Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oon nyt viimeisen viikon nähnyt nälkää

Vierailija
03.08.2016 |

Mt-ongelmien vuoksi jouduin muuttamaan takaisin äidin luo. Saan 250€/kk työkkäristä, se meni tässä kuussa laskuihin kokonaan. Äitini ei mulle ruokaa osta, sairaspäivärahasta ei päätöstä. Jos myöntävät, tilanne helpottaa.
Olen elellyt pulloja keräämällä.

Suomi v. 2016

Kommentit (125)

Vierailija
61/125 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä päin suomenmaata? :)

Onko mitään ruokajakeluita?

Olen käynyt niissä. Jonot on ihan älyttömät, matkaa 8km ja se pitää mennä pyörällä. Aika hikinen juttu leipäpaketin tähden, mitään muuta ei ollut jäljellä

Ostat Lidlistä paketin vehnäjauhoja sekä kuivahiivaa, yhteensä 1,50 euroa ja leivot leipäsi itse. Ei tarvi lähteä enää jonottelemaan vanhoja leivänkänttyjä ja saat taatusti tuoretta leipää.

Vierailija
62/125 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä asut? Kerro paikkakunta niin tuon sulle vähän rahaa, ei velaksi vaan lahjaksi. Jos sua nolottaa niin ei hätää, mulla ollut samoja ongelmia. Niin siis jos asun lähellä, unohdin mainita. Tsemppiä! Ps. Diakoni ei aina vaadi tt- hakemusta, sieltä saattaa saada esim. Makdusitoumuksen kauppaan ( tt- hakemus voi olla esim. Vielä käsittelyssä). Kysy ihmeessä myös sieltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/125 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo on outo äiti, ei kai jääkaappi ole lukossa.  Parasta seuraavana rahapäivänä ostaa säilykkeitä, tai hankit oman jääkaapin.  Nälässä pitäminen on ihmisoikeusrikos.

Vierailija
64/125 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laskujen maksamattajättäminen aiheuttaa velkakierteen, sekös siitä vielä puuttuisi. Jos rahaa saa 250€/kk, ollaan aika heikoilla. Aplla ilmeisesti hakemus kelalle vetämässä, joka sekin voi estää tt-tuen.

Kyllä maalaisjärki on kadoksissa jos vaarana on nälkäkuolema ja ainoa asia mistä huolehtii on velkakierre. Ensisijaisesti minusta ihminen on itselleen vastuussa siitä että ylipäätään pysyy hengissä.

Tässä tapauksessa on ilmeisesti kyse ÄIDIN käytössä olevan asunnon sähköstä ja vastikkeesta, eli ei siitä aloittajalle mitään velkakierrettä tule.

Vierailija
65/125 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miltä se nälkä näyttää? Oletko varma että lääkityksesi on kohdillaan? Sori "nähdä nälkää" on ärsyttävän teatraalinen ilmaisu.

Vierailija
66/125 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikee uskoa, ettei äiti anna ruokaa! Itselläni on 26, 24, ja 23-vuotiaat lapset jotka jo vuosia asuneet omillaan. Silti jos esim. satumme samaan aikaan kauppaan, maksan heidän ruokaostoksensa. Autan aina kun tarvitsee, niin rahallisesti kuin muutenkin. Jos esim täytyy maksaa uuteen asuntoon vuokravakuus tai joku sairaalamaksu ym.. niin maksan ne mielelläni. Itsehän olen heidät tehnyt joten mielestäni minun omaisuus on heidän omaisuuttaan. Viimeistään kun heitän lusikan nurkkaan niin he saavat kaiken. Säästän sitä varten ja kohta on velaton asuntokin perittäväksi. Ajattelen vain ja ainoastaan lasteni parasta. Jos olisi tilanne, että ei olisi mitään muuta ravintoa kuin leivän pala. niin antaisin sen lapsilleni ja olisin itse ilman. Siksi minun on niiiiin vaikea käsittää tällaisia äitejä kuin ap:lla.

