Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tää normaalia 11 v käytöstä?

huh
01.08.2016 |

Onko tää murrosikää vai mitä ihmettä? Annan huonosta käytöksestä tai hölmöstä teosta jonku rangaistuksen, kännykkäkiellon tms. Kiukuttelee sitä rangaistusta puoli päivää ja huutaa että lomapäivä pilalla ym. Kerron että joo, tää on nyt seuraus siitä huonosta käytöksestä jotta mietit ensi kerralla etukäteen, kannattaako törttöillä. Mutta ku on vaikeaa olla ilman puhelinta. Kerron että joo, niin on tarkoituskin. Sitten alkaa jankkaus, että tykkäätkö minusta. Kerron että joo, tykkään ja siksi yritän sulle tapoja opettaa! Sanon että unohda nyt juttu ja tee jotain muuta. Ei kykene muuhun. Jankuttaa vaan sitä kännykkää tai mikä rangaistus nyt onkaan, vaikka kotiaresti. (Ei siis ole vain kännykän kanssa tätä ongelmaa, vaan rangaistus voi olla esim. neljä tuntia kotiarestia tai jonkun kivan jutun peruminen). Muitten lasten kanssa (kaksi hieman isompaa) ei tällaista ongelmaa ole ollut. He ovat ymmärtäneet, että huonosta käytöksestä on seurauksensa, nielleet sen ja tehneet muuta. Jos esim. otan heiltä puhelimen pois, niin lukevat kirjoja tai muuta. Mutta tämä 11 v, hän juuttuu jankuttamaan ja kyselee tykkäämisiä. Jossain vaiheessa siihenkin täytyy laittaa stoppi etten vastaa enää. Alkaa huuto. Tyttö kyseessä. Ja ennenku joku sanoo että rankaisu on huono tapa, niin tälle lapselle ei nätti puhe tehoa ja palkitsemista hyvästä käytöksestä on kokeiltu sitäkin, mutta ei.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama alkoholisti löytyy mutta varmaan joka suvusta löytyy. Perheneuvola voisi kyllä olla paikallaan.

Vierailija
22/29 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

huh kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaa fiksulta lapselta. Minun nyt jo aikuinen poikani oli ihan samanlainen lapsena. Koulunumerot pelkkiä kiitettäviä ja käyttäytyikin siellä opettajan mukaan kuin ihmisen mieli, mutta kotona aivan mahdoton. Aina kun antoi jonkun rangaistuksen jostain, niin haukkui minut ja isänsä pystyyn ja väitti, että kiusaamme ja kidutamme häntä siitä syystä, ettemme rakasta. Kertoi meidän olevan sadistisia lapsenkiduttajia aina kun esimerkiksi kiellettiin pelaamasta tietokoneella. Kerran oli kotiarestissakin, johon suhtautui niin, että kiipesi ikkunasta ulos talvipakkasella vähissä vaatteissa, koputteli ikkunaan ja meni sitten lumihankeen makaamaan.

Mutta ilmeisesti normaali aikuinen nyt? Kiitos, nyt jo naurattaa. Äsken vähän itketti lapsen asiat. Kiitos muillekin asiallisesta keskustelusta. En ollut yhtään varma, saanko täältä asiallisia kommentteja.

Kyllä tuo ihan normaali aikuinen on. Viides vuosi alkamassa yliopistossa ja töissäkin on tässä vuosien varrella ollut. Kavereitakin hänellä on paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuollainen rangaistuksen tarvitsee ja sille pitää sanoa, että rangaistus alkaa alusta niin pitkään, kun suu pysyy kiinni. Se lopettaa urputtamisen.

Vierailija
24/29 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en puutu sisarusten välisiin kahnauksiin, siinäpähän tappelevat jos tappelevat. Näin oli minulla ja veljellänikin, se "kuuluu asiaan" ja vaikka riidat on välillä rajuja, siinä oppii monenmoista.

