Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oon nyt viimeisen viikon nähnyt nälkää

Vierailija
03.08.2016 |

Mt-ongelmien vuoksi jouduin muuttamaan takaisin äidin luo. Saan 250€/kk työkkäristä, se meni tässä kuussa laskuihin kokonaan. Äitini ei mulle ruokaa osta, sairaspäivärahasta ei päätöstä. Jos myöntävät, tilanne helpottaa.
Olen elellyt pulloja keräämällä.

Suomi v. 2016

Kommentit (125)

Vierailija
81/125 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä päin suomenmaata? :)

Onko mitään ruokajakeluita?

Olen käynyt niissä. Jonot on ihan älyttömät, matkaa 8km ja se pitää mennä pyörällä. Aika hikinen juttu leipäpaketin tähden, mitään muuta ei ollut jäljellä

Se 8km käy terapiasta paremmin kuin mitkään pillerit. Ja se on lyhyt matka. Teen saman 2× per päivä.

Sulla on ilmeisesti jotain mitä syödä, että saat polttoainetta siihen polkemiseen.

Vierailija
82/125 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmilla ei ole minkäänlaista elatusvelvollisuutta täysi-ikäiseen lapseensa. Olet oikeutettu toimeentulotukeen, hae sitä nyt mahdollisimman pian! Ala etsiä omaa asuntoa, sostoimesta sinulle myönnetään maksusitoumus takuuvuokraan. Jos sinulla ei ole rahaa ruokaan, niin et maksa osuuttasi sähköstä tai vastikkeesta.

Millaiset välit sinulla on äitisi kanssa, miten pystytte asumaan samassa asunnossa jos tosiaan on niin että äidillesi on ok ettei sinulla ole ruokarahaa?

Ota yhteys srk:n diakoniin, sieltä saa nopeasti apua akuutissa tilanteessa. Toivottavasti saat joko sostoimesta tai diakonilta maksusitoumuksen ruokakauppaan.

Ei ole elatusvelvollisuutta ei, mutta silti sossu monesti katsoo, että hyvätuloisten vanhempien olisi kustannettava aikuisen lapsen elämä, uskomatonta mutta totta. Tunnen useita 20+-vuotiaita ihmisiä, jotka eivät saa sossusta tukea, koska rikkaiden vanhempien olisi sosiaalitoimiston tätien mielestä elätettävä (aikuinen!) lapsi. En tiedä minkälainen rumba tällaisen asian oikaisu on, mutta mitä olen näitä tukien byrokratiaongelmia nähnyt ja kokenut, niin ymmärrän että mt-ongelmaisen voi olla vaikea lähteä siihen, kun terveelläkin meinaa välillä voimat loppua tukiviidakossa seikkaillessa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/125 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

melko paljon epäempaattisia viestejä. Jonkun elämä on ihan totta tuollaista kun ap kuvaili: perhe ei tue eikä yhteiskunta, voimavaroja ei itsellä ole ja kaikki on levällään ja ei ole ruokaa. Nälkäinen 23-v keittää viimeisillä voimillaan puuroa äidin peräkammarissa ja mitään tulevaisuudenuskoa ei ole. 

Sitten on se toinen maailma, jossa perhe tukee lapsesta asti, on harrastukset ja iltaruuat pöydässä, on pelit ja vehkeet, valmennuskurssit yliopistoon ja astiastot ja huonekalut kerätty opiskelija-asuntoa varten, lapsilisät ehkä säästetty 18-v lahjaksi jne... sitten tämän jälkimmäisen maailman kasvatti silti kuvittelee 25-vuotiaana että on ihan itse omalla työllään ponnistanut ammattiinsa ja kaiken hankkinut. Omalla panoksellaan kesäriennot ja lomamatkat ansainnut.  

Oman edun mukainen maailmankuvan vääristymä: henkilö a on syyllinen osaansa ja henkilö b on ansainnut itse kaiken hyvän itselleen. Tästä vääristymästä kumpuaa niin paljon paskaa yhteiskuntaan. 

