Teini rikkoi älypuhelimensa tahallaan saadakseen uuden
13-vuotias halusi Nokia Lumian sijasta iPhonen "kun kaikilla muillakin on"
En suostunut koska puhelin on hänen toivomansa ja vain 2 vuotta vanha. Nyt sitten puhelin hänen sanojensa mukaan meni rikki mutta voin pistää pääni pantiksi että se on rikottu tahallaan. Väitti että se putosi asfalttiin, kuitenkin näyttää selvästi siltä että sen päälle on astuttu. Kun kysyin, meni vaikeaksi eikä katsonut silmiin. Mitä tekisitte jos olisitte minun housuissani?
Kommentit (36)
Veisin puhelimen korjattavaksi. En periaatteessa ostais uutta.
Ostaisin teinille halvimman mahdollisen puhelimen. Eikös jotkin peruspuhelimet maksa 20-40 e? Teini voi itse alkaa säästää rahaa iPhoneen.
Ostaisin uuden markkinoiden halvimman älypuhelimen ja sanoisin että jos hajoaa niin uutta ei ole tulossa. Älypuhelin sen takia että voi käyttää WhatsUppia joka on nuorten suosiossa.
Kaivaisin teinille laatikon kätköstä jonkun vanhan nokialaisen ja sanoisin, että saa pärjätä sillä siihen asti, että on saanut säästetty ja ostettua itse itselleen haluamansa luurin. Sanoisin myös, että halutessaan hän voi yrittää saada kotivakuutuksesta korvausta rikki menneestä puhelimesta, mutta hän saa itse täyttää lomakkeen. Ja muistuttaisin, että vakuutusyhtiölle valehteleminen on petos.
Ostaisin sille uuden kohtuuhintaisen älypuhelimen ja sanoisin, että iPhonesta voidaan keskustella sitten kun puhelin pysyy paremmin kunnossa.
5. jatkaa, että meillä on varttia vaille 16-vuotias teini ja "kaikilla" ei todellakaan ole iPhonea.
Päälle astuttu.... Kysyn nyt ihan uteliaisuudesta, mistä sen näkee, että on päälle astuttu?
Jos lapsesi ei valehtele, mutta kiven kovaan väität hänen niin tekevän, niin aika ison virheen teet. Kannattaa tämä pitää mielessä kun teet päätöksiä.
En tiedä mitä tekisin housuissasi. Mahdatko olla edes samaa kokoa?
eikös iPhone 5s:n saa jo jollain 250 eurolla? viime jouluna oli vielä päälle 400 euroa. hinta tippui radikaalisti sen takia, kun markkinoille tuli iPhone SE, joka siis kopio tuosta puhelimesta, mutta tehot on päivitetty nykypäivää vastaaviksi ja kamerat ovat parempia.
Vierailija kirjoitti:
13-vuotias halusi Nokia Lumian sijasta iPhonen "kun kaikilla muillakin on"
En suostunut koska puhelin on hänen toivomansa ja vain 2 vuotta vanha. Nyt sitten puhelin hänen sanojensa mukaan meni rikki mutta voin pistää pääni pantiksi että se on rikottu tahallaan. Väitti että se putosi asfalttiin, kuitenkin näyttää selvästi siltä että sen päälle on astuttu. Kun kysyin, meni vaikeaksi eikä katsonut silmiin. Mitä tekisitte jos olisitte minun housuissani?
Ostaisin jonkin pölöluurin ilman nettiä ja laittaisin luurinrikkoja-teinin tekemään hanttihommia jotta saa haluamansa älypuhelimen. Kyllä Siperia opettaa.
Siis siinä keskellä on sellainen "ura" että rikkoutunut keskeltä syvemmältä kuin reunoilta. Jos asfalttiin olisi pudonnut, näyttö olisi varmaankin tasaisesti säröillä.
Ap
Osta halpa älypuhelin (ei iphone) ja sano että sitten saa iPhonen kun tää puhelin pysyy ehjänä sen väh 2 vuotta tai saa maksaa sen uuden puhelimen itse.
Me tehtiin näin 14 vuotiaan kanssa kun rikkoi tahallaan puhelimen. Piti puhelinta reilu vuoden ja maksoimme uuden puhelimen sitten puoliksi ja sovimme, että tekee enemmän kotitöitä sen eteen.
