Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Korkeasti koulutettujen harhaluulo

Vierailija
30.07.2016 |

Onko niin, että kun ne jotka on hakeneet ja päässeet jonnekin korkeakouluun tai yliopistoon, ajattelevat että kun kaikki hakeneet eivät päässeet sinne, että he itse ovat parempia kuin nekin jotka eivät sinne edes halunneet? Eli olettavat että jos 100% peruskoululaisista kävisi lukion, ja hakisi niihin korkeakouluihin ja yliopistoihin, niin he olisivat edelleen niitä voittajia (älykkäimpiä), ja kaikki muut jotka ei pääsisi opiskelemaan olisivat luusereita, eli tyhmiä?
Onko se vaikea ymmärtää että kaikki eivät halua aloille joita pitää opiskella pitkään, vaikka rahkeita olisikin opiskeluun?
Varsinkin se että pitäisi opiskella kauan että pääsee hyväpalkkaiseen työhön, sehän on kauhea ajatus, että ei voi valita alaa josta tykkää, vaan ala josta tienaa paljon. Elämä menee hukkaan jo siinä opiskeluaikana, ja varsinkin sitten tympeässä, mutta hyväpalkkaisessa työssä josta ei saa mitään iloa, vaan sillä isolla palkalla pitää sitten vapaa-aikana paikata oloaan kuluttamalla rahaa huvituksiin ja hemmotteluun.
Työhän on tietysti siksi olemassa että saadaan rahaa elämiseen, mutta kyllä se vie elämänlaatua paljon alemmalle tasolle jos inhoaa työtään, kun siitä ei saa henkisesti kuin stressiä.
Vähän kuin se, että missikisojen voittaja on maan kaunein, ja kaikki jotka ei edes osallistuneet, on rumempia kuin ne jotka osallistui? Vaikka oikeasti kauneimmat ei edes halua missikisoihin, ja monet missikisoihin osallistuneista on oikeasti aika rumia.
Myös palkan epäsuhta on mielestäni omituinen, jos on käynyt kouluja paljon niin ansaitsee parempaa palkkaa, vaikka laiskottelisi töissä, kuin sellainen jolla on alhaisempi koulutus mutta on tuottavampi töissä, ja kokee suurempaa fyysistä rasitusta työn tekemisestä. Sanotaan että johtajan vastuu on se joka oikeuttaa isoon palkkaan, kun on vastuussa monista työntekijöistä ja isoista rahoista, ja se että pomo jos mokaa on kyseessä iso moka ja riski saada potkut koska hyvänsä. Siinäkään ei ole sitten järkeä, että jos iso pomo mokaa niin pahasti että saa potkut, hän saa isot rahat siitä hyvästä, eli sillä kompensoidaan sitä että se iso palkka jääkin nyt saamatta, vaikka sillä riskillä juuri peruteltiin alunperin se iso palkka. Kuitenkin, se pienipalkkainen työntekijä saa yhtälailla potkut jos mokaa, tai voi saada potkut vaikka ei edes mokaisi mitään, vaan potkut perustellaan taloudellisilla ja tuotannollisilla syillä, eli oikeasti työvoimakustannuksia alentamalla saadaan omistajille lisää rahaa ja pienenpi porukka työntekijöitä tekee ne samat työt kuin ennenkin.

Kommentit (85)

Vierailija
61/85 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain just opiskelupaikan alalta, jossa pitäisi tienata hyvin ja olen äärimmäisen kiitollinen kaikille mua fiksummille, jotka jättivät sinne hakematta, että sain tämän mahdollisuuden laittaa 4 vuoden kuluttua päin helvettiä olevat raha-asiani kuntoon. :D

Minä ainakin arvostan ihmisten valintoja elää omaa elämäänsä ja tehdä sellaista työtä, mitä itse tahtoo. Kyllä näitä perusammattejakin tarvitaan, olen minäkin ollut vanhusten kotiavustajana, siivoojana, yms. ja voin olla edelleenkin, jos opiskelujen jälkeen ei aina oman alan hommia ole tarjolla. Ja edelleen aion kaveerata amispohjaisten duunarikavereideni, työttömien kavereideni, kotirouvakavereideni jne. kanssa, ihmisiähän tässä kaikki ollaan, eikä korkeakoulun käyminen mielestäni nosta ihmistä millekään korokkeelle. Käyn sen ihan, koska sillä pääsen tekemään sellaisia hommia, jotka itseäni kiinnostavat ja jossa koen, että minulla on jotain annettavaa tälle yhteiskunnalle.

