Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kaikilla näin sotkuista?!

Vierailija
31.07.2016 |

Olen nyt lomalla kyläillyt paljon sukulaisissa ja tuttavissa. Lähes joka kodissa silmiin pistää lika ja epäsiisteys. Meillä on kolme lasta ja sotkua kyllä löytyy, mutta ihmetyttää perheet ja pariskunnat, joiden asunnoista näkee ettei esim vessoja pestä kunnolla, hanat ja ovenkahvat likaiset. Lattialistat ja uunit ja mikrot likaisia. Kyllä meilläkin tavarat on päivittäin hujan hajan, mutta perussiivoukset kyllä tehdään niin ettei likaa ole pinttyneenä ympäriinsä!

Kommentit (138)

Vierailija
41/138 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

32: Seurasit siis ovella, kun ystäväsi kävi vessassa?

Vierailija
42/138 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen kun joissakin perheissä vapaa-ajalla vain siivotaan ja laitetaan ruokaa lapsille, eikä pidetä omasta fyysisestä kunnosta yhtään huolta.

Kaiken ehtii kun osaa organisoida;D Mulla on 4 lasta, käyn töissä, laitan itse ruuat, siivoan perheen kanssa yhdessä, vietän aikaa lasteni ja ystävienkin kanssa ja pidän itsestäni huolta. Missä ongelma?

t hoikka, hyväkuntoinen ja huoliteltu mamma

Ja heti joku laiska av mamma alapeukuttaa:) Käykö kateeksi? Talossa on tilaa yli 200m2 ja silti siinä kunnossa että kehtaa vieraat kutsua kotiin koska tahansa.

En ole alapeukuttaja, mutta kokemuksella sanon että parisataaneliöiset talot ovat automaattisesti siistimmän oloisia kuin useampi hlö/neliömäärä:) yllättäen helpompi siivotakin kuin ahtaat tilat missä tavaraa sullottu tiiviisti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/138 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen kun joissakin perheissä vapaa-ajalla vain siivotaan ja laitetaan ruokaa lapsille, eikä pidetä omasta fyysisestä kunnosta yhtään huolta.

Kaiken ehtii kun osaa organisoida;D Mulla on 4 lasta, käyn töissä, laitan itse ruuat, siivoan perheen kanssa yhdessä, vietän aikaa lasteni ja ystävienkin kanssa ja pidän itsestäni huolta. Missä ongelma?

Ja heti joku laiska av mamma alapeukuttaa:) Käykö kateeksi? Talossa on tilaa yli 200m2 ja silti siinä kunnossa että kehtaa vieraat kutsua kotiin koska tahansa.

Alapeukutin, koska nauratti vaatimaton elämäsi. Eikö sulla ole edes tutkinoa avaruustieteestä, teoreettisesta filosofiasta tai Mesopotamian arkeologiasta? Ei kunniatohtorin arvonimeä Oxfordista? Et matkustele yksityiskoneella Micronesiassa?

Laitat vaan ruokaa ja siivoat?

Nyt kun tiedän teidän asuvan noin pienessä asunnossa, niin hävettää alapeukutus.

Vierailija
44/138 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylläpitosiivous taitaa olla se juttu. Mutta jotta siihen pääsisi, pitäisi ensin järjestää se viikon tai pari kestävä siivous- ja järjestelyleiri, jotta saisi kaikki tavarat paikoilleen, purettua kymmenisen muuttolaatikkoa (vasta 2013 syksyllä muutettiin), järjesteltyä ylimääräiset tavarat kotoa ulos ja hoidettua työjonossa olevat pienet askareet (pimennysverhojen paristojenvaihto, rikki menneen valaisimen vaihto jne). Tämä on vähän sama homma kuin laihdutuksen kanssa. Jos olisi muutama kilo pudotettavaa, niin olisi helppo ryhtyä toimeen. Mutta kun niitä ylimääräisiä kiloja on sellaiset neljäkymmentä, niin tuntuu vaikealta edes harkita aloittamista, kun tietää että siinä olisi vuoden savotta edessä.

