Miksi et harrasta sijottamista?
Mielestäni jokaisen itseään, perhettään ja talouttaan kunnioittavan ihmisen pitäisi sijoittaa. Oli se sitten pörssi, asunto tai omaan yritykseen sijoittamista. En ymmärrä ihmisiä jotka eivät tätä tee, tällä yksinkertaisella asialla parantaa omaa ja jälkeläistensä taloutta ja elämää helposti ja huomattavasti. Kertokaa yksikin syy? Syy ei voi olla raha. Esim. Nordnetissä minimi rahastotoimeksianto on 15e. Jos ei ihmiseltä löydy vaikka sitä satasta kuussa tähän , ei pitäisi olla oikeutta käyttää rahaakan. Jos taas on valmiiksi todella rikas ja laiska, sitten eri asia.
Mielipiteitä?
Syitä?
Kommentit (169)
Erilaisia sijoitustapoja on monia ja pienelläkin pääsee alkuun.
Itse aloitin osakesijoittamisen samalla, kun pääsin töihin. Tein itselleni toisen tilin, johon aloin joka kuukausi säästämään n. 100€. Sitten, kun tilillä oli n. 400€ ostin jonkun firman osaketta. Osta joka kerta eri osaketta. Vuoden päästä sinulla on 3 firman osakkeita ja reilu 1200€ sijoitettuna. Noin riski pysyy aika pienenä ja tuotot myös.
Olen nyt jonkin aikaa katsellut Nesteen nousua käydessäni nettipankissa. Se on noussut 49% ostothetkestä. Ei mun sijoituksilla mitään omaisuuksia tienata. Nestettä ostin n. 800€:llä ja nyt sen arvo on n. 1200€. Talvivaara sitten tasapainoittaa... Mitään taettahan menestymisestä ei ole. Olen myös laittanut kahteen rahastoon rahaa kokeilumielessä, kummatkin OP:n rahastoja. Amerikka- rahastolla menee paremmin, kuin Kiina-rahastolla, niiden yhteenlaskettu tappio on 15%. Eli jos saat jostain suuren summan rahaa, kuten perinnön, niin älä ainakaan laita kaikkia rahoja kiinni samaan rahastoon ajatellen sen olevan turvallista.
Jos ostat 12 kertaa vuodessa, palkkapäivänä, ja myyt enintään 2-3 kertaa vuodessa, niin siihen ei mene liikaa aikaakaan.
Nyt taitaa olla pörssilasku kohta käsillä kun sijoituskeskustelut käy niin kiivaana tällä palstalla, vanha viisaus että silloin kun taksikuskit alkavat antamaan sijoitusvinkkejä kannattaa kaikki osakkeet myydä.
Sijoittaminen on hyvä ja tuottoisa harrastus, mutta kehoitan varovaisuuteen pörssiosakkeiden ja rahastojen kanssa, ja ei se hajauttaminen hirveästi auta nykyisillä globaaleille markkinoilla. Miten kävi 30- luvun lamassa, 70 luvun energia kriisissä, 90- luvun alun lamassa, 2000 luvun teknokuplan puhkeamisesta, 2008 Leahman-Brothers konkurssia seuranneessa finanssikriisistä ja brexit päätöksen jälkeen. Niin kaikki kurssit ja indeksit tuli ropinalla alas ja jopa useiksi vuosiksi. Myös pörssiyhtiötä voi päätyä tarkkailulistalla, velkasaneeraukseen ja konkurssiinkin.
Niin ja paljon muitakin sijoituskohteista : koulutukseen, itseensä, perheeseensä, matkusteluun, sijoitusasuntoihin, metsään, kiinteistöihin, toimitiloihin ym.
Vierailija kirjoitti:
Sijoittaminen intohimoisena harrastuksena kaventaa maailmankuvan ja tekee ihmisestä suvaitsemattoman, epäempaattisen ja ahneen kitupiikin. Millään muulla ei ole väliä kuin hyvällä tuotolla. Jatkuva marina veroista. Ei sitä jaksa kuunnella enkä itse halua muuttua sellaiseksi.
"Sijoitan" rahani mielekkääseen elämään, josta nautin. Kyllä siinäkin varallisuutta kertyy, mutta sijoittajasukulaisteni mielestäni kohteet ovat idioottimaisia.
Tai sitten voi sijoittaa JA nauttia elämästä.
Sijoittamisen vastapainoksi ostin yli 100k€ avoauton ihan vaan huvikseni ja Helsinki-Vantaalta lähtee koneita joka suuntaan.