Vierailija
62/85 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

KTM on pomo ja tradenomi sen assari...Mitä sen KTM:n pitäisi ajatella...?Että se tradenomi on kuitenkin ylempi?

Voi se assari olla älykkäämpi kuin pomonsa, tai parempi ihmisenä. KTM voi olla mulkku ääliö ja tradenomi voi olla nero, se mitä kouluja ovat käyneet, ei kerro heistä ihmisenä yhtään mitään.

ap

Mihin perustat tuon väitteesi? Miksi koulun käyminen ei mielestäsi kerro ihmisestä mitään?

Jos assarina toimiva tradenomi on nero, niin on aika epäloogista, että hän toimii assarina. Toisaalta mulkun vastakohta ei ole nero, mutta sitähän ei voi tietää, jos ei ole suorittanut korkeakouluopintoja.

Se että jos on mulkku, niin mulkkuna pysyy vaikka kävisi koko ikänsä kouluja. Ja joku voi olla nero, mutta ei halua olla muuta kuin tradenomi assari, jonkun muun luonteenpiirteensä takia. En ole väittänyt että mulkun vastakohta on nero, vaan sitä että koulutus ei tee kestään parempaa ihmistä, eikä kouluja käymättömyys tyhmää.

Me kaikki ollan erilaisia, ja tykätään tehdä erilaisia aisoita. 

ap

Yleensä se nyt menee niin päin, että tradenomi on mulkku ja siksi pysyy assarina. Kouluja käymättömyys ei tee tyhmää, se vain kertoo tyhmyydestä.

Ei työpaikka tai ammatti ole mulkku vaan ihminen ja niitä mulkkuja löytyy myös jokaista kokoa ja joka alalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/85 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, jos tällä foorumilla joku onkin haukkunut muita kuin korkeakoulututkinnon suorittaneita jollain tavalla, niin se ei todellakaan tarkoita sitä, että kaikki akateemiset tms. halveksisivat vähemmän koulutettuja. Tällä palstalla pelin henki vain sattuu olemaan sellainen, että kaikki mahdolliset ihmiset ja ryhmät haukutaan tasapuolisesti.

Sitä paitsi, ap, sinulla on myös mahdollisuus jatkaa opintoja korkeakoulussa, jos haluat. Ainakin Turun kauppakorkeakoulussa voit suorittaa myös avoimen yliopiston opintoja, jos et esim. ehdi suorittaa koko tutkintoa.

Joo, tiedän, kuten sanottu, siksi keskustelen asiasta täälä, koska täällä tälläinen omituinen käytös on tullut esille.

Ja kyllä tiedän senkin että voisin opiskella vielä mitä vaan, ja toki opiskelenkin aina sitä mitä kiinnostaa. Olen opiskellut jo kolme ammattia, ja nyt on neljäs menossa. Yrittäjänäkin olin viitisen vuotta, tuli  kokeiltua sekin. Kyllä tässä on väännetty elämän aikana muutakin kuin kampea. Siksi mietinkin näitä tämä palstan kummallisuuksia näin vapaapäivän kunniaksi, puutarhatöihin ei voi mennä kun ukkostaa, ja siivoamaan ei huvita ryhtyä vaikka pitäisi. Mulla alkoi just loma, ja yritän saada ajatukset pois työjutuista.

ap

Eli olet näitä elämässä ajelehtivia, jotka eivät saa mistään kulmasta otetta, mutta jaksavat moittia niitä, jotka ovat viitsineet enemmän.