Vierailija
84/125 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös omaan asuntoon saa asumislisää.

Vierailija
85/125 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon ap painat?

Vierailija
86/125 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen käynyt niissä. Jonot on ihan älyttömät, matkaa 8km ja se pitää mennä pyörällä. Aika hikinen juttu leipäpaketin tähden, mitään muuta ei ollut jäljellä

Ostat Lidlistä paketin vehnäjauhoja sekä kuivahiivaa, yhteensä 1,50 euroa ja leivot leipäsi itse. Ei tarvi lähteä enää jonottelemaan vanhoja leivänkänttyjä ja saat taatusti tuoretta leipää.

Ihan sama syödä pahvia kuin tuollaista "ruokaa"

Vierailija
87/125 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

melko paljon epäempaattisia viestejä. Jonkun elämä on ihan totta tuollaista kun ap kuvaili: perhe ei tue eikä yhteiskunta, voimavaroja ei itsellä ole ja kaikki on levällään ja ei ole ruokaa. Nälkäinen 23-v keittää viimeisillä voimillaan puuroa äidin peräkammarissa ja mitään tulevaisuudenuskoa ei ole. 

Sitten on se toinen maailma, jossa perhe tukee lapsesta asti, on harrastukset ja iltaruuat pöydässä, on pelit ja vehkeet, valmennuskurssit yliopistoon ja astiastot ja huonekalut kerätty opiskelija-asuntoa varten, lapsilisät ehkä säästetty 18-v lahjaksi jne... sitten tämän jälkimmäisen maailman kasvatti silti kuvittelee 25-vuotiaana että on ihan itse omalla työllään ponnistanut ammattiinsa ja kaiken hankkinut. Omalla panoksellaan kesäriennot ja lomamatkat ansainnut.  

Oman edun mukainen maailmankuvan vääristymä: henkilö a on syyllinen osaansa ja henkilö b on ansainnut itse kaiken hyvän itselleen. Tästä vääristymästä kumpuaa niin paljon paskaa yhteiskuntaan. 

Jos voisin tykkäisin tästä kommentista sata kertaa.

Vierailija
88/125 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä. Tässä ketjussa on annettu vinkkejä ja neuvoja, ihan käypiä vielä. Ei kelpaa.

On tarjottu rahaa, apua ja ruokaa. Ei kelpaa.

Ja ollaan epäempaattisia. Ei ymmärretä. Mitä sitten pitäisi tehdä? Jos apua ei saa yhteiskunnalta ja se ei kelpaa muilta, niin mikä sitten olisi avuksi ap:lle? Voivottelu? Pai-pai paijaus virtuaalisesti, että on paska tilanne, on. Silläkö se maha täyttyy ja ongelmat katoaa? En tarkoita olla ilkeä, mutta mitään ihmeapua ei tule jos sitä apua ei hae ja jos sitä ei ota vastaan kun oikeen tarjoamalla tarjotaan, kuten täällä.

Vierailija
89/125 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä maksa yhtiövastiketta sitten. Kyllä äiti ailkaa jossain vaiheessa  miettimään jos omistaa puolet asunnosta.

Vierailija
90/125 |
03.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee hernekeittoa! Itse ostin 2 pussia herneitä ja hinta oli 1,4€. Sitä syön monta päivää. Ja näkkäriä. T. Köyhä opiskelija

Vierailija
91/125 |
04.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

aikuistenäiti kirjoitti:

