Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tää normaalia 11 v käytöstä?

huh
01.08.2016 |

Onko tää murrosikää vai mitä ihmettä? Annan huonosta käytöksestä tai hölmöstä teosta jonku rangaistuksen, kännykkäkiellon tms. Kiukuttelee sitä rangaistusta puoli päivää ja huutaa että lomapäivä pilalla ym. Kerron että joo, tää on nyt seuraus siitä huonosta käytöksestä jotta mietit ensi kerralla etukäteen, kannattaako törttöillä. Mutta ku on vaikeaa olla ilman puhelinta. Kerron että joo, niin on tarkoituskin. Sitten alkaa jankkaus, että tykkäätkö minusta. Kerron että joo, tykkään ja siksi yritän sulle tapoja opettaa! Sanon että unohda nyt juttu ja tee jotain muuta. Ei kykene muuhun. Jankuttaa vaan sitä kännykkää tai mikä rangaistus nyt onkaan, vaikka kotiaresti. (Ei siis ole vain kännykän kanssa tätä ongelmaa, vaan rangaistus voi olla esim. neljä tuntia kotiarestia tai jonkun kivan jutun peruminen). Muitten lasten kanssa (kaksi hieman isompaa) ei tällaista ongelmaa ole ollut. He ovat ymmärtäneet, että huonosta käytöksestä on seurauksensa, nielleet sen ja tehneet muuta. Jos esim. otan heiltä puhelimen pois, niin lukevat kirjoja tai muuta. Mutta tämä 11 v, hän juuttuu jankuttamaan ja kyselee tykkäämisiä. Jossain vaiheessa siihenkin täytyy laittaa stoppi etten vastaa enää. Alkaa huuto. Tyttö kyseessä. Ja ennenku joku sanoo että rankaisu on huono tapa, niin tälle lapselle ei nätti puhe tehoa ja palkitsemista hyvästä käytöksestä on kokeiltu sitäkin, mutta ei.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä se huono käytös tai hölmö teko on ollut josta seurasi puhelimen menetys?

Vierailija
2/29 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä vastaa ja mene mukaan. Tyttö tietää kyllä mikä on homman nimi, mutta yrittää väsytystaistelua ja varmasti siinä kohta onnistuukin. Jos rangaistus on känny pois neljäksi tunniksi, niin se on pois neljä tuntia ja mahdollisesti kauemminkin jos ränkytys jatkuu. Eli sanoisin, että rangaistus alkaa vasta siitä kun suu pysyy kiinni. Olet mitä ilmeisemmin antanut muutamankin kerran periksi tuollaiselle jankuttamiselle ja nyt sinua koetellaan ansiosi mukaan. Olkoon tämä siis opetus myös sinulle. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan mikä vain. Ei ollenkaan liian paha rangaistus jos sitä meinaat. Oletko itse teini?

Vierailija
4/29 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan mikä vain. Ei ollenkaan liian paha rangaistus jos sitä meinaat. Oletko itse teini?

Meinaan vaan, että tiedän äitejä jotka nappaa puhelimen kourasta lapsilta ihan mistä

vaan syystä, kun se nyt vaan on niin HELPPO tapa rankaista, ja lapsi ei välttämättä saa kunnon selitystä mitä hän on tehnyt väärin.

Vierailija
5/29 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraus on tullut yleensä sisaruksen ärsyttämisestä joka voi olla myös sitä että joko esim vaivihkaa potkii tai sitten on ihan suoraan tukasta tarttunut. Tuotakin olen miettinyt että tuon ikäsen pitäs jo hillitä itsensä! Sisaruksia ei mielstäni suosita vaikka kieltämättä ovat paljon helpompia kasvatettavia... Kodin ulkopuolella tää lapsi on kiltti.

Vierailija
6/29 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ei ole kyllä kovin pienestä kännykä lähtenyt. Se on varmaan totta että liikaa olen vastaillut ja antanut jankuttaa. jOten tässä opin itsekin niin kui joku sanoi.

Vierailija
7/29 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko yleensä antanut periksi, kun tyttö jankuttaa jostakin asiasta? Jos olet toiminut niin ihan minkä tahansa asian kohdalla, silloin olettaa että se toimii tähänkin. Kestää aikansa ennenkuin menee perille.

