Perheiden erilaiset ruokakulttuurit...
Muistan joskus, kun oltiin lounasaikaan piipahtamassa tutun perheen luona, ja jäätiin sitten syömään. Tarjolla oli perunoita ja valkokastiketta, sekä kananmunaa. Itse olen tottunut, että valkokastike vain sellainen lisuke, joten jäin hölmistyneenä odottamaan, että mitäs tämän kanssa. Onneksi en sanonut mitään. :)
Onko koskaan suu loksahtanut auki ihmetyksestä, kun on ruoka tullut eteen kylässä? Tai, kun on kuullut jonkun juhlakokkauksista tai arkiaterioista.
Kommentit (55)
aikamoista pula-ajan ruokaa, pula-aikaa kun elettiin. Köyhää ja halpaa!
Vierailija:
Ja punaista maitoa jääkaapissa, ja Oivariinia eikä mitään kevytkeijua.
Mitäs ihmettä hyvä karppaaja vois syödä kananmunien ja tonnikalan lisäksi tai yleensä viljatuotteiden sijasta?
Käytättekö paljon pakastevihanneksia vai ostatteko tuoreita?
Onko kauppalaskut kalliita, kasviksia kun pitäisi olla tosi runsaasti?
Mistä karppaajalle ruokaohjeita?
siis kahvia keittäessään. Meillä kotona on ollut tapa laittaa pannu porisemaan, ei tarvi vaatia tilausta vierailta. Kaamee tapa mun mielestä. Eihän vieraat tiedä, miltä kahvi tulee maistumaan, onko kyytipoikana jotain oikein herkkua, joka houkuttaa ryystämään enemmän jne.
Anoppilassa emme syö kuin joulun rääppiäisiä tapaninpäivänä. Kaikki haetaan hellalta ja syödään tai oikeammin lapetaan pöydän ääressä suuren hiljaisuuden vallitessa. Kun ollaan valmiita, siirrytään olkkariin kattomaan Onnenpyörää.
http://karppaus.info/forum/viewforum.php?f=2&sid=b3e95b4f8fb749fb6ae16f…
Karpit siis syö lihaa, kalaa, kasviksia, marjoja, munia, maitotuotteita, jotkut syö (täysjyvä)ruisleipää... Meidän perheessä syödään enemmän tuoreita kasviksia kuin pakastevihanneksia, tosin näin talvella kyllä ostan espanjalaisia kun suomalaiset on niin kalliita. Meidän kauppalasku on pysynyt samana kuin ennen karppausta, kun on jääneet pois sipsit, karkit, limut, potut, makaronit, einekset jne... Mutta en ole ihan ehdoton karppauksessa, kyläillessä syön mitä tarjotaan.
Vierailija:
Mitäs ihmettä hyvä karppaaja vois syödä kananmunien ja tonnikalan lisäksi tai yleensä viljatuotteiden sijasta?Käytättekö paljon pakastevihanneksia vai ostatteko tuoreita?
Onko kauppalaskut kalliita, kasviksia kun pitäisi olla tosi runsaasti?
Mistä karppaajalle ruokaohjeita?
Mutta en tarjoaisi vieraille, jos suinkin olisi jotain muuta.
Meillä kotona on yleensä ruokaa pyritty ostamaan juuri sopiva määrä (esim. 4 kanankoipea/ 4 syöjää). Miehen kotona ekoja kertoja syödessä ihmettelin, kun heiltä riitti ruokaa minullekin (kanafileitä) ja sitä vielä jäikin, vaikkeivät olleet tulooni varautuneet. Nykyään jos meille tulee vieraita, pyrin ostamaan aina ylimääräisiä pihvejä tms. tai muutenkin varaamaan paljon ruokaa. Noloa on, jos loppuu kesken...
