Miten perustelet autolla ajon?
Miten perustelette itsellenne sen että ajoneuvonne tupruttaa aineita ilmaan? Nykyään toki yhä vähemmän mutta tupruttaa silti. Lisäksi menee bensiiniä yms.
Huom. En tuomitse ketään, itsekin ajelen autolla mutta aloin tässä illalla miettimään miten sen voisi perustella ihan perusteellisesti.
Kommentit (41)
Käytännöllisyydellä.
Bussilla työmatka kestäisi vähintään tunnin odotuksineen ja vaihtoineen eli työpäivä venähtäisi noin11 tuntiseksi. Kotona kaksi koiraa joita en mielellään jätä melkein puoleksi vuorokaudeksi yksin pidättelemään sisälle.
Autolla matkoihin menee 15-20 minuuttia x suunta. Autokin kuluttaa sen verran vähän, etten montaa euroa säästä siinä, että ostaisin kuukauden bussikortin.
VR:n halpuutuskampanjan jälkeenkin, autolla kulkeminen on minulle halvempaa ja huomattavasti helpompaa, kun lähden käymään kotona noin 400 kilometrin päässä. Muutaman päivän reissuun tarvittavien tavaroiden määrä, varsinkin jos otan koirat mukaan on melkoinen enkä sen hirmurinkan kanssa viitsi tai jaksa lähteä änkeämään ensin bussilla juna-asemalle ja sitten junaan, kun on ne koiratkin (joista toinen pelkää melkein kaikkea ja toinen on vielä rauhaton riekkuva pentu).
Vierailija kirjoitti:
En pystyisi tekemään työtäni ilman autoa.
Sama. Työni on yhteiskunnan kannalta myös tärkeä, joten vaikka itse lopettaisin, jonkun muun pitäisi tehdä työt. Tai vaihtoehtoisesti palkata kymmeniä ihmisiä kävelemään ja pyöräilemään...
51% päästöistä syntyy karjataloudesta, jos haluat että syntyy vähemmän päästöjä niin kaikista eniten auttaisi vegaaniksi ryhtyminen, ei pyörällä polkeminen auton sijaan.
Mun tän hetkiseen työpaikkaan en pääsisi muuten. Aamuvuoroon en ehtisi bussilla(eka bussi olisi perillä klo 8.00 ja työt alkaa 7.30) ja vika bussi lähtee klo 15.45, joten en pääsisi iltavuorosta pois.
Koska muuten olisi työtön, käyn autolla viikonloppuisin kotona. Toinen vaihtoehto, että mies olisi työtön. Molemminsuuntaisesti on haettu töitä, onnistumatta. Junamatka tietäisi sitä, että töistä pitäisi lähteä n. 14.30, vaihtaa junaa kolme kertaa ja kotona olisin n. klo 23. Työaikani päättyy klo 16, joten aina pitäisi lähteä etuajassa. Takaisin kyllä pääsisin lähtemällä kotoa puolilta päivin, 8 tunnin junamatkalla sis. myös kolme vaihtoa + 40 min kävely päälle. Autolla ajan matkan 4,5 tuntiin kesäaikaan, 5 tuntiin talviaikaan, rajoitusten mukaan. Junamatka on yhteen n. 70 euroa, sarjalipulla ehkä vähän halvempi. Bensaan menee ko. matkalla kahteen suuntaan vähemmän kuin yhden suuntaiseen junalippuun, toki auton muut kulut pitää muistaa myös.
Auto on minulla vain tämän hankalan työmatkan vuoksi, ei muuten ole tarvetta. Enimmäkseen pyöräilen lyhyet matkat, jos ei ole raskasta kannettavaa. Silloin, kun aloitin työn, ei tämän junalla kulkeminen ollut näin vaikeaa, mutta vuoroja on vähennetty juuri niiltä osilta, mitä itse käytin.
Mulla ei oo autoa, mutta käytän paljon takseja. Se on kätevää, ei tartte seistä ruuhkabusseissa ja voi lähteä myöhemmin liikkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Julkisen liikenteen puuttumisella. On joku bussi ajossa silloin tällöin, mutta vain muutama per päivä. Menis elo tosi hankalaksi ilman autoa.