Typerää provoa!  Ap on kirjoituksestaan päätellen todellakin yrittänyt.  Ihmettelenkin miksi Suomessa joidenkin pitää hankkia ne neljä-viisi ammattia pärjätäkseen, ja toisille kaikki tipahtaa kuin taivaasta.   Itse epäilen Suomen olevan vahvasti luokkayhteiskunta ja omasta luokasta karkaaminen onnistuu harvoin.

Vierailija
64/85 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onkohan tuo aloittaja koskaan miettinyt tätä niin, että jos opiskelee sen 6 vuotta yliopistossa ja saa palkkansa nostettua sillä konstilla 1500 eurosta edes 3000 euroon nettona, niin käytännössä saavuttaa samanlaisen elintason puolella työmäärällä siihen nähden, kuin tämä matalapalkkainen, kouluttamaton ihminen. Eli esimerkiksi asiantuntijatöitä tai konsultointia tekevä maisteri voi tehdä töitään 25 euron tuntipalkalla 20 tuntia viikossa ja vetää lonkkaa loppuajan, kun taas siivooja joutuu alle kympin tunti tekemään yli 40 tuntia viikkoon, saavuttamatta silti samaa palkkaa ja elintasoa.

Joo, kyllä juuri sitä olen miettinyt. Kyllähän sitä on tutkimuksia että jotkut amikset tienaavat elämänsä aikana jopa enemmän rahaa kuin akateemiset, riippuen tietysti alasta. Sitä juuri kritisoin, että se siivooja varmasti tekee raskaampaa työtä (ja tärkeää työtä) ja sitä ei arvosteta, koska hän ei ole käynyt kouluja ylimääräistä kuutta vuotta. Mielestäni palkka pitäisi maksaa sen mukaan kuinka paljon hyötyä siitä on. Monet ovat tällä palstalla kerskuneet kuinka tosiaankin vetävät lonkkaa työpaikalla, ja saavat 5000€/kk palkkaa, kyllä se varmasti sitä siivoojaa vituttaa.

ap

Valitettavasti/onneksi palkkaa ei kuitenkaan makseta tämän perusteella vaan enemmänkin työn tarjonnan ja kysynnän mukaan. Käytännössä siis jos alalla on osaajia vähemmän tai alan työtä kykenee tekemään vai pieni joukko ihmisiä, mutta kysyntä tälle osaamiselle on suuri, tämä joukko voi käytännössä päättää millä hinnalla he työtään tarjoavat. Toisaalta jos työtä pystyy tekemään melkein kuka vain, kuten siivous, todennäköisesti joku suostuu tekemään tätä työtä halvemmalla kuin joku toinen. Jos palkkaus menisi aina työn tuottaman hyödyn mukaan, olisi kiinnostavaa että miten tämä hyöty määritettäisiin. Jos siivouksen hyöty ja siitä saatu palkka olisi suuri, miksi kukaan kehittäisi itsestään monta vuotta jonkin alan erikoisasiantuntijaa, minkä alan tuottamat hyödyt olisivat pienemmät. Entäs taiteilijat ja urheilijat, ovatko he hyödyllisiä? Riippuisiko palkkaus sitten enemmänkin tehdyn työn tehokkuudesta? Tavallaan jo nyt palkatessaan yritykset tietenkin jo määrittävät uuden työtekijän hyödyt verrattuna tämän kuluihin, jolloin käytännössä tätä jo jossain määrin tapahtuu.

Minä olen sitä mieltä, että on paljon aloja ja töitä yleensäkin, mihin vaaditaan korkeaa koulutusta ihan turhaan. Ennen tiettyihin ammatteihin pääsi jopa pelkällä lukion tai kauppiksen käymisellä, ja hyvin pystyivät tekemään töitä vielä senkin jälkeen kun koulutusvaatimuksia nostettiin. Maalaisjärjellä ja motivaatiolla pääsee jo pitkälle.