Monesti olen miettinyt, että pyydän kotiin ammattimaisen järjestäjän ja jonkun siivouspartion. Mutta en yksinkertaisesti ole kehdannut. Kun on se nyt perkele jos ihminen ei edes omaa kotiaan saa järjestykseen! Ja niin se sotkussa ja epäjärjestyksessä eläminen vain jatkuu vuodesta toiseen.

Vierailija
45/138 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama huomio. Tavarat jää siihen mihin ne kädestä tippuu, imuroitu ei ole viikkoihin eikä lattiaa pesty kuukausiin. Sukanpohjat on tarttua tahamaiseen lattiaan kiinni. Järkyttävää.

En voi käsittää miten voivat kutsua vieraita tuollaisiin kaatopaikkaan. Se oli pientä kun Anneli Auerin kodin kuvia katseli ja sitäkin haukuttiin tolkuttomasti. Auerilla oli siistiä moneen muuhun verrattuna.

Totta on että ihmisten aika menee somessa, älylaite on liimautunut käteen ja pitää olla koko ajan läsnä niille jotka on kaukana, ei niille jotka ovat siinä ihan vieressä jotka eniten tarvitsisivat sinua. Itsekin olen tähän ajoittain syyllistynyt.

Äidit eivät jaksa välittää lapsistaan, lapsia lykätään muiden hoidettaviksi - isovanhemmat ovat raskaan taakan alla. Saattavat käydä töissä ja työpäivän nuoret tuo lapsenlapset illaksi hoitoon, että nuoret vanhemmat pääsevät salille tai muualle. Surullista. Sitä miettii miksi niitä lapsia on pitänyt hankkia, kenenkään ei ole pakko. Vai eikö ihmiset tajua miten 24/7 hommaa pienten lasten kanssa oleminen on.

Ei ole kyse yksittäistapauksista vaan aikamme ilmiöstä.  Meni vähän ohi aiheen.

Vierailija
46/138 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä otan siivoamisen kuntoilusta ja siivotaan yleensä lasten kanssa yhdessä. Siivoamisen jälkeen herkkuja ja leffa palkinnoksi ☺

Mä en taas tajua niitä ketkä elää elämäänsä VAIN kodin ulkopuolella. Ettei mitään perusjuttua esim ruuanlaitto lasketa tekemiseksi vaan pitää erikseen mennä jonnekin tekemään jotakin ja mieluiten vielä ohjatusti. Tai valitetaan huonokuntoisuudesta, kun ei ole varaa tai aikaa. No ei mullakaan. Mutta, jos laittaa käsipainot ennenkuin lähtee ripustamaan pyykkiä tai imuroi vauva kantoliinassa, niin kivasti saa kuntoa kohotettua.

Kyllä minäkin käyn ulkona ja jokaisella lapsella on yksi harrastus. Ei me istuta kotona siivoamassa kaiken aikaa. Mutta kyllä siivoaminen on osa arjen rutiineja. Ei se vie tuntikausia, että pyyhkäsee mikron puhtaaksi vaikka sillä aikaa,kun odottaa pastan kypsymistä.

Vierailija
47/138 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunta rappeutuu

Onneksi keskiajalla oli siistimpää. Silloin oltiin kovasti huolissaan liiallisesta kuuraamisesta, sillä lapset eivät muuten saaneet tarpeeksi bakteereita selviytyäkseen rutosta.

Vierailija
48/138 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ap on ihminen, joka kylässä käydessään katsoo lattialistojen puhtaudenkin! Mitäpä veikkaat, vähän siivoton ihminen vai moinen nipo, kumpaa toivoisi lähipiiriin...?

Vierailija
49/138 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama ihmetyttää.Meillä 4 lasta eikä sellaista paskaa löydy mistään kuten useilla sinkuilla tai kahdestaan olevilla.Siivoan perusjutut päivittäin ja tarvittaessa muut.Vilkaisin eilen vessanovea ja huomasin että oli ruokatahroissa,lapset menee peseen sinne kädet ruoan jälkeen,ja pyyhin oven siinä heti.Ei mennyt kuin minuutti.

Ihmiset on kohtuu sikasia ja laiskoja.

Mielummin lähdetään puntille ähkimään kuin kulutettaisiin sama energia kotona imurinvarressa tai siivoten...

