Mopopojat >:
Täällä joka ainoa ilta alkaa klo 20 ja loppuu joskus 02-03 tuo mopopoikien jumalaton pärinä. Joka ainoa ilta ne pärisee täällä muuten hiljaisella asuinalueella ja ihan kaupungissa asutaan. Auttaako soittaminen poliisille jotain? Voiko poliisi niille ees mitään, tuskin tollanen päriseminen mitään lakia rikkoo? Mitä tässä pitäisi tehdä?
Kommentit (58)
Jos ajavat samaa reittiä uudestaan ja uudestaan, poliisit voivat käskeä muuttaa reittiä. Samaa reittiä ei saa ajaa häiriön vuoksi jatkuvasti ja toki voit soittaa, jos ei ole muuta tekemistä niin voivat kai tulla tarkastamaan, onko mopoja viritetty tmv. Aika turhaa silti on, kuitenkin kohta koulut alkavat, niin se loppuu.
Samanlaisilla mopoilla pääsee joko normaalilla ajoäänellä tai ihan käsittämättömän kovalla pärinällä. Normaali mopoilu ei häiritse, mutta toi käsittämätön metakka. Sitä en tajua millä niistä vehkeistä ees saa tuollaista ääntä irti?
En tiedä tajuavatko mopoilijat millainen melu niistä mopoista lähtee.
Meillä ajoi kesällä omakotitaloalueella sellainen 5-10 mopon ryhmä talon ohi, ääni oli sitä luokkaa että siinä ei yöllä nukuttaisi jos vastaavia ohiajoja olisi.
Se on liikenneturvakysymys: ajavat miten sattuu mutta ainakin niiden tulon kuulee kilometrin päästä.
Onkin tosi mielenkiintoista, että miten toisten tekemä melu ärsyttää ja häiritsee aina. Kun meluaa itse, ei koe häiritsevänsä ketään :)
Ainakin meidän okt-alueella on näin. Naapuria suututtaa vuoroin mopoilijat, skeittaajat, pikkulapset, toisten naapureiden bileet... Kun itse rälläköi pihallaan su-aamuisin kasin jälkeen, ei ärsytä yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Onkin tosi mielenkiintoista, että miten toisten tekemä melu ärsyttää ja häiritsee aina. Kun meluaa itse, ei koe häiritsevänsä ketään :)
Ainakin meidän okt-alueella on näin. Naapuria suututtaa vuoroin mopoilijat, skeittaajat, pikkulapset, toisten naapureiden bileet... Kun itse rälläköi pihallaan su-aamuisin kasin jälkeen, ei ärsytä yhtään.
Niin ei sitä niin ite tehdessä kuule. Tuskin noi mopopojat muutenkaan kuulee sitä ääntä samoin ku eikö se ääni lähe siitä taaksepäin ja niillähän on kypärät vaimentamassa. Tai ainakin osalla on kypärät...
Minä olen myös niin kurkkuani myöten täynnä näitä mopojonneja. Asun maaseututaajaman keskustassa. Lähellä on tori ja iso kaupan parkkipaikka. Täällä jonnet aloittavat rälläyksen iltayhdeksältä ja jatkavat sitä puolille öin tai ylikin. Viereisellä kadulla kaahataan niin paljon kuin viritetyistä mopoista irti lähtee. Kaasukahvaa käännetään ja rynkytetään jatkuvasti ja muutaman metrin välein keulitaan. Kadun varrella on sekä kerros- että omakotitaloja, joiden asukkaat haluaisivat nukkua näin kesäkuumalla ikkuna auki, mutta ei onnistu. Polttoaineen käry nousee toiseenkin kerrokseen. Eilen illalla oli rauhallista, sillä vettä satoi sen verran, että jonnet jäivät kotiin. Poliisia on turha kutsua paikalle. Moneen vuoteen ei ole enää ollut omaa poliisiasemaa, vaan poliisit tulevat nykyään monen kymmenen kilometrin päästä, jos ehtivät. Yleensä eivät ehdi, sillä juopot ja tappelupukarit pitävät heidät kiireisinä kaupungissa.
Näille pullasorsille = jonneille tekisi hyvää nostaa ahterinsa siitä pikkiriikkisen apinamopn istuimelta ja verrytellä välillä koipiaankin. Karisisi liiat läskitkin. Suuri osa näistä jonneista on niin hyvin syötettyjä, että mopo tuskin näkyy heidän altaan. No kohta loppuu loma ja mopolla rälläys siirtyy aikaisemmaksi. Osa aloittaa "hommat" heti koulusta päästyään iltapäivällä. Se helpottaa jonkin verran meidän iltaunisten oloa, mutta kaahaajien hollilla on monta pientä lasta ja iäkkäitä ihmisiä pyöräkelkkoineen ja rollaattoreineen.