Vaikee uskoa, ettei äiti anna ruokaa! Itselläni on 26, 24, ja 23-vuotiaat lapset jotka jo vuosia asuneet omillaan. Silti jos esim. satumme samaan aikaan kauppaan, maksan heidän ruokaostoksensa. Autan aina kun tarvitsee, niin rahallisesti kuin muutenkin. Jos esim täytyy maksaa uuteen asuntoon vuokravakuus tai joku sairaalamaksu ym.. niin maksan ne mielelläni. Itsehän olen heidät tehnyt joten mielestäni minun omaisuus on heidän omaisuuttaan. Viimeistään kun heitän lusikan nurkkaan niin he saavat kaiken. Säästän sitä varten ja kohta on velaton asuntokin perittäväksi. Ajattelen vain ja ainoastaan lasteni parasta. Jos olisi tilanne, että ei olisi mitään muuta ravintoa kuin leivän pala. niin antaisin sen lapsilleni ja olisin itse ilman. Siksi minun on niiiiin vaikea käsittää tällaisia äitejä kuin ap:lla.

Luulempa että tämän äititarinan takia juttu on keksitty. Ei sellaisia äitejä ole olemassa. Omani yritti vielä sairaalassa, josta ei enää palannut, huolehtia etttä onko lapsilla ruokaa ja rahaa tarpeeksi. Niin ja oli pitkästi yli 80 ja aika huonossa kunnossa muistikin jo temppuili, ainakin tarpeettomien asioiden kohdalla, mutta ei sen osalta mitä oli koko elämänsä huolehtinut.

Jos kaikki äidit olis hyviä ja haluis aina lapsensa parasta, koko lastensuojelujärjestelmä olis käytännössä turha. Ei olis niitä lapsia, jotka pyytää kaupassa, että jätä ne pari kaljaa ostamatta, että saadaan puurohiutalepaketti...

Tietenkään ei voi olla, kun sun äiti ei ollu. Mullakin oli hyvä koti ja aina kaikkea tarpeeksi ja silti tajuan, ettei kaikilla ole ollut eikä tule olemaan niin.

Edelleen olisin valmis antamaan leipää ja muutakin ja vaikka viemään kohtuullisen matkan päähän, ei ahdingossa ulkopuolisen auta selittää sitä ja tätä vaan tehdä jotain konkreettista, että vois helpottaa ahdingossa olevan oloa..

Vierailija
92/125 |
04.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos kaikki äidit olis hyviä ja haluis aina lapsensa parasta, koko lastensuojelujärjestelmä olis käytännössä turha."

´Jos kaikki ISÄT olisivat hyviä ja haluaisivat aina lapsensa parasta...

Lapselle riittää yksi hyvä vanhempi. Se voi hyvinkin olla isä - kunhan isä vaan ottaa sen vastuun.

Vierailija
93/125 |
04.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Jos kaikki äidit olis hyviä ja haluis aina lapsensa parasta, koko lastensuojelujärjestelmä olis käytännössä turha."

Lapselle riittää yksi hyvä vanhempi. Se voi hyvinkin olla isä - kunhan isä vaan ottaa sen vastuun.

Niin kaksi on tietysti aina parempi.

Vierailija
94/125 |
04.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kertoi jo ensimmäisessä viestissään, että hänellä on mt-ongelmia. Jos on vakava masennus tai vakava sosiaalisten tilanteiden pelko, ei kykene toimimaan normaalisti. Vastahakoisuus annettuihin neuvoihin voi myös selittyä tällä. Empatia on ilmeisen vaikea taito palstalaisille. Apn äiti luultavasti iso vaikuttaja apn mt-ongelmiin. Tämän kaiken jokainen voi helposti päätellä, jos on elämänkokemusta ja osaa ajatella omaa närkästymistään pidemmälle. Tätä av-palstaa lukiessa ei tarvitse paljoa ihmetellä, miksi mt-ongelmia lähes jokaisella nykyään. Oli aloitukset provoa tai ei, niin vihamielinen suhtautuminen kanssaeläjiin on karu fakta, joka kertoo sitten yleisestä mentaliteetista kohdata heikompiosaisten hätää.