Itsekin olen nykyään vastuussa jopa kymmenistä ihmisistä, kuudesta, ja nyt loma-aikana kahdeksasta työpisteestä, joista osa ympäri kaupunkia asiakkaiden luona, ja minulla ei ole korkeaa koulutusta. Olen esimiehenä vaativassa paikassa pienellä palkalla, ja nautin työstäni, koska tunnen tekeväni hyödyllistä ja tärkeää työtä. Jokainen päivä töissä on erilainen, ja vastuu on iso. Jokaiselle työntekijälle pitää olla sopiva työ, ja asiakkaat pitää pitää tyytyväisenä. Suuri osa töistä on sellaisia joita en ole itse tehnyt työkseni, mutta silti minun pitää osata toimia ohjaajana ja valmentajana.

ap

Vierailija
65/85 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ainakin mieluummin downshiftaava maisteri, jolla on melkein maksettu kerrostalo-osake, paljon vapaa-aikaa ja sopivasti rahaa, että voin käydä esim. muutaman kerran vuodessa ulkomailla ja ravintolassa syömässä, kuin esimerkiksi kouluttamaton tiskari, joka saisi tehdä saman tulotason saadakseen täyttä työviikkoa ja ylitöitä niska limassa.

Mutta se tiskari käy ravintolassa joka päivä 😜

Vierailija
66/85 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse valitsin alan, joka kiinnostaa ja siitä sattuu nyt vaan saamaan hyvää palkkaa. Olisiko pitänyt valita muu ala, jotta en olisi ylimielinen? Olen huomannut, että tämä "parempia ihmisiä" ajattelu on paljon lähtöisin niiltä, jotka eivät ole yhtä korkeasti koulutettuja. Kyllä löytyy myös korkeakoulutettuja, jotka nostavat itseään muiden ohi, mutta en ole kovin moneen törmännyt, enkä tule heidän kanssaan kylläkään toimeen.

Vierailija
67/85 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määritelkää korkeasti koulutettu? Riittääkö perus AMK vai pitääkö olla Yliopisto tasoinen? Itse arvostan Yliopisto tasoa huomattavasti enemmän, toki silloinki riippuu vähä alasta.

Vierailija
68/85 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppaan ap:ta sikäli, että Suomessa on vielä jostain syystä jäljellä Suomi-Filmien ajan pokkurointikulttuuria koulutetumoia tai muuten ylemmässä asemassa olevia kohtaan. Vaikka itse olen korkeakoulutettu, tein opiskeluaikana siivoustyötä, ja huomasin, miten nuljusti osa ihmisistä suhtautuu "tyhmään siivoojaan". Tästä oppineena tervehdin aina myös siivoojia esim. virastokäynneillä.

Muissa maissa tilanne ja eri ammattiryhmien arvostus on ihan eri luokkaa. Esimerkiksi tarjoilijat (jotka täällä Suomessa ovat turhan tärkeiden asiakkaiden juoksupoikia ja piikoja), ovat vaikkapa Italiassa arvostettuja ammattilaisia, jotka hallitsevat työnsä ja ovat siitä ylpeitä.

Vierailija
69/85 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"ei se mitä tekee, vaan ketä tekee"  kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, jos tällä foorumilla joku onkin haukkunut muita kuin korkeakoulututkinnon suorittaneita jollain tavalla, niin se ei todellakaan tarkoita sitä, että kaikki akateemiset tms. halveksisivat vähemmän koulutettuja. Tällä palstalla pelin henki vain sattuu olemaan sellainen, että kaikki mahdolliset ihmiset ja ryhmät haukutaan tasapuolisesti.

Sitä paitsi, ap, sinulla on myös mahdollisuus jatkaa opintoja korkeakoulussa, jos haluat. Ainakin Turun kauppakorkeakoulussa voit suorittaa myös avoimen yliopiston opintoja, jos et esim. ehdi suorittaa koko tutkintoa.

Joo, tiedän, kuten sanottu, siksi keskustelen asiasta täälä, koska täällä tälläinen omituinen käytös on tullut esille.

