Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kaikilla näin sotkuista?!

Vierailija
31.07.2016 |

Olen nyt lomalla kyläillyt paljon sukulaisissa ja tuttavissa. Lähes joka kodissa silmiin pistää lika ja epäsiisteys. Meillä on kolme lasta ja sotkua kyllä löytyy, mutta ihmetyttää perheet ja pariskunnat, joiden asunnoista näkee ettei esim vessoja pestä kunnolla, hanat ja ovenkahvat likaiset. Lattialistat ja uunit ja mikrot likaisia. Kyllä meilläkin tavarat on päivittäin hujan hajan, mutta perussiivoukset kyllä tehdään niin ettei likaa ole pinttyneenä ympäriinsä!

Kommentit (138)

Vierailija
121/138 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylläpitosiivous taitaa olla se juttu. Mutta jotta siihen pääsisi, pitäisi ensin järjestää se viikon tai pari kestävä siivous- ja järjestelyleiri, jotta saisi kaikki tavarat paikoilleen, purettua kymmenisen muuttolaatikkoa (vasta 2013 syksyllä muutettiin),

Tällaista mä en oikein ymmärrä. Mikä siellä laatikoissa oleva voi olla purkamisen arvoista, jos et ole niitä tavaroita kaivannut kolmeen vuoteen? Asunnon siistinä pitäminen on PALJON helpompaa, kun turhaa tavaraa on mahdollisimman vähän ja kaikella on oma paikkansa. Mä tulisin (oikeasti) mielelläni tekemään järjestelyprojektin, vaikka ihan ilmaiseksi :) Taidan olla vähän outo.

Vierailija
122/138 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keittiö, kylpyhuone, vessa, eteinen jos likaiset niin eipä tee mieli maistella omatekoisia pullia sun muuta. Lapsiperheessä on välillä hujan hajan leluja mutta täytyy siivota pois kun leikki loppuu. Likaisuus, se on ällöä. 

pullat käy kuumassa uunissa idioot**. sen sijaan sun lapsesi ei saa hyviä pöpöjä sitten mistään. aikuisena heillä edes autoimmuunisairaus. sorry

on täysi-ikäinen eikä oo allerginen. Enkä minä oo himosiivooja, kerran viikossa imuroin ja kostea moppaan lattiat, vessanpönttö päivittäin suit sait sukkelaan harjalla , vesisuihku päälle, tietysti keittiö tulee olla siisti. Pullaa inhottais syödä sun muuta jos koti on likainen mutta mun ystävät ei oo sottapyttyjä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/138 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli paskaista ennen lasta. En jotenkin tajunnut enkä välittänyt, en huomannut likaa. Lapsen myötä olen tullut tosi siistiksi, tavarat aina järjestyksessä ja puhdastakin on. Tietty sotkuakin tulee mutta nyt se sotku häiritsee minua niin, että on pakko siivota.

Vanhemmillani on tämä mennyt toisin päin, kolmen lapsen myötä homma levähti käsiin. No nyt isoin meistä on jo kohta täysi-ikäinen, mutta tavaramäärä on edelleen sama kuin viiden hengen taloudessa ja siistiä ei ole. Ei paskaistakaan, mutta esim keittiön kaakeleita ei kukaan putsaa kuin joskus ja jouluna. Ketään ei kiinnosta jos vessan pöytä on likainen jne.

Vierailija
124/138 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen jatkaa. "En ehdi" on surkea selitys sille ettei siivoa. Itse siivoan päivittäin vain keittiön tasot ja lapsen lelut ym tavarat paikoilleen. Ja siistiltä näyttää. Imuroin noin kerran viikossa, lattian pesen kun tuntuu nuhjuiselta. Ei ihan hirveästi vie aikaa. Päivittäin noin 10min.

125/138 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo. Varsinkin ne lattialistat järkyttää ihan aina. T. Konttaajat ry

Pyyhin lattialistoja, johon äitini totesi, että tutun näköistä puuhaa. Kertoi, että hänen äitinsä aina pyyhki lattialistat. Äidinäidillä oli paljon lapsia. Mielenkiintoista oli, että en koskaan ollut tavannut tätä isoäitiäni, kuoli ennen syntymääni.

