Onko kaikilla näin sotkuista?!
Olen nyt lomalla kyläillyt paljon sukulaisissa ja tuttavissa. Lähes joka kodissa silmiin pistää lika ja epäsiisteys. Meillä on kolme lasta ja sotkua kyllä löytyy, mutta ihmetyttää perheet ja pariskunnat, joiden asunnoista näkee ettei esim vessoja pestä kunnolla, hanat ja ovenkahvat likaiset. Lattialistat ja uunit ja mikrot likaisia. Kyllä meilläkin tavarat on päivittäin hujan hajan, mutta perussiivoukset kyllä tehdään niin ettei likaa ole pinttyneenä ympäriinsä!
Kommentit (138)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
32: Seurasit siis ovella, kun ystäväsi kävi vessassa?
Sohva on metrin päässä opiskelijayksiön vessasta, eli ihan helposti kuulee vessan vetämiset ja käsien pesemiset jos niitä tapahtuu. Kysymyksesi on aika näsäviisas, veikkaan ettet juuri pese käsiä vessassa.
Sillä on käsidesi mukana ku se ei uskalla koskea kiiltäviin hanoihisi.
Haha, mä ihmettelin esikoisen kanssa että mitäs vaikeuksia on pitää vauvan kanssa kotia siistinä. Sitten sain kuopuksen...esikoinen oli siinä vaiheessa jo iässä että osasi levittää sujuvasti tavaroita. Mulla meni kaikki energia "hieman" vaativampaan vauvaan ja sitku mä sain lapsetonta aikaa mä vaan nukuin, nukuin, nukuin. Uskomatonta miten väsynyt sitä ihminvn voi olla. Onneksi sain kuopuksen, tuli vähän perspektiiviä tähän hommaan :D Olin sitä ennen just sellanen "se on omasta asenteesta kiinni" -"teho"äiti. Voi jeesus ku nyt jälkikäteen oma ajatusmaailma hävettää :D Vauvan kanssa mikään ei oo vaikeeta jos on helppo vauva! Ja päinvastoin...
Olen itse aika siisti ihminen. Yritän silti ymmärtää erästä ystävääni, jolla on kolme kouluikäistä lasta. Välillä en vain voi ymmärtää, miksei niitä lapsia ole voitu opettaa omia jälkiään siivoamaan? Se yleissiisteys tosiaan säilyy pitempään, kun jokainen pitää vaatteensa kurissa, vie astiansa tiskikoneeseen, pyyhkii leivänmurunsa pöydältä syötyään välipalaa ja hoitaa muutenkin sotkunsa. Kaverini lapset elävät kuin pellossa, eikä heillä ole varmaan ikinä pesty lattioita kunnolla tai pyyhitty pölyjä. Leluja, harrastustavaroita ja vaatteita lojuu kaikkialla ja mitään jälkiä ei siivota heti.
Mutta kai nämä ovat osittain periytyviä taitoja. Olen itse perheestä, jossa äiti antoi säännöllisesti lapsille siivousliinat käsiin ja käski pyyhkiä huoneiden pölyt. Pöytä piti muistaa pyyhkiä muruista syömisen jälkeen ja astiat vietiin heti koneeseen. On paljon mukavampaa opetella pienet hyvät tavat, jotka säästävät siltä vanhan ajan siivouspäivältä, jolloin koko päivä meni siivoamiseen eikä muulle jäänyt aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä otan siivoamisen kuntoilusta ja siivotaan yleensä lasten kanssa yhdessä. Siivoamisen jälkeen herkkuja ja leffa palkinnoksi ☺
Mä en taas tajua niitä ketkä elää elämäänsä VAIN kodin ulkopuolella. Ettei mitään perusjuttua esim ruuanlaitto lasketa tekemiseksi vaan pitää erikseen mennä jonnekin tekemään jotakin ja mieluiten vielä ohjatusti. Tai valitetaan huonokuntoisuudesta, kun ei ole varaa tai aikaa. No ei mullakaan. Mutta, jos laittaa käsipainot ennenkuin lähtee ripustamaan pyykkiä tai imuroi vauva kantoliinassa, niin kivasti saa kuntoa kohotettua.
Kyllä minäkin käyn ulkona ja jokaisella lapsella on yksi harrastus. Ei me istuta kotona siivoamassa kaiken aikaa. Mutta kyllä siivoaminen on osa arjen rutiineja. Ei se vie tuntikausia, että pyyhkäsee mikron puhtaaksi vaikka sillä aikaa,kun odottaa pastan kypsymistä.