Vierailija
95/125 |
04.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota. En lukenut kokonaan ketjua, mutta selvillä on asunnon omistaminen, 24vuoden ikä ja kotona asuminen eikä mistään saa mitään.

Nyt teette äitisi kanssa vuokrasopimuksen eli vuokraat yhden huoneen ja siihen loppuu elatusvelvollisuus kunnan mielestä.

Asiahan on muutenkin niin, että sinulle tulee laskea toimeentulotuen päätös ilman, että lasketaan äitisi tuloja. Näin toimitaan kun oma poikani täyttää nyt 18 vuotta ja niin toimittiin kun pikkuveljeni asui kotona ja täytti 18v eikä äitini tulot riittäneet.

Veljelleni napsahti tilille oma toimeentulotuen osuus ja äidilleni oma, joka ei aina ollut mitään.

Soita kuntasi sosiaaliasiamiehelle ja kerro tilanteesi. Varaa aika kuntasi oikeusaputoimistoon ja hae sitä toimeentulotukea kaikesta huolimatta koko ajan ja säästä päätökset. Kerro hakemuksessa ettei äitisi elätä sinua eikä hänellä ole siihen minkäänlaista laillista velvollisuuttakaan, että mikäli näin edelleen päättävät niin osoittavat sinulle laista kohdan missä sellainen elatusvelvollisuus lukee sillä sitten se oikeusavustaja kaivaa sen rahan äidiltäsi, mutta näin asia ei ole. Voit olla siitä varma.

Siihen asti (ajat voivat mennä viikon päähän) ota puhelin käteesi ja soita kuntanne seurakuntien toimistoon (ev.lut) ja pyydä alueenne diakonin yhteystiedot. Kerrot hänelle tilanteesi ja saat varmasti ruokakassin ja kauppaan lahjakortin näin alkuun. Kirkko auttaa myös heitä ketkä eivät ev.lut kirkkoon kuulu edes.

Sinulle kuuluisi siis asunnon omistajuudesta johtuen mahdollisen asuntolainan korot ja vastike kuluiksesi puoliksi äitisi kanssa. Ethän ole jättänyt kertomatta asunnon omistamisesta? Sillä kukaan ei voi eikä saa pakottaa sinua realisoimaan sitä (muutenhan ihminen joutuisi myymään omaisuutensa polkuhintaan ja joku sosiaalityön omainen voisi olla asuntoa ostamassa ym. On siis aivan laissa ettei asuntoa tarvitse myydä ellei toimeentulotuen asiakkuus ole pitkäkestoista eli yli 2 vuotta ja silloinkin annetaan ainakin puolen vuoden varoaika eikä ttt:ea voi ottaa sittenkään kokonaan pois ja ihminen voi perustella ja osoittaa myls sen ettei voi asuntoa myydä kun esim.ei saa vuokra-asuntoa).

Ilmoita asunnon omistaminen ja siihen liittyvät kulut (sähkö, vesi, korot, vastukse, lämmitys). Noilla kuluilla voidaan osoittaa kenties myös se ettei äidillesi jää varallisuutta maksaa elantoasi ja kun se ei kertakaikkiaan kuulu enää vanhemmalle 18 ikävuoden jälkeen.

Tsemppiä! Älä anna periksi ja se oikeusavustaja vie asiasi eteenpäin kun vaan sinne jaksat mennä ja kertoa kaiken.

Vierailija
96/125 |
04.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voi jeesus! Ai että 8 kilsaa on ihan liikaa, ja ajoissa ei paikalle tietenkään voi mennä?

Todellakin, suomi 2016 " byääh, mulle ei anneta sikana vaan vastikkeetonta rahaa käteen ja hyysätä ja hoivata, vaan jotain pitäisi itsekin tehdä! ON SE NIIN VÄÄÄÄ-ÄÄÄRIN!!!"