Vierailija
67/125 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikuistenäiti kirjoitti:

Vaikee uskoa, ettei äiti anna ruokaa! Itselläni on 26, 24, ja 23-vuotiaat lapset jotka jo vuosia asuneet omillaan. Silti jos esim. satumme samaan aikaan kauppaan, maksan heidän ruokaostoksensa. Autan aina kun tarvitsee, niin rahallisesti kuin muutenkin. Jos esim täytyy maksaa uuteen asuntoon vuokravakuus tai joku sairaalamaksu ym.. niin maksan ne mielelläni. Itsehän olen heidät tehnyt joten mielestäni minun omaisuus on heidän omaisuuttaan. Viimeistään kun heitän lusikan nurkkaan niin he saavat kaiken. Säästän sitä varten ja kohta on velaton asuntokin perittäväksi. Ajattelen vain ja ainoastaan lasteni parasta. Jos olisi tilanne, että ei olisi mitään muuta ravintoa kuin leivän pala. niin antaisin sen lapsilleni ja olisin itse ilman. Siksi minun on niiiiin vaikea käsittää tällaisia äitejä kuin ap:lla.

Tämä varmaan lohduttaa ap:ta ihan helvetisti.

Vierailija
68/125 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikuistenäiti kirjoitti:

Odota, haen aurinkolasit. Sädekehäsi loistaa tänne asti.

Vierailija
69/125 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikuistenäiti kirjoitti:

Luulempa että tämän äititarinan takia juttu on keksitty. Ei sellaisia äitejä ole olemassa. Omani yritti vielä sairaalassa, josta ei enää palannut, huolehtia etttä onko lapsilla ruokaa ja rahaa tarpeeksi. Niin ja oli pitkästi yli 80 ja aika huonossa kunnossa muistikin jo temppuili, ainakin tarpeettomien asioiden kohdalla, mutta ei sen osalta mitä oli koko elämänsä huolehtinut.

Vierailija
70/125 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiia16 kirjoitti:

Ei nimitellä ketään välinputoajaksi. noi sossut osaa olla vittumaisia ja vaikka tehdä ihmisestä välinputoajan niin halutessaan. vaikka sairaista.

Tiedätkö edes, mitä tarkoittaa väliinputoaja?

Vierailija
71/125 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä asut? Voisin antaa ruokaa.

Vierailija
72/125 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

aikuistenäiti kirjoitti:

Tämä varmaan lohduttaa ap:ta ihan helvetisti.

Täällä näyttää olevan paljon katkeria, kateellisia ja pihejä äitejä paikalla. Taitavat itse pelätä "joutuvansa" avustamaan aikuisia lapsia aikoinaan! Olisi kannattanut miettiä ennen lastentekoa, että ne lapset on sitten ja pysyy koko sun loppuiän. Tai voithan toki alkaa samanlaiseksi pihiksi nihilistiksi kuin aloittajan äiti. Sehän tuntuu olevan ihan yleistä nykyajan minä-minä-nuorten vanhemmiksi tultua. Että se oma napa jatkaa tärkeimpänä oloa vaikka omat lapset on pulassa.

Oletko sä katkera kun et itse ole saanut omilta vanhemmiltasi apua?

Vierailija
73/125 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pitäisi pakastetta tyhjennellä, jos pääset hakemaan niin lihaa, leipää, kasviksia yms löytyy. Asun Rovaniemellä.

Vierailija
74/125 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahasta voidaan puhua, kuka maksaa mitäkin.  Hävettää silti jos on sanottava, tuli mieleen tuttu mummo joka oli tarkka jopa löylyvedestä, että se on hänen.