Toisilla lähtötaso kunnon suhteen on jo niiiin paljon korkeammalla, ettei siivous käsipainojen kanssa tunnu missään. Mutta ajatus oikein hyvä. Itsellä erittäin fyysinen työ ja tarvitsen siihen päälle kuntosalin sekä painot 7kg ja 280kg välillä. Pienen lapsen äiti olen ja haluan pitää itseni hyvässä kunnossa tai joudun uudelleen kouluttamaan itseni toiselle alalle.
Meillä 40 neliöinen kaksio, eikä siivota oikeastaan muuten kuin vieraita varten.
Minä en ehdi, sillä työ, harrastukset ja sosiaalinen elämä vie suurimman osan ajasta, ja silloin, kun minulla olisi aikaa, haluan ennemmin rentoutua kuin tehdä kotitöitä.
Mies siivoaa useammin, mutta hänkin harvoin. Hänellä olisi enemmän aikaa, muttei yhtään sen enempää mielenkiintoa. Tiivistäen voisi kai sanoa, että jostain on tingittävä, ja siisteys on meillä se.
Vierailija kirjoitti:
Rentona paras! kirjoitti:
Voi kuule ei ole vaarallista vaikka on likaista ja sotkuakin.
Kannattaa olla itselleen ja toisille armollinen.
Elämämme on niin lyhyt ,että huomio kannattaa kiinnittää aivan muihin asioihin kuin miltä koti näyttää.Olen jostakin lukenut ,että wc on hyvä olla siisti koska vain siellä vieraiden huomio kiinnittyy siihen miltä ympärillä näyttää.
Minä en ole koskaan menny kylään sillä mielellä ,että miettisin onko siellä siistiä.
Eikö sitä ruukata käydä kylässä siksi ,että päästään näkemään kavereita ja vaihtamaan kuulumisia.
:)Rentoutukaa hyvät ihmiset ja älkääkä miettikö niitä romu läjiä/ hiekkaisia nurkkia !!!
En todellakaan ole mikään nipo siisteyden suhteen, mutta kyllä hiukan ihmetyttää kun lämmitän lapselle ruokaa mikrossa ja mikro niin likainen, ettei lautanen pysy kunnolla pystyssä kun mikron pohja täynnä kuivunutta ruokaa. Tai kun lapsi konttaa lattialla ja tuloksena todella likainen, karvainen ja tahmea lapsi.
huh onneksi minä en ota kotiini ketään lomailemaan enkä kyläilemään. Eikö sinulla ole muuta päänvaivaa kun ihmetellä muidem koteja. Ihmiset ovat erilaisia.. toiselle siisti on toiselle kaatopaikka. So what? älä sitten kyläile vaan pysy omassa siistissä kodissasi jos noin häiritsee.
plus päivittäinen siivoaminem ei ole millään tapaa suositeltavaa. allergiat, yliherkkyydet ja autoimmuunitaudit ovat räjähdysmäisessä kasvussa. ylihygienian takia. siisteys ei ole siis hyvästä.
omaan ajatukseeni teistä siisteysintoilijoista tulee mieleen sellaiset ihmiset joilla vessassakaan ei saa haista paska vaan siellä on ilmanraikastin tai hajunsyöjä ja koko kämpässä haisee tuoksulliset omo ariel comfort fairy wc duck sekoitukset. yöks. kemikaalipommeja ja sitten kauhistellaan koteja joissa on ruokaa mikron seinillä. voi kauheaa! luulen että siinä kodissa ollaan tulevaisuudessa terveempiä kuin puunatuissa kemikaalikodeissa joissa tuoksuu kukkasille (tai niin ne luulevat...köh köh)
Keittiö, kylpyhuone, vessa, eteinen jos likaiset niin eipä tee mieli maistella omatekoisia pullia sun muuta. Lapsiperheessä on välillä hujan hajan leluja mutta täytyy siivota pois kun leikki loppuu. Likaisuus, se on ällöä.
Olin lauantaina juhlissa ja huomasi, että siinä perheessä ei siivota perusteellisesti. Perhe asunut talossaan noin 15 vuotta ja esim. wc-kalusteissa pinttymiä. Lavuaari ja pytty olivat likaisia ja samoin valopistoke. Olohuoneessa pistorasioiden päällä oli pölyä.
Olen työskennellyt sairaalassa laitosapulaisena ja jo meillä kotona oli periaatteena se, että kun siivotaan, siivotaan huolellisesti.
