Voiko työnantaja olla myöntämättä palkatonta vapaata?
Eli n. 5-6 työpäivää pitäisi saada palkattomaksi vapaaksi. Ja kuinka kauan etukäteen kannattaisi asiasta ilmoittaa?
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en jaksa. Oikeestiko ihmiset ei nykyään tiedä työelämän pelisääntöjä, vaikka työelämässä ovat?
Tuliko mieleen, että ihmiset ovat eri ikäisiä ja joillakin sitä työkokemusta on 50 vuotta, joillakin vasta ensimmäinen työsuhde menossa?
Ei sen työkokemuksesta pitäisi kiinni olla, kyllä tällaisten asioiden pitäisi olla selvät jokaisella työntekijällä, työnantajan toimesta.
En toki voi puhua kuin omasta puolestani mutta minun työnantaja kertoi kaikki tollaset nippelitiedot kun tulin allekirjoittamaan työsopimusta ja se sopimus käytiin yhdessä läpi. Ja samoja asioita jauhetaan yhä edelleen, vuosia jälkeenpäin joka ikisessä palaverissa.
Meillä pitää palkatonta hakea vähintään kk ennen ko. ajankohtaa, ellei se sitten ole todella äkillinen tarve (ja se äkillinen tarve ei ole esim. äkkilähtö tai muu loistava tarjousmatka.) Ja sitä palkatonta voi hakea joko sähköpostitse (kyllä, aivan totta!) tai työpaikalla olevilla ilmoituskaavakkeilla.
Musta tuntuu, että aika monessa paikassa on vedetty miehitys niin tiukoille ettei parin viikon palkaton ole mikään itsestäänselvyys. Eli itse ainakin tiedustelisin mahdollisimman ajoissa niin voisi joku mahdollisuus olla. Pakottavista perhesyistä anotut tietysti asia erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Itse pidin kolme viikkoa palkatonta kesälomaa vaikka vähän nihkeästi työnantaja siihen suhtautui. Olen siis alalla, jossa ei kerry lomia.
Tämä on ainut, joka kiinnostaa tässä ketjussa. Kerro nyt ihan reilusti, mikä muka on suomessa sellainen ala, jossa ei kerry öainkaan lomia?
Itse suhtautuisin erittäin nihkeästi moiseen työpaikkaan, jossa rikotaan lakia.
"Ei sen työkokemuksesta pitäisi kiinni olla, kyllä tällaisten asioiden pitäisi olla selvät jokaisella työntekijällä, työnantajan toimesta. En toki voi puhua kuin omasta puolestani mutta minun työnantaja kertoi kaikki tollaset nippelitiedot kun tulin allekirjoittamaan työsopimusta ja se sopimus käytiin yhdessä läpi. Ja samoja asioita jauhetaan yhä edelleen, vuosia jälkeenpäin joka ikisessä palaverissa.
Meillä pitää palkatonta hakea vähintään kk ennen ko. ajankohtaa, ellei se sitten ole todella äkillinen tarve (ja se äkillinen tarve ei ole esim. äkkilähtö tai muu loistava tarjousmatka.) Ja sitä palkatonta voi hakea joko sähköpostitse (kyllä, aivan totta!) tai työpaikalla olevilla ilmoituskaavakkeilla."
- Täytyy kyllä sanoa, että olet ollut onnekas, jos tai kun työnantajasi on jaksanut käydä työsopimuksen kanssasi läpi. Valitettavasti kaikille työnantajillekaan ei ole aivn 100% varmaa, mitä työsopimuksellla voi sopia ja mitä ei. - Tai vaikka olisi, niin tekevät sopimuksen omalta kannaltaan edulliseksi, koska ajatellaan, että ei työntekijä asiasta haloota -nosta, kun ei uskalla tai viitsi, koska haloon pitäminen saattaisi harmillisesti päättää (kesä-)työsopimuksen...
G
Googlaa "pakottava perhesyy" ja tutustu työlainsäädäntöön.