Vierailija
8/29 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on samanlainen, 10-v. Sekoaa ihan täysin kun kännykän joutuu ottamaan pois, vaikka olisin antanut varoituksen, että kännykkä lähtee jos käytös ei muutu. Juuttuu kaikkiin pettymyksiin apinan raivolla, huutaa ja itkee tekoitkua kuin 2-vuotias. Mutta pitää muistaa aina perustella rangaistus, mitä teki väärin-> puhelin lähti. Lisäksi ei kannata uhata koskaan rangaistuksella, jota ei voi toteuttaa. Niiltä menee teho nopeasti eikä lapsi usko enään mitään.

Lisäksi kannattaa lisätä positiivista huomiota ja kehuja hyvän sään aikana.

Vierailija
9/29 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja jos jankuttaa jostain asiasta, niin ei missään nimessä saa antaa periksi. Muutoin mikään kielto ei toimi enään jatkossa. Huudon aikana täysin huomiotta jättäminen on hyvä ratkaisu, ollut meillä ainakin.

Vierailija
10/29 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten on mahdollista kasvattaa lapsi ihan ilman näitä rangaistuksia? 

Ei nimittäin olla koskaan käytetty tällaisia ja ovat "menstyviä" aikuisia. Menestys lainausmerkeissä siksi, että en tarkoita nyt lääkistä ym. , vaan onnellista tasapainoista elämää. 

Lapselle kertarysäyksellä tiedoksi, että on toimittu väärin. Keskustelua ja syiden hakemista käyttäytymiseen. Ei rangaistuksia ollenkaan. Niiden aika on sitten rikoisoikeudellisessa käytännössä 15-vuotiaana. 

Eipä ole tarvinnut kokea. 

Vierailija
11/29 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten on mahdollista kasvattaa lapsi ihan ilman näitä rangaistuksia? 

Ei nimittäin olla koskaan käytetty tällaisia ja ovat "menstyviä" aikuisia. Menestys lainausmerkeissä siksi, että en tarkoita nyt lääkistä ym. , vaan onnellista tasapainoista elämää. 

Lapselle kertarysäyksellä tiedoksi, että on toimittu väärin. Keskustelua ja syiden hakemista käyttäytymiseen. Ei rangaistuksia ollenkaan. Niiden aika on sitten rikoisoikeudellisessa käytännössä 15-vuotiaana. 

Eipä ole tarvinnut kokea. 

on myös persoonakysymys. Esimerkiksi älykäs lapsi jolla on jo manipulointitaitoja kehittynyt, käyttää tuollaiset keskustelut niin että syntyy tunne että lapsi on tasavertainen aikuisen kanssa -> voi pahimmassa tapauksessa vain vahvistaa lapsen vahingollista käytöstä (ts. lapsi oikeuttaa sen miksi potkii nuorempaa sisarusta jne).

Vierailija
12/29 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, kahdelle ekalle olisi varmaan täysin rangaistuksetonkin kasvatus onnistunut. Mutta tälle nuorimmalle ei. Ja jos on toisen tukassa vielä 11 veenä niin todella pelkään mitä tapahtuu 15 veenä. Siksi yritän nyt kaikkeni, oli rangaistus tai palkinto.

Vierailija
13/29 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, tämä lapsi on nuorimmainen eli potkii isompaa joka taas on niin kiltti ettei oikein puolustaudu.

Vierailija
14/29 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi voi, minä tappelin veljieni kanssa vielä joskus yläasteella ja veljet tappelivat vielä silloin, kun olin itse lukiossa. Meidän tappelut eivät olleet mitään pientä nahistelua, vaan ihan kunnolla lyötiin ja potkittiin ja hakattiin toisen päätä seinään. Tappelu loppui siihen, kun toinen itki ja toinen heilutti käsiään kuin kapellimestari. Armoa ei annettu eikä pyydetty, vaikka kyllähän siinä joskus kävi sääli tappiolla olevaa vastustajaa. Itse lopetin tuon tappelun siinä vaiheessa, kun pikkuveljestä alkoi olla kunnon vastusta. (Meillä on vain vuoden ikäero.) Älysin lopettaa siis kun olin vielä voitolla. Mutta veljet jatkoivat vielä monta vuotta eteenpäin.

