Mattojen tamppaus tulisi kieltää lailla, nyt eletään kuitenkin vuotta 2016
Voiko turhempaa melusaastetta enää olla???!!
a. ne matot menee piloille tamppauksesta pitkässä juoksussa
b. nykyiset imurit on niin tehokkaita että tamppaus on täysin turhaa
c. tuulettaa mattoja voi ilman tamppausta
d. liikuntaa ja ahkeran Ellin leiman voi saada muillakin tavoilla
Meillä asuu taloyhtiössä paljon vanhuksia ja voi jestas miten ne jaksaa kilpaa tamppailla noita mattojaan. Ja joku insinööriälypää on vielä suunnitelmissaan sijoittanut mattotamppaustelineet ihan talojen viereen. Yksi niistä on meidän makuuhuoneen ikkunan takana. Jes!
Kommentit (61)
Kaupungeissa on monia harmillisia ääniä. Tamppaus sentään on lähinnä kotoisaa.
Vanhuksilla on usein huonot imurit (jotkut ovat pihejä, kaikki eivät paremmista tiedäkään ja ovathan hyvät imurit kalliita ja monella pieni eläke), sitä paitsi he haluavat mattonsa pois siivouksen tieltä ja tuuletetuista matoista tulee sisälle pitkäksi aikaa raikas ilma, mistä moni nuorempi ei tiedäkään. Mutta totta, jos jotenkin ensin imuroi, vähempikin tamppaaminen riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa naiset (jotka ovat perinteisesti hoitaneet siivouksen) haluavat päästä helpolla. Ainakin minusta on paljon helpompi tampata matot ja imuroida paljas lattia kuin käännellä mattoja imuroidessa moneen kertaan. Tamppausaika pitää toki valita niin, että ei häiritse naapureita.
Miksi helvetissä niitä mattoja pitäisi käännellä moneen kertaan joka imurointikerta? Kuinka helvetin likaista teillä on? Vieläpä Suomessa, jossa _ei edes kävellä kengillä koskaan sisällä_ ja ruuat syödään keittiön pöydän ääressä eikä keskellä olohuoneen lattiaa.
-ap-
Jos haluaa imuroida matosta molemmat puolet ja lisäksi maton alla olevan lattian, niin kyllä se käytännössä vaatii maton kääntelyä useaan kertaan. Toki, jos riittää pikasiivous, jossa imuroidaan vain maton päällä olevan puoli eikä lainkaan lattiaa maton alta, selviää helpommalla. Meillä ei nykyisin tampata olohuoneen mattoa, koska käytössä oleva matto ei kestä sitä. Olen todennut, että siivoaminen on muuttunut selvästi vaivalloisemmaksi entiseen verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö tätäkin hävetä vain, koska tapa on suomalainen? :)
Minä olen suomalaisista tavoista ihan ylpeä. Puhtauteen liittyvät tavat erityisesti ovat ylpeyden, ei häpeän, aihe. Kuten kengättömyys kotosalla, saunominen ja tamppaaminen. Vielä kun ihmiset pesisivät kätensä kunnolla vessoissa!No ei tarvitse hävetä kaikkia suomalaisia tapoja, sanoinko niin?
Todettiin että mattojen tamppaus on täysin turhaa eikä ole puhtauden edellytys, se ainoastaan häiriköi naapureita. Ei muuta.
-ap-
Tuolla ykkössivulla muutama veti sitä korttia, että ei muuallakaan maailmassa tampata. Siksi kommentoin. Kengättömyysketjutkin ovat aina täynnä "noloa, ei muuallakaan" -juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin matot ei puhdistu imurilla samanlailla kuin tamppaamalla. Toisekseen yhtäkään mattoa en ole hajalle saanut liki 50v elämäni aikana.
Ensinnäkin puhdistuu. Jos ei, osta uusi imuri. Toisekseen jos mä tulen nyt kattomaan sun 50 vuotta tampattuja mattoja, olisin varmasti kanssasi eri mieltä.
Ensinnäkin, multa saattaa löytyä kyllä mummon peruja olevia mattoja vaatehuoneesta (tampattuja monesti), mutta olen nopeasti kyllästyvää tyyppiä enkä katsele samoja mattoja, kuten en verhojakaan montaa vuotta. Tervetuloa silti! Imuri uusitaan säännöllisin ajoin, mutta eron ja raikkauden huomaa silti.
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö tätäkin hävetä vain, koska tapa on suomalainen? :)
Minä olen suomalaisista tavoista ihan ylpeä. Puhtauteen liittyvät tavat erityisesti ovat ylpeyden, ei häpeän, aihe. Kuten kengättömyys kotosalla, saunominen ja tamppaaminen. Vielä kun ihmiset pesisivät kätensä kunnolla vessoissa!