Vierailija
75/125 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Omistan puolikkaan asunnosta ja mulla on nälkä"

Anteeksi, mutta ärsyttää tällaiset ongelmat, jotka on täyysin ratkaistavissa. Taaskaan mikään neuvo ei kelpaa. Tiedoksi sitten tämäkin, että kun omistaa puolet asunnosta ja omaa käyttöoikeuden asuntoon, niin se äitiasukas omistajana on velvollinen maksamaan vuokraa sille tytäromistajalle, joka ei asu siinä asunnossa. Nythän molemmat asuvat, mutta mamma dearestin pitäisi maksaa tyttärelleen käypää vuokraa -50% silloin kun tytär ei asu asunnossa ja noin ylipäätään perintökaaren mukaan käyttöoikeuden haltijan tulee vastata omaisuudesta johtuvista tarpeellisista kustannuksista.

Vierailija
76/125 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmilla ei ole minkäänlaista elatusvelvollisuutta täysi-ikäiseen lapseensa. Olet oikeutettu toimeentulotukeen, hae sitä nyt mahdollisimman pian! Ala etsiä omaa asuntoa, sostoimesta sinulle myönnetään maksusitoumus takuuvuokraan. Jos sinulla ei ole rahaa ruokaan, niin et maksa osuuttasi sähköstä tai vastikkeesta.

Millaiset välit sinulla on äitisi kanssa, miten pystytte asumaan samassa asunnossa jos tosiaan on niin että äidillesi on ok ettei sinulla ole ruokarahaa?

Ota yhteys srk:n diakoniin, sieltä saa nopeasti apua akuutissa tilanteessa. Toivottavasti saat joko sostoimesta tai diakonilta maksusitoumuksen ruokakauppaan.

Itse asiassa aloittaja on väliinputoaja. On totta, että hänen äidillään ei ole elatusvelvollisuutta. Mutta koska aloittaja asuu äitinsä kanssa, toimeentulotukea haettaessa lasketaan myös äidin tulot mukaan. Sen vuoksi aloittaja ei saane toimeentulotukea. Tällaisissa tapauksissa yleensä aloittaja olisi tehnyt äitinsä kanssa vuokrasopimuksen, jonka mukaan aloittajalla ja hänen äidillään olisi eri taloudet ja siten äidin tuloja ei katsota aloittajan toimeentulotukihakemuksessa. MUTTA...aloittaja ei voi olla vuokralla asunnossa, josta hän omistaa puolet. 

Ainakin meidän kunnassa tehdään yli 18-vuotiaalle vanhempansa luona asuvalle ihan oma toimeentulotukilaskelma, eli jotain kyllä saa vaikka vanhemmalla olisikin hyvät tulot.

Vierailija
77/125 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
78/125 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi ratkaisu aloittajalla on vaatia kuolinpesän jakoa ( isäsi kai kuollut) tai yhteisomistuksen purkua. Äitisi voisi ostaa asunnonpuolikkaasi -> sinä saisit rahaa, kun et muutenkaan siinä asunnossa voi asua vaan tukiasunnossa.

Vierailija
79/125 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitisi otti sinut luokseen asumaan ja nyt pitäisi ruokasikin kustantaa? Tukia odotellessa voisit vaikka käväistä sossusta pyytämässä rahaa tai sitten mene keräämään lisää niitä pulloja. Oletan että asunto on ollut vanhempiesi ja olet perinyt siitä osuutesi joten ei, äitisi ei olisi ollut pakko ottaa sinua sinne asumaan.

Todennäköisesti äiti on leski ja hänellä on oikeus asua asunnossa joknka toisen puolen on perinyt ap.  Onko näin?  Asuntoa ei siis tarvitse myydä ellei äiti halua.  Äidillä on oikeus leskenä asua asunnossa.

Vierailija
80/125 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä päin suomenmaata? :)

Onko mitään ruokajakeluita?

Olen käynyt niissä. Jonot on ihan älyttömät, matkaa 8km ja se pitää mennä pyörällä. Aika hikinen juttu leipäpaketin tähden, mitään muuta ei ollut jäljellä

Se 8km käy terapiasta paremmin kuin mitkään pillerit. Ja se on lyhyt matka. Teen saman 2× per päivä.