Oma lapsi on ollut yllättävänkin helppo ja ainoa lapsi kun on, niin ei ole sitä tappelukaveriakaan ollut. Ja väittäisin, ettei ole mistään jäänyt paitsi kun ei niitä sisaruksia ole. Sisarukset on pahimmillaan vittumaisia tyyppejä joista ei ole mitään iloa lapsuudessa saati aikuisiällä. Etukäteen ei voi tietää pääseekö todistamaan sisarusten hellyttävää rakkautta vai jatkuvaa tappelua. Meillä se oli sitä tappelua ja keskinäistä halveksuntaa, en ole sellaista omalle lapselleni halunnut.

Vierailija
15/29 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa fiksulta lapselta. Minun nyt jo aikuinen poikani oli ihan samanlainen lapsena. Koulunumerot pelkkiä kiitettäviä ja käyttäytyikin siellä opettajan mukaan kuin ihmisen mieli, mutta kotona aivan mahdoton. Aina kun antoi jonkun rangaistuksen jostain, niin haukkui minut ja isänsä pystyyn ja väitti, että kiusaamme ja kidutamme häntä siitä syystä, ettemme rakasta. Kertoi meidän olevan sadistisia lapsenkiduttajia aina kun esimerkiksi kiellettiin pelaamasta tietokoneella. Kerran oli kotiarestissakin, johon suhtautui niin, että kiipesi ikkunasta ulos talvipakkasella vähissä vaatteissa, koputteli ikkunaan ja meni sitten lumihankeen makaamaan.

Vierailija
16/29 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsilla oli hyvät välit pienenä mutta nyt murkkuina tappelevat. Tai varsinkin tuo pienin tappelee... Olen yrittänyt häneltä kysyä, tapahtuuko vanhempien selän takana jotain että isommat ärsyttävät. Ja ärsyttäväthän he, mutta eivät mielestäni niin että tukasta tarraaminen sillä selittyisi.      ap

Vierailija
17/29 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaa fiksulta lapselta. Minun nyt jo aikuinen poikani oli ihan samanlainen lapsena. Koulunumerot pelkkiä kiitettäviä ja käyttäytyikin siellä opettajan mukaan kuin ihmisen mieli, mutta kotona aivan mahdoton. Aina kun antoi jonkun rangaistuksen jostain, niin haukkui minut ja isänsä pystyyn ja väitti, että kiusaamme ja kidutamme häntä siitä syystä, ettemme rakasta. Kertoi meidän olevan sadistisia lapsenkiduttajia aina kun esimerkiksi kiellettiin pelaamasta tietokoneella. Kerran oli kotiarestissakin, johon suhtautui niin, että kiipesi ikkunasta ulos talvipakkasella vähissä vaatteissa, koputteli ikkunaan ja meni sitten lumihankeen makaamaan.

Mutta ilmeisesti normaali aikuinen nyt? Kiitos, nyt jo naurattaa. Äsken vähän itketti lapsen asiat. Kiitos muillekin asiallisesta keskustelusta. En ollut yhtään varma, saanko täältä asiallisia kommentteja.

18/29 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tulee mieleen, että tytöällä voi olla puutteita empatiakyvyssä ja sosiaalisten tilanteiden hahmottamisessa. Toisin sanoen lievästi psykopaattisia piirteitä. Onko hänellä aiemmin havaittu jotain kehityshäiriöitä, adhd, kehitysviive lapsena, oppimisvaikeuksia?

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
19/29 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole havaittu. Koulu yms. sujunut hyvin ja kavereita on. Itse olen kyllä vaikka mitä adhta epäillyt... Itseensä kohdistuvia "vääryyksiä" (jotka siis ei ole välttämättä vääryyksiä) niitä liiottelee ja ottaa ne tosi raskaasti. Jos joku ope huomauttaa että nostappa takkisi lattialta, miksi se on keskellä käytävää, niin saattaaa murehtia ja märehtii sitä monta päivää.

20/29 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä, että vaikka tyttösi on fiksu, hänellä on tunne-elämän ja itsesäätelyn alueella pulmia. Mitä jos käyttäisit häntä alueenne Perheneuvolassa? 

Onko teillä muuten suvussa epävakaata persoonallisuushäiriötä, bipolaarisuutta, skitsofreniaa, tai päihteiden käyttöä?

🇺🇦🇮🇱

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kolme