Meillä lapsuuden kodissa on aivan järkyttävät ruokatavat ja olen huomannut ne vasta sitten kun tutustuin anoppilassa ruokatapoihin. Meillä kotona ei tarvinnut kuin vähän inahtaa, että voisin syödä jotain, niin äiti keitti minulle vartavasten jotain tiettyä ruokaa. seuraavaksi siskoni inahti, että hänelle maistuisi jokin toinen ruoka, äiti tekaisi hänelle pikaisesti jotain toista ruokaa. meillä siis kukin söi milloin söi, mutt aäiti teki jokaiselle tämän ruuan. eli käytännössä hän eli keittiössä aina ja yhdellä ruualla porisi joskus seitsemänkin kattilaa. Ja kuten voitte arvata niin puuroja ei oltu koskaan haudutettu, perunat olivat kovia, kaikki puoliksi raakaa jne. Päivässä syötiin n 4 lämmintä ateriaa.
Anoppilassa syödään päivässä vain YKSI lämmin ruoka n klo 13, klo 16 on kahvit, klo 19 on iltapala. Aluksi kun en tajunnut syödä mahaani täyteen, niin nälkä oli jo kahvien aikaan ja nälkäisenä nukkumaan. Mutta ruoka on tosi herkullista ja vaivalla suunniteltua ja tehtyä. katetaan olohuoneeseen jne. Lasten kanssa oli aluksi ongelmia kun pienenä tarvitsivat ainakin 2 lämmintä ateriaa, mutta kuljetin pilttipurkkeja mukana. nyt ovat jo lapsetkin oppineet, että ruoka on syötävä, sillä toista ruokaa ei tule.
Mutta voi että puurot ovat hyvin kun niitä hauduttaa!!!! ja perunat pehmeitä ja lihat muutakin kuin sitkeitä :)
Ja mukavaa että osaa selvästi arvostaa sitä että laitat ruokaa itse:) Ja hyvä ettei ole nirso...!
Itse joskus seurustelin miehen kanssa, joka ei juuri mitään syönyt, pitsan täytteeksi kelapsi vain kinkku ja tonnikala, kaikki ruoka oli " pahaa" , hänen äitinsä ei ollut mikään loisto kokki, mutta kyllä AIKUISEN pitäsi pystyä edes hiukan maistamaan, vaikka kohteliasuudesta... Useasti häpesin häntä, kun ronkki ruokaansa ja kaikki ihmettelivät hänen lautastaan, jolta usein löytyi vain makaronia ja ketsuppia... Ajattelin etten halua lapsistani samanlaisia nirsoja, toki eroomme oli paljon muitakin syitä, mutta tuo oli eräs syy myös...;)
Ja sen ymmärrä, jos joku ei jostakin/joistakin ruuista pidä ja syö niitä, tai jos on allerginen, mutta vain siksi että on " pahaa" syömättä jättäminen on aika ikävää... Varsinkin sille anopille jonka ruokia kaikki ovat kehuneet, ja jonka ruoka ei koskaan kelpaa tyttären miehelle... Pitsastakin herkkusienet piti nyppiä pois...;)
Itselleni on kauhistus, kun tuttavat tunkevat majoneesia joka paikkaan!
Itsellä tulee mieleen, kun pöytään tuotiin kuumat pyyhkeet. :)
Eikä edes mikään superhieno illallinen kyseessä. Hienosta perheestä vain lähtöisin, niin tavat jää.
Eikö sinulla ollut mitään lisätä tähän ketjuun. Muuten vain tulit meuhkaamaan munakastikkeestasi. ;D
Vierailija:
Hyvä ap munakastike on ihan perinte..
Minulle myös kastikkeet lisukkeita. Sama, jos ruskeeta kastiketta tarjottaisiin sellaisenaan. Sinne jotain klimppejä vielä sekaan. Njam!
Vierailija:
Hyvä ap munakastike on ihan perinte..
kahden kiireisen yrittäjän lapsi. Lapsuudessani me kaikki söimme kun ehdimme, eineksiä tietysti mikrossa lämmitettynä, muroja, suklaavanukkaita yms.