Mopot on täysin turhia.
16-17 vuotiailla ei ole mitään tarvetta ajella vielä moottoriajoneuvoilla.
Mopot saisi kieltää ja ajokortin ikärajaa nostaa 20-vuoteen.
Turhanpäiväinen, äänekäs ajelu on kiellettyä. Soita poliisit paikalle.
Olen tänä kesänä herännyt JOKA yö aamuyöstä mopojen nönönönönööö-kiihdyttelyihin. Ensimmäinen mopo korkkasi ajokauden jo maaliskuussa, kun oli hetkellisesti sulat tiet. Olen laittanut poliisille toistuvasti vinkkiä viritetyistä mopoista ja niiden ajoreiteistä: ei mitään vaikutusta. Rajoitus 40km/h, mopot ja kevarit päästelevät yöllä yli seitsemääkymppiä rinnakkain kahdella kaistalla piittaamatta muusta liikenteestä.
Ne kovaäänisimmät on laittomia. Niiden pakoputket rikotaan että saatais parempi soundi. Keuliminenkin on laitonta. Poliisilla vaan ei ole resursseja niitä valvoa ja ne mopoilijat tietää sen vallan hyvin. http://www.kaleva.fi/uutiset/pohjois-suomi/poliisi-rokotti-keulimisesta…
No me asutaan maalla ja täälläkin pörrää mopoja. Vittu menee hermot. Kuvittelin, että täällä ois rauhallista. Ja paskat. Ollaan ettimässä uutta asuntoa niin syrjästä kuin koskaan.
Niiden vanhemmat varmaan on tällasia "antaa poikien ajella" tyyppejä tai sit ne ei oikeasti tiedä. Oon seurannu yhden mopopojan edesottamuksia kun se asuu meidän naapurissa. Se tulee pihaan ihan hiljaa ja lähtee hiljaa, mutta parin korttelin päässä sama mopo on ihan eri volyymilla ja ajotavalla. Joukossa tyhmyys tiivistyy? Täällä on kevyenliikenteen väylä missä mopoilu on kielletty ja siellähän ne ajaa ja kovaa! Se tie on tosi mutkainen ja paljon puita ja näkyvyys huono. Luojan kiitos ne kuulee kun ne tulee, koska niitä ei tosiaankaan näe kun vasta liian läheltä. Oon siirtynyt lastenvaunujen kanssa ojan puolelle kun pärinä alkaa kuulua. Tossa touhussa menettää joku vielä henkensä.
Auttaisko jos lähikouluihin vinkkais että käsittelisivät asiaa siellä? Siis ihan yleisellä tasolla muistuttaisivat että liikennesääntöjä pitää noudattaa ku on kohta niitä ekaluokkalaisiaki?
Noniin ja taas se alkaa. Jos ettisi kameran valmiiksi...Oon kyllä aika skeptinen että se mitään auttaa.
Ei ne lailliset haittaakaan, ne on hiljaisia ja kulkee sopivasti, mutta nämä viritetyt.
Ei saatana se ääni on rrrrraivostuttava! Niin kova, niin korkea ja sitä pelästyy niin lapset kuin eläimetkin.
Sitten keulitaan ja mikä ärsyttävintä, liirataan sitä takakumia mutkitellen niin että ihan jokainen sorakokkare lentää varmasti lenkkeilijän jaloille tai koiran naamaan.
Mun mielestä pitäisi tehdä jompikumpi: Joko sallia niiden menevän lujempaa (jolloin ei noita typeriä virityksiä tarvitse tehdä) tai sitten puututaan näihin oikeasti.
nimim. mopotyttö jonka päiväys meni jo
Eniten ketuttaa lässykkä-poliisit. Eivät nykyään valvo liikennettä lainkaan, pörräävät kyllä "partiajojaan", mutta eivät puutu mihinkään, lorvivat vain huoltoasemilla kahvilla ja omilla asioilla mm. Gigantissa.
Uusi käänne tässä: pahin pärisijä oli menettänyt korttinsa. Avautuu puskaradiossa pitäiskö hänen ja kavereitten sit vaan ryypätä kaikki illat että herrasväelle kelpais. Omassa toiminnassaan ei näe mitään vikaa...
Tää taitaa olla nyt se missä tyyppi ajeli crossilla ilman ajo-oikeutta siihen?
Annetaan poikien ajella ei-viritetyillä mopoilla, liikennesääntöjen ja nopeusrajoitusten mukaan. Myös vanhemmat vastuuseen omista lapsista ja heidän mopoistaan. Poliisi tarvittaessa, niinkuin muidenkin liikenteessä kaahavien kanssa.