antti Raivion näytelmää, olisiko ollut Pirun kaunis tyttö ja Jouko Turkka oli katsomossa myös, eturivissä, tiukassa etukenossa molemmat näytökset. Karisma huokui sen verran, että näytelmän seuraamisen lisäksi oli pakko seurata samalla myös Turkkaa.
Vähän sama, kun joskus 80-luvun alussa istuin samassa katsomossa Tauno Palon ja Kirsti Ortolan kanssa.
Joo, olen jo 50+
Karisma huokui penkkiriviisi?
Kyllä, siellä oli aika pieni katsomo, enkä itsekään ollut kovin kaukana näyttämöstä. Turkan hahmo siis oli näkökentässäni ja väkisin varasti huomioni.
touko jurkka kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä Taisto Reimaluoman kommentit? Turkan ykkösmies.
Tätä minäkin vähän ihmettelen. Kaikenmaailman oskarikatajistot on päässeet muistelemaan Turkkaa, mutta keskeisimmät Turkan oppilaat kuten Reimaluoto, Lehtinen, Suosalo, Larivaara ja Rantasila eivät ole vielä sanoneet sanaakaan opettajansa poismenosta. Taas iltapaskojen kaikenmaailman kesäjannikat laitettu asialle.
No Jari Halonen on sentään löydetty HS:n toimesta löydetty kommentoimaan gurunsa poismenoa: http://www.hs.fi/kulttuuri/a1470192447381?ref=a-uusim-#8
Yle haastatteli Rantasilaa radioon jo pari tuntia sitten.
Vierailija kirjoitti:
And good riddance too! Turkka vieroitti minut (katsojana siis) teatterista kokonaan. Olen siis lähes Turkan ikätoveri, jokusen vuoden nuorempi.
Mikä näytelmä?
Vierailija kirjoitti:
Voi kyynel. Kermaperse moukka ei ole saanut hömppäänsä.
Oli Turkan syy, etten toteuttanut unelmaani ja hakenut teatterikorkeakouluun. Se oli just silloin siellä vaikuttavana persoonana ja mun tyyliini ei olisi sopinut kiroileminen, sylkeminen eikä piereskely. Olisi ollut ihan ajan haaskausta edes hakea.
Vierailija kirjoitti:
Oli Turkan syy, etten toteuttanut unelmaani ja hakenut teatterikorkeakouluun. Se oli just silloin siellä vaikuttavana persoonana ja mun tyyliini ei olisi sopinut kiroileminen, sylkeminen eikä piereskely. Olisi ollut ihan ajan haaskausta edes hakea.
Varmasti parempi niin myös suomalaisen teatterihistorian kannalta, ettet päässyt.
Vierailija kirjoitti:
Suomen kansa kiittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen kansa kiittää.
Aika keljumaisesti vastattu sinulta ja tuolta edelliseltä. Toivottavasti toi osuu vielä omallekin kohdallenne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen kansa kiittää.
Aika keljumaisesti vastattu sinulta ja tuolta edelliseltä. Toivottavasti toi osuu vielä omallekin kohdallenne.
Joku päivä sinä tajuat miten bimbo sinä olet ja vielä muistoketjussa retostelet ja kehut itseäsi.
Vierailija kirjoitti:
Et sitten tampereelle hakenut?
Vierailija kirjoitti:
Haitko siis johonkin muuhun näyttelijäkoulutukseen, vai oliko unelma siis siinä nimenomaisessa Ehrensvärdintien koulukiinteistössä opiskelu, eikä näyttelijän ammatti sinänsä.
Vierailija kirjoitti:
Olisi todellakin ja vielä sen jälkeenkin, sillä sinunlaisella kermaperseellä ei totisesti olisi ollut mitään annettavaa teatterimaailmalle. Näytteleminen vaati aina totaalista heittäytymistä, on sitten kyseessä piereskely, kiroileminen, tai vaikka nenänkaivelu. Nuo kaikki on ihan jokapäiväistä arkea näyttelijöille, eikä näyttelijä voi valita repliikkejään, eikä roolisuorituksiaan, ei ainakaan montaa kertaa, ennen kuin on entinen näyttelijä.
Noh tuskimpa sinulla sinne olisi ollut mitään asiaa, olisi rehtorina ollut kuka tahansa. Sitäpaitsi jos sinulla aito kutsumus alalle olisi ollut, niin olisit hakenut Teakin sijasta Nätyyn.
Ei tosiaan ollut vanha. Ja erittäin hyvin muistan hänet vaikken ole "yli 40". Ei ole syytä ihailla opetusmetodeitaan jos kiusasi ja syrji toisia oppilaita joista ei pitänyt. Ei siinä ole ihailemista eikä tartte luulla kermaperseeksi jos ei siitä tykkää!!
Älykäs mies kyllä.
No ei kolmekymppisen taviksen tarvikaan tietää, eihän se ikäistesi aikuiselämän aikana ole enää juurikaan tetterimaailmassa vaikuttanut. Viime vuosituhannen lopulla oli yksi keskeisimpiä teatterivaikuttajia maassamme. Oli siis teatteritaiteen radikaali uudistaja, eli todellinen merkkihenkilö kulttuurin saralla ja todellinen kulttuuripersoona.
No joo se siitä infosta, nyt voit taas jatkaa salkkareiden ja bb:n katsomista ja unohtaa tuollaiset elämääsi vaikuttamattomat asiat.