Sama.
Eipä täällä korvessa muuten pärjää. Ja liikuntavammaisena ei tuo pyöräily tai patikointikaan tule kysymykseen.. Asuisin toki mielelläni kaupungin keskustassa, mutta siellä ammattini harjoittaminen on mahdotonta..lehmien vuokramenot tulisivat kohtuuttoman kalliiksi.
Minulla on kesämökki, lasten harrastuskimppakuljetuksia, autottomat lainaavat autoani kun pitää kuljettaa jotain isompaa ja on ihanaa kun ei tarvitse välittää aikatauluista.
Yh:na on tavaroiden kuljetus pikkusen helpompaa autolla, en jaksaisi esim. kantaa koiran 15 kg:n ruokasäkkiä julkisissa. Lapsen harrastukseen kuljettaminen helpottuu, muuten aika kuluisikin bussien oottamiseen ja paikasta paikkaan siirtymiseen.
PERUSTELU: Olen lukenut av-ketjun "mitä ajattelet kolmikymppisestä miehestä, jolla ei ole ajokorttia".
Vierailija kirjoitti:
Miten perustelette itsellenne sen että ajoneuvonne tupruttaa aineita ilmaan? Nykyään toki yhä vähemmän mutta tupruttaa silti. Lisäksi menee bensiiniä yms.
Huom. En tuomitse ketään, itsekin ajelen autolla mutta aloin tässä illalla miettimään miten sen voisi perustella ihan perusteellisesti.
340 km päivittäisellä työmatkalla, ei sopivia julkisia yhteyksiä. Ei mene bensaa, vaan dieseliä enkä ajele vapaa-ajalla itse kilometriäkään
Mielestäni autolla ajamista ei koskaan voi lopettaa maailmasta, kysymys on sinänsä typerä. Oikeampi kysymys lienee se, miksi ajat sellaisella bensasyöpöllä saastuttajalla kuin ajat? Miksi et vaihda hybridiin tai muuhun siistimpään vaihtoehtoon? Itse vaihdoin juuri autoni Toyotan Yaris Hybridiin. Ne eivät edes ole enää nykyään niin kalliita! Lisäksi löytyy käytettyjä. Myös Auris on hyvä vaihtoehto, mikäli haluaa hieman suuremman.
Olennainen elämänlaatua ja elämää parantava tekijä. Siksi.
Elämä olisi huomattavasti kurjempaa ja elinpiiri suppeampi ilman autoa.
Tykkään ajaa autoa eipä sille muita perusteita tarvii.
Kyllä se ajan ja rahan säästö on autolla ajamiseen puolustukset. Pääsääntöisesti pyöräilen töihin, mutta jos se ei ole vaihtoehto, harvemmin hyppään bussiin. Yksi suunta vie 40-45 min ja maksaa 3,20e. Autolla 15min.
Luulen kyllä, että en ole valitettavasti ainoa. Julkinen liikenne pitäisi saada nopeammaksi ja halvemmaksi (myös satunnainen käyttö) jotta se kilpailisi yksityisautoilun kanssa. Kaikki tämä tulisi varmaan rahoittaa bensaveron nostolla ja ruuhkamaksuilla.
Pidän julkisilla matkustamisesta (toki eniten pyöräilystä), mutta perheellisenä ylimääräistä aikaa ja rahaa ei niin jää, joten siksi se jää helposti kolmossijalle.
Pirun pitkä työmatka, jonka kulkemiseen menisi julkisilla yli neljä tuntia päivässä. Haluan ehtiä päivän mittaan muutakin kuin työn ja sinne kulkemiseen... autolla toi menee vajaassa kahdessa tunnissa. Mulla on lisäksi vamma, joka vaikeuttaa kävelyä, joten käyn lähikaupassa ja asioillakin autolla, vaikka ton vajaan 4 kilsaa voisi periaatteessa kävelläkin, pyöräilemään en pysty.
Alapeukutin sille, kun puolustelet ja moitit itseäsi, olet "pitäisi" -ihminen.