Niinpä! Silti meitä on maailmalla pidetty epäsiisteinä taudinlevittäjinä.
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin kaikuu joka kerrostalon seinästä kuin olisi maailmanloppu. Käsittämätöntä melusaastetta täysin turhaan.
Sitten vielä maalta tulleet idiootit eivät tajua, että järjestyssäännöt on tehty noudatettaviksi. Tamppauksella on aikarajat.
Esim. joulupäivänä EI voi tamapta, kuten yksi vähälahjainen Kuhmosta kotoisin oleva täällä taannoin toimi. Tuli sitten ihan huoltoyhtiö keskeyttämään toiminnan, ennen kuin ehdin mennä itse sanomaan.
Ompas outoa että huoltoyhtiö on joulupäivänä töissä. Eikä huoltoyhtiön tehtävä muutenkaan ole olla taloyhtiöpoliisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin matot ei puhdistu imurilla samanlailla kuin tamppaamalla. Toisekseen yhtäkään mattoa en ole hajalle saanut liki 50v elämäni aikana.
Ensinnäkin puhdistuu. Jos ei, osta uusi imuri. Toisekseen jos mä tulen nyt kattomaan sun 50 vuotta tampattuja mattoja, olisin varmasti kanssasi eri mieltä.
Ensinnäkin, multa saattaa löytyä kyllä mummon peruja olevia mattoja vaatehuoneesta (tampattuja monesti), mutta olen nopeasti kyllästyvää tyyppiä enkä katsele samoja mattoja, kuten en verhojakaan montaa vuotta. Tervetuloa silti! Imuri uusitaan säännöllisin ajoin, mutta eron ja raikkauden huomaa silti.
Eli vaihdat mattoja niin usein ettei ne ehdi siinä ajassa kärsiä mittavasti.
Ja niinkuin sanoin, TUULETTAA mattoja voi ilman sitä hakkaamistakin, jos sitä raikasta hajua (+ siitepölyä jne) niihin välttämättä haluaa.
-ap-
Minä tamppaan matot, sillä vaikka imuroin uudella tehokkaalla imurilla usein, näkyy tampatessa selvästi, miten pöly ja roskat lähtevät joka iskulla matosta. Toki tamppaan vain silloin kun pesen lattiat, eli matoissa on parin kk:n liat, jotka eivät imurilla lähde.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli vaihdat mattoja niin usein ettei ne ehdi siinä ajassa kärsiä mittavasti.
Ja niinkuin sanoin, TUULETTAA mattoja voi ilman sitä hakkaamistakin, jos sitä raikasta hajua (+ siitepölyä jne) niihin välttämättä haluaa.
-ap-
Eli et edes tiedä mistä puhut. Puhut silti.
Vierailija kirjoitti:
Kaupungeissa on monia harmillisia ääniä. Tamppaus sentään on lähinnä kotoisaa.
Kyllä vain. Vaihdan milloin tahansa yläkerran kajarien bassonjytkeen selkeään tamppauspaukkeeseen. Tamppaus kestää yleensä lyhyen aikaa, eikä sitä tehdä iltamyöhään.
Voi, kunpa talohtiön kotibilettäjät siirtyisivät ulkotiloihin vaikka tamppaamaan. Ainiin, eihän nuorilla ole enää mattoja, eikä monilla verhojakaan. Kenkien kopina kaikuu pehmentävien tekstiilien puutteessa.
Vierailija kirjoitti:
Kostealla sienellä harjaaminen ja erityisesti robotti-imuri (= harjakone) auttaa saamaan esim. lemmikkieläinten karvat parhaiten pois nukkamattojen ja itämaisten mattojen syövereistä. Tamppaaminen ei juuri auta. Mutta ulkona tuulettamisella saa ihanan tuoksun räsymattoihin ja esim. talvella kovalla hangella (hankikanto) ravistelu puhdistaa mattoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa naiset (jotka ovat perinteisesti hoitaneet siivouksen) haluavat päästä helpolla. Ainakin minusta on paljon helpompi tampata matot ja imuroida paljas lattia kuin käännellä mattoja imuroidessa moneen kertaan. Tamppausaika pitää toki valita niin, että ei häiritse naapureita.
Miksi helvetissä niitä mattoja pitäisi käännellä moneen kertaan joka imurointikerta? Kuinka helvetin likaista teillä on? Vieläpä Suomessa, jossa _ei edes kävellä kengillä koskaan sisällä_ ja ruuat syödään keittiön pöydän ääressä eikä keskellä olohuoneen lattiaa.
