MIKSI niin moni ei tiedä/halua tietää, että imettäessä SAA nauttia alkoholia IHAN normaalisti??
Tämä siis minua ärsyttää. Toki ihmisillä saa olla periaatteita, kuten että kun on kotona pieni vauva, en käytä alkoholia, mutta PERUSTELUT ei saisi olla vääriä. Siis ymmärrän hyvin, jos tuntee itsensä epävarmaksi tms jo parin alkoholiannoksen jälkeen, eikä siksi halua imettää, mutta tämä ikuinen taivastelu siitä, että se muka jotenkin lapseen vaikuttaisi rintamaidon kautta, jaksaa hämmästyttää. Yleensähän me suomalaiset olemme siitä tunnettuja, että toimimme FAKTOJEN emmekä uskomusten mukaan, ja silti tunnen itsekin jopa juuri synnyttäneitä äitejä, jotka ihmettelevät sitä, että käytän nyt imettäessäni alkoholia TASAN saman verran kuin normaaliolosuhteissa (siis en paljoa, mutta kohtuullisesti: esim pitkien illanistujaisten aikana klo 18 - 02 välisenä aikana saatan juoda 3-4 lasia viiniä ja kahvin kanssa pienen liköörin ja normaalisti miehen kanssa juon lasin, pari viiniä kerran viikossa). Tällaisia illanistujaisia on ollut pari kolme yhteensä nyt vauva-aikana. Vauvan hoitamiseen tämä ei todellakaan vaikuta yhtään, ja imetän normaalisti (täysimetyksellä mennään, vauva 5 kk). Esimerkki: oltiin kavereiden juhlissa, ja otin siellä kaksi lasia viiniä koko illan aikana. Ystäväni mies (heillä itsellään vuoden ikäinen lapsi, että pitäisi kyllä tuntea asia) heitti että " no nyt on sitten vauvallakin kivaa kun saa viiniä" . Siis TÄH?? Miksi ihmiset eivät usko edes painettua sanaa? Alkon ja sosiaali- ja terveysministeriön yhteisessä julkaisussakin todetaan, ettei niin paljon voi ihminen edes juoda (tyyliin 50 kossupulloa tarvittaisiin) että äidinmaitoon siirtyvällä alkoholilla olisi mitään merkitystä.
MISTÄ TÄMÄ TIETÄMÄTTÖMYYS JOHTUU??
Kyselee viinistään nauttiva erittäin vastuullinen äiti
Kommentit (70)
Nimittäin kun äidin juomissa alkoholiannoksissahan alkoholi mitataan prosentteina (eli sadasosina) ja vereen sitä muodostuu promilleja (eli tuhannesosia). Tästähän voi helposti laskea näin:
Jos äiti juo vaikka puolitoista kossupulloa (mitä ei varmaan kukaan pysty tekemään, saati haluaisi) niin veren alkoholipitoisuus on about 5 promillea. Tämähän on sama asia kuin puoli prosenttia, joka taas on käsittääkseni se raja, että lapsetkin saavat ostaa alkoholia kaupasta (tyyliin joku Helleforsin pöytäsiideri). Vauva juo rintamaitoa keskimäärin yhden DESIN. Miettikää siitä, onko vaikutusta (juu ei todellakaan).
Ja tämä siis, jos juo sen puolitoista pulloo Kossua...
Googletin sanoilla imetys+alkoholi ja tuli mm. tämmöinen linkki: http://www.paihdelinkki.fi/kotikanava/puheenaiheena/imetys.html
Että ei se asia ihan niin ole kun Syyskeiju sanoo. Ei ainakaan tämän jutun perusteella.
Minä ainakin huomasin imetysaikani että ne on nimenomaan nämä vanhemmat, 30-60 vuotiaat keski-ikäiset naiset joilla tämä uskomus istuu tiukassa.
Olisiko joskus opetettu neuvolassa näin, kun kuitenkin vanha kansa on käyttänyt olutta ja konjakkia maidontuotannon lisäämiseen?
Minäkin odotan innolla vastauksia, mistä taikauskonne on peräisin?
Ihan hävettää joskus kun joku heittää että imetysaikana ei saa juoda, en edes jaksa rueta oikaisemaan näitä harhaluuloja kun valehtelijaksi haukutaan kuitenkin.
