Onko järkeä hakea työpaikkaa
Olen vasta aloittanut äitiysloman, olisi avoin työpaikka, jossa ilmoitettu että työ alkaisi 1.9. En tietenkään työtä voi tuolloin aloittaa. Onko kokemusta töiden hakemisesta äitiyslomalla, työ olisi vakinainen
Kommentit (16)
Onko julkinen työnantaja? Ei yksityinen sinua palkkaa mutta jos pätevyytesi riittää niin julkisen on pakko palkata vaikka olisitkin vapailla ja laittaa sijaisuus hakuun välittömästi.
Jos olet alasi supertähti ja osaajat ovat harvassa
Ei hakeminen oo mistään pois. Eli siitä vaan hakemusta laittamaan.
Totta kai sinä haet. Kyllä sinua sitten harmittaisi, kun myöhemmin kuulisit ihmettelyä siitä, miksi et hakenut kun olisit varmasti tullut valituksi. Niin kävi minulle aikanaan.
Kun paikka on julkinen, siinä on kaksi etua: sinut on pakko valita, jos olet ansioitunein, jotta ei tule syytettä syrjinnästä perhesyyn vuoksi. Toiseksi työnantaja saa palkata sinua pienipalkkaisemman epäpätevän sijaisen, mahdollisesti lyhemmäksi määräajaksi kuin äitiysvapaasi, ottaen huomioon lomat ja muut vapaat. Sinulle ei joudu maksamaan mitään perhevapaan palkkaa, koska et ehdi aloittaa töitä ennen äitiysloman alkua. Se on iso säästö köyhälle työnantajalle niin kuin valtiolle ja kunnille.
Mihinkäs kuvittelit lapsesi tuuppaavan hoitoon?
Juuri sanoin että en voi tietenkään aloittaa tuolloin 1.9 eli en ole laittamassa mihinkään hoitoon tuolloin
Ja lapsella on myös isä jos jätän vanhempainvapaani kesken.
Julkiseenkaan virkaan ei ole pakko palkata paperilla pätevintä, vaan sen kokonais-ansioituneisuuden sisällön saa hyvin pitkälle työnantaja itse päättää, siihen vaikuttavat (ja pitääkin vaikuttaa) myös henkilökohtaiset ominaisuudet, ja niistähän voi säveltää mitätykkää ja vaikea on todistaa toisin. Toki perhevapaa herättää herkemmin epäilyn siihen perustuvasta syrjinnästä, jos sattuu olemaan paperilla selkeästi pätevämpi kuin muut hakijat, mutta ei siitäkään mitenkään varmaa voittoa oikeudessa tule. Hallinto-oikeus on lähtökohtaisesti työnantajan puolella.
Vierailija kirjoitti:
Julkiseenkaan virkaan ei ole pakko palkata paperilla pätevintä, vaan sen kokonais-ansioituneisuuden sisällön saa hyvin pitkälle työnantaja itse päättää, siihen vaikuttavat (ja pitääkin vaikuttaa) myös henkilökohtaiset ominaisuudet, ja niistähän voi säveltää mitätykkää ja vaikea on todistaa toisin. Toki perhevapaa herättää herkemmin epäilyn siihen perustuvasta syrjinnästä, jos sattuu olemaan paperilla selkeästi pätevämpi kuin muut hakijat, mutta ei siitäkään mitenkään varmaa voittoa oikeudessa tule. Hallinto-oikeus on lähtökohtaisesti työnantajan puolella.
Olen kanssa tästä samaa mieltä että noista laeista voi kyllä halutessaan soveltaa vaikka ja mitä. Toisaalta olen sitä mieltä että ei siinä varmasti mitään häviä jos hakee, sittenpähän näkee. Joka tapauksessa en nyt työnantajaa asiasta olisi käräjille vetämässä.
Papuli kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kanssa tästä samaa mieltä että noista laeista voi kyllä halutessaan soveltaa vaikka ja mitä. Toisaalta olen sitä mieltä että ei siinä varmasti mitään häviä jos hakee, sittenpähän näkee. Joka tapauksessa en nyt työnantajaa asiasta olisi käräjille vetämässä.
Joo, hakea kannattaa tietenkin joka tapauksessa! Tuo oli lähinnä vastaukseksi niille parille jotka oli sitä mieltä että jos on julkinen paikka niin on varma nakki.
Vierailija kirjoitti:
Papuli kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, hakea kannattaa tietenkin joka tapauksessa! Tuo oli lähinnä vastaukseksi niille parille jotka oli sitä mieltä että jos on julkinen paikka niin on varma nakki.
Varma nakki siinä tapauksessa, että olisi ansioitunein hakija. Ammattiliiton juristille olisi aika selkeä tapaus päätellä, että syrjintäähän tämä on. Toisaalta, jos halutaan joku tietty henkilö, joka ei kuitenkaan ole ansioitunein, laitetaan paikka uudestaan hakuun ja hakuilmoituksessa mainitaan juuri se ainoa asia, jossa tämä valituksi tuleva on muita ansioituneempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Papuli kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varma nakki siinä tapauksessa, että olisi ansioitunein hakija. Ammattiliiton juristille olisi aika selkeä tapaus päätellä, että syrjintäähän tämä on. Toisaalta, jos halutaan joku tietty henkilö, joka ei kuitenkaan ole ansioitunein, laitetaan paikka uudestaan hakuun ja hakuilmoituksessa mainitaan juuri se ainoa asia, jossa tämä valituksi tuleva on muita ansioituneempi.
Joo, mutta kun työnantaja voi ihan itse määritellä (jälkikäteen), että mitä niihin ansioihin sisältyy ja millä painotuksella. Ei tietty ihan täysin miten vaan, mutta tosi paljon on liikkumavaraa siinä kyllä.
Jos uskot olevasi vahva hakija, kannattaa hakea. Tuttuni sai työn, vaikka oli vielä pitkään työn alkuperäisen aloituspäivämäärän jälkeen hoitovapaalla. Hän pystyi perustelemaan olevansa tulevaisuuden valinta.