Kyllä, lähden mieluumin salille tai juoksemaan. Meillä on usein sotkuista. Siivoan kyllä kunnolla kerran viikossa ja järjestelen lähes päivittäin tavaroita, mutta silti meillä on usein jossain päin taloa sotkuista. En tykkää siivota ja tämä on meidän koti, jos jotain vierasta häiritsee, niin neuvon kyllä missä siivousvälineet ovat. Puhtaasta kodista kyllä tykkään, mutta meillä se siivoaminen on loputon suo, yhdestä paikasta kun siivoaa niin toinen on jo sotkussa. Meillä on neljä lasta ja kotieläimiä, joista lähtee karvaa.

Vierailija
50/138 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alapeukutin, koska nauratti vaatimaton elämäsi. Eikö sulla ole edes tutkinoa avaruustieteestä, teoreettisesta filosofiasta tai Mesopotamian arkeologiasta? Ei kunniatohtorin arvonimeä Oxfordista? Et matkustele yksityiskoneella Micronesiassa?

Laitat vaan ruokaa ja siivoat?

Nyt kun tiedän teidän asuvan noin pienessä asunnossa, niin hävettää alapeukutus.

Hehe, milläs koulutuksella itse vittuilet siellä? Epäilemättä vuokrakerrostalon kaksiosta käsin....

No, ei ole mainitsemiasi tutkintoja mutta mihin niitä tarvitsee kun on pärjännyt ilmankin. Se ei tarkoita etteikö olisi kiinnostunut  vaikka avaruustieteistä (tosin mieluummin ydinfysiikkaa Cernissä missä olin töissä aikoinaan). Taidehistoria kiinnostaa kyllä enemmän:)

Laitan tosiaan vaan ruokaa ja siivoan kaiken muun touhun lisäksi. Kuten muutkin normaalit äidit.

Vierailija
51/138 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ap oot ratkaissut sen, että jos keskimäärin mies siivoaa joka toisen kerran ja omalla tavallaan, joka ei täytä välttämättä sun standardeja, mutta siitä ei voi nalkuttaa koska se miehen mielestä on riittävän siisti, niin onko reilua että nainen aina hinkkaa ne hemmetin pinttyneet jutut ja kaikki maholliset pois, koska mies tekee jonkinlaisen kevytsiivouksen vuorollaan? Mies ei välttämättä ymmärrä että vessan siivoukseen kuuluu se vessanpöntön siivous:"Millä perusteella sä päätät mikä kuuluu vessansiivoukseen??"

Millä perusteella sä meet toisten perheiden kotiin arvostelemaan siisteyttä? Ja miksi se vaivaa sua niin paljon että kelailet sitä kyläilyjen ulkopuolellakin? Koetko olevat parempi ihminen? Voidaan kertoa että kyllä, sä olet parempi ihminen kuin ne sun sotkuiset kaverit. Ainakin siisteydessä.

Vierailija
52/138 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan yhtä paljon kateeksi kuin blogit ja facet missä hehkutetaan noin ja seuraavana päivänä se kaunis siisti koti myydään koska erotaan.

T. Ei kauheen hoikka, suht hyväkuntoinen, joskus huoliteltu av-mamma

En hehkuta vaan totesin faktan. Ja jos toi mies nyt 20v jälkeen lähtee kävelemään niin varmaan sillä  on hyvä syy siihen:)

Vierailija
53/138 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä otan siivoamisen kuntoilusta ja siivotaan yleensä lasten kanssa yhdessä. Siivoamisen jälkeen herkkuja ja leffa palkinnoksi ☺

Mä en taas tajua niitä ketkä elää elämäänsä VAIN kodin ulkopuolella. Ettei mitään perusjuttua esim ruuanlaitto lasketa tekemiseksi vaan pitää erikseen mennä jonnekin tekemään jotakin ja mieluiten vielä ohjatusti. Tai valitetaan huonokuntoisuudesta, kun ei ole varaa tai aikaa. No ei mullakaan. Mutta, jos laittaa käsipainot ennenkuin lähtee ripustamaan pyykkiä tai imuroi vauva kantoliinassa, niin kivasti saa kuntoa kohotettua.