Meillä on välillä likaista ja sotkuista, mutta teen perusteellisen siivouksen muutaman kerran vuodessa. Lisäksi esim. vessat siivoan nopeasti pari kertaa viikossa.
Kerran viikossa imurointi ja kostea moppaus ja pölyjen pyyhintä ja kerran kuukaudessa perusteellisempi. Ei liene kovin vaikeeta. Vie mennessäs tuo tullessas.
Meillä on. En vain jotenkin osaa pitää yllä siisteyttä. Joskus saan siivouspuuskan ja siivoan kotia noin 2 päivää putkeen. Sitten elämä on siistiä ja järjestyksessä ehkä pari viikkoa, kunnes elämä asettuu taas normaaliin uomiinsa ja sotku palaa. Jotenkin se vainenee siihen aina. Siusteyden ylläpitäminen on niin kamalan tylsää. Ruoan jälkeen saatan muistaa yhtäkkiä jotai mielenkiintoista tekemistä tai juosta lasten kanssa ulos kaivamaan mayoja ja tiskit jää pöytään. Sitten muistan ne siinä vaiheessa kun on seuraava ruoka-aika...
Vierailija kirjoitti:
Keittiö, kylpyhuone, vessa, eteinen jos likaiset niin eipä tee mieli maistella omatekoisia pullia sun muuta. Lapsiperheessä on välillä hujan hajan leluja mutta täytyy siivota pois kun leikki loppuu. Likaisuus, se on ällöä.
pullat käy kuumassa uunissa idioot**. sen sijaan sun lapsesi ei saa hyviä pöpöjä sitten mistään. aikuisena heillä edes autoimmuunisairaus. sorry
Luojan kiitos, ettet ap kuulu tuttavapiiriini. En ymmärrä tuollaisia vieraita, jotka tulevat vain nuuskimaan toisten koteja ja sitten kiireesti avautumaan palstalle. Sinä et varmaan pysty juomaan edes kahvikupillista, jos jalkalistalla näkyy muutama pölyhiukkanen.
Muuten: kuka enää käyttää tiskirättiä? Muistan ne jostain varhaisesta lapsuudestani, kun tiskiharja ei vielä ollut yleistynyt. Patasuti riisinjuurista oli kyllä käytössä, mutta sitä käytettiin nimensä mukaisesti patojen ja kattiloiden pesuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen kun joissakin perheissä vapaa-ajalla vain siivotaan ja laitetaan ruokaa lapsille, eikä pidetä omasta fyysisestä kunnosta yhtään huolta.
Niin, tai harrasteta ylipäätään yhtään mitään, eikä leikitä ja vietetä aikaa niiden lasten kanssa. Monissa kodeissa äiti on kuin kotityökone, ja ihan omasta tahdostaan, kun ei vain pysty olemaan siivoamatta koko ajan.
Puoli tuntia iltaisin siivoamista ja paikat pysyy kunnossa. Usko pois. Ei ole pois harrastuksista tai lasten kanssa vietetystä ajasta. Muitakin tapoja on kuin mennä ääripäästä toiseen.
Mä kyllä kuuntelen musiikkia - siis perehtyen, en taustalla - luen tms mieluummin senkin puolituntia jos on mahdollisuus. Minusta on tärkeämpi että pää saa ruokaa kuin että ovenkahvat on vailla sormenjälkiä. En pidä siivoamisesta. Ei meillä mitään supersotkuista ole, eikä likaista, vessa ei ikinä tai pesuallas, mutta varmasti joku nipo ahdistuisi silti.
Vierailija kirjoitti:
Näin.Meillä pystyy vauva konttaamaan lattioilla ilman pelkoa ja sukat pysyy puhtaana.Ei ole ruokaa tai paskaa lattioilla ja tavarat ei ole yltäpäältä pölyssä.Ei vaadi kuin vähän vaivaa päivittäin koska en halua elää kaatiksella.Keretään metsään ja ulos ja kokkaamaan myös.
Joo tänään olen jo siivoillut ja imuroinut tän 50 neliöö ja tunti meni-hiki tuli et kuntokin kasvoi!!Nyt syödään eilistä ja lähetään kylään,ihanaa tulla takaisin siistiin kotiin!
:) Asunnon koolla on väliä. Avioeron jälkeen jäätyäni yksin 200 neliön taloon en jaksanut sitä kovin montaa kertaa imuroida viikossa. Sinun tahdilla tuohon menisi 4h. Nykyinen kolmio on paljon helpompi pitää siistinä. Tosin yksin ei tule sotkettuakaan niin paljoa.