Meillä on periaatteena, että laitteissa mennään laadussa/tehossa/hinnassa ylöspäin, kun on lapsi on osoittanut, että osaa hallita/käyttää/huolehtia ensin halvemmasta välineestä. Eli peruspuhelimesta aloitettu --> perus älypuhelin --> vähän kalliimpi älypuhelin --> joskus iphone. Jos laite hajoaa (voi hajota itse kullakin) tilalle saa samantasoisen kuin hajonnutkin oli. Sitä käytetään taas aikansa ja jos on pysynyt hyvässä kunnossa, voidaan harkita parempaa.
Vanhempii iPhoneja saa halvemmal, vitosii jotai 300€.
Vierailija kirjoitti:
Siis siinä keskellä on sellainen "ura" että rikkoutunut keskeltä syvemmältä kuin reunoilta. Jos asfalttiin olisi pudonnut, näyttö olisi varmaankin tasaisesti säröillä.
Ap
Tuo tosiaan viittaisi siihen, että sitä on isketty jollain esineellä. Asfalttiin pudotessa näyttö hajoaa yleensä jostain reunasta lähtien, sillä yleensä puhelin osuu maahan joku kulma edellä, eikä suoraan lappeeltaan.
Sovitte, mikä on kohtuullinen hinta uudelle puhelimelle, ja jos teini haluaa kalliimman merkkituotteen, hän voi maksaa itse erotuksen. Näin meillä toimitaan kaikkien käyttötavaroiden kanssa. Puhelimesta teini maksaa yli 150 e menevän osuuden, tennareista yli 40 e jne. Toki se, mikä kenestäkin on kohtuullinen hinta, riippuu perheen käytettävissä olevista tuloista, mutta minusta hyvätuloisessakin perheessä on hyvä opettaa lapsille, ettei raha kasva puussa. Minä olen hieman keskituloista paremmin tienaava yksinhuoltaja (isä ei osallistu elatukseen), ja ilmoittamani summat perustuvat siihen, mitä itse maksaisin kyseisestä tuotteesta.
En missään tapauksessa ostaisi iPhonea lapselle, jonka puhelin tippuu noin vaan. Perustelisin asian myös näin, että kun puhelimen turvallinen käyttö ei ole vielä hanskassa, ei ole järkeä ostaa kalliimpaa laitetta tilalle.
Mistä päättelet, että puhelin olisi tahalleen rikottu astumalla päälle? Kaverilla oli joskus lumia, joka tippui kivilattialle ja näyttö meni ihan pienille säröille. Lopputulos kieltämättä muistutti enemmän sitä, että se olisi jäänyt jonkin alle, vaikka näin ei ollut. Toki toi kuulostaa siltä, ettei olisi hajonnut "luonnollisesti", kun on juuri uutta puhelinta kinuttu, mutta älä leimaa tytärtäsi heti valehtelijaksi.
Itsellä 15-vuotiaana oli joku käsittämättömän surkea Samsungin luuri (galaxy mini tmv), joka 9kk käytön jälkeen alkoi olla tiensä päässä. Puhelin lagitti, sammui itsestään ja kuumeni, vaikka olin sitä kohdellut erittäin hyvin; kerran tuo oli maahan tippunut, kun kaveri tönäisi. Aloin puhumaan isälleni, että ostaisi minulle uuden puhelimen, mutta tämä ei kuitenkaan siihen suostunut, koska "puhelin toimii edelleen." Tästä kaksi päivää myöhemmin puhelin jäätyi kolmeksi tunniksi, jonka seurauksena mun oli pakko irrottaa takakansi ja akku, eipä se romu enää käynnistynyt.
Aika "hyvä" sattuma eikö vain? Kannattaa pitää mielessä, että kaikki on mahdollista. Ja joo, sain silloin sen uuden puhelimen.
Kotivakuutus korvannee (toivottavasti) rikkoontuneen puhelimen. Ostat uuden samanarvoisen ja jos lapsi haluaakin "paremman" maksaa hän itse väliin jäävän osan. Jos rahaa ei vielä ole niin tekee sitten töitä saadakseen rahaa.