Mutta talo ei ole siivottu, jos listoja ei ole kunnolla pyyhitty. Siivous -> geeneissä.

Vierailija
126/138 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylläpitosiivous taitaa olla se juttu. Mutta jotta siihen pääsisi, pitäisi ensin järjestää se viikon tai pari kestävä siivous- ja järjestelyleiri, jotta saisi kaikki tavarat paikoilleen, purettua kymmenisen muuttolaatikkoa (vasta 2013 syksyllä muutettiin),

Tällaista mä en oikein ymmärrä. Mikä siellä laatikoissa oleva voi olla purkamisen arvoista, jos et ole niitä tavaroita kaivannut kolmeen vuoteen? Asunnon siistinä pitäminen on PALJON helpompaa, kun turhaa tavaraa on mahdollisimman vähän ja kaikella on oma paikkansa.

En ole tuo edellinen, mutta eipä kymmenen laatikkoa huoneen nurkassa nyt erityisemmin siivousta vaadi. Päältä voi pyyhkäistä pölyt kuten kirjahyllystä tms.

Miten sinua voi vaivata jonkun toisen laatikot? Jospa niissä on rakkaita muistoesineitä lapsuudesta tai vielä säilytystä tarvittavia dokumentteja (esim. todistukset, ostettujen tuotteiden takuupapereita). Sinä voit heittää kaiken pois jos haluat, mutta muiden ei ole pakko, eikä sinun toiveiden mukaan elää.

Vierailija
127/138 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä te oikein puhutte! 

Mä siivoan itse juuri siksi että saan liikuntaa siinä, samalla mieli virkistyy kun koti puhdistuu. Olen luonteeltani laiska niin meillä ei ole paljon tavaraa eikä huonekaluja joten kovin ylivoimaista ei siivoaminen ole.  Siistinä koti kuitenkin pysyy ja lapset pyyhkii pölyt jalkalistoista ja muilta pinnoilta joka lauantaiaamu sen jälkeen kun olen impparoinut ja pessyt lattiat.  Mies pesee vessat ja suihkun samalla. Viikottain. Miks ihmeessä te teette elämästänne niin ps..ksta ja vaikeaa?

Vierailija
128/138 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä 40 neliöinen kaksio, eikä siivota oikeastaan muuten kuin vieraita varten.

Minä en ehdi, sillä työ, harrastukset ja sosiaalinen elämä vie suurimman osan ajasta, ja silloin, kun minulla olisi aikaa, haluan ennemmin rentoutua kuin tehdä kotitöitä.

Mies siivoaa useammin, mutta hänkin harvoin. Hänellä olisi enemmän aikaa, muttei yhtään sen enempää mielenkiintoa. Tiivistäen voisi kai sanoa, että jostain on tingittävä, ja siisteys on meillä se.

Voi hyvänen, 40 neliön kaksio, etkä jaksa siivota. No kukin tavallaan, mutta kirjoituksesi osoittaa että se on todellakin asennoitumiskysymys.

En ymmärrä miten kaksi aikuista jaksaa asua moisessa kopissa, no se ei tähän kuulu, mutta sen siivoamiseen menee puolesta tunnista tuntiin, että kiireinen täytyy ihmisen olla, ette siihen ole aikaa.

Vai olisiko kuitenkin kyse saanattomuudesta!?

Vierailija
129/138 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailmassa on paljon turhia töitä, joista ylenpalttinen siivoaminen on yksi. Epäsiisteyttä tosin lisää myös ylenpalttinen tavaranpaljous. Tästä voi syyttää lähinnä nössykkä miehiä, jotka kävelevät Ikeassa nöyränä vaimojensa perässä, sen sijaan että pitäisivät naiset ruodussa tavaran hankinnassa.

Vierailija
130/138 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvatin lapset yksin.Koti oli aina tiptop, raahasin kaupasta ruoat ja tein ruoat, hoidin pihan, kävin lenkillä, punttisalilla ja hoidin vielä työt.Niin kuinka ehdin, no ei ollut sosiaalista mediaa, joka olis vienyt aikaa.No nyt vaan olen netissä ja laiskotteĺen ja kotini on aina sekaisin, tiskejä en saa koneeseen enkä imuroitua t.ikkunoita pestyä. Ärsyttää tämä oma saamattomuus ja laiskuus! Lasten huushollit on kyllä aina siistit kun sinne menee kyläilemään, mutta musta on tullut sottapytty!

