Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko työnantaja olla myöntämättä palkatonta vapaata?

Vierailija
28.07.2016 |

Eli n. 5-6 työpäivää pitäisi saada palkattomaksi vapaaksi. Ja kuinka kauan etukäteen kannattaisi asiasta ilmoittaa?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tietenkin

Vierailija
2/25 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu syistä. Periaatteessa ei tarvii antaa jos ei saa esim sijaista.

Hyvissä ajoissa kannattaa näistä puhua jne enemmän aikaa työnantajalla .

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pidin kolme viikkoa palkatonta kesälomaa vaikka vähän nihkeästi työnantaja siihen suhtautui. Olen siis alalla, jossa ei kerry lomia.

Vierailija
4/25 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse pidin kolme viikkoa palkatonta kesälomaa vaikka vähän nihkeästi työnantaja siihen suhtautui. Olen siis alalla, jossa ei kerry lomia.

Mikä sellainen ala on?

Vierailija
5/25 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäs sellainen ala on? Käsittääkseni vuosiloma on kuitenkin lakisääteinen juttu (poislukien varamiespalvelu ja vastaavat, jossa lomat maksetaan suoraan palkkaa).

Vierailija
6/25 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ilmoitusasia. Sinun pitää anoa vapaata. Jos asiallisesti anot ja ajoissa, varmasti vapaasi myös saat.

Vierailija
7/25 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tietenkin kieltäytyä.

Vierailija
8/25 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ilmoitusasia. Sinun pitää anoa vapaata. Jos asiallisesti anot ja ajoissa, varmasti vapaasi myös saat.

Miten tuota käytännössä anotaan? Onko jokin täytettävä lomake? Ja pitääkö siihen perustella syy miksi haluaa vapaata?

Vierailija
9/25 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tuota käytännössä anotaan? Onko jokin täytettävä lomake? Ja pitääkö siihen perustella syy miksi haluaa vapaata?

joo, täytät lomaakkeen osoitteessa www.palkatonvapaa.fi

Vierailija
10/25 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tosiaan ole automaatti. Ei työnantajat mielellään anna palkattomia paitsi tietysti julkisella, jossa näköjään työntekijätarve on sen verran vähäinen, ettei viikko tai pari tunnu missään, jos työntekijä on pois.

Paras tekniikka on kysyä sitä todella paljon etukäteen. Tällöin esimiehestä se tuntuu kaukaiselta ja saat helpommin vapaasi. Olen tällä tavoin pari kertaa saanut viikon palkatonta. Lähempänä ajankohtaa onkin alkanut nurina siitä vapaasta, mutta luvattu kuin luvattu ja matka tilattu.

Vierailija
11/25 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaako vapaan mahdolliseen saamiseen se, että olen määräaikaisessa työsuhteessa? (n. 2 vuotta)

ap

Vierailija
12/25 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en jaksa. Oikeestiko ihmiset ei nykyään tiedä työelämän pelisääntöjä, vaikka työelämässä ovat?

Vierailija
13/25 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei palkaton vapaa ole subjektiivinen oikeus. Meillä (yllättäen julkisella sektorilla) kaikki muut paitsi perhettä äkillisesti kohdanneen kriisin yhteydessä pidettävät vapaat pitää anoa mahdollisimman varhain, jopa 6 kk ennen vapaata. Syy pitää kertoa eikä syyksi riitä varattu matka (joka varattu täysin tietoisena siitä, että lomaa ei ole jäljellä) vaan esim. lapsen sairaalajakso. Vapaata ei välttämättä myönnetä ja jos hakee sairauslomaa ko. ajankohdaksi, tulkitaan se työnantajan harhauttamiseksi (paitsi jos on todistettavasti ollut ko. aikana osastohoidossa).

Vierailija
14/25 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en jaksa. Oikeestiko ihmiset ei nykyään tiedä työelämän pelisääntöjä, vaikka työelämässä ovat?

Tuliko mieleen, että ihmiset ovat eri ikäisiä ja joillakin sitä työkokemusta on 50 vuotta, joillakin vasta ensimmäinen työsuhde menossa?

Vierailija
15/25 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon aina miettinyt jos tulee joku äkillinen kriisi esim puoliso joutuu isoon onnettomuuteen, niin voiko saada potkut jos ei raahaudu töihin mikäli työnantaja sitä vaatii eikä anna palkatonta?

Vierailija
16/25 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvinkin olla myöntämättä. Itse en saanut edes yhtä päivää, vaikka työtilanne olisi sen mahdollistanut eikä sijaista olisi tarvinnut. Kiusa se on pienikin kiusa. Julkisella puolella kuitenkin olen ja säästää tarttis.

Vierailija
17/25 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon aina miettinyt jos tulee joku äkillinen kriisi esim puoliso joutuu isoon onnettomuuteen, niin voiko saada potkut jos ei raahaudu töihin mikäli työnantaja sitä vaatii eikä anna palkatonta?

Miksi olet tyytynyt miettimää etkä ole vaivautunut varmistamaan asiaa lainsäädännöstä?

Vierailija
18/25 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin voi pyytää lääkäriä kirjoittamaan sairauslomaa, posttraumaattiseen stressiin tai mikä lie masennus silloin laitetaan syyksi, puolison onnettomuus tai kuolema ei ole sairaus.

Vierailija
19/25 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äkillinen perhettä kohtaava onnettomuus tms. on ihan perusteltu syy olla pois asiaa hoitamassa. Siis jos aamullatöihin lähtiessä soitetaan, että miehesi/lapsesi on ajanut kolarin ja on sairaalassa kriittisessä tilassa, voit ilman muuta mennä sairaalaan. Ei kukaan odota, että voisit lähteä sinne vast työpäivän jälkeen.

Yleensä fiksut työnantajat antaa palkatonta vapaata, mutta ei sitä ole pakko antaa, jos kyse on "vaan" siitä, että haluan lomaa. Eri asia on hoitovapaat, opintovapaat yms. jutut.

Vierailija
20/25 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkaton vapaa (”virkavapaa”, ”työvapaa”, ”toimivapaa”) perustuu työnantajan ja työntekijän väliseen sopimukseen. Työntekijällä ei siis lähtökohtaisesti ole oikeutta saada palkatonta vapaata, paitsi joissakin harvinaisissa, laissa erikseen mainituissa tilanteissa. Tällainen tilanne on esimerkiksi työsopimuslain 4 luvun 9 pykälässä tarkoitettu poissaolo pakottavista perhesyistä

Lähde: http://www.sosiaaliala.fi/tyosuhdetietoutta/poissaolot/palkaton-vapaa/

Koskee siis kaikkia aloja, vaikka lähde onkin sosiaalialalta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi seitsemän