Voin olla ahne paskiainen mutta minulla on hauskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle kyseessä on ihan moraalinen päätös. En usko, että osakkeisiin perustuva järjestelmä on oikeudenmukainen ja tuottaisi vastuullista yrittämistä, taloutta ja kaupantekoa. Osakkeilla rahoitettavat yhtiöt paisuvat ihan hirvittävän suuriksi, mikä ei millään tavalla voi olla hyväksi maailmalle ja ihmiskunnalle. Toki jotkut, kuten osakkeenomistajat, hyötyvät järjestelmästä. Ongelmana on vastuun karkaaminen, kukaan ei ole enää vastuussa. Osakkeenomistajat haluavat voittoa eivätkä pidä itseään millään tavalla vastuullisina ja hallitus taas kokee olevansa vastuussa osakkeenomistajille ja keskittyvät maksimoimaan voitot. Ei ole olemassa ilmaista rahaa, joku maksaa aina. Tai ainakin maailma on hypännyt sen pisteen yli, jossa voitiin vielä rikastua hyvällä omallatunnolla. En vain pysty.
Toivottavasti luovut tulevast työelääkeestäsi, joka suurimmaksi osaksi rahoitetaan tämän moraalittoman järjestelmän avulla. Mitähän omatunnollesi kävisi muuten?
Luotan siihen, että kun sen aika tulee, mitään eläkejärjestelmää ei enää ole.
Kyllä melko varmasti seuraavan sadan vuoden aikana jonkinlainen työeläkejärjestelmä tulee olemaan. Se on sitten eri asia, että mikä tulee olemaan eläkkeen taso ja eläkeikä. Olisi melkoinen poliittinen itsemurha minkään tahon lähteä ajamaan järjestelmän täydellistä romuttamista. Toisaalta tähän ei ole tarvettakaan, ja suurten ikäluokkien kupsahtaessa järjestelmän maksukyky ja vakavaraisuus helpottuu hieman. Ehkä ainoa skenaario, missä eläkejärjestelmää ei enää olisi olemassa olisi se, että Venäjä valloittaisi Suomen ja kahmisi eläkerahastojen varat itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Sijoittaminen intohimoisena harrastuksena kaventaa maailmankuvan ja tekee ihmisestä suvaitsemattoman, epäempaattisen ja ahneen kitupiikin. Millään muulla ei ole väliä kuin hyvällä tuotolla. Jatkuva marina veroista. Ei sitä jaksa kuunnella enkä itse halua muuttua sellaiseksi.
"Sijoitan" rahani mielekkääseen elämään, josta nautin. Kyllä siinäkin varallisuutta kertyy, mutta sijoittajasukulaisteni mielestäni kohteet ovat idioottimaisia.
No kyllä esimerkiksi asuntoon (omaan tai sijoitus) varallisuutensa laittavat marisevat vähintään yhtä paljon, mutta huomattavasti kuuluvammin, kiitos heidän suuren määränsä. Jatkuvaa marinaa kiinteistöveroista, remonteista, hallituksen kokouksista, asuntokaupan tahmeudesta, asuntolainasta, paskoista vuokralaisista sekä asunnon arvoa laskevista tekijöistä, kuten melusta, kodittomista, kehitysvammaisista ja ties mistä.
Vierailija kirjoitti:
Olen minäkin kyllä sitä mieltä että sen jälkeen kun Nixon irrotti dollarin kultakannasta ja tuli kelluvat valuutat (=leikkiraha), ollaan menossa metsään ja kovaa. Se on keinotekoisinta mitä tiedän. Loputon talouskasvu ei ole mahdollista, koska rajat sille asettaa viimeistään hiipuvat luonnonvarat. Sillä tavalla pidän sijoittamista lyhytnäköisenä, mutta yhden ihmisen on mahdoton tehdä asiaan muutosta. Siksi sijoitan. Ehkä voisin rahoilla tehdä jotain muutosta aikanani, perustaa tyttökoulun Afrikkaan tai jonnekin ja yrittää sitä kautta vaikuttaa liikakansoitukseen. Nykyään vain rahalla voi vaikuttaa.
t. se opintolainasijoittaja
Itsekin sijoitan, enkä myöskään usko loputtomaan talouskasvuun. En kuitenkaan ymmärrä miten kultakantaan sidottu valuutta on yhtään sen todellisempaa kuin kelluva? Ihan samanlailla kullan arvo perustuu ihmisten kollektiiviseen mielikuvitukseen kuin minkä tahansa valuutan, osakkeen, asunnon jne.
Talouskasvu on "loputonta". Maailman väestö kasvaa vähintään seuraavat 30 vuotta. Maailma kehittyy aina vain nopeammin. Teknologia, maailman automatisoituminen ja globalisoituminen.
Pieni kurssilasku on tulossa lähi kuulausina-läivuosina. Mutta koska? Jos kasvua jatkuu vielä vaikka kaksi vuotta, niin nyt on hyvä aika ostaa vaikka laskisikin. Koskaan ei tiedä varmaksi. Ihme rommareita!, jos ette tiedä slangitermiä (googlatkaa). Sijoittajan pitää olla kylmähermoinen ja optimisti. Warren Biffet ennustaa maailman talouskasvun jatkuvan vähintään 2% vuodessa vielä, pörssikurssit paljon enemmän. Warren Buffet aloitti sijoittamisen 10 vuotiaana 1940 vuonna nyt 2016 hän ei ole käytännössä kertaakaan myynyt. Silti hänen omaisuutensa on lähes miljoonakertaistunut.
