Oon nyt viimeisen viikon nähnyt nälkää
Mt-ongelmien vuoksi jouduin muuttamaan takaisin äidin luo. Saan 250€/kk työkkäristä, se meni tässä kuussa laskuihin kokonaan. Äitini ei mulle ruokaa osta, sairaspäivärahasta ei päätöstä. Jos myöntävät, tilanne helpottaa.
Olen elellyt pulloja keräämällä.
Suomi v. 2016
Kommentit (125)
Käyttäjä2123 kirjoitti:
Miksi muutit kotiin, siis miten et pärjää yksin? Saitko yksinasuessasi toimeentulotukea, silloinhan äitisi ei ainakaan pitäisi olla elatusvelvollinen.
Vanha asuintalo purettiin, jonotin tukiasuntoon eikä ollut järkevää ottaa asuntoa lyhyeksi aikaa saati voimia muuttaa jatkuvasti. En tosin tiennyt joutuvani taloudelliseen loukkuun
Voimia. Mene ruokajakeluun. Perunat ja makkara (halvin lenkki) ja puurot täyttää ja riittää, jos edes niihin olisi pari euroa.
Vierailija kirjoitti:
Voimia. Mene ruokajakeluun. Perunat ja makkara (halvin lenkki) ja puurot täyttää ja riittää, jos edes niihin olisi pari euroa.
Euro löytyy, ja ostan kaurapuuroa. Lauantaina seuraava ruoka-apu, josko tähtäis sinne. Kiitos.
Missäpäin olet AP?
Autan kyllä, jos asutaan lähellä.
Itse Helsingistä.
Vierailija kirjoitti:
Missäpäin olet AP?
Autan kyllä, jos asutaan lähellä.
Itse Helsingistä.
Kiitos, ihana että avuliaita ihmisiä löytyy. Asun valitettavasti ihan toisella puolella Suomea. Lisäksi minä, kuten muutkin kohtalontoverini, pelkäämme ottaa apua vastaan. Näin pienellä paikkakunnalla kaikki tuntevat toisensa. Ruoka-apua hakevat kaikki, joilla on aikaa: kun kerta ilmaiseksi saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa laittaa se asunto myyntiin muuten et varmaan saa sossusta mitään.
Se ei vaikuta koska äiti asuu tässä, äidin tulot kylläkin. Olen saanut eläkettä eli en ole ollut sossun asiakas, nyt varmaan joudun asiakkaaksi kun saan sen tukiasunnob
Miksi sinä sen tukiasunnon saat? miksi et pysty yksin yksiössä asumaan?
No, voi harmi.
Tsemppiä ja voimia nyt Sinulle.
Muista, että jos menet sinne ruoka-apuun, niin mene sinne jo tosi hyvissä ajoin - kaikki hyvät tuotteet menevät heti aamusta.
Osaatko sienestää? Halvin kermapurkki ja sieniä - sienikeitto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Euro löytyy, ja ostan kaurapuuroa. Lauantaina seuraava ruoka-apu, josko tähtäis sinne. Kiitos.
Mene keräämään mustikoita puuron sekaan. Älä eksy. Unohda hetkeksi murheesi siellä metsässä. Itse olen pakahtua onnesta ja rauhasta aina kun pääsen metsään. Metsällä/luonnolla on tutkitusti stressiä vähentäviä (-> mielenterveyttä parantavia) vaikutuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä laskuja sulla on? Aika paljolta meinaan kuulostaa.
Osa sähkölaskusta, osa vastikkeesta, lääkkeet, hammaslääkärilasku
Nuo kaikki on sellaisia laskuja joihin saisit toimeentulotukea.
Olen hakenut toimeentulotukea monta kertaa ja koskaan sitä ei ole myönnetty. En jaksa enää edes yrittää. Kela kyykyttää puolella työttömyystuella koska äitini PITÄÄ elättää mut. Kyllähän vanhemmat lapsensa elättää? Eikö niin?
Tiiätkö, kun et oo saanu mahaas täyteen moneen viikkoon niin alkaa kaikki ajattelu hämärtyä. Ei oysty enää toiminaan täysin järkevästi.
Minäkään en ole saanut kunnon ravintoa viikoihin. Alakaa pikku hiljaa huippamaan :(
Et ole yksin. Iso rutistus sinne . Oiken jaxuhali.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene keräämään mustikoita puuron sekaan. Älä eksy. Unohda hetkeksi murheesi siellä metsässä. Itse olen pakahtua onnesta ja rauhasta aina kun pääsen metsään. Metsällä/luonnolla on tutkitusti stressiä vähentäviä (-> mielenterveyttä parantavia) vaikutuksia.
Kun ei ole saanut kunnon ruokaa viikkoihin niin ei sitä uskalla metsään lähteä hoipertelemaan. Putoaa johonkin ojan eikä nälän uuvuttamana pääse ylös :(
Pidetään ketju asillisena ja vastataan asiallisesti avun tarvitsijan hätähuutoon. Asun Porvoon seudulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ei ole saanut kunnon ruokaa viikkoihin niin ei sitä uskalla metsään lähteä hoipertelemaan. Putoaa johonkin ojan eikä nälän uuvuttamana pääse ylös :(
Pidetään ketju asillisena ja vastataan asiallisesti avun tarvitsijan hätähuutoon. Asun Porvoon seudulla.
Anteeksi nyt vaan, mutta en kirjoittanut tätä mitenkään asiattomasti! Ja jos nyt aletaan saivartelemaan, niin melkoinen ponnistus nälän näännyttämänä se 10km pyöräilykin on.