Itse muuten inhoan, jos sukkiin tarttuu jotain murusia tai vastaavaa. Siivoan siis keittiön ja usein tarvittavat paikat useammin, mutta vaatehuonetta en jaksa imuroida kuin viikoittain. Sinkkumies siis, valikoivaa siivousta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen kun joissakin perheissä vapaa-ajalla vain siivotaan ja laitetaan ruokaa lapsille, eikä pidetä omasta fyysisestä kunnosta yhtään huolta.
Niin, tai harrasteta ylipäätään yhtään mitään, eikä leikitä ja vietetä aikaa niiden lasten kanssa. Monissa kodeissa äiti on kuin kotityökone, ja ihan omasta tahdostaan, kun ei vain pysty olemaan siivoamatta koko ajan.
Puoli tuntia iltaisin siivoamista ja paikat pysyy kunnossa. Usko pois. Ei ole pois harrastuksista tai lasten kanssa vietetystä ajasta. Muitakin tapoja on kuin mennä ääripäästä toiseen.
Kun tulen illalla töistä klo 22:30 ja aamulla lähden klo 6:15, en todellakaan viitsi hinkata keittiötä keskellä yötä
En ole siivousintoilija, mutta turhaa tavaraa ei ole, joten kodin pitäminen siistinä on helppoa. Viihdyn siistissä kodissa.
Siltikään ei tulisi mieleenkään närkästyä muiden kodin siisteydestä tai sen puutteesta. Kun ei tiedä toisen tavoista, mieltymyksistä, elämäntilanteesta ja sen hetkisistä voimavaroista kuitenkaan kaikkea, on arvostelu moukkamaista.
Tietenkin jos oma elämä on täysin ongelmatonta ja täydellistä, täytynee niitä ongelmia etsiä muiden elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kyllä kuuntelen musiikkia - siis perehtyen, en taustalla - luen tms mieluummin senkin puolituntia jos on mahdollisuus. Minusta on tärkeämpi että pää saa ruokaa kuin että ovenkahvat on vailla sormenjälkiä. En pidä siivoamisesta. Ei meillä mitään supersotkuista ole, eikä likaista, vessa ei ikinä tai pesuallas, mutta varmasti joku nipo ahdistuisi silti.
Samoilla linjoilla. Se puoli tuntia on pois minun omasta ajastani, kun saan olla tekemättä mitään hyödyllistä, kun saan vain olla. Sellaista aikaa ei ikäväkseni ole koskaan tarpeeksi tai ainakaan liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Olin lauantaina juhlissa ja huomasi, että siinä perheessä ei siivota perusteellisesti. Perhe asunut talossaan noin 15 vuotta ja esim. wc-kalusteissa pinttymiä. Lavuaari ja pytty olivat likaisia ja samoin valopistoke. Olohuoneessa pistorasioiden päällä oli pölyä.
Olen työskennellyt sairaalassa laitosapulaisena ja jo meillä kotona oli periaatteena se, että kun siivotaan, siivotaan huolellisesti.
Meillä on välillä likaista ja sotkuista, mutta teen perusteellisen siivouksen muutaman kerran vuodessa. Lisäksi esim. vessat siivoan nopeasti pari kertaa viikossa.
Pistorasioiden päällä pölyä! Apua 😊 Meillä on taulujenkin päällä pölyä. Ja varmaan lampun varjostimienkin päällä.
Siisteys ja pakkomielteisyys on kaksi eri asiaa.
Minä olen suurpiirteinen. Kaverini kulkee käsidesi käsilaukussa ja puunaa joka päivä jotain. Kysymys: Arvatkaa, kumpi meistä sairastaa flunssaa vähän väliä ja kumpiko ei edes joka vuosi? Aivan oikein, se suurpiirteisempi on terveeni. Mulla ei kyllä ole likaista, mutta en jynssää ja desinfioi jatkuvasti. Tykkään tehdä kerralla ison siivouksen, joka toinen viikko perusteellisesti. Vessan pesuun kerran viikossa ja sen lisäksi silloin kun näyttää tarpeelliselta. Keittiön tasot tykkään kyllä pitää siistinä ja rätit puhtaina.
Peukutin ylös, mutta kyllä meillä siivotaan myös vieraita varten silloin kun on vieraita tulossa. :)
Olen myös laiska siivooja, ja samoin, vetäisen ne lattialistat samalla kun imurin kanssa heilun. Sama juttu kun siivoan vessaa; kun se rätti on jo kädessä, niin samalla vaivalla ne oven kahvat ym siivoutuu. Mun periaate onkin että teen hyvin, tai en ollenkaan!