Vierailija
25/29 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän lapsilla oli hyvät välit pienenä mutta nyt murkkuina tappelevat. Tai varsinkin tuo pienin tappelee... Olen yrittänyt häneltä kysyä, tapahtuuko vanhempien selän takana jotain että isommat ärsyttävät. Ja ärsyttäväthän he, mutta eivät mielestäni niin että tukasta tarraaminen sillä selittyisi.      ap

Murkut osaa olla ovelia, todennäköisesti ärsyttäminen käy silloin kun et näe/kuule ja tietävät että koska 11v ei pysty verbaalisesti antaa samalla mitalla takaisin, se käy kohta tukkaan kiinni. Ja sit 11v saa rangaistuksen koska suuttuu, vaikka se sanallinen kiusaaminen on ihan yhtä paha asia kuin fyysinenkin. Mitäs tämä ärsyttäjä saa rangaistukseksi? Ei ihme että 11v kyselee tykkäätkö siitä.

Minä antaisin ainakin raakasti olla ja sanosin että selvittäkää omat välinne.

Vierailija
26/29 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä samanlaista 11-vuotiaan kanssa. Paitsi että satuttaa nuorempaansa. Selvästi monissakin tilanteissa hyvin tietää käyttäytyneensä itse huonosti ja ymmärtää, että olen siihen reagoinut, mutta samanlaista jankkausta ja tykkäämisen varmistamista on.

Vierailija
27/29 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

huh kirjoitti:

Onko tää murrosikää vai mitä ihmettä? Annan huonosta käytöksestä tai hölmöstä teosta jonku rangaistuksen, kännykkäkiellon tms. Kiukuttelee sitä rangaistusta puoli päivää ja huutaa että lomapäivä pilalla ym. Kerron että joo, tää on nyt seuraus siitä huonosta käytöksestä jotta mietit ensi kerralla etukäteen, kannattaako törttöillä. Mutta ku on vaikeaa olla ilman puhelinta. Kerron että joo, niin on tarkoituskin. Sitten alkaa jankkaus, että tykkäätkö minusta. Kerron että joo, tykkään ja siksi yritän sulle tapoja opettaa! Sanon että unohda nyt juttu ja tee jotain muuta. Ei kykene muuhun. Jankuttaa vaan sitä kännykkää tai mikä rangaistus nyt onkaan, vaikka kotiaresti. (Ei siis ole vain kännykän kanssa tätä ongelmaa, vaan rangaistus voi olla esim. neljä tuntia kotiarestia tai jonkun kivan jutun peruminen). Muitten lasten kanssa (kaksi hieman isompaa) ei tällaista ongelmaa ole ollut. He ovat ymmärtäneet, että huonosta käytöksestä on seurauksensa, nielleet sen ja tehneet muuta. Jos esim. otan heiltä puhelimen pois, niin lukevat kirjoja tai muuta. Mutta tämä 11 v, hän juuttuu jankuttamaan ja kyselee tykkäämisiä. Jossain vaiheessa siihenkin täytyy laittaa stoppi etten vastaa enää. Alkaa huuto. Tyttö kyseessä. Ja ennenku joku sanoo että rankaisu on huono tapa, niin tälle lapselle ei nätti puhe tehoa ja palkitsemista hyvästä käytöksestä on kokeiltu sitäkin, mutta ei.

Teillä mättää kiintymyssuhteessa. Lapsi ilmeisesti saa huomiota hain pahanteosta?

Vierailija
28/29 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kuopuksen käytökseltä. Ei vaan hyväksy, että hänen tahtonsa ei mene läpi. Olin itse tuollainen ja perheen kuopus. Oma kuopuksenikin on jääräpäinen (nyt 11v.).

Eipä siinä auta kun pysyä kannassaan, vaikka toinen jankkaa ja ulisee. Kyllä tuo minun mielestä menee normaalikäytöksen haarukkaan.

Ei meilläkään esikoinen ollut ikinä tuollainen.

Vierailija
29/29 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran tytön sisarukset (joita hän ärsyttää) ovat vanhempia, kuin hän niin miksi edes puutut tilanteeseen jos kyse on vain sanailusta, jossa kenellekkään ei synny vahinkoa. Kyllä ne isommat laittaa pikkusiskon ojennukseen. Taidat aloittaja olla ainoa lapsi itse ?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yksi