Kuinka paljon hyväpalkkainen mies tienaa?
Mikä on mielestänne hyvä palkka? Kuinka paljon oma miehenne tienaa? Missä kulkee ali-, keski-, ja suurituloisen raja?
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niitä veroja vain suurista palkoista maksellaan ja reilusti. Kymppitonnista menee 60%. Taivahan tosi, vaikka joku sitä ei uskonutkaan.
No ei muuten ole.
Saan palkkaa tasan 10.000 eur/kk ja veroprosentti on muistaakseni 39,5. Siihen päälle tulee muut maksut, jotka on luokkaa 6,25% (voi olla, että muistan vähän pieleen, mutta suuruusluokka on oikein) Kokonaisveroprosentti on kuitenkin luokkaa 45.
Ja joo. Kymppitonni kuussa on ihan hyvä palkka.
Voi tietenkin olla jos vastanneen mies vähän yksinkertainen :=)
60% menee jos ei ole toimittanut verokorttia.
Ei mene koska verotus ei ole mikään arpapeli. Joku voi maksaa tammikuussa 100% ja sen jälkeen 0%. Onko veroprosentti silloin 100 vai 0? Verotus vahvistetaan erikseen ja silloin tulee vahvistus siitä kuinka paljon veroja on maksettu. Verokortti ei asiaan liity millään tavalla, vaan sen avulla vain yritetään helpottaa prosessia vuoden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Eikö se korkein veroprosentti ole jotain 32 %?
Ei https://www.veronmaksajat.fi/luvut/Laskelmat/Palkansaajan-veroprosentit/
Tienaan 3900€/kk ja vuodessa noin 56 000€. Olen mielstäni hyvätuloinen. Tosin en elämääni arvota rahan peusteella...
Palkka bonuksista riippuen välillä 5200 - 6100. Veroprosentti tässä kunnassa 35 + 6.85 eli käytänössä 42%
10k€ kk tuloilla vero olisi 42 + 6.85% eli 49%.
Nooh.. onneksi veroilla saa Suomessa loistavat palvelut jne.
Itse tienaan hyvin 1440€/kk + asumistuki
Vierailija kirjoitti:
Tienaan 3900€/kk ja vuodessa noin 56 000€. Olen mielstäni hyvätuloinen. Tosin en elämääni arvota rahan peusteella...
Mistä sä saat sen ylimääräisen kymppitonnin vuodessa? Noilla kk tuloilla tienestit on alle 50K.
Mun mies tienaa reilu 5000, itse 4000, ollaan täysin keskituloisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sä saat sen ylimääräisen kymppitonnin vuodessa? Noilla kk tuloilla tienestit on alle 50K.
Ehkä ilmoittu vahingossa kuukausitulot nettona mutta vuositulot bruttona?
Itse tienaan nettona noin 75.000 € vuodessa, enkä katso olevani hyvätuloinen. Hyvin toimeentuleva kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiinnosta kysyn. Keskustelin miespuolisen ystäväni kanssa joka kehuskeli suurilla tuloilla.. ~2000-2500e/kk. Itse tienaan lähihoitajana saman verran ja mielestäni en ole mitenkään erityisen hyväpalkkainen. Ja ei, en etsi itselleni rikasta miestä, oma mieheni on työtön, enkä ajatellut vaihtaa toiseen. =)
Ei ne suuret tulot vaan pienet menot. Itsellä jää verojen jälkeen käteen ~1500€ ja kuusta riippuen saan säästöön 150-300€ ja siltikin saan ostettua kaiken mitä tarvitsen tiliä katsomatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ilmoittu vahingossa kuukausitulot nettona mutta vuositulot bruttona?
Siitä, että kk palkan päälle tulee lomarahat, tulospalkkio, päivystykset ja ylityöt. Niitä on melko säännöllisesti vuoden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Jos osaatte lukea niin asia on määritelty virallisesti ja summa näkyy tuossa ylempänä.
Se mikä näistä AINA unohtuu on työn vastuullisuus ja työaika, jos olet korkeasti koulutettu ja hyvässä asemassa, vastaat työn laadusta, työntekijöiden palkkauksesta, palkan maksusta, työn tekemisestä, tuotekehityksestä, rahasta, budjetista, logistiikasta, juridiikasta, jne jne jne... itse tienaan sen yli 100.000 vuodessa, eli yli noin 10.000 kuussa mutta tällä tasolla ei ole oikeasti työaikoja kellään muilla kuin lääkäreillä ja juristeillä.
Yriysjohdossa kaikki ovat töissä käytännössä 24/7 vaikka ovatkin officella ehkä sen 8-10 tuntia päivässä.
