Niin, eli 54. on viideskymmenesneljäs
Kukaan ei (toivottavasti) sano lukevansa kirjaa viideskymmenesneljäs kertaa.
OIKEA MUOTO: 54:TTÄ
Kommentit (67)
kaffimånsteri kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin siellä 8. kertaa.
Se oli 8. kerros
Asunto oli 8. kerroksessa.Vain jos sijapäätettä ei voi päätellä seuraavasta sanasta, tulee sijapääte merkitä. Saahan sen sinne laittaa, mutta se on turhaa.
Ensimmäinen ei tarkoita hyvällä suomella mitään.
Miksei? Olisiko lähdettä?
54. kerran = viidennenkymmenennenneljännen kerran
54. kertaan = viidenteenkymmenenteenneljänteen kertaan
Miten tuo 54. kertaa on poikkeus?
Jos kyseessä ei olisi järjestysluku, joutuisi erikseen korostamaan, että luku on partitiivi, koska pelkkä 54 kertaa = viisikymmentäneljä kertaa. 54:ää kertaa = viittäkymmentäneljää kertaa.
Mielestäsikö luvun partitiivisuutta pitäisi korostaa järjestysluvussakin, mutta miksi? Sanotaanko jossakin niin? Lähdettä, kiitos. Sitten uskon.
Vierailija kirjoitti:
kaffimånsteri kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin siellä 8. kertaa.Se oli 8. kerrosAsunto oli 8. kerroksessa.
Vain jos sijapäätettä ei voi päätellä seuraavasta sanasta, tulee sijapääte merkitä. Saahan sen sinne laittaa, mutta se on turhaa.Ensimmäinen ei tarkoita hyvällä suomella mitään.
Tarkoittaahan. Sama logiikka kolmannessa virkkeessä. Partitiivin pääte -a, inessiivin pääte -ssa. Numeron perään ei tarvitse merkitä, koska sama sijapääte, kuin seuraavassa sanassa. Ymmärrätkö, että kertaa-sana on partitiivi sanasta kerta?
Ei helvetti. 54 KERTAA ON EDELLEEN VIISI.KYMMENTÄ.NELJÄ KERTAA JA THAT'S FUCKING IT.
kaffimånsteri kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin siellä 8. kertaa.
Se oli 8. kerros
Asunto oli 8. kerroksessa.Vain jos sijapäätettä ei voi päätellä seuraavasta sanasta, tulee sijapääte merkitä. Saahan sen sinne laittaa, mutta se on turhaa.
No joo, kirjoittaisinkin itse "kahdeksatta".
Vaihdetaan sitten.
Olin siellä 15. kertaa.
Se oli 15. kerros.
Asunto oli 15. kerroksessa.
54. KERTAA tarkoittaa viideskymmenesneljäs kertaa. Ja mitähän helvettiä SE tarkoittaa?
Vierailija kirjoitti:
kaffimånsteri kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin siellä 8. kertaa.
Se oli 8. kerros
No joo, kirjoittaisinkin itse "kahdeksatta".
Vaihdetaan sitten.
Olin siellä 15. kertaa.
Se oli 15. kerros.
Asunto oli 15. kerroksessa.
Heitä nyt helvettiin tuo numero piste kertaa, kun se EI MENE OIKEIN KOSKAAN.
kaffimånsteri kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"mutta edelleen 54 PISTE on VIIDESKYMMENESNELJÄS."
Mutta kun eihän se ole pelkästään noin, jos se taipuu.
Jos jossakin lukee "133 ihmiselle", luetko sen "satakolmekymmentäkolme ihmiselle"? (Koska 133 = satakolmekymmentäkolme.)
Voi perkele. ERI ASIOITA. 54 kertaa EI OLE MITENKÄÄN SAMA ASIA KUIN viidennettäkymmenettäneljättä kertaa. Ei lähellekään sama. 54 kertaa on viisikymmentäneljä kertaa. Gosh.
Eivätkö järjestysluvut mielestäsi taivu ollenkaan? Pitääkö niihin mielestäsi aina laittaa sijapääte näkyviin, jos ne eivät ole perusmuodossa?
Ehkä selität jotenkin huonosti, koska en ymmärrä mitä ajat takaa.
"Eivätkö järjestysluvut mielestäsi taivu ollenkaan?"
Tällä siis tarkoitin, että jos niiden perään ei ole laitettu päätettä, niin luetaanko ne mielestäsi silloin aina perusmuodossa.
kaffimånsteri kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kaffimånsteri kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain jos sijapäätettä ei voi päätellä seuraavasta sanasta, tulee sijapääte merkitä. Saahan sen sinne laittaa, mutta se on turhaa.
Ensimmäinen ei tarkoita hyvällä suomella mitään.Tarkoittaahan. Sama logiikka kolmannessa virkkeessä. Partitiivin pääte -a, inessiivin pääte -ssa. Numeron perään ei tarvitse merkitä, koska sama sijapääte, kuin seuraavassa sanassa. Ymmärrätkö, että kertaa-sana on partitiivi sanasta kerta?
Ei helvetti. 54 KERTAA ON EDELLEEN VIISI.KYMMENTÄ.NELJÄ KERTAA JA THAT'S FUCKING IT.
Niin. Mutta nyt puhuttiinkin 54. kerrasta eikä 54 kerrasta.
Vierailija kirjoitti:
kaffimånsteri kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin siellä 8. kertaa.
Se oli 8. kerros
Jos kyseessä ei olisi järjestysluku, joutuisi erikseen korostamaan, että luku on partitiivi, koska pelkkä 54 kertaa = viisikymmentäneljä kertaa. 54:ää kertaa = viittäkymmentäneljää kertaa.