Ja kyllä tiedän senkin että voisin opiskella vielä mitä vaan, ja toki opiskelenkin aina sitä mitä kiinnostaa. Olen opiskellut jo kolme ammattia, ja nyt on neljäs menossa. Yrittäjänäkin olin viitisen vuotta, tuli  kokeiltua sekin. Kyllä tässä on väännetty elämän aikana muutakin kuin kampea. Siksi mietinkin näitä tämä palstan kummallisuuksia näin vapaapäivän kunniaksi, puutarhatöihin ei voi mennä kun ukkostaa, ja siivoamaan ei huvita ryhtyä vaikka pitäisi. Mulla alkoi just loma, ja yritän saada ajatukset pois työjutuista.

ap

Eli olet näitä elämässä ajelehtivia, jotka eivät saa mistään kulmasta otetta, mutta jaksavat moittia niitä, jotka ovat viitsineet enemmän.

Typerää provoa!  Ap on kirjoituksestaan päätellen todellakin yrittänyt.  Ihmettelenkin miksi Suomessa joidenkin pitää hankkia ne neljä-viisi ammattia pärjätäkseen, ja toisille kaikki tipahtaa kuin taivaasta.   Itse epäilen Suomen olevan vahvasti luokkayhteiskunta ja omasta luokasta karkaaminen onnistuu harvoin.

Kun minä menin kauppikseen vuonna 1990, rehtori piti puheen jossa sanoi että tämä on vasta teidän ensimmäinen koulunne josta valmistutte ammattiin, nykyaikana ihminen joutuu elämänsä aikana kouluttautumaan uudelleen 3-4 kertaa, siinä hän oli oikeassa, minä en sulje sitä pois että vielä seuraavan 20 vuoden aikana kouluttaudun uudestaan. Rehtori sanoi silloin myös, että kun te valmistutte täältä, teitä odottaa 4-5 työpaikkaa, mutta eipä tiennyt kuinka väärässä siinä oli, kun pari vuotta myöhemmin piti puhetta sanoi että valitettavasti teitä odottaa 0,7 työpaikkaa.

ap

Vierailija
70/85 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin 10 % populaatiosta on edellytykset korkeakouluopintoihin. Tekstisi perusteella et kuulu tuohon porukkaan.

Nyt oli niin hatusta heitetty, että kaipaa vähän muutakin kuin vain väitteen.

Vierailija
71/85 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin 10 % populaatiosta on edellytykset korkeakouluopintoihin. Tekstisi perusteella et kuulu tuohon porukkaan.

Mun mielestä tossa ap:n tektissä oli ihan hyvää pohdintaa.

T:maisteri

Vierailija
72/85 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Määritelkää korkeasti koulutettu? Riittääkö perus AMK vai pitääkö olla Yliopisto tasoinen? Itse arvostan Yliopisto tasoa huomattavasti enemmän, toki silloinki riippuu vähä alasta.

Kyllä varmasti on eritasoisia kouluja, mutta et kai arvosta ihmistä sen mukaan minkä alan hän on valinnut? Onneksi tämä amishaukkujinen porukka on pieni, ja se näkyy lähinnä tällä palstalla, oikeassa elämässä tajuavat pitää päänsä kiinni. Ihmisarvo ei ole mitattavissa rahalla tai maineella. Jokainen joka jotain työtä tekee on arvokas, ja jokainen ihminen joka haluaa hyvää toisille ja tekee hyvää toisille, on arvokas. Myös työttömät ihmiset ovat arvokkaita, suurin osa heistäkin tekee jotain työtä, siitä ei vaan makseta palkkaa. 

ap

Vierailija
73/85 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen korkeakoulutettu ja lähtöisin duunariperheestä. En ole kenenkään korkeakoulutetun kuullut pitävän itseään parempana, mutta olen useasti kuullut duunareilta kommentteja kuinka koulutetut pitävät itseään parempana. Eli onko ongelma joidenkin (ei missään nimessä kaikkien) kouluttamattomien alemmuuden tunne?

Ihme on ellet ole koskaan huomannut yhdelläkään akateemisella ylenkatsetta amiksia kohtaan. Kyllä akateemisissakin ihmisissä on k-päitä. Pahimmat mun tapaamat ovat niitä työttömiä tai huonosti palkattuja akateemisia jotka ovat pettyneet siihen etteivät automaattisesti saaneetkaan mitään yhteiskunnallisesti arvostettua asemaa. Nyt sitten korostetaan sitä akateemista statusta joka heille (muka) on tärkeämpää kuin mukava elintaso ja kiinnostava työ. Ja ei, ei tietenkään kaikki akateemiset pienipalkkaiset ole tällaisia.