Vierailija
131/138 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä 40 neliöinen kaksio, eikä siivota oikeastaan muuten kuin vieraita varten.

Minä en ehdi, sillä työ, harrastukset ja sosiaalinen elämä vie suurimman osan ajasta, ja silloin, kun minulla olisi aikaa, haluan ennemmin rentoutua kuin tehdä kotitöitä.

Mies siivoaa useammin, mutta hänkin harvoin. Hänellä olisi enemmän aikaa, muttei yhtään sen enempää mielenkiintoa. Tiivistäen voisi kai sanoa, että jostain on tingittävä, ja siisteys on meillä se.

Tiivistäen, et viitsi siivota, vielä lyhyemmin: Laiskottaa.

Nimittäen siivouskin voi olla se rentouttava tekijä. Mutta yksi asia voi olla totta: Teillä ei ole siivottavaa, kun olette pois kotoa paljon. Mutta aamulla se wc, kylppäri on käytössä ja se pitää siivota.

Vierailija
132/138 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhhuh hienoa naiset, juuri näin! Miksi aina arjen pienet askareet tuntuvat niin suurilta sankariteoilta, että niistä on pakko mainita jatkuvasti? :D Aina tätä samaa "kuka on paras emäntä" kisaamista. "Meillä paistetaan pullaa joka päivä ja imuroidaan kahdesti päivässä", "meilläpäs lällää tehdään kahdesti päivässä pullaa". Herranjumala kun pitää luoda koko identiteetti näiden kodin askareiden ympärille. Mitä jos ne otettaisiin pois, niin mitä teistä olisi enään jäljellä? Kuvitellaan tilanne jossa esim. robotti hoitasi kodin jokaisen askareen pos alta. Mitenhän kaikki Suomen naiset enään jaksaisivat elää masentumatta, kun heidän syvin olemus "siivous" on heiltä riistetty..? Mielenkiintoista, kun nainen käy töissä ja tiskaa kotona, on hän suuri arjen sankari josta on myös foorumeilla lätistävä jatkuvasti, mutta kuinka usein näkee miesten vertailevan tällaisia arjen askaraeita?" Meikä poika leikkaa nurmikkoo joka päivä ainaki viiskertaa paremmin ku sä pertti.. Jooo mutta mun mersun tähti saa jokapäivä pesun, vahauksen ja kiillotuksen, joten olen parempi äijä" tyylistä keskustelua ei kyllä iknä näe. Varmasti tuo arjen omaksuminen omaan identiteettiin on erittäin helppoa elämää, jossa ei tarvitse paljoa päätä kuluttaa vrt. armeija. Vähän kuin tämä vanhanaikaisen perheen malli jossa perhe perustetaan nuorena (ukko raksalla tms, emäntä kaupan kassalla), muutetaan omakotitaloon keskelle syvintä persettä ja eletään sopuleina sielä koko elämä muusta maailmasta välittämättä. Helppoa, yksinkertaista, ei omaa päätä rasittavaa.. Ettekö oikeasti kaipaa elämältä muuta?

ps. ennen kuin joku pahoittaa mielensä niin on suomikin pullollaan naisia mitkä eivät hyväksy tätä elämäntapaa. En yleistä, että kaikki olette samoja.

Vierailija
133/138 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen kun joissakin perheissä vapaa-ajalla vain siivotaan ja laitetaan ruokaa lapsille, eikä pidetä omasta fyysisestä kunnosta yhtään huolta.

Tämä. Kaikki tuntemani lapsiperhemammat käyttää kaiken vapaa-aikansa siivoamiseen (kenen oikeasti tarvitsee imuroida joka päivä?!) ja sitten valittaa kun on niin huono kunto eikä ehdi edes lenkkeillä.

Vierailija
134/138 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuorotyöläinen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen kun joissakin perheissä vapaa-ajalla vain siivotaan ja laitetaan ruokaa lapsille, eikä pidetä omasta fyysisestä kunnosta yhtään huolta.