Olenko saanut ketään innostumaan sijoituksesta tällä avauksella/ketjulla? Toivottavasti.
Kiitos kaikista kommenteista. Ketjussa oli muutama jotka selvästi tiesi asioista. Vielä enemmän porukkaa jotka luulivat tietävänsä.
Joku kommentoi että ei sijoittaminen ole helppoa, ei niin, mutta paljon helpompaa kun esim. Asunnon ostaminen. Jos osaa käyttää verkkopankkia, ymmärtää korolle koron merkityksen ja klaaraa raha-asiansa, niin en nää oikeasti yhtäkänän syytä miksi ei ole mukana pörssissä.
T.ap
Ap pahoittelee pienistä kirjoitusvirheistä. Ap on pihi eikä ole raaskinut korjata rikkinäistä puhelimen näyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sijoittanut taloon. 0% omaosuudella kiinni taloon ja 200 tonnin lainalla noin 400 tonnin omaisuus (talo itse rakennettu). Lainasta noin puolet maksettu. Olen siis nelinkertaistanut sata tonnia jonka olen tähän taloon käyttänyt tähän mennessä. Kuinka moni teistä rahastosäästäjistä on saanut sijoituksensa nelinkertaistettua? Se on tietämättömän tollon horinaa jos väittää että omaan asumiseen sijoittaminen ei ole yhtä kannattavaa kuin joku muu sijoittaminen. Ja kaikki etu omasta ei edes tule pelkästään arvonnoususta, vaan arvonnousun lisäksi asun halvemmalla. 200 neliön talon kk-kulut keskimäärin 400€, eli vähemmän kuin 100 neliön osakkeen vastike, vuokrista en viitsi edes puhua.
Ai niin 400 tonnin talossahan on 100 tonnia vielä velkaa, eli olenkin vain kolminkertaistanut sen sata tonniani.
Sä olet periaatteessa tuplannu 200k€, eri asia sitten on kuinka paljon siitä kyhäelmästä on kukaan valmis maksamaan. Nimimerkillä muutaman niitä "ekaa kertaa rakentamassa"-taloa nähny.
Mutta asiaan, itte oon vuosia miettinyt sijoittamista ja alkuvuodesta otin itseäni niskasta kiinni ja opiskelin asiaa. Oli tarkoitus pikkasen vaan kokeilla mutta nyt oon sijoittanut 16k€ ja puolessavuodessa tehnyt voittoa n. 3k€
Suosittelen kyllä oman varallisuuden kartuttamista kaikille, tekee hyvää myös suomelle kun osa yritysten voitoista jää suomeen. Nythan suomaöaisia yrityksiä omstaa suomalaiset 20% ja 80% omistuksista on ulkolaisia. Miettikääpä mitä se tekisi taloudelle jos tuo luku olisi edes 50/50%
Sijoittamisessa kulut syövät tuotot...
Vierailija kirjoitti:
Sijoittamisessa kulut syövät tuotot...
Ai jaa vai. Ei minulla ainakaan. Olen aktiivisemmin harrastanut sijoittamista nyt noin 10 vuotta. Sijoittamisen aloitin niinkin huimalla summalla kuin 1000 €. Tällä hetkellä sijoitusomaisuudesta "omaa pääomaa" eli suoraan palkasta/säästämisen kautta on noin 40% ja 60% on vastaavasti tuottoja, jotka on uudelleensijoitettu. Kulut on tuosta jo vähennetty.
Viime vuonna kotiutin tappioita noin 5000€ ja vastaavasti voittoja 5000€ kun piti isompi hankinta tehdä, eli käytännössä en menettänyt mitään (tai voittanut mitään) kotiutuksilla. Tässä se hajauttamisen taika on, jossain voittaa, jossain häviää, tasaa toisiaan. Toki näistäkin on vuosien varrella tullut osinkotuottoja. Keskimäärin osinkotuotto 10 vuoden aikana on vaihdellut 3.8-8.8% välillä sijoitusomaisuudesta. Eli tilillä makuuttamisen 0,2% tuoton sijasta olen saanut jopa 18% tuottoja (korkoa korolle).
Olen minäkin kyllä sitä mieltä että sen jälkeen kun Nixon irrotti dollarin kultakannasta ja tuli kelluvat valuutat (=leikkiraha), ollaan menossa metsään ja kovaa. Se on keinotekoisinta mitä tiedän. Loputon talouskasvu ei ole mahdollista, koska rajat sille asettaa viimeistään hiipuvat luonnonvarat. Sillä tavalla pidän sijoittamista lyhytnäköisenä, mutta yhden ihmisen on mahdoton tehdä asiaan muutosta. Siksi sijoitan. Ehkä voisin rahoilla tehdä jotain muutosta aikanani, perustaa tyttökoulun Afrikkaan tai jonnekin ja yrittää sitä kautta vaikuttaa liikakansoitukseen. Nykyään vain rahalla voi vaikuttaa.
t. se opintolainasijoittaja