Äitisi otti sinut luokseen asumaan ja nyt pitäisi ruokasikin kustantaa? Tukia odotellessa voisit vaikka käväistä sossusta pyytämässä rahaa tai sitten mene keräämään lisää niitä pulloja. Oletan että asunto on ollut vanhempiesi ja olet perinyt siitä osuutesi joten ei, äitisi ei olisi ollut pakko ottaa sinua sinne asumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen hakenut toimeentulotukea monta kertaa ja koskaan sitä ei ole myönnetty. En jaksa enää edes yrittää. Kela kyykyttää puolella työttömyystuella koska äitini PITÄÄ elättää mut. Kyllähän vanhemmat lapsensa elättää? Eikö niin?
Tiiätkö, kun et oo saanu mahaas täyteen moneen viikkoon niin alkaa kaikki ajattelu hämärtyä. Ei oysty enää toiminaan täysin järkevästi.
Niin, helpompi on tuhlata sitä energiaa täällä valittamiseen, kuin hoitaa asiat kuntoon. Kun saat neuvon, joka autta, käytä se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, helpompi on tuhlata sitä energiaa täällä valittamiseen, kuin hoitaa asiat kuntoon. Kun saat neuvon, joka autta, käytä se.
Sinne sossuin oli pitkä pyöräilymatka. Kirjeet kulkee, joo, tosin jos ei ole rahaa ostaa sitä kirjekuorta ja merkkiä niin pyöräilyhommiksi menee. Jos ei ole syönyt, voi olla aika heikkoa tuo energiansaanti.
Kertakaikkiaan barbaarinen äiti aplla. Eipä tarvi ihmetellä miksi on mt-ongelmia.
Oletko pyytänyt apua seurakunnasta? Entä onko sinulla sukulaisia tai tuttavia jotka voivat auttaa? Itse auttaisin naapuriakin tuossa tilanteessa. Voisitko vain kysyä apua vaikka se nololta tuntuukin?
Jahans, taas näitä perinteisiä. Rahaa ei ole, nälkä on, sossu vittuili (joskus aiemmin), kela on paska, äitikin hirviö. Kurjaa, tottakai, eikä käy kateeks.
Mutta siis mitä haluaisit meidän tekevän? Sinä et viitsi hakea tukea sossusta, et seurakunnalta, et ruokajakelusta tai muualtakaan. Meidän antama apu ei kelpaa, mustikoitakaan et viitsi kerätä (tiedoksesi, ei tarvi mennä ku 10 metriä "metsään" ni mustikoita löytyy), kun joku sitä ehdotti.
Ihan rehellisesti nyt, mitä haluaisit, että tapahtuisi? Unelmatilanteessa, miten tilanteesi hoituisi tai lähtisi tästä paranemaan?
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa laittaa se asunto myyntiin muuten et varmaan saa sossusta mitään.
Hassu, et tainnut ymmärtää että ei äidin asuntoa voi myydä. Ilmeisesti isä kuollut, ap sai perinnöksi puolet asunnosta ja leskellä asumisoikeus siinä. Toiseksi asunnon omistaminen ei ole este toimeentulotuen saamiselle. Tämän sinä voit tarkistaa laista.
Mutta ei hätää, ratkaisu löytyy: Kun äitisi ei anna sinulle edes ruokaa, sinäkään et maksa vastikkeita ja sähköjä vaan ostat sillä rahalla itsellesiruokaa.
Toinen ratkaisu on se, että muutat omaan asuntoon. Silloin saat täyden työmarkkinatuen, asumistuen ja sossustakin jotain.
Kuinka mones viesti onkaan se, jossa muistutetaan, että tähän aikaan vuodesta Suomen luonto on antoisimmillaan. Lainaa kirjastosta joku yrtti- ja sienikirja, ja opettele tuntemaan pari syötäväksi kelpaavaa kasvia ja sientä. Vaikka asuisit keskellä kaupunkia, pyörällä pääset marja- ja sieniapajille ja saat kaurapuuroosi vähän lisäkettä. Vaikkaan, että mustikat ja vatut ovat lähempänä kuin ruokajakelu.
Sossuun voi tehdä ihan sähköisen hakemuksenkin.
Ja kyllä, minä tuossa tilanteessa tosiaankin jättäisin sähköt ja vastikkeen maksamatta, ihan sama mitä äiti siihen sanoisi.
Voi vaan ihmetellä millainen äiti jättää lapsensa ilman ruokaa?
Tosin, jos äiti on tuollainen niin ei ihmekkään jos lapsella on mt ongelmia..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei ole ollenkaan huono vaihtoehto. Silloin joku ystävällinen lähimmäinen tulee pelastamaan. Jos et jaksa enää raahautua metsään, lähin katuojakin kelpaa. Sitten pääset selvittämään asiaa johonkin, kun joku ohikulkija kutsuu pilliauton paikalle.
Aika vaikea pitää asiallisena sellaista ketjua, jonka aloitus haiskahtaa provolta ja jatkuu samaan malliin. Jokaiseen ehdotukseen tulee "mutkuemmävoi". Todella typerää maksaa silloin vastiketta, sähköä ja lääkärilaskuja, jos ei ole rahaa edes ruokaan! Luonnonvalintaa se on, jos silloin nälkään kuolee.
Ei kukaan kuitenkaan rahaa tule laittamaan, mutta voi tuoda ruokakassin, jos kerrot, missä otat sen vastaan.
Se ei vaikuta koska äiti asuu tässä, äidin tulot kylläkin. Olen saanut eläkettä eli en ole ollut sossun asiakas, nyt varmaan joudun asiakkaaksi kun saan sen tukiasunnob