Vierailija
74/85 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä tossa ap:n tektissä oli ihan hyvää pohdintaa.

T:maisteri

Kiitos! 

Mies kävi ruokatunnilla tuossa kotona, ja valitti että kyllä sitä ollaan taas niin uppoutuneena virtuaalimaalimaan :D 

ap

Vierailija
75/85 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niille, jotka eivät kuulu tuohon 10%n joukkoon, koitetaan lohduttaa sillä, että vaikka mille duunarille koitetaan keksiä nimiä, jotka peittävät ko. ammatin tasotilanteen.

Monet siivoojat ovat nykyään palveluvastaavia. Roskakuskillakin on nykyään joku outo nimi.

Monille opistotason kouluille luotiin hieno "ammattikorkeakoulu" nimi.

Se on kuulkaas yliopistot ihan erikseen. Mut varmaan, kun Suomessa alkaa älykkyysosamäärä syystä tai toisesta pikkuhiljaa laskea, niin ammattikorkeakoulutkin muutetaan varmaan "ammattiyliopistoiksi".

Aatelkaa, että ihan tosissaan ovat puuhaamassa kukkahattutädit sellaista, että osa matematiikan tehtävistä kouluista pitäisi poistaa, koska kaikilla ei ole mahdollisuuksia niissä pärjätä ja tuntevat itsensä alempiarvoiseksi.

Haloo ! Ihan samalla tavalla musiikki pitäisi poistaa oppiaineista, kun kaikki ei sitä osaa. Ja kuvaamataito, kun osa ei osaa hyvin piirtää.

Kaikille kaikkea tasavertaisesti ei tule koskaan toimimaan. On aina ollut kahden kerroksen väkeä, ja siinä ei ole mitään pahaa.

Eikö ole köyhällekin hyvä kurkotella parempaan, ja pinnistellä koulussa, että pääsisi leveän leivän perään.

Vierailija
76/85 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä mielessä parempia? Korkeampi koulutus korkeakoulun käyneillä. Olen myös huomannut että korkeasti kouluttautuneilla on usein laajempi yleissivistys ja näkökulma kuin alemmin kouluttautuneilla. Ei aina toki, mutta usein.

Vierailija
77/85 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

No johan oli kummallinen kommentti. Ap:han on tehnyt vaikka mitä eikä suinkaan valita omista hommistaan. Ei kyllä kuulosta siltä että ap ois elämässään vähemmän tehnyt kuin joku perus yhden tutkinnon ja yhden (suoja)työpaikan maisteri .

Vierailija
78/85 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä järkeä siinä olisi että kaikki koulutettaisiin korkeimpaan mahdolliseen tutkintoon? Kun kerran sitä korkeinta koulutusta ei tarvi kuin pienessä osassa töitä? Siksi se että jotkut tällä palstalla arvostelevat amiksia ihmisinä jotka eivät päässeet korkeakouluun tai yliopistoon, on ihan järjetöntä. Nykyään koulutetaan ihmisiä ihan turhaan liikaa, ja kyllähän se sitten vituttaa kun on korkea koulutus kovalla vaivalla ja rahalla hommattu, mutta töitä ei olekaan.

ap

Vierailija
79/85 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä mielessä parempia? Korkeampi koulutus korkeakoulun käyneillä. Olen myös huomannut että korkeasti kouluttautuneilla on usein laajempi yleissivistys ja näkökulma kuin alemmin kouluttautuneilla. Ei aina toki, mutta usein.

No jos olet tätä palstaa lukenut niin tiedät. 

Vierailija
80/85 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Korkea-asteen tutkinnon suorittaneiden osuus 25–34-vuotiaiden joukossa oli 18 prosenttia vuonna 1970, 29 prosenttia vuonna 1990 ja 37 prosenttia vuonna 2010." http://www.stat.fi/artikkelit/2012/art_2012-03-12_009.html?s=0

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yhdeksän