Kerrotko mitä tämä vastuu on? Aika pahasti saa sössiä, että joutuu oikeasti vastuuseen. Tulee nyt mieleen eräs metrohanke, päin persettähän se meni, mut mitä sitten. Kymppitonni tulee taskuun siitä huolimatta aika monelle. Muutama miljoona taas menee verorahoja sinne tänne.
Jos päättäjät sössii niin tuhannet saattavat menettää työpaikkansa, muutama heistä tekee itsemurhan. Mitä tekee itse "syyllinen", suhaa edelleen sillä ilmaisella taksilla ympäriinsä ja nauttii pöydän antimista saunailloissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niitä veroja vain suurista palkoista maksellaan ja reilusti. Kymppitonnista menee 60%. Taivahan tosi, vaikka joku sitä ei uskonutkaan.
No ei muuten ole.
Saan palkkaa tasan 10.000 eur/kk ja veroprosentti on muistaakseni 39,5. Siihen päälle tulee muut maksut, jotka on luokkaa 6,25% (voi olla, että muistan vähän pieleen, mutta suuruusluokka on oikein) Kokonaisveroprosentti on kuitenkin luokkaa 45.
Ja joo. Kymppitonni kuussa on ihan hyvä palkka.
Voi tietenkin olla jos vastanneen mies vähän yksinkertainen :=)
60% menee jos ei ole toimittanut verokorttia.Ei mene koska verotus ei ole mikään arpapeli. Joku voi maksaa tammikuussa 100% ja sen jälkeen 0%. Onko veroprosentti silloin 100 vai 0? Verotus vahvistetaan erikseen ja silloin tulee vahvistus siitä kuinka paljon veroja on maksettu. Verokortti ei asiaan liity millään tavalla, vaan sen avulla vain yritetään helpottaa prosessia vuoden aikana.
Hei hienoa että kerroit!:)
..tarkoitin voi tällä hetkellä maksaa
Vierailija kirjoitti:
Taas näitä... Mun mies tienaa
10 000€/kk ja joo palkka on hyvä, mutta veroja maksaa 60%, joten laske siitä... Ja töitä tekee suuren firman johtajana niin pe...leesti noihin ansioihin.
Kaikki on niin suhteellista
Maksimiveroprosentti on 56,5%. 120 tonnin vuosiansiosta veroprosentti on 47%
Stakesin määritelmää pieni- ja suurituloisuudesta esitellyt provoilija unohti harmillisesti, että koko laitos lakkautettiin melkein vuosikymmen sitten.
Tilastokeskuksen tuoreessa julkaisussa mediaanipalkka oli 2,7ke:n tuntumassa. Tässäkin ketjussa mainitulla 4,5ke:olla oli lähellä ylintä tulodesiiliä (=90% tienaa vähemmän).
Nostan vielä keskusteluun työn vaatiman effortin lisäksi palkan varmuuden. Esim. myyntityössä tyypilliset provisiot saattavat heittää palkkaa paljonkin: huippukuussa tienaat mielettömästi ja huonossa kuussa syöt kynsiäsi. Satunnaisia huippupalkkoja ansaitseva ei automaattisesti ole hyvätuloinen.
Omasta mielestä bruttoansiotuloja yli 150 000€/ vuosi on hyvätuloinen eli se reilu 10 000€/kk
Omat bruttoansiot 7900€/kk ja miehellä 9000€/kk, netot yhteensä noin 7500€/kk kun toisella on kallis autoetu. Tultaisiin mukavasti toimeen jos ei kulutettaisi aivan liikaa. Tulot menee tehokkaasti kun on omasta valinnasta pari ylläpidettävää ja kohennettavaa kiinteistöä, joista lainaa, käy siivooja ja kaikki mahdollinen on vakuutettu. Ja fakta on että tulot ei tästä enää parane ja ura on tapissa kummallakin; ainoastaan yrittäjäksi lähtemällä voisi enää päästä parempiin tuloihin ja se tie on pitkä ja riskejä täynnä+ enemmän todennäköistä epäonnistua kukn onnistua. Ansiotyössä taas "parasta ennen" päivä on jo mennyt ja työpaikkaa ei enää pysty vaihtamaan vaikka työvuosia on edessä vielä ainakin 25.
Korkein marginaalivero taitaa olla 57%. Sitä enempää ei kukaan maksa tuloveroa. Ja sekin maksetaan vain jos ei ole vähennyksiä käyttää, mutta yli 100 000 tienaavilla yleensä on kotitalous- ja lainavähennykset tapissa.