Sanoisin jopa, että erittäin mielenkiintoista! Siis miten voi olla, että asiasta on liikkeellä monenlaista " tietoa" . Tuollaisista tutkimustuloksista en ole kuullutkaan! Tässä linkki siihen alkon esitteeseen, jossa siis ERI tietoa...
http://www.alko.fi/www/wwwDocuments.nsf/FI/A80F096E4FCE09EDC2256D4F0027…
No, en kyllä nauti todellakaan kahta alkoholiannosta päivittäin, mutta en ole myöskään koskaan tiennyt, että siitä olisi haittaa. Maitoa on myös oikein hyvin riittänyt, ja viinilasillisen jälkeen ei maku ole paljoa muuttunut, kun vauvalle on hyvin maistunut.
Lissää keskustelua!
mulla on myös sama käsitys asiasta, että alkoholin nauttimisen jälkeen rintamaidossa on promilleja saman verran kuin veressäkin.
Pisti vain silmään tuo vastaus (en muista nimimerkkiä), kuinka joku pumppaa maitoa pois juomisen jälkeen. Ymmärtääkseni näin ei tarvitse tehdä, samalla kun alkoholi poistuu vähitellen verestä, poistuu se myös maidosta. Eli promillemäärä edelleen sama, häipyy samaa tahtia! Eri asia sitten jos muusta syystä haluaa pumpata maitoa pois, esim. jos ovat tukalan täynnä kun ei ole ravintolaillan tms. aikana imettänyt.
Tulikohan mahdollisimman sekavasti =)
One study found that babies who are exposed regularly (at least daily) to alcohol in their mother' s milk during the first three months of life might have a slight but significant slowing of motor development, although another study found no such effect.
Studies do show that a baby drinks less milk if her mother has recently drunk alcohol. And drinking large amounts may make your baby drowsy or sluggish, which could interfere with her sucking ability. Drinking as little as one drink may also affect your milk letdown reflex (your breasts' natural ability to produce milk). And heavy drinking may impair your ability to care for your child. One study also found that babies slept for significantly shorter periods of time in a three and a half hour period after nursing if their mothers had had an alcoholic beverage. For these reasons, the Drug Information Service at the University of California, San Diego, lists alcohol as a potentially hazardous drug on its drug and breast milk interactions chart.
tässä tämänlaista faktaa asiasta. Googlettamalla nimellä Julie Mennella, tutkija, joka on tehnyt paljon tutkimustyötä liittyen alkoholinkäyttöön imetysaikana, löytyy aikas runsaasti tietoa liittyen aiheeseen.
Eli ei välttämättä ole niin, että alkoholi äidinmaidossa ei vaikuttaisi vauvaan millään tavalla. Niin kauan, kun asiasta ei ole 100 % varmuutta, itse en ainakaan imetä ja juo samaan aikaan. Pystyn hyvin elämään ilman alkoholia kun imetän, ja mieluiten otan vauvani kanssa varman päälle, juoda ehtii vaikka kuinka paljon sitten imetysajan jälkeen. Ja joskus jos oikein tekee mieli siideriä tai viiniä, niin itse olen pumpannut sen maidon pois, mielummin varmasti puhdasta maitoa vauvalle.
että kun olin juonut yhtenä iltana 3 lasia viiniä niin koko iltana, yönä eikä aamulla vauva suostunut juomaan maitoa! Olin aivan paniikissa kun en saanut lasta syömään. Koskaan ennen tätä tapausta ja koskaan tämän tapauksen jälkeen ei ollut ongelmia pojan syönnin kanssa. Kyllä se saattaa maidon makua muuttaa.
Täysimetyksen ajan olen ollut juomatta, syitä tähän on mm se että alkoholi (pieninäkin annoksina) sai minut väsyneeksi, nukuin yöni huonosti. Ei kiitos. Enkä kyllä suosittelisi joka päivä juomista koska alkoholi vähentää maitomäärää, samoin kuin väsymys.
Mutta sillon tällön jos siltä tuntuu niin ihan rauhassa. Mutta varovasti vauvan kanssa!!