Niin, tai harrasteta ylipäätään yhtään mitään, eikä leikitä ja vietetä aikaa niiden lasten kanssa. Monissa kodeissa äiti on kuin kotityökone, ja ihan omasta tahdostaan, kun ei vain pysty olemaan siivoamatta koko ajan.

Puoli tuntia iltaisin siivoamista ja paikat pysyy kunnossa. Usko pois. Ei ole pois harrastuksista tai lasten kanssa vietetystä ajasta. Muitakin tapoja on kuin mennä ääripäästä toiseen.

Kun tulen illalla töistä klo 22:30 ja aamulla lähden klo 6:15, en todellakaan viitsi hinkata keittiötä keskellä yötä

Jos käyt kotona vain nukkumassa, niin tuskin käyt unissasi sitä keittiötäkään sotkemassa.

Vierailija
135/138 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh, aina nää paskassa elävät vetää esiin sen, että siivoavat äidit ei kerkee viettää aikaa lasten kanssa. Siisteyden ylläpitämiseen ei oikeesti mee aikaa kuin ehkä yhteensä puoli tuntia tai tunti päivässä. Ja jos oikeasti on kiire kuntoilla (haha) niin onnistuu lyhyemmäsäkin ajassa. Ei joka päivä tarvitse imuroida ja luututa eikä kodin tarvitse olla täysin tahraton ja kiiltävä. Kunhan laittaa tavarat oikeille paikoille, petaa sängyt ja pyyhkii tasoja niin on jo aika siistiä. Sitten pari kertaa viikossa siivoaa osissa vähän isommin. Siihen sitä aikaa menee jos antaa sotkujen levitä päivien ajan.

Vierailija
136/138 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huoh, aina nää paskassa elävät vetää esiin sen, että siivoavat äidit ei kerkee viettää aikaa lasten kanssa. Siisteyden ylläpitämiseen ei oikeesti mee aikaa kuin ehkä yhteensä puoli tuntia tai tunti päivässä.

No tässähän se vastaus tulikin, tunti päivässä on kyllä liikaa mulle..

Vierailija
137/138 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvänen, 40 neliön kaksio, etkä jaksa siivota. No kukin tavallaan, mutta kirjoituksesi osoittaa että se on todellakin asennoitumiskysymys.

En ymmärrä miten kaksi aikuista jaksaa asua moisessa kopissa, no se ei tähän kuulu, mutta sen siivoamiseen menee puolesta tunnista tuntiin, että kiireinen täytyy ihmisen olla, ette siihen ole aikaa.

Vai olisiko kuitenkin kyse saanattomuudesta!?

Me emme arvosta maallista mammonaa, eli emme kerrytä turhaa tavaraa nurkkiin. 40 neliön koppi on meille kahdelle varsin sopiva, ja lapsiakaan emme halua.

Selitin jo kommentissani, miksei siivoaminen maistu, mutta kerrataanpa vielä. Meillä on aina jotain parempaa tekemistä kuin siivota, sillä harrastukset, työ, ystävät ja kahdenkeskinen laatuaika vievät siitä voiton. Silloin, kun olemme kotona, eikä aikaavievää tekemistä ole, haluamme rentoutua siivoamisen sijaan. Elämäntyyliämme voisi kai kuvata boheemiksi hedonismiksi.

Vierailija
138/138 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiivistäen, et viitsi siivota, vielä lyhyemmin: Laiskottaa.

Nimittäen siivouskin voi olla se rentouttava tekijä. Mutta yksi asia voi olla totta: Teillä ei ole siivottavaa, kun olette pois kotoa paljon. Mutta aamulla se wc, kylppäri on käytössä ja se pitää siivota.

Myönnän, eikä millään tasolla hävetä: laiskottelu kiinnostaa enemmän kuin siivoaminen. Laiskottelu on ihanaa, se on meidän/minun tapani rentoutua kiireisen ja pitkän päivän päätteeksi. Siivoaminen on kurjaa ja vaivalloista meidän molempien mielestä, ja siksi keksimme aina parempaa tekemistä sen sijaan. Puolikin tuntia päivässä on liikaa, makaan sen ajan ennemmin sohvalla. Meidän mielestämme mitään ei myöskään "pidä" siivota. Siivoamme sitten, kun siltä tuntuu. Se sopii meille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yksi