Mielestäsikö luvun partitiivisuutta pitäisi korostaa järjestysluvussakin, mutta miksi? Sanotaanko jossakin niin? Lähdettä, kiitos. Sitten uskon.
Gosh... olet kyllä aivan uskomattoman pihalla.
kaffimånsteri kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kaffimånsteri kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain jos sijapäätettä ei voi päätellä seuraavasta sanasta, tulee sijapääte merkitä. Saahan sen sinne laittaa, mutta se on turhaa.Ensimmäinen ei tarkoita hyvällä suomella mitään.
Tarkoittaahan. Sama logiikka kolmannessa virkkeessä. Partitiivin pääte -a, inessiivin pääte -ssa. Numeron perään ei tarvitse merkitä, koska sama sijapääte, kuin seuraavassa sanassa. Ymmärrätkö, että kertaa-sana on partitiivi sanasta kerta?
Tuosta olen samaa mieltä, koska oletuksellisesti jos jälkimmäinen sana on partitiivissa, niin luku luetaan silti perusmuodossa. Esim. 3 euroa. Mutta miksi tämä koskisi myös järjestyslukuja? Eihän siinä olisi mitään järkeä, koska ei ole muuta mahdollista lukutapaa kuin että järjestysluku on partitiivissa.
kaffimånsteri kirjoitti:
54. KERTAA tarkoittaa viideskymmenesneljäs kertaa. Ja mitähän helvettiä SE tarkoittaa?
No mitä helvettiä tarkoittaa 54 autossa, jos se sinusta luetaan viisikymmentä neljä autossa?
kaffimånsteri kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kaffimånsteri kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin siellä 8. kertaa.
Se oli 8. kerros
Gosh... olet kyllä aivan uskomattoman pihalla.
No, niin olen, koska toistat vain samaa, enkä saa ajatuksestasi kiinni. En ymmärrä mitä tarkoitat. Kai kuitenkin tiedät, että järjestysluvut(kin) taipuvat seuraavan sanan mukaan. Miksi esim. "5. kertaa" on poikkeus? Auta ymmärtämään.
kaffimånsteri kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, se 54. kertaa ei menisi yo-kirjoituksissa läpi. Äikän ope kirjoitusten alla paasasi tuosta niin kauan että varmasti jäi mieleen kovakalloisemmallakin.
Niinpä! Ja miksi helvetissä ketju häippäsi? Kirjoitin m-sanan, mutta eihän se voi olla syy. Kaikki me olemme m...ja, jos muutamme ulkomaille.
Meekeri?
Kun järjestysluvun lukutapa ei käy selville seuraavasta sanasta, lisätään tarvittava taivutuspääte lukuun kaksoispisteen avulla.
Eli ET voi sanoa, että luet samaa kirjaa 54 kertaa. Se tarkoittaa (yhä edelleen -.-), että luet sitä VIISI.KYMMENTÄ.NELJÄ kertaa, jolloin koko lause menee päin peetä.
54. kertaa tarkoittaa (yhä edelleen -.-), että luet kirjaa viideskymmenesneljäs kertaa. Hyvää suomea???
KERTAA ei kerro yhtään mitään: voit mennä kaksi kertaa nukkumaan tai lukea saman sanan neljättä kertaa.
Vierailija kirjoitti:
kaffimånsteri kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, se 54. kertaa ei menisi yo-kirjoituksissa läpi. Äikän ope kirjoitusten alla paasasi tuosta niin kauan että varmasti jäi mieleen kovakalloisemmallakin.
Niinpä! Ja miksi helvetissä ketju häippäsi? Kirjoitin m-sanan, mutta eihän se voi olla syy. Kaikki me olemme m...ja, jos muutamme ulkomaille.
Meekeri?
Oletko meekeri, jos muutat ulkomaille?
kaffimånsteri kirjoitti:
Kun järjestysluvun lukutapa ei käy selville seuraavasta sanasta, lisätään tarvittava taivutuspääte lukuun kaksoispisteen avulla.
Eli ET voi sanoa, että luet samaa kirjaa 54 kertaa. Se tarkoittaa (yhä edelleen -.-), että luet sitä VIISI.KYMMENTÄ.NELJÄ kertaa, jolloin koko lause menee päin peetä.
54. kertaa tarkoittaa (yhä edelleen -.-), että luet kirjaa viideskymmenesneljäs kertaa. Hyvää suomea???
KERTAA ei kerro yhtään mitään: voit mennä kaksi kertaa nukkumaan tai lukea saman sanan neljättä kertaa.
Tottakai se kertoo ihan yhtä paljon kuin 8. kerrokseen tai 14. päivänä.
Vierailija kirjoitti:
kaffimånsteri kirjoitti:
No mitä helvettiä tarkoittaa 54 autossa, jos se sinusta luetaan viisikymmentä neljä autossa?
AutoSSA kertoo että lukusana taipuu -SSA, -SSÄ, mikä ei IMO ole kovin loogista, mutta minkäs minä sille mahdan.
Vierailija kirjoitti:
kaffimånsteri kirjoitti:
KERTAA ei kerro yhtään mitään: voit mennä kaksi kertaa nukkumaan tai lukea saman sanan neljättä kertaa.Tottakai se kertoo ihan yhtä paljon kuin 8. kerrokseen tai 14. päivänä.
Ei vittu -.- 8:NTEEN
kaffimånsteri kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kaffimånsteri kirjoitti:
AutoSSA kertoo että lukusana taipuu -SSA, -SSÄ, mikä ei IMO ole kovin loogista, mutta minkäs minä sille mahdan.
No katsos! Nyt olet asian ytimessä. Okei, IYO ei ole loogista, mutta näin se menee.