Hei,
olen ollut hyvinkin samoilla linjoilla imetyksen ja viinin juonnin yhdistämisestä ketjun aloittajan kanssa. Tuo toinen linkkin (siis se, jossa varoitetaan alkoholin ja imetyksen yhdistämisestä) oli kiinnostava, mutta en tosiaan nauti joka päivä alkoholia, ja jos joku nauttii, niin ei ehkä hyvä juttu. Toisaalta mietin esim. Keski-Eurooppaa jossa juodaan viiniä ruuan kanssa päivittäin; toisaalta esim. Ranskassa ei imetys olekkaan kauhean suosittua. Toisaalta nämä Keski-Eurooppalaiset eivät lähes ikinä juo liikaa, joten alkoholimäärät veressä ovat minimaalisia heillä. Mutta mites on, eikö joissain d-vitamiinitipoissa ole alkoholia? Muistelen joskus kuulleeni (tämä on vain mutu-tietoa enkä jaksa itse tätä alkaa nyt tarkistelemaan), että siinä vauvoille annettavassa d-vitamiinissä on alkoholia. Ja d-vitamiinitippojahan pitäisi antaa joka päivä. Siis ihan pikkiriikkisenhän niissä sitä alkoholia on (jos edes on yhtään?), se on varma, mutta toisaalta, niin on kyllä vähän äidin veressäkin jos kahden tunnin sisään juo 24 cl (=2 lasia) viiniä.
Terv. Iida
avalla lapseen. Ja tällaisesta juomisestahan alkuperäinen kirjoittaja kirjoitti.
Iida
tarjoat, vaikka et olisikaan pumppaillut mitään pois. Alkoholia ei ole " etumaidossa" enmpää kuin takamaidossakaan.
Tässä kopioitua tietoa imetystukilistalta:
ALKOHOLI JA IMETYS
Kun äiti juo alkoholia, sitä imeytyy äidinmaitoon samalla lailla kuin äidin vereenkin. Jos äiti siis on " yhden promillen humalassa" , myös maidossa on alkoholia yksi promille.
Tämä on niin pieni määrä, että kun vauva juo tätä maitoa, vauvan verestä ei enää alkoholia pysty mittaamaan. Tällä perusteella neuvolan lääkärikin voi sanoa, että voit aivan hyvin juoda sen saunakaljan ja toisenkin ja imettää vauvaasi samantien.
Paljosta alkoholista lapsi voi tulla väsyneeksi, veltoksi ja nukkua tavallista raskaammin, mutta tutkimukset eivät ole osoittaneet lasten kärsivän vahinkoa jos imettävä äiti juo kohtuullisesti eikä kovin usein.
Alkoholi kuitenkin on myrkkyä, joten ymmärrettävää on sekin, jos joku haluaa ottaa varman päälle eikä halua yhdenkään pisaran joutuvan varsinkaan kovin pienen vauvan herkkään elimistöön. Kaikkeahan ei tiedetä esimerkiksi kasvavan lapsen aivojen herkkyydestä. Jotkut raportit myös viittaavat siihen, että lapsen psykomotoriseen kehitykseen ja kasvuun saattaa vaikuttaa, jos äiti juo säännöllisesti, vaikka määrät eivät olisikaan suuria.
Jos siis et halua imettää kun maidossa vielä on alkoholia, kuinka kauan sinun täytyy odottaa?
Alkoholi poistuu maidosta samaa vauhtia kuin verestä, eli esimerkiksi Alkosta saatavista taulukoista voit katsoa kuinka kauan juomasi määrän kestää palaa elimistössä (yksi ravintola-annos n. 2 tuntia). Maito ei tietenkään kulje maksan kautta alkoholeistaan eroon pääsemässä, mutta alkoholin molekylirakenne on niin pieni, että sitä on tasaisesti kaikissa ruumiin nesteissä ja niistä se myös tasaista tahtia huuhtoutuu pois.
Ei siis ole mitään tarvetta lypsää pois niitä " etummaisia" maitoja, jotka ovat muodostuneet sinä aikana kun alkoholia on nautittu. Jos et ole enää huppelissa, ei alkoa rintamaidossakaan enää ole.