Ainoa yhteinen ruoka oli jouluisin, emmekä me lapset suostuneet pöytään koska siinä ei ollut mitään jota olisimme osanneet syödä ja lisäksi vaivasi se, että piti istua pöydässä syömässä niin että muut katsovat vieressä.
Kouluun mentäessä olikin sitten shokki se ruoka mitä siellä tarjottiin. En koskaan oppinut syömään niitä ruokia vaan söin salaattia ja näkkäriä.
Kerran yläasteella ystäväni kutsui minut heille syömään ja oli todella outoa kun heillä koko perhe istui pöydässä ja söi kotiruokaa. Olo oli todella vaivaantunut siellä.
Nykyäänkään en syö kotiruokia ja jos ollaan jossain syömässä niin syön leipää ja salaattia. Jos ei näitä ole tarjolla niin juon lasin vettä ja kiitän kauniisti. On aina vaikea vastata ihmettelyihin että en osaa syödä noita teidän ruokia kun en ole koskaan syönyt ja minusta ne on niin pahoja.
Joten kaikissa muissa kuin einesperheissä on minusta outoja tapoja :)
Ja minä teen kastikkeet lähinnä valmispusseista, mutta saatan maustaa niitä lisäksi vielä itse. Kamalaa, eikö!
Muuten meillä ei eineksiä syödä. Pizzat, lihapullat ym. teen itse. Kalapuikot tosin ostan valmiina.
Minua ärsytti lapsena kun eräällä kaverilla syötiin ruoka aina tasan klo 17. Siitä ei ikinä joustettu mihinkään suuntaan ja kaverin piti aina lähteä kesken leikkien kotiin.
Nyt aikuisena ymmärrän oikein hyvin tuon perheen systeemin. Lapsuudenkodissani meillä arkisin syötiin milloin sattuu ja vain harvoin viikonloppuisin koko perhe yhdessä :-/
ei kai nyt kukaan oikeasti voi edes tottumisen takia ..... äääh antaa olla. olkoon.
sääliksi käy, kuitenkin.
Muista tingitään jos tarvetta on. Tosiaan epäilen, että tuo 29 on totta lasinkaan. Ruoka on muutakin kuin aineellista ravintoa.
Olen kyllä nyt aikuisena yrittänyt opetella syömään kaikkea mutta se on tosi vaikeaa kun ei ole tottunut :(
Ei kaikilla ole ollut kotona pullantuoksuista kotiäitiä odottamassa lasta kotiin koulusta itsetehtyjen perunamuussin ja lihapullien kera .
29
ps. meilläkin lapset syö aika paljon eineksiä eikä istuta kovin usein pöydässä yhdessä, pahat tavat periytyy näköjään ;)
oli eräänä ruokaehdotuksena munakastike ja perunat. Salaatin kera ei ravitsemuksellisesti mikään huono vaihtoehto.
Vierailija:
Muistan joskus, kun oltiin lounasaikaan piipahtamassa tutun perheen luona, ja jäätiin sitten syömään. Tarjolla oli perunoita ja valkokastiketta, sekä kananmunaa. Itse olen tottunut, että valkokastike vain sellainen lisuke, joten jäin hölmistyneenä odottamaan, että mitäs tämän kanssa. Onneksi en sanonut mitään. :)Onko koskaan suu loksahtanut auki ihmetyksestä, kun on ruoka tullut eteen kylässä? Tai, kun on kuullut jonkun juhlakokkauksista tai arkiaterioista.
Meillä ei koskaan ole syöty edes maksalaatikkoa pääruokana mutta koulusta sekin karmeus on tuttu. Porkkanalaatikkoa syödään meillä vain jouluna.
Ja punaista maitoa jääkaapissa, ja Oivariinia eikä mitään kevytkeijua.