Vierailija
97/125 |
04.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

96 korjaa vastukse=vastike

Vielä lisään, että olisiko ap sinulla mahdollisuus jäädä sairaslomalle? Eli hakisit sairaspäivärahaa? Se olisi isompi summa kun työmarkkinatuki.

Pyydä lausunnot lääkäriltäsi ja tee Kelaan hakemus mikäli lääkäri määrää sairaslomaa.

Sairaslomalta pääsee aina pois, mutta se turvaisi elämääsi nyt enemmän ja voisin olettaa, että sellaisen saattaisit saada jos itse haluat.

Sinulla saattaisi olla oikeus myös nuoren kuntoutuspäivärahaan, jota haetaan Kelasta ja kenties myös 16-vuotta täyttäneen vammaistukeen (entinen hoitotuki ja sen saa jos sairaudesta on kustannuksia, kuten lääkekulut, polimaksut ja kaikki mitä sairauteen liittyy edes välillisesti. Meillä pojalle näitä haetaan ja on saanut kuntoutuspäivärahaa. Hän kärsii paniikkihäiriöstä, josta kiitos kuuluu eräälle lääkärille eli ***tämä sille kuka arvosteli vanhempia ja syyllisti heitä nuorten mt-ongelmista.***Ihan joka taho on sanonut minun äitinä tehneen kaikkeni. Autan nuortani niin paljon kun tarvitsee enkä yksin jätä ellei itse halua ja aina pyrin siihen, että jänen omat siipensä kantaa kyllä ja kannustan).

Toivon, että otat nämä neuvoni talteen. Ne ei heti tilannettasi paranna, mutta ajan kanssa ja saat ympärillesi ihmisiä tukemaan sinua ja se asuntokin järjestyy varmasti. Älä anna äitisi lannistaa sinua. Olet hyvä juuri sellaisena kun olet! Jokainen tarvitsee apua joskus elämänsä aikana ja jokainen voi joskus auttaa toista. :)

Diakoni voi kuitenkin antaa sinulle ruokaan rahaa sen aikaa, että pääset pahimman ylitse.

Vierailija
98/125 |
04.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, vastasin sille, joka väitti, ettei äiti voi kohdella omaa lastaan huonosti. Siinä alkuperäisessä viestissä ei mainittu isää, myöskään ap ei ole maininnut yhdessäkään viestissään isää. Ei ollu tarkoitus vähätellä isän merkitystä, mutta en nyt vetänyt tähän keskusteluun, kun ei tässä kukaan muukaan oo isistä puhunu...

Vierailija
99/125 |
04.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai äitisi ole ruokakomeron ja jääkaapin ovea lukinnut? Kai voit sieltä ottaa (salaa?) näkkileipää ja keittää kaurapuurot pahimpaan nälkään. Lidlistä saa pikakaurapuuropaketin 0,46 €:lla ja siitä riittää 20 puurolautaselliseen.

Vierailija
100/125 |
04.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuinkuntasi seurakunnan diakoni auttaa. Antamalla lahjakortin kauppaan. Tai maksusitoumuksen, jos paikkakunnan (pikku)kauppoihin ei ole olemassa lahjakortti-käytäntöä. Entä kukaan naapuri?

Ihmettelen noin kulmäsydämistä äitiä. Että lapsi joutuu olemaan nälässä.

Löytyykö netisä paikkakunnallasi mitään naapurusto-sivustoa? Auttajia olisi varmasti ihan joka Suomennimellä paljon kun he vain löytäisivät sinut.

Voitko luoda anonyymin spostin ja sopia siellä sulle helpon paikan johon auttaja voi jättä ruoat noudettavaksesi.

Myös terveyskeskuslääkäri tai hoitaja, kuka tahansa kohdallesi osuva kanssaihminen - on velvollinen auttamaan kun kerrot tilanteen! Ei ketään saa nälkään näännyttää.

Älä anna ajatuksen heikentyä niin ettet ajoissa pyydä apua!

Toimi heti.

Tsemppiä!