Kun miettii lähtemistä vauvan kanssa juhliin, joissa käytetään alkoholia, kannattaa ottaa huomioon myös, että lapsi saattaa säikähtää aikuisten muuttunutta käytöstä ja kohonnutta äänenvolyymiä tai vaikka äidin outoa tuoksua, vaikka juhla ei remuamiseksi menisikään. Hiprakassa myös lapsen käsittely on epävarmempaa ja onnettomuuksien riski kasvaa, mutta tämä lie itsestään selvä asia.
Entä alkoholin vaikutus maidon määrään? On tutkittu, että äidin nautittua alkoholia lapset saavat vähemmän maitoa kuin muuten. Toisaalta oluen juominen on vanha " kansankeino" lisätä maitoa, ja moni äiti on kokenut, että saunasiideri tai vappusima " menee suoraan rintoihin" eli maitoa suorastaan tulvii pienen alkoholiannoksen jälkeen. Jos tapanasi ei ole juoda ja imettää monta kertaa viikossa, maidon määrän vaihtelu alkoholin vuoksi tuskin on merkittävää suuntaan tai toiseen.
Itse juon pari lasia viiniä ruoan kanssa viikottain ja täysimetän. Ymmärrän hyvin kuitenkin, jos joku ei halua alkoholiin imetysaikana koskea. Jokainen taplaa tyylillään ja parashan se on seurata " sydämensä ääntä" ja tehdä kuten omatunto sanoo.
Noema
Mua aina kiinnostaa, millä perusteella mikäkin tutkimustulos on saatu. Esimerkiksi nyt tämä väitetty vauvojen psykomotorisen kehityksen häiriintyminen: onko sitä tutkittu niin, että on voitu poissulkea sosiaaliset syyt, esim. vanhempien päivittäisen päihteiden käytön vaikutus vauvan kasvuympäristöön.. (ja jos, niin miten tämä on aikaansaatu? Vauvat vakuumitilaan ja alkoholialtistukseen?)
Minusta ap:n kysymys on hyvä - mikä ihme siinä on, ettei maalaisjärki tässä asiassa selvästikään ole vallitseva tulkintakehys, vaan ennemmin erilaiset uskomukset?
Alkoholinkäytön sosiaalisiin vaikutuksiin vauvaan sekä fyysillisiin vaikutuksiin vanhempiin uskon molempiin, ja se on mulle hyvä syy olla ottamatta paria kaljaa enempää, kun olen vauvanhoitovastuussa, vaikka en ole koskaan imettänyt tippaakaan. Ja myös olettaa, että lapsen muut vanhemmat toimivat samoin, kun heillä on päävastuu. Mutta kuten ap peräänkuulutti, oikeat perusteet oikeille asioille ja syyllistäminen sikseen!
Maidon maun muuttuminen on muuten meidänkin perheessä huomattu muissa yhteyksissä, esim. antibioottikuurin yhteydessä. Näyttää olevan aika yksilöllistä, miten kukin vauva mahdollisiin muutoksiin reagoi.
Itse kuitenkin haluan tarjota toistaiseksi vauvalleni yhtä puhdasta maitoa kuin äidinmaitokeskuskin vaatii. Luovutettaessa pitää olla 24 tuntia edellisestä alkoholiannoksesta, joten tällaista maitoa saa myös minun vauvani siinä sivussa. Eli en ota yhtään, koska ei ole pakko.
Näistä tutkimuksista, joihin täällä on linkkejä ollut, suhtautuisin varauksella...Kuinka luotettava on sellaisen tahon tekemä tutkimus tai tieto, joka saa rahaa kyseistä tuotteesta?? Eli tässä tapauksessa Alkolla on aika hyvät syyt kaunistella näitä tietoja...
Itse olen alkoholia imetysaikana nauttinut ja käynyt jopa ihan " viihteelläkin" , silloin vauva saanut pumpattua maitoa. Jos olen yhden tai kaksi siideriä juonut esim. saunan tai ruoan yhteydessä olen imettänyt normaalisti. Sen sijaan kun olen useamman juonut, niin olen laskenut noin 2 tuntia/annos, varmuuden vuoksi. Mutta siis muutamista satunnaisista siidereistä en ole ottanut paineita....Ja hyvin on maitokin vauvalle maistunut.
kuka oikeasti juo alkoholia yhtään imettäessään.en ainakaan minä. Ihan uusi juttu sitä paitsi että voi juoda hieman jos imettää.kuitenkin ite olen koko raskaus ajan ja imetys ajan juomatta vaikka alkoholia muuten juonkin silloin tällöin.miksi sitä pientä aikaa kun imettää niin ei voi oikeasti olla juomatta.itelläni ei tulis mieleenkään juoda kun imetän.hohhoijaa.mutta jännä tieto et sitä voi silti juoda..outoa
titsu82:
kuka oikeasti juo alkoholia yhtään imettäessään.en ainakaan minä. Ihan uusi juttu sitä paitsi että voi juoda hieman jos imettää.kuitenkin ite olen koko raskaus ajan ja imetys ajan juomatta vaikka alkoholia muuten juonkin silloin tällöin.miksi sitä pientä aikaa kun imettää niin ei voi oikeasti olla juomatta.itelläni ei tulis mieleenkään juoda kun imetän.hohhoijaa.mutta jännä tieto et sitä voi silti juoda..outoa
Just tätä tarkoitan!! :-D Oikeesti. kukin tekee mitä tekee mutta kai nyt faktoista kannattais ottaa selvää!
Maalylle: se Alkon esite on alan asiantuntijan Erja Halmesvirran (HUS, Naistenklinikka) tekemä, ei Alkon. Ja siis lisäksi STM:n virallisesti hyväksymä.
Lääkärit ovat asiantuntijoita ja heidän mukaan lasillinen tai toinen ei ole vielä haitaksi vauvalle. Mutta sanoohan sen järkikin, että jatkuva juominen humalaan ei voi olla vauvalle hyväksi. Ottaisin tähän kyllä vielä mukaan juridisen puolen. Monet huostaanottotilanteet ovat syntyneet siitä, että äiti juo. Mikä on sopivan verran tai menee yli, siitä päättää varmasti jokainen äiti itse. Mielestäni siinä vaiheessa, kun omaa juomista pitää imetyksen aikana puolustaa, tulisi miettiä, mikä on oma henkilökohtainen suhde alkoholiin. Luulisi, että jokainen vauva ja lapsi valitsisi täysin selväpäisen vanhemman, sehän olisi täydellisesti lapsen edun mukaista.
Maalylle: se Alkon esite on alan asiantuntijan Erja Halmesvirran (HUS, Naistenklinikka) tekemä, ei Alkon. Ja siis lisäksi STM:n virallisesti hyväksymä.
[/quote]
Niin no tässä on kyse esitteestä, mutta tutkimusten suhteen olet varmaan kuullut tutkimusten eettisyydestä eli jos rahoittajana on joku asiasta hyötyvä taho niin suhtautuisin varauksella, vaikka tekijä olisi kuka...=))
Mutta muuten olen kyllä ihan samaa mieltä, että maalaisjärjen käyttö kaikessa on sallittua...Niin suuntaan kuin toiseen. Kukin ottaa sen muutaman jos ottaa.
Viiden promillen humala, mitä olit laskenut, on jo hengenvaarallinen, eikä ole todellakaan sama asia kun kaupan " limusiiderien" 0,5 tilavuus-%.
Ajattelin itsekkin noin! Eli kun imetin en uskaltanut ottaa pisaraakaan! jos otin annoin pulloa!! Vasta jälkeenpäin kuulin, että näin ei todellakaan ole!
Ensikertalaisilla ei varmaan ole edes koko kuvaa imetyksestä!! Itse opin ns.kantapään kautta koko jujun!! kannattaa aina kysyä epävarmoista tunteista esim. imetystukiryhmistä tai ensineuvoista
Näin mulle ainakin on neuvottu. En usko että muutamalla lasilla viiniä tai siideriä on mitään vaikutusta mutta isoimmilla määrillä on. Kyllä munkin mielestä imetysaikana saa ihan normaalisti juoda alkoholia (kohtuudella) mutta minä kyllä pumppaisin maidon ja heittäisin pois jos olisin illan aikana juonut enemmän kuin muutaman lasillisen.