-ap-
Jos haluaa imuroida matosta molemmat puolet ja lisäksi maton alla olevan lattian, niin kyllä se käytännössä vaatii maton kääntelyä useaan kertaan. Toki, jos riittää pikasiivous, jossa imuroidaan vain maton päällä olevan puoli eikä lainkaan lattiaa maton alta, selviää helpommalla. Meillä ei nykyisin tampata olohuoneen mattoa, koska käytössä oleva matto ei kestä sitä. Olen todennut, että siivoaminen on muuttunut selvästi vaivalloisemmaksi entiseen verrattuna.
Imuroi matto. Käännä se kaksinkerroin291. Nosta sivuun. Imuroi ja pese lattia. Laita matto lattialle takaisin mutta nurinpäin. Imuroi nurja puoli. Käännä takaisin oikeinpäin.
Ei nyt ihan oikeasti ole kovin vaikeaa, ja normi kodissa missä ei ole lemmikkejä eikä kävellä ulkokengillä, tätä ei ole edes tarpeen tehdä kovin usein. Koska edelleen se sun imuris imasee siitä matosta kaiken jopa läpi, jos se vaan on riittävän tehokas ja käytät sitä oikein (ei huiskita nopeasti sinne ja tänne, vaan vedät sitä suutinta hiljaa laidalta toiselle).
-ap-
Entäs mites ois - tadaa - TAMPPAAVA IMURI?
Jippi, problem solved!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin kaikuu joka kerrostalon seinästä kuin olisi maailmanloppu. Käsittämätöntä melusaastetta täysin turhaan.
Sitten vielä maalta tulleet idiootit eivät tajua, että järjestyssäännöt on tehty noudatettaviksi. Tamppauksella on aikarajat.
Esim. joulupäivänä EI voi tamapta, kuten yksi vähälahjainen Kuhmosta kotoisin oleva täällä taannoin toimi. Tuli sitten ihan huoltoyhtiö keskeyttämään toiminnan, ennen kuin ehdin mennä itse sanomaan.
Ompas outoa että huoltoyhtiö on joulupäivänä töissä. Eikä huoltoyhtiön tehtävä muutenkaan ole olla taloyhtiöpoliisi.
Tietysti huoltoyhtiöillä on päivystys. Luuletko, että jos jättää joulupäivänä avaimensa kotiin, niin värjöttelee hangessa seuraavaan arkipäivään?
Huoltoyhtiö on entisaikojen talonmiehen asemassa ja puuttuu myös järjestyssääntörikkomuksiin. Taloyhtiön ja huoltoyhtiön välisiä sopimuksia nämä tietysti. Meillä näin!
tää on ilmeisesti jossain päin suomea traditio...meidänkin naapurilla ainoa kerta sen 6 vuden aikana kun asuttiin vierekkäin, niin ainoa kerta jolloin tamppasi mattoja oli just joulupäivä.
En soittanu kellekään mutta päättelin että korvien välissäkin kaikuu tyhjyyttä
Meillä matot puistellaan koska se on imurointiin verrattuna VIELÄ helpompaa kuin tamppaaminen.
koiraperheessä menis kyllä hermo jospitäis alkaa noita 5 m räsymattoja alkaa kahta puolta imuroida...
.Vierailija. kirjoitti:
Minä tamppaan matot, sillä vaikka imuroin uudella tehokkaalla imurilla usein, näkyy tampatessa selvästi, miten pöly ja roskat lähtevät joka iskulla matosta. Toki tamppaan vain silloin kun pesen lattiat, eli matoissa on parin kk:n liat, jotka eivät imurilla lähde.
Jos lähtee roskia, sulla on paska imuri.
Pölyt mitkä lähtee, on maton omia kuituja jotka sinä väkivalloin hakkaat siitä irti.
Mutta vänköttäkää vaan vastaan, vaikka tämä on jo aikoja sitten tutkittu eikä hutkittu juttu.
-ap-
.Vierailija. kirjoitti:
Eli sulle tulee mielenrauha siitä, että näet sen pölyn ja sitä kautta tulee vaikutelta, että matto puhdistuu paremmin.
http://www.mtv.fi/lifestyle/koti/artikkeli/miksi-mattojen-tamppauksen-v…
Pölyhän sitten jämähtää staattisen sähkön vaikutuksesta takaisin mattoon toisin kuin imuroidessa. Tärkeintä kuitenkin, että sinulle jää puhdas olo.
ap, tää ei ole uskonnollinen eikä edes poliittinen kysymys, eli absoluuttinen totuus ei välttämättä ole sama kuin sinun yksityinen tamppamattomuus-maailmankatsomuksesi...relaa
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Carpet_beater