Kyllä minäkin käyn ulkona ja jokaisella lapsella on yksi harrastus. Ei me istuta kotona siivoamassa kaiken aikaa. Mutta kyllä siivoaminen on osa arjen rutiineja. Ei se vie tuntikausia, että pyyhkäsee mikron puhtaaksi vaikka sillä aikaa,kun odottaa pastan kypsymistä.

Ei millään pahalla, mutta toiset ehkä pyrkivät vähän parempaan kuntoon, mihin vauva kantoliinassa imuroinnilla pääsee. Et taida ihan tietää millaista kuntoilua osa ihmisistä harrastaa.

Vierailija
54/138 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä on monesti erilaisia käsityksiä kuinka siistiä kotona pitäisi olla. Kävin kerran hammaslääkärillä joka sanoi että täydellistä puhtautta löytää ainoastaan laboratoriosta. Omaan kaaokseen turhautuneena olen viimeaikoina yrittänyt seurata Marie Kondon ohjeita mutta edelleen sotkua tulee kuin tyhjästä ja aina saa olla imuroimassa.

Vierailija
55/138 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaisia koiria teillä on, kun niistä lähtee karvaa koko ajan? Minun koirastani karvaa lähtee vain karvanlähtöaikaan. Lapsetkin voi opettaa korjaamaan astiat/lelut ja viemään roskat roskikseen. Ja jos vaikka tiputtaa hilloa lattialle, niin sen voi siivota saman tien pois, eikä vasta siivouspäivänä, kun se on levinnyt sukissa pitkin kämppää. Kyllä minuakin oudoksuttaa ihmiset, jotka ei viitsi laittaa likaisia astioita suoraan koneeseen ja jos leipä tippuu lattialle, niin se jää sinne. Samoin on tosi vastenmielistä pyyhkiä vessassa kätensä selvästi likaiseen ja haisevaan pyyhkeen. Itse vien vieraille aina puhtaan pyyhkeen vessaan.

Ylisiisteys on ihan yhtä ärsyttävää kuin hirvittävä sotku. Äitini on raivostuttavan ylisiisti, joka tiskaa työvälineet kesken ruuanlaiton, jos erehtyy päästämään esim. paistilastan kädestään. Välimuotojakin on olemassa. Ja likaisuus on eri asia kuin sotkuisuus ja se, että on tavaroita hujanhajan. Minulla on paha tapa olla viemättä tavaroita takaisin paikoilleen, mutta esim. tiskirätin vaihdan joka päivä, pidän keittiön tasot puhtaina ja vessan siistinä.

Vierailija
56/138 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ap. Meillä ei ole näin sotkuista oikeasti, mutta olemme ystäväporukalla huomanneet sun mulkoilut ja kulmakarvojen kohottelun ja päättäneet katsoa kuinka kauan kuluu ennen kuin otat asian puheeksi. Aluksi valmistauduttiin sun vierailuja varten ripottelemalla likapyykkejä pitkin asuntoa. Sitten murusteltiin keittiön pöytä ennen sen kattamista. Hillotahra mattoon, vähän roiskeita hellan lähistölle. Ollaan edetty tasaisesti kohti kaaosta, mutta vielä olet malttanut olla hiljaa. Toivon, että nostat karvaavan kissan pöydälle loka-joulukuussa, koska mä veikkasin että sun hermo pettää joulustressissä.

Vierailija
57/138 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei se ihan noinkaan mene. Mä laitan yleensä yhden ruuan päivässä + aamupala ja iltapala. Siihen yhden lämpimän aterian tekoon ja keittiön siivoamiseen menee max. yksi tunti.

Että jos joku sanoo, ettei lapsien takia ehdi mitään muuta tehdä, niin se on jo paskapuhetta tai sitten niitä lapsia on tusina.

Kodin voi pitää perus siistinä lastenkin kanssa jos vain haluaa. Ja kannattaa ne lapsetkin opettaa siihen, että jos sotkua tulee, niin siivotaan heti eikä kohta.

Vierailija
58/138 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootas *käärii hihat ylös*

"on mulla muutakin elämää ku siivota"

"ei onneksi tartte elää sisustuslehtikodissa"

"meillä saa olla ja elää rauhassa"

"turhaa nipottamista"

Mitä vielä, mutta totahan se on jos vähänkään menee huomauttamaan että hei anteeksi etsin asuntoasi mutta näköjään tulin kaatopaikalle. On meilläkin sekaista, leluja ja vaatteita pitkin poikin MUTTA meillä ei ole ruokaa, eläinten paskaa (tai ihmisten) lattioilla eikä jalkapohjat ole heti mustia kun kävelet metrin lattialla ilman sukkia. Mutta tosiaan olenkin vain elämää elämätön siivoojaluuseri joka kulkee koko ajan rätti kädessä ja lapsetkaan ei saa rauhassa elää.

Vierailija
59/138 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkälaisia koiria teillä on, kun niistä lähtee karvaa koko ajan? Minun koirastani karvaa lähtee vain karvanlähtöaikaan. Lapsetkin voi opettaa korjaamaan astiat/lelut ja viemään roskat roskikseen. Ja jos vaikka tiputtaa hilloa lattialle, niin sen voi siivota saman tien pois, eikä vasta siivouspäivänä, kun se on levinnyt sukissa pitkin kämppää. Kyllä minuakin oudoksuttaa ihmiset, jotka ei viitsi laittaa likaisia astioita suoraan koneeseen ja jos leipä tippuu lattialle, niin se jää sinne. Samoin on tosi vastenmielistä pyyhkiä vessassa kätensä selvästi likaiseen ja haisevaan pyyhkeen. Itse vien vieraille aina puhtaan pyyhkeen vessaan.

Ylisiisteys on ihan yhtä ärsyttävää kuin hirvittävä sotku. Äitini on raivostuttavan ylisiisti, joka tiskaa työvälineet kesken ruuanlaiton, jos erehtyy päästämään esim. paistilastan kädestään. Välimuotojakin on olemassa. Ja likaisuus on eri asia kuin sotkuisuus ja se, että on tavaroita hujanhajan. Minulla on paha tapa olla viemättä tavaroita takaisin paikoilleen, mutta esim. tiskirätin vaihdan joka päivä, pidän keittiön tasot puhtaina ja vessan siistinä.

Meillä on kaksi kissaa ja niistä lähtee karvoja kyllä ihan ympäri vuoden. Lapset jatkavat usein samaa leikkiä, ei ole mitään järkeä siivota aina kaikkea välillä pois. Esim legokaupunki valtaa koko huoneen eikä huoneessa pysty silloin edes kunnolla kävelemään. Mutta siivoa sinä ihmeessä lapsinesi kaikki heti pois, meillä toimitaan toisin.

Vierailija
60/138 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kotona on aina sotkuista, ollut koko ikäni. Vanhempieni luona siis asun ja erityisesti äitiäni ei ole koskaan siivoaminen innostanut alkuunkaan eikä hän osaa heittää vanhaa tavaraa menemään. Kaikki paikat täynnä tavaraa ja hella menossa vaihtoon, kun ei ole ollut siihenkään tarvittavia puhdistustuotteita. Pakastin sulatettiin viime talvena ja pakastelokerot jäi putsaamatta, joten nyt pakastin on täynnä ruokaa ja lokerot keittiön lattialla. Lista voisi jatkua loputtomiin.

Nyt jos joku ihmettelee, että enkö minä sitten siivoa? Kyllä siivoan, mutta omien vanhempien sotkujen putsaaminen ja tavaroiden järjestely on RASITTAVAA. Aivan kuin huolehtisi teini-ikäisistä vaikka olen itse vasta parikymppinen. Nyt olen silti päättänyt tehdä suursiivouksen ja käyn joka kolkan tästä asunnosta läpi, heitän roskat menemään ja vanhat tavarat kirpparille. Pöly oikein tunkee nenästä suoraan aivoihin, kun sitä on niin PALJON ja jokapuolella. Olisi parempaakin kesätekemistä, mutta ei vaan yksinkertaisesti enää pysty elämään tämän sotkun keskellä.

Olen muuttamassa, mutta hittovie kun asuntoa ei vaan löydy. Pakko sietää, kestää ja yrittää tehdä omasta elinympäristöstä edes jotenkin miellyttävämpi. Takana 8 roskasäkillistä roskaa, älytön määrä myyntiin menevää tavaraa, tummat silmänaluset ja